Sport és nemzeti identitás Nemzeti kultúra - sportkultúra

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Advertisements

Mi a SPORT? Meghatározott szabályok szerint, időtöltésül vagy versenyszerűen folytatott testgyakorlás.
Szervezeti struktúra és hatékonyság
20 éves a Tisza Volán SC Labdarúgó Szakosztálya
Átjáró: szférák között - Kulturális antropológia és civil szervezetek. Alkalmazott antropológiai módszerek egy miskolci civil szervezet tevékenységében.
Vezetéstudományi Intézet Szervezeti magatartás tanszék 1093 Budapest, Fővám tér 8.; 1828 Budapest, Pf Tel.: (1) , (1) ; fax: (1)
Pszichiátriai intézmények lakóinak felkészítése PÉF – Lélek-Hang Egyesület.
Csoport munka.
PÓTFELVÉTELI AUGUSZTUS MŰVÉSZETI, NEVELÉS- ÉS SPORTTUDOMÁNYI KAR.
„CSOPORT VEZET CSOPORTOT”
Család.
Szociális munka az onkológiában
1905->. A csapat amióta létrejött még soha nem esett vissza a Spanyol másodosztályos bajnokságába.
A MAGYAR NŐI KÉZILABDÁZÁS
„Let’s speak!” angol nyelvi diákkör Jónás Lászlóné.
ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, tanárképzés az ELTE-n
A munka világával kapcsolatos tudás
Interkultúrális menedzsment
A magyar szervezeti kultúra jellemzői
Készítette: Szűcs Edina
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Sportoló csoportok a Debreceni Egyetemen.
Interkulturális kommunikáció (1.ea.)
Szervezeti kultúrák „A kultúra embercsoportok viselkedési formáit meghatározó közös értékrendszer és gondolkodásmód… A szervezet mint közösség egyedi arculata.
1 Kommunikáció az egyetemen hallgatói konferencia Pécs, április 17.
Tehetséggondozás a pszichológiában TÁMOP / Járai Róbert, PhD PTE BTK Pszichológiai Intézet.
SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ MÓDSZEREK
Második téma: A nemzeti kultúrák különbségei
Pest Megye járó- és fekvőbeteg ellátásának komplex rendszere Sinkovicz László elnök, KM RET.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Mikulás Gábor GM Consulting Magyar Számítógépes Nyelvtudományi Konferencia, dec. 3-4.
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Társadalmi szervezetek elhelyezése
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Ukrajna. Hatalmi távolság (PDI ~70) -Korrupció elfojthatatlan, ezáltal: -Mindenkinek minden megfelel, -Mindenhol megvannak a kiskapuk -A rétegbeli és.
JÁTÉKRENDSZEREK CSAPATJÁTÉK NAPI TAKTIKA.
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
Vezetés és kommunikáció
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Az UP-nevelés távlatai Magyarországon Dr. Szabó Tamás és csapata NUSI UP-nevelési Igazgatóság III. Országos Edzői Kongresszus, 2008.
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
8. A kultúra és döntéselmélet
Az idegen nyelvi képzés kihívásai, tanulás-módszertani problémái
Horváth & Dubecz Tanácsadó Kft. TÁMOP projektben megvalósult képzések.
Sportkoncepció és szervezeti megvalósítása a Debreceni Egyetemen
Az egyetemi sport lehetőségei a sportvezetők szemszögéből. Az egyetemi testnevelés feladatai, lehetőségei és fejlesztése. Lehetséges modellek Dr. Balogh.
Edzéselméleti témák Kiválasztás
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Iskolai tehetséggondozás a statisztikai adatok tükrében Nikitscher Péter - Szemerszki Marianna.
A határ menti vállalati együttműködés kulturális gátjai – egy magyar szempontú elemzés Szőke Júlia Gazdasági tanár, abszolvált PhD hallgató Széchenyi István.
VIZSGÁZÓK SZÁMA Tantárgy neve Közép- szinten Emelt szinten matematika magyar nyelv.
A pályázat keretében megvalósult Képzések képzői tapasztalatai
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
AP1 - SPORTTUDOMÁNYI KÉPZÉS ÉS TARTALOMFEJLESZTÉS
A társadalmi és a non-business marketing kihívásai, kutatási kérdései
Testnevelés és Sporttudományi Intézet
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Biros Péter.
Nemzetek közötti kommunikáció
A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások fejlesztése a Dél-alföldi Régió.
Kultúra és kommunikáció
tananyagfejlesztés TÁMOP E-13/1/KONV
magyar nyelv és irodalom
Bozsik regionális rendszer
Társadalmi nem és szexuális beállítottságon alapuló üldöztetés
OTP Bank Bozsik Egyesületi Program
Az edző sportoló kapcsolat jellemző jegyei Révész László.
Különleges fejezetek a magyarországi zsidó sport történelméből
Előadás másolata:

