Fehér Rózsa Zborovján Ferencné Az egészségügyi és egészségtudományi szakképzés és továbbképzés evolúciója a Széchenyi István Egyetemen és az Észak-nyugat magyarországi térségben Fehér Rózsa Zborovján Ferencné
A kezdet…. A diplomás ápoló szak „győri születése” a Széchenyi István Főiskola és a Petz Aladár Megyei Kórház közös akarata egészségtudományi képzések létesítése „orvosegyetemi háttér” nélkül, a győri Kórház klinikai minőségére alapozva a Széchenyi István Főiskola képzési struktúrájának bővítése az intézmény multidiszciplináris erősítése az egészségügyi képzési szerkezet átalakulása növekvő munkaerő piaci igény a felsőfokú végzettségű egészségügyi szakemberek iránt
A „hőskor” 1995 – 2000 1995 a tervezés időszaka – a diplomás ápoló képzés programjának adaptálása a helyi lehetőségekhez a klinikai – kórházi oktatók és gyakorlatvezetők kiválasztása vezetők, szakvezető, egészségügyi és szociális oktatási szakemberek felkérése vegyes, „bérelt infrastruktúra”, „többlaki életforma” közös használatú tantermek, a még szakközépiskolaként működő intézményben tanszéki iroda a Kórház „Zöldházában” „kihelyezett” klinikai órák az Orvosi Kamara belvárosi irodájában illetve a Kórház konferencia termében…
Megalakul az Egészségtudományi Tanszék 1996. Az Egészségügyi és Szociális Intézet keretében Egészségtudományi Tanszék alakul a diplomás ápolók nappali és levelező képzésére, 3 fő főállású vezetői és oktatói funkciót is betöltő munkatárssal „külső” – főként kórházi – munkatársaink, oktatóink száma a képzési idő alatt elérte a 60 főt
A tanszék „evolúciója” I. 2000. nyarán átadtuk az első diplomákat jelentős infrastrukturális és személyi fejlesztés történt - további főállású munkatársak alkalmazása - korszerű tanári munkahelyek kialakítása - közvetlen informatikai kapcsolat kialakítása a Főiskola központjával integráció az európai és magyar egészségtudományi képzések rendszerébe együttműködési kapcsolatok kiépítése a társ- főiskolákkal TDK fejlesztés tanszéki szabályzatok, együttműködési szerződések struktúra- váltása sikeres felnőttképzési akkreditáció
A tanszék „evolúciója” II. A képzési struktúra bővítése 2002. Szülésznő felsőfokú szakképzés megalapítása és indítása 2003-ban és 2004-ben két főiskolai szak, szakindítási dokumentumát készítettük el: gyógytornász és egészségbiztosítási szak A bevezetés akadályai : a felsőoktatási szerkezet átalakítása és a szakmai lobbyk érdeke 2004-ben Képi diagnosztikai és intervenciós asszisztens felsőfokú szakképzés indítása 2002. január 1-től a SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM tanszéke lettünk !
„Bolognai rendszer” megújulás BSc alapszakok indítása nappali és levelező tagozaton Ápolás és betegellátás – ápoló és szülésznő szakirány Egészségügyi szervező - egészségbiztosítás és egészségturizmus-szervező szakirány A felsőfokú szakképzések átalakítása és újabb képzés indítása tagozódás a bolognai struktúrához a moduláris rendszer kialakítása Csecsemő és kisgyermeknevelő-gondozó FSZ képzés indítása (kihelyezett képzési formában)
Ápolás és betegellátás alapszak A képzés célja: olyan ápoló és betegellátó szakemberek akik az egyén, a család, a közösség és a társadalom egészségvédelmét, az egészség helyreállítását végzik, képesek az egészségügyi és szociális ellátás valamennyi szintjén a megelőző, gyógyító, gondozó és rehabilitációs munkában önálló felelősséggel részt venni kellő ismerettel rendelkeznek a képzés második ciklusában történő folytatásához
Kompetenciák az ápoló szakirányon ismerik az egészségügyi és szociális intézményrendszert, az egészséges szervezet működését, az egészségkárosodások tényezőit, megelőzésük lehetőségeit, fontosabb morfológiai és funkcionális jellemzőit, lefolyását, a gyakoribb betegségek diagnosztikájában alkalmazott vizsgáló módszereket, a betegségek kezelési módozatait, a prevenció, a rehabilitáció lehetőségét, a betegellátás (gondozás) során előforduló kórházi ártalmakat, a megelőzés és az elhárítás módjait, valamint a higiéné szabályait
A szakirányon végzettek alkalmasak a beteg sajátos szükségleteinek a feltárására az ápolási diagnózis felállítására és a prioritások alapján történő szakszerű feladatellátásra, együttműködésre az egészségügyi és szociális szolgáltatások tervezésében, fejlesztésében, lebonyolításában, az ápolási modellek megválasztására, azok alkalmazására, ápolási folyamathoz szükséges információk, erőforrások feltárására, felhasználására
Elhelyezkedési lehetőségek ápolásvezetés: fekvő és járó-beteg intézmények,háziorvosi körzet, szociális ellátórendszer) oktatás egészségnevelés ápolási vállalkozás
Kompetenciák a szülésznő szakirányon ismerik a legfontosabb kóros és élettani folyamatokat, nőgyógyászati és szülészeti betegségeket a normális női életciklusokat, a női reproduktív rendszerek problémáinak okait és kezelésük módját
