Magyar Tehetséggondozó Társaság

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Advertisements

A TÁMOP Iskolai tehetséggondozás és a TÁMOP
Tehetségazonosítás gyakorlata
Pályaválasztás 2014/15.
A TEHETSÉGGONDOZÁS LEHETŐSÉGEI A TISZA-TÓ TÉRSÉGÉBEN Dr. Mező Ferenc • Korosztályok • Tehetségterületek • Léptékek • Együttműködés.
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
Széchenyi tehetségműhely
Tehetségnevelés, tehetségpontok és az alapfokú művészetoktatás Művészeti Nevelés – Kultúra – Társadalom; jelen és jövő Budapest, E február 27.
TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás. A pályázat azonosító jele: TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás.
Tehetségpont létrehozása
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Tehetség, tehetségazonosítás
A Móra Ferenc Ált. Isk. tehetséggondozó programja
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
DEBRECENI EGYETEM Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
Komplexen funkcionáló megyei tehetségpont
1 „Komplexen funkcionáló Zala megyei tehetségeket segítő program” Projektnyitó konferencia szeptember 23. Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete.
Tehetségpontok hálózatának kiépítése
 Alakuló ülés időpontja: február 16.  Dokumentumok benyújtása: március 03.  Bejegyzés: április 28.  Nyilvántartási szám: TT 700.
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
Vörösmarty Mihály Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
TEHETSÉGFEJLESZTÉS - KORPARANCS Debrecen, július 10.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A differenciálás lehetséges útjai a tehetségfejlesztésben
A tehetséggondozás 25 éve a törökszentmiklósi Bethlen Gábor Református Általános Iskolában   „Az első lépések”
A TEHETSÉGGONDOZÁS KRITIKUS PONTJAI I
ERŐSSÉGEK ÉS GYENGE PONTOK A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Nyíregyháza, 2010
A komplex tehetségfejlesztő program
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Óvodai tehetséggondozó program kialakítása
A TEHETSÉGGONDOZÁS ELMÉLETÉNEK ÉS GYAKORLATÁNAK AKTUALITÁSAI Székelyföldi Tehetségnap szeptember 27. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem, Pszichológiai.
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
A tanárképzés szerkezete
A tehetséggondozás az esélybiztosítás kiemelt területe tehetségazonosítás tehetség-tanácsadás együttműködések mentorálás tehetségfejlesztés hálózati tanulás.
Készítette: Kocsis Erzsébet
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Kalocsai Fényi Gyula Általános Iskola Belvárosi Általános Iskolája
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
Debreceni Egyetem Gyakorló Óvodája. Tehetségpontunk Humán erőforrás Speciális képesítések Tehetségműhelyeink: -Borsószem bábcsoport -Kismesterségek -Gyermektorna.
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
ERNYŐ PROJEKT Záró 2013/ TÁMOP /
Iskolai tehetséggondozó tevékenység az online kérdőíves felmérés tükrében Sági Matild.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
TEHETSÉG MENTORÁLÁS A PEDAGÓGIA MAGASABB SZINTJÉN HUJBER TAMÁSNÉ KOVÁCS GABRIELLA KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM.
TÁMOP /10/ Együtt-Működők Nevelési-oktatási intézmények tanórai, tanórán kívüli és szabadidős tevékenységének támogatása szeptember.
Az Arany János Tehetséggondozó Program szerepe a Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium tehetséggondozó munkájának pedagógiai, módszertani fejlesztésében.
Mitől tehetség a tehetség? Székelyföldi Tehetségnap, június 18. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet Magyar Tehetséggondozó.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
AZ EGYÉNI TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK KRITIKUS PONTJAI Kaposvár, szeptember 16. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem, Pszichológiai Intézet Magyar.
EGYÉNI TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK JELENTŐSÉGE
EGYÉNI TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK, A TERVKÉSZÍTÉS LÉPÉSEI
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A tehetséggondozás helyzete a nagykanizsai térségben
főosztályvezető-helyettes
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
A Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI komplex tehetségfejlesztő munkája Készítette: Moskovics Marianna --- tehetséggondozó.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Magyar Tehetséggondozó Társaság A vezető szerepe és feladatai a tehetséggondozásban Közoktatásvezetők V. Országos Konferenciája Pécs, 2010. szeptember 23. Dr. Balogh László Magyar Tehetséggondozó Társaság elnöke l_balogh@tigris.unideb.hu

Bevezetés - Sok érték a hazai tehetséggondozásban (speciális területek, gazdagító programok, versenyek stb.) Egyik fő probléma: hiányzik a rendszerszemlélet Tehetség-modellek (Mönks-Renzulli, Gagné) A vezető főbb feladatai a tehetséggondozásban: a program szakmai korrektségének biztosítása személyi feltételek megteremtése tárgyi, dologi feltételek biztosítása

Mönks-Renzulli modell

Gagné-féle ábra

A tehetséggondozó programok felépítésének struktúrája,szakmai követelmények 1. A program célja 2. A programba válogatás 3. A fejlesztés eszközrendszere 4. Személyi feltételek 5. Kapcsolatrendszer, tárgyi feltételek 6. A program eredményei

I. A program célja Korszerű tehetségfogalom Gardner rendszere: Célmeghatározás adekvát volta (életkor!) Tehetségterületek pontos megjelölése Gardner rendszere: 1. logikai – matematikai (pl.:matematikai szakkör, IQ-klub, sakk és más logikai tevékenységek, tanulási stratégiák fejlesztése, illetve a máshova nem sorolható közismereti tantárgyakhoz kötődő gazdagító programok); 2. természeti (pl.: mindenféle természettudományos témakörű foglalkozás, természetjárás); 3. nyelvészeti (pl.: anyanyelvi és idegennyelvi programok); 4. testi-kinesztetikus (pl.: sport-programok, tánc-, mozgás-kultúra);

5. térbeli-vizuális (pl.: képzőművészeti, filmművészeti foglalkozások, kézügyességet igénylő szakmai tevékenységek, népi mesterségek); 6. zenei (pl.: mindenféle ének-zenei program); 7. interperszonális (pl.: dráma-foglalkozások, színjátszás, kommunikációs foglalkozások, vezetői kompetenciák fejlesztése); 8. intraperszonális (pl.: önismereti foglalkozások).

II. A programba válogatás A célkitűzéshez való viszony A beválogatási módszerek adekvát volta Komplexitás a módszerekben - tanári jellemzés - tesztek és felmérések - kérdőívek - általános és tantárgyak szerinti - iskolapszichológusok véleménye - szülői jellemzés - tanulótársak jellemzése 4.E munkát végző személy szakmai kompetenciája 5.A beválogatási rendszer rugalmassága

III. A fejlesztés eszközrendszere Komplexitás a gazdagításban - a tehetséges gyerek erős oldalának fejlesztése, - a tehetséges gyerek gyenge oldalának fejlesztése (Csaknem minden tehetséges gyereknél van ilyen, s ez akadályozhatja az erős oldal kibontakozását, például alacsony önértékelés, biztonságérzet hiánya, stb.), - megfelelő „légkör” megteremtése (kiegyensúlyozott társas kapcsolatok pedagógusokkal , fejlesztő szakemberekkel és a társakkal), - szabadidős, lazító programok, amelyek biztosítják a feltöltődést, pihenést. 2. Gyorsítás

3. Differenciálás - változatos formák - a tanórai differenciálás különféle formái, /minél több kiscsoportos ( kooperatív, nívócsoportos ) és egyénre szabott munka!/ - speciális osztály - fakultáció - délutáni foglalkozások /szakkör, blokk, önképzőkör stb./ - hétvégi programok - nyári kurzusok - mentor-program stb 5. Egyéni fejlesztési program 6. Tanácsadás

IV. Személyi feltételek megteremtése Géniusz Program: 84 új képzés folyamatos akkreditációja (10-30 óra) 5 nagy tartalmi csoport Pszichológiai, pedagógiai alapok (6) Definíciók, modellek, azonosítás, személyiségjellemzők, alulteljesítés stb. Szerepek a programokban (20) Pedagógus, pszichológus, tanácsadó, koordinátor, mentor, szülő stb.

3. Fejlesztő módszerek, eszköztár (18) Gazdagítás, gyorsítás, differenciálás, komplex programok, projekt-módszerek, kooperatív tanulás, drámapedagógia stb. 4. Speciális szakterületi fejlesztés (30!) Komplex természettudomány, matematika, zene, sport, irodalom, nyelv, informatika, képzőművészetek stb. Környezeti tényezők (10) Iskola, család, társak, társadalom, tehetségpontok! TELJESKÖRŰ FELKÉSZÍTÉS: felsőoktatási posztgraduális képzés (pedagógus szakvizsga, master szint) – DE, Egri Főiskola, ELTE, Nyugat-Magyarországi Egyetem

V. Kapcsolatrendszer, tárgyi feltételek Tárgyi feltételek a programhoz Belső szervezettség -Külső kapcsolatok (kiemelten a családdal!)

VI. A program eredményei Hatásvizsgálatok (háttértényezők, speciális területek) - Monitoring eszközei és eredményei - A programból kikerülők nyomon követése

ÖSSZEGZÉS: KIEMELT FELADATOK RENDSZERSZERŰ ÉS KOMPLEX PROGRAMOK TEHETSÉGESEKNEK SZAKEMBEREK TOVÁBBKÉPZÉSE 3. A GAZDASÁG IGÉNYEINEK ELEMZÉSE – A TEHETSÉGESEK IRÁNYÍTÁSA 4. A TEHETSÉGESEK FELELŐSSÉGTUDATÁNAK ERŐSÍTÉSE