Sport és nemzeti identitás Nemzeti kultúra - sportkultúra Dr. Balogh László, SZTE JGYPK Testnevelési és Sporttudományi Intézet

Sport (nemzeti) kultúrák vetélkednek Nemzetek közötti sportversenyek Megjelentek az első „fecskék” Hol a „hazai”??? Klubidentitás – nemzeti identitás ? Dr. Balogh László, SZTE JGYPK Testnevelési és Sporttudományi Intézet

Sport, mint független változó Kultúra, mint független változó Kultúra és sport Sport, mint független változó Hogyan hat a sport…. Esélyegyenlőség Integráció Migráció Felzárkóztatás Nemzeti identitás Kultúra, mint független változó Hogyan hat a kultúra… Sportkultúra Játékstílus Kommunikáció Nemi szerepek Edzői leadership

Nemzeti karakterek vs. Nemzeti kultúrák (sportkultúrák) Bölcs Leó (a magyarok bátor, vitéz, szabadságszerető, diplomáciában körmönfontan taktikázó) Rónay J. (1847):Jellemisme, avagy az angol, francia, magyar, német, olasz, orosz, spanyol nemzet, nő, férfiú és életkorok jellemzése lélektani szempontból . Peabody (1985): National Characteristics Hunyady Gy. (1997) . A CSP kialakulása (R.Schinke, 2009) .. Dr. Balogh László, SZTE JGYPK Testnevelési és Sporttudományi Intézet

Karakter vs. kultúra csak egyénnek lehet jelleme, csoportnak nem – sztereotípiák (?) Inkeles, Levinson (1954): 1. A tekintélyhez, hatalomhoz való viszonyulás. 2. Az egyén fogalma (a) az egyén és a társadalom és (b) a maszkulinitás/femininitás viszonylatában. 3. A konfliktusok, a bizonytalanság és az agresszió kezelése, az érzések kifejezése.  G.Hofstede (1980-) N = 116 000, IBM, folyamatosan bővül Új irányok: GLOBE (Bakacsi Gy.) Dr. Balogh László, SZTE JGYPK Testnevelési és Sporttudományi Intézet

Hofstede kultúra dimenziói Atya típusú vezető, elérhetetlen, megmondja mi a jó és követendő Hatalmi távolság (PDI) Individualista – kollektivista (IDV) Maszkulin – feminim (MASC) Bizonytalanság kerülés (UAI) Jövő orientáció LTO) Magas stressz, szorongás, túlszabályozottság Férfias, teljesítményorientált, azért élsz, hogy dolgozz Én tudat – mi tudat, egyéni szükségletek vs. Csoport/közösség szükségletei Gyors eredmény – a változás elfogadása (felkészülés rá) Dr. Balogh László, SZTE JGYPK Testnevelési és Sporttudományi Intézet

Dr. Balogh László, SZTE JGYPK Testnevelési és Sporttudományi Intézet

Dr. Balogh László, SZTE JGYPK Testnevelési és Sporttudományi Intézet

Dr. Balogh László, SZTE JGYPK Testnevelési és Sporttudományi Intézet Ffi Labdarúgás NB1 Siófok: - Budapest Honvéd: horvát/montenegrói DVSC: Novakovics Nenad (kapus) Diósgyőri VTK: Savo Rakovic Győri ETO: Stevanovic Sasa (kapus) / Stanisic Lazar (védő) / Trajkovic Nikola (középpálya) / Kamber Dorde (középpálya) / Dordevic Vladimir (védő) Kaposvár FC: Pavlovic Bojan (középpálya) / Grumic Miroslav (támadó) Kecskeméti TE: Ikotin Gábor (szerb-magyar – kapus) / Vladan Cukic (középpálya) / Aleksandar Alempijevic (középpálya) / Lombard Pápa: Lazar Arsic (középpálya) Pécsi MFC: Scepanovic Marko (középpálya) / Markovic Marko (védő) / Todorovic Nenad UTE: Dusan Vasiljevic Videoton: Filip Pajovic (kapus) / Nikola Mitrovics (középpálya) / Uros Nikolics (középpálya) / Nikolics Nemanja (csatár) / Milan Perics (csatár) ZTE: Bogunovic Milan (védő) / Brkic Malden (csatár) Ffi Kézilabda NB Csurgói KK: Nebojsa Nikolics (kapus) MKB Veszprém: Uros Vilovski (beálló) / Marko Vujin (jobblövő) Pick Szeged: Dusan Beocanin (ballövő) / Rajko Prodanovic (jobbszél) Női Kézilabda NB1 Békéscsaba: Glusica Leposava (átlövő) Győri ETO: Andrea Lekić (irányító) Szekszárd: Sandra Kuridza Ffi Vizilabda OB1 Szolnok: Zivko Gocic DVSE: Sasa Misic Pécs: Mirko Kozarski Kaposvár: - Ffi Kosárlabda NB1 Ciric Andrija - PVSK-PANNONP Ivosev Tomiszlav - Naturtex-SZTE-Szedeák Miskovic Ivan - Marso NYKK Jancikin Branislav - Falco-Szova KC Vukadinov Ivan - Kecskeméti KSE Vasojevic Nikola - PVSK-PANNONP. Derasimovic Marko - Kecskeméti KSE Dukic Nebojsa - Naturtex-SZTE-Szedeák Fekete Stefan - Marso NYKK Pantelic Djordje - Falco-Szova KC Radonjic Goran - Kecskeméti KSE Sormaz Bojan - Jászberény Kosárlabda Női NB1 Budimir Jelena - DKSK Cvetanovic Milica – Szekszárd Hadzovic Brankica – DKSK Licina Tanja – Szekszárd Maric Sonja – Szekszárd Scekic Maja – Baja Skoric Maja – Baja „Szerbiában olyan nincs, hogy valaki jó játékos, csak nem győztes típus…a kiválasztás során ugyanis kiesnek az ilyenek……A korábbi Jugoszláviában a csapatok rengeteg különböző mentalitású tagból álltak…más-más kultúrából jöttek. Ez a kulturális vegyesség, színesség jót tett a közösség kémiájának” (Rátgéber L., NS) Dr. Balogh László, SZTE JGYPK Testnevelési és Sporttudományi Intézet

Dr. Balogh László, SZTE JGYPK Testnevelési és Sporttudományi Intézet

Dr. Balogh László, SZTE JGYPK Testnevelési és Sporttudományi Intézet Szerb sportolók önmagukról Dr. Balogh László, SZTE JGYPK Testnevelési és Sporttudományi Intézet

Dr. Balogh László, SZTE JGYPK Testnevelési és Sporttudományi Intézet Szerb sportolók a magyar sportolókról Dr. Balogh László, SZTE JGYPK Testnevelési és Sporttudományi Intézet

Szerb sportolók önmagukról és a magyarokról Dr. Balogh László, SZTE JGYPK Testnevelési és Sporttudományi Intézet

Dr. Balogh László, SZTE JGYPK Testnevelési és Sporttudományi Intézet Kihívások Játékosok számára Edzők és klubvezetők számára Sportmenedzserek - irodák Nyitottság – teljesítmény csak együtt (szocializáció – időfaktor) Kommunikáció – nyelvismeret CSP felkészítés Dr. Balogh László, SZTE JGYPK Testnevelési és Sporttudományi Intézet

Implikációk - Sportszakembereknek Kulturális tudatosság Kulturális ismeretek Kultúráknak megfelelő technikák (Sue, 2006) Ismernie kell saját értékeit, hiedelmeit, előítéleteit (Schinke et al, 2007) Ezek hogyan befolyásolják a kliens személy észlelését, problémájának megértését, az objektivitást Dr. Balogh László, SZTE JGYPK Testnevelési és Sporttudományi Intézet