A szakirányon végzettek alkalmasak a szülés vezetésére, az újszülött ellátására, az anya-újszülött korai közvetlen kapcsolatának biztosítására; gyermekágyas megfigyelésre, gondozásra, a szoptatás segítésére, a hazabocsátással kapcsolatos feladatok ellátására terhes gondozási feladatok végzésére nőbetegek gondozására, ápolására, speciális kezelésére, műtéti előkészítésre
Elhelyezkedési lehetőségek ápolásvezetés (szülészeti-nőgyógyászati osztályok, szakrendelések, szülőotthonok, reprodukciós intézetek) oktatás egészségnevelés
Egészségügyi szervező alapszak A képzés célja: olyan szakemberek képzése, akik az egészségügyben, a humán biztosításban és az egészségturizmus területén zajló folyamatok törvényszerűségei alapján, ellátják ezen területek szervezési, informatikai, gazdasági tevékenységeit
Kompetenciák az egészségbiztosítási szakirányon az egészségügy, az egészségbiztosítás és az üzleti biztosítás területén magas szintű informatikai, gazdasági, biztosításelméleti döntéseket hoznak szervezik és irányítják a biztosítási dokumentációs és informatikai folyamatokat hatósági és nem hatósági tevékenység körében ellenőrzési feladatokat végeznek
A szakirányon végzettek alkalmasak az egészségbiztosító intézményei dokumentációs és informatikai rendszerének szervezésére és irányítására egészségbiztosítási tevékenység megszervezésére és irányítására az egészségügyi, államháztartási és üzleti szférában
Elhelyezkedési lehetőségek Munkaköri ágazatok: egészségügy, egészségügyi igazgatás, banki-, pénzügyi szféra, gazdálkodó szervezetek, egyéb (oktatás, alapítványok, kutatás stb.) Munkaköri lehetőségek: informatikus, rendszerszervező, TB ügyintéző, controller, minőségbiztosítási referens, banki ügyintéző, gazdasági ügyintéző, egészségügyi menedzser
Kompetenciák az egészségturizmus-szervező szakirányon mint turisztikai szakemberek egészségközpontok, rekreációs centrumok széleskörű ismeretekkel rendelkező integrátorai képesek feltárni adott térségekben rejlő potenciális turisztikai fejlesztési lehetőségeket, térségi szolgáltatási rendszerek szervezésére és a nemzetközi idegenforgalmi piacon való hatékony működésre
A szakirányon végzettek alkalmasak egészségturisztikai programok készítésére és vezetésére egészségmegőrzést szolgáló, prevenciós programok szervezésére speciális turisztikai menedzsmentek irányítására, projektek készítésére turizmusfejlesztési programok megvalósítására
Elhelyezkedési lehetőségek szállodaipar (wellness hotelek, gyógyfürdő komplexumok) turizmus (gyógy-, falusi-, sport-, kulturális) rendezvényszervezés (fesztiválok, gasztronómia) oktatás
Orvos laboratóriumi és képalkotó diagnosztikai analitikus felsőoktatási szakképzés A képzés célja: az egészségügyi szakellátást végző csoport tagjaiként, kompetenciaszintjüknek megfelelően munkájukat hivatásszerűen gyakorolják, és az etikai, jogi, egészség- és biztonságvédelmi, valamint minőségellenőrzési szabályokat betartva mintavételi, előkészítési, analitikai, dokumentálási archiválási feladatok ellátására képesek
Választható szakirányok – problémák….. képi diagnosztikai és intervenciós asszisztens orvos-diagnosztikai laboratóriumi asszisztens mindkét szakirányra jelentős munkaerő piaci igény feltétel: befogadó szak indítása! BSc
Középfokú szakképzések – egészségügyi asszisztens érettségire épülő, moduláris időtartam: 2000 óra /2 év választható képzési formák: iskolarendszerű felnőttképzés szakirányok: általános asszisztens fogászati asszisztens gyógyszertári asszisztens
Fogászati asszisztens képzés moduljai 3710-10 Interakció az egészségügyi ellátásban 3711-10 Aszepszis, anti-szepszis, munkavédelem, környezetvédelem 3712-10 Egészségmegőrzés – betegségmegelőzés 2327-10 Első ellátás-elsősegélynyújtás 2398-10 Gyermekfogászati és fogszabályozási beavatkozások 2397-06 Fogászati beavatkozások, kezelések
Gyógyszertári asszisztens képzés moduljai 3710-10 Interakció az egészségügyi ellátásban 3711-10 Aszepszis-antiszepszis, munkavédelem, környezetvédelem 3712-10 Egészségmegőrzés – betegségmegelőzés 2327-10 Első ellátás-elsősegélynyújtás 2853-09 Gyógyszertári asszisztens gyógyszerellátással kapcsolatos feladatai 2399-06 Gyógyszertári asszisztens adminisztratív és ügyviteli feladatai 2400-06 Gyógyszertári asszisztens gyógyszerkészítéssel kapcsolatos feladatai
Középfokú szakképzések – gyakorló ápoló érettségire épülő rész-szakképzés időtartam: 2000 óra /2 év (maximum) választható képzési forma: felnőttképzés választható szakirány: - kompetencia hátrány: szak-ápolástani és klinikai ismeretek hiánya!
Gyakorló ápoló képzési moduljai 3710-10 Interakció az egészségügyi ellátásban 3711-10 Aszepszis-antiszepszis, munkavédelem, környezetvédelem 2327-10 Első ellátás-elsősegélynyújtás 3716-10 Egészséges ember gondozása 3713-10 Alapápolás 3714-10 Diagnosztika-terápia 3715-10 Betegmegfigyelés/Monitorozás
Jövőkép…… felsőoktatás (állami finanszírozás?, kompetenciák?, külföldi munkavállalás) középfokú szakképzés (szakképző iskolák?, iskolarendszeren kívüli képzés anomáliái) munkaerő-piaci igények társadalmi presztízs……
Köszönöm a figyelmet!