Sport állami finanszírozása Finanszírozási minták, modellek Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium Sport Szakállamtitkárság Sport állami finanszírozása Finanszírozási minták, modellek Célok, helyzetkép, lehetőségek, javaslatok a SPORT XXI NEMZETI SPORTSTRATÉGIA szellemisége alapján
Iskolai testnevelés és diáksport „ A sport, az nemcsak testnevelés, hanem a léleknek is a legerőteljesebb és legnevesebb nevelő eszköze.” Szent – Györgyi Albert (Szeged 1930)
Iskolai testnevelés és diáksport Sportra is fordítható támogatás: 1-4. évfolyamon: 204 000 forint/fő; 5-8. évfolyamon: 212 000 forint/fő; 9-13. évfolyamon: 262 000 forint/fő; szakképzés (szakmai elméleti képzés): 210 000 forint/fő; szakképzés (szakmai gyakorlati képzés): 112 000 forint/fő) Felsőoktatás: a tankönyv- és jegyzettámogatás, valamint a sport és kulturális tevékenység normatívája 2006. augusztus 31-ig 7820 Ft/év, 2006. szeptember 1-jétől 11 650 Ft/év (a tankönyv- és jegyzettámogatásra, sport- és kulturális tevékenységre fordítható összeg nem lehet kevesebb, mint a költségvetési évet megelőző második évre számított és a KSH által közzétett nemzetgazdasági bruttó havi átlagkereset nulla egész nyolcszázadszorosa) Finanszírozási források: normatív támogatás sportra fordított része; esetleges önkormányzati/intézményfenntartói hozzájárulás; szülői/saját hozzájárulás;
„Mindenki Sportja” - Szabadidős sport „A nemzeti önismeret három pillére: jól emlékezni a múltra, okosan mérni fel a jelen adottságait s merészen álmodni.” Szigethy Gábor: Önismeret
Szabadidősport finanszírozása Finanszírozási források: Mindenkori kormányhivatalok ráfordításai, állami támogatás (ÖTM: leginkább pályázati formában); A szabadidősport támogatása céljából létrehozott közalapítványok támogatásai Civil hozzájárulások; Önkormányzati hozzájárulás (terem/hely ingyenes átengedése); A civil szektor támogatására létrehozott NCA támogatásai Szponzoráció (csekély mértékű) A központi szabadidősport támogatások alakulása összesen 1999-2004 2001: 1 308 817 000 Ft 2002: 1 651 100 000 Ft 2003: 2 250 000 000 Ft 2004: 1 093 083 000 Ft 2005 2 254 000 000 Ft 2006 1 231 000 000 Ft Változtatási lehetőségek: sportcsekk bevezetése; sportolást ösztönző adókedvezmények bevezetése; más tárcákkal való kapcsolódási lehetőségek; európai források bekapcsolása
A központi szabadidősport támogatások alakulása 1999-2004 (NSZSZ adatok alapján)
Állami finanszírozás a szabadidős sport területén (az NSZSZ adatai alapján)
Versenysport, utánpótlás-nevelés Régen a felkészítés nem korlátozódott a fizikai és technikai tudnivalókra, a szellemi előkészítés ugyanolyan hangsúlyt kapott.” Dave Lowry: A harcművészetek szellemiségéről
Versenysport, utánpótlás-nevelés finanszírozási struktúra 2005 Támogatás Támogatásban részesülő szövetségek száma Összeg (millió Ft) Szövetségi alapfeladatok ellátása1 65 406,4 Szakmai munka támogatása1 36 776,6 Téli olimpiai felkészülés1 3 20,0 Edzőtábori voucher2 27 140,0 Műhelytámogatási keret3 26 342,9 AGFIS Világjátékokra történő felkészülés4 10 28,7 Összesen 1.714,6
Hazai rendezésű világesemények támogatása 2003 - 2006
Finanszírozás változása 2004 – 2006 (Hazai rendezésű világversenyek nélkül)
A sportfinanszírozás növelésének gazdasági hatásai
Szerencsejáték és Sport Játékadó-bevétel 2005-ben: 67,52 milliárd Ft, ebből sportra:bukmékeri: 50%; totó: 100%; sorsolásos játékok 12%
Klubszintű bevételek pl.:
Külföldi bevételi minták
Finanszírozási gátak Központi források korlátai Ágazati forráskoncentráció gyakorlata közös projekt kérdésében nem eléggé kidolgozottak, jellemzőek Nincs megfelelő ösztönzés a vállalati szféra és a közszféra nagyobb szerepvállalására – Forrás kapcsolási érdekek! Törvényi szabályozás hiányosságai Nincs megfelelő ellenőrzési rendszer Szerencsejáték bevételből európai viszonylatban nagyon kevés kerül visszaforgatásra
Stratégiai és Nevelési Osztály: Lehetőségek, teendők Stratégiai és Nevelési Osztály: Nemzeti Sportinformációs Rendszer kialakításával, és működtetésével – ellenőrzés színvonala jelentősen emelhető Sportágfejlesztési terv (célok, milyen forrásból, mennyi állani támogatással) – hosszabb időre lehet tervezni Innovatív projektek – Gazdasági folyamatok megindítása, kipróbálása Sport és Üzlet – szabadidős sport programfinanszírozás Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium: Turizmus és sport közös lehetőségeinek kihasználása (természetföldrajzi adottságok, kulturális értékek) Aktív turizmus Rekreációs sport Önkormányzati és Területfejlesztési szakállamtitkárságokkal szoros együttműködés a megoldások kialakításában
Fenntartható modellek Hosszútávú, kiszámítható a sportvállalkozók számára is vonzó programsorozatok kialakítása Rendszeres nagy tömegeket megmozgató speciális sportrendezvények Területi elv és sportági specifikáció összekapcsolása