Mi a SPORT? Meghatározott szabályok szerint, időtöltésül vagy versenyszerűen folytatott testgyakorlás
AZ EMBEREK EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTA ELKESERÍTŐ A népességszám csökken: Termékenyégi ráta 2,5 helyett 1,2 (OECD, 2007.) Az élettartam rövid: Férfiak: EU 75,7 év, MO: 69,03 év (KSH, 2006.) Nők: EU 81,9 év, MO: 77,35 év (KSH, 2006.) Az élők betegek: „A lakosság egészségi állapota romlik.” (EüM, 2002.) A fiatalok életvitele aggasztó: Nikotin, alkohol, drog, korai szex, mozgáshiány.
Elhízott, túlsúlyos gyerekek A helytelen táplálkozásból és a mozgásszegény, ülő életmódból fakadó elhízás hazánkban, de az EU tagállamaiban is olyan probléma, amely a gyermekek 20-25%-át érinti. Sajnos ez az állapot romló tendenciát mutat, súlyos egészségi problémákat, valamint költségvetési kiadásokat vonz. Gyengíti a humán erőforrást
Napjainkban nagyon igaz, követendő a régi görög mondás: „Ép testben ép lélek”
Pierre de Conertin gondolatai: „A sport az istenek ajándéka.” „ Bátorság vagy te, Sport!” „Öröm vagy te, Sport!” „Szépség vagy te, Sport!” „Tisztesség vagy te, Sport!” „Termékenység vagy te, Sport!” „Haladás vagy te, Sport!” „Béke vagy te, Sport!”
A SPORT SZEREPE ÉLETÜNKBEN A XXI. század rohanó világában nagyon fontos szerepet kell hogy betöltsön az emberek életében: legyen az verseny vagy szabadidősport. Magyarország nagyon büszke sportsikereire. Ez a KICSI, DE ER Ő S NEMZET jelentős szerepet játszik a világ sportjában.
Óvoda A magyar oktatási rendszerben már óvodás korban ( 3- 7 év)megkezdődik a mozgáskultúra fejlesztése Hetente 2-3 alkalommal játékos, ügyességi foglalkozásokon vesznek részt a gyerekek. Ebben a korban nagyon érdeklődőek és tanulékonyak, különösen jól kifejlett az utánzó képességük.
Óvoda Ebben az életkorban nélkülözhetetlenek az ügyességfejlesztő, izomerősítő és légzésjavító gyakorkatok!
Általános iskola Az alsó tagozatban nagyon sok iskolában működik a mindennapos testnevelés. Felső tagozatban általában a heti 3 óra kötelező. Ebben az életkorban /6 – 14 év/ megismerkednek az alapvető sportági technikákkal is (pl. úszás, atlétika, labdajátékok, torna) Az ügyesebbek délutánonként iskolai vagy egyesületi különórákon sportolhatnak.
A TESTNEVELÉS IDŐKERETE NÉHÁNY EU TAGORSZÁGBAN A testnevelés tantárgy percekben kifejezett heti minimális és maximális tantervi időkerete 1-4. évfolyamokon jelentős eltérést mutat a 27 EU-s tagország viszonylatában a évi adatok alapján. (Ken Hardmann, 2007.) OrszágMinimum/PercMaximum/Perc Ausztria Szlovákia Franciaország Magyarország90225 A törvény által megengedett 225 perc heti 5 testnevelés órát jelent. Több iskolafenntartó önkormányzat él is ezzel a törvényi lehetőséggel. (pl. Debrecen, Hódmezővásárhely, Szolnok).
Középiskola Heti 3 testnevelés óra kötelező Azok a tanulók, akik erre rászorulnak, könnyített testnevelésben vehetnek részt, vagy délutáni gyógytestnevelés órára járhatnak A legügyesebbek, akiknek tanulmányi eredményük is kiemelkedő, Diákolimpiai sportversenyeken mérkőzhetnek meg egymással (pl. atlétika, labdajátékok /kosár-, kézi-, röplabda, labdarúgás stb/.
Egyetem, főiskola Heti 2 testnevelés óra kötelező. A diákok különböző sportágak közül választanak az adott intézmény kínálatából (pl. tenisz, úszás, aerobic, kosárlabda stb.), s hetente két órán köteles részt venni.
Magyarországon a testnevelés az egyetlen tantárgy, amely kifejezetten a testi fejlődésre, a pszichomotoros kultúra fejlesztésére, a higiéniára összpontosít. Kiemelt fejlesztése ezért indokolt!
Köszönöm a figyelmet!