Mit öröklünk és mit nem? Életmód, egész-ség, (epi)genetika EDUVITAL

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Advertisements

Magyar Tehetséggondozó Társaság
Hogyan segíthet városán, településén? Az egészséges életmód szemlélet beiktatásával a település életébe.  Étkezési tanácsadással  Dohányzás ellenes.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Gondolkodj Egészségesen! Program OSZMK baleset-megelőzési konferencia szeptember 30.
A testvériskolai pályázatba bevont gyerekek számára
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Dr.Anya, dr. Apa, avagy hogyan segítsük beteg gyermekünk gyógyulását? Madarasi Anna EDUVITAL Tudományos Újságírók Klubja,
Science Center of DEBRECEN
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Egészségfejlesztésének lehetséges irányvonalai
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Integráció a sportiskolai és a művészeti nevelés segítségével A Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskola pályázatáról Integráció sporttal és zenével.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
ABO Institute Az egészségmegőrzés evolúciója. Az ABO Institute forradalmi újítása •Tudáskrízis: –Az orvostudomány összes tudása gyorsabban nő, mint amit.
Orvos – és Egészségtudományi Centrum
MAGYARORSZÁGI EVANGÉLIKUS EGYHÁZ F E L N Ő T T K É P Z É S EGÉSZSÉGNEVELÉS-EDUVITAL 6.  2013. május 16. Gyerekbetegségek, amit egy gyerekközösség vezetőjének.
A tehetség és felelősség
A CSALÁDORVOS PREVENCIÓS MUNKÁJA
„Nyitott kapu” a rendszeres testmozgásért és kapcsolódó egészségfejlesztési programok Vámospércsen Ménes Andrea polgármester.
SE ÁOK Családorvosi Tanszék
GENETIKAI TOVÁBBKÉPZÉS GYAKORLÓ ORVOSOKNAK: GYÓGYÍTÓ HÉTKÖZNAPOK A GENETIKA EXPONENCIÁLIS FEJLŐDÉSE ALATT kötelező szintentartó OFTEX továbbképzés Pécs,
A mentálhigénés képzés hatása a sepsiszentgyörgyi Családsegítő Központ működésére 1.A CS. S. K. rövid bemutatása: ben jött létre a FAMTERRA alapítvány.
Hangunk megsokszorozza erőnket ! A betegszervezetek jelentősége
CASTANEA Egyesület Középkorúak egészségéért. CASTANEA 2007-ben alapított civil szervezet, melyet Vas megyei értelmiségiek alapítottak - felismerve azt.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Egészségtudatos magatartás kialakítása
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Géntérkép (Human Genome Project)
„Környezet- és egészségtudatos iskola” Magyar Bioetikai Társaság 20. Nemzetközi Konferenciája szeptember 21.
Egy non-profit egészségügyi alapítvány PR-tevékenysége Száraz Éjszakák – Derűs Nappalok Alapítvány Sarlós Gábor PeppeR 21 PR Ügynökség.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Az EDUVITAL koncepció és oktatási gyakorlat Dr. Falus András egyetemi tanár, az MTA tagja.
Epigenetika és életmód
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
IV. kerületi v édőnők munkamegbeszélése május 26. Budapest Toma Andrea OGYEI.
2008. március 27. Magyar Tartalomipari Szövetség – A/016 – EQUAL IT-mentor projekt.
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
Legyen jobb a gyerekeknek! Gyerekszegénység – egészségügy XVI. Magyarországi Egészségügyi Napok Balatonfüred, október 7-9.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Egészséglelkesek az iskolákban Az egészségfejlesztés helyzete az általános iskolákban.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz.
A leggyakoribb kardiológiai betegségek,azok megelőzése,rizikófaktorok kiszűrése Előadó: Képíróné Gyarmati Zsuzsanna A leggyakoribb kardiológiai betegségek,azok.
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
Az OGYEI kiemelt programjai
A genom variabilitás orvosi jelentősége Gabor T. Marth, D.Sc. Department of Biology, Boston College Orvosi Genomika kurzus – Debrecen, Hungary,
Nagyné Horváth Emília.
Gének, környezet, viselkedés
Falus András Az egészségtudatosságra való nevelés; biológiai, lelkiegészségi és társadalmi vonatkozások Semmelweis Egyetem.
Gyermekek, gyermekes családok egészsége „Legyen jobb a gyermekeknek!” Nemzeti Stratégia Értékelő Bizottságának évi jelentése május 11. Tokaji.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
TANTUdSZ Tanulj, tanítsd, tudd! Ifjúsági Egészségnevelési Program Projektvezető: Prof. Dr. Falus András egyetemi tanár, PhD, med.habil., DSc a Magyar Tudományos.
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
5. Országos IC/BPS betegtalálkozó
30 órás Akkreditált továbbképzés viselkedészavarokról pedagógusoknak, szülőknek Reményi Tamás A képzések időpontjai a következők: 1. Blokk -10.
A 20 éves MKNE és az ökoiskolák
Közösségi egészségügyi szolgáltatások jólléti szerepe Egy hazai kísérlet tapasztalatai Marketingtudományi Évkönyv koreferátum Marketingtudományi Disputa.
Testi – Lelki – Szellemi összefüggések
Nonprofit Egészségnevelési Társaság
A képzések helyszínei, időpontjai: a képzés előtt egy héttel
EPIGENETIKA OLYAN JELENSÉGEKKEL FOGLALKOZIK, AMELYEK KÖVETKEZTÉBEN
A képzés helyszíne, időpontjai: a képzés előtt egy héttel
Kik vagyunk A Babagenetika mozgalom egy személyes történeten alapuló
Előadás másolata:

Mit öröklünk és mit nem? Életmód, egész-ség, (epi)genetika EDUVITAL Nonprofit Egészségnevelési Társaság Dr. Falus András andras.falus@eduvital.net www.eduvital.net

Küldetés nyilatkozat Prof. Dr. Kopp Mária A magyar társadalom jelenlegi egészségi állapota és távlati kilátásai minden felelősen gondolkodó számára kötelező feladatokat jelölnek ki. Ezért mi, pedagógusok, orvosok, biológusok, pszichológusok, szociológusok, bioetikusok és egészségpolitikai szakemberek életre hívtuk az EDUVITAL Nonprofit Egészségnevelési Társaságot Dr. Falus András egyetemi tanár, akadémikus, elnök Ismerje meg az EDUVITAL NET képzéseit, programjait, célkitűzéseit! Csatlakozzon hozzánk! EDUVITAL NET Nonprofit Egészségnevelési Társaság 1089 Budapest, Nagyvárad tér 4. +36 (1) 459 1471, +36 (1) 210 2929 www.eduvital.net info@eduvital.net

A DNS szekvencia adatok megkétszereződnek 18 havonta A megismert genomok száma duplázódik 18 havonta A szekvenálás költségei a feleződnek

rendszerbiológia és medicina A komplex megközelítés tudományos háttére: rendszerbiológia és medicina Hagyományos biológia Rendszer-szemléletű biológia Technológiai és informatikai robbanás

Személyes Genom Projekt Központban az egyén! Mindenki hozzáférhessen genetikai kódjához (genotípusához) és így személyre szabott döntéseket tudjon hozni orvosával.

10 év múlva?

Személyre szabott orvoslás! Fejlett genetikai diagnosztika Fejlett számítógépes adatelemzés Szoros együttműködés orvos és páciens között Személyre szabott védőoltások

Három hibás megoldás Démonizáció Bagatellizálás Fetisizáció

Genetics = gene ethics

Ellenszenv-index….

A legfőbb orvosi problémák Társadalom öregedése Idegrendszeri betegségek Fertőzéses, gyulladási betegségek Elhízás/ cukorbetegség Allergia, asztma, COPD Szív- és érrendszeri betegségek Daganatos betegségek Multifaktoriális betegségek

Nem öröklődő betegségek (mindig van öröklődő komponense) (mindig van környezeti komponense) Táplálkozás Fertőzés Sérülés Toxinok Életmód Lelki hatások Szocializáció ………

Epigenetikai faktorok ontogenesis-anyai hatás táplálkozás gyógyszerek, mérgek fertőzés, besugárzás fizikai aktivitás fény zene stress, magatartási-, lelki-, meditatív hatások

AZ ÉLETMÓD VÁLTOZTATÁS mit öröklünk—mit nem?? Az öröklődés (hajlam) lényegében végleges A környezeti hatások nagyrésze változtatható (sőt, örökölhető !) AZ ÉLETMÓD VÁLTOZTATÁS JELENTŐSÉGE !!!

EDUVITAL NET (FAT akkreditált) Mi az EDUVITAL: Komplex edukációs program az epigenetikától a szociálpszichológiáig Mit ajánlunk: Előadások, írott anyagok (honlap, szóróanyagok, Élet és Tudomány állandó rovat), multimédia (film, animáció, podcast, hanganyagok, rádió, TV, facebook…) Kiknek: orvos, védőnő, pedagógus, lelkész, újságíró, kisebbségi szervezet Szintek: ism.terjesztés-TIT, graduális képzés (SE-ETK) postgraduális-OFTEX-szakorvos továbbképzés

FIATAL TÁRSADALOM Primer célcsoportok EÜ. SZAKEMBEREK védőnők PEDAGÓGUSOK biológia-egészségtan, osztályfőnök tanárok, tanítók nevelési tanácsadók ÚJSÁGÍRÓK LELKÉSZEK KISEBBSÉGI SZERVEZETEK EÜ. SZAKEMBEREK védőnők házi/gyerek/orvosok szociális munkások FIATAL TÁRSADALOM

TIT- ismeretterjesztés PREVENTÍV-KOMPLEX EGÉSZSÉGNEVELÉS gyerekbetegségek-szülő edukáció mozgás-sport táplálkozás genetika közegészségtan múvészeti kultúra higiénia környezettudatosság drog szociál pszichológia epigenetika szexualitás zeneterápia testi-lelki egyensúly depresszió, stress kezelés emberi kontaktusok- család www.eduvital.net TIT- ismeretterjesztés FELSŐOKTATÁS TOVÁBBKÉPZÉS (pedagógus, családorvos, védőnő..)

személyreszabott orvoslás + VALÓS REMÉNY Bizonyítékokon alapuló- és személyreszabott orvoslás + A gyógyszerhatás környezeti hatásokon és genetikailag meghatározott jellegzetességeken keresztül érvényesül. A citosztatikum genetikailag heterogén ABC transzportereken át jut be a sejtekbe, ahol (pl) genetikailag heterogén tumor suppressor géneken (pl. p53) át hat és genetikailag heterogén p450 enzimek metabolizálják. OKTATÁS-NEVELÉS

www.eduvital.net Ismerje meg az EDUVITAL NET képzéseit, programjait, célkitűzéseit! Csatlakozzon hozzánk! EDUVITAL NET Nonprofit Egészségnevelési Társaság 1089 Budapest, Nagyvárad tér 4. +36 (1) 459 1471, +36 (1) 210 2929 www.eduvital.net info@eduvital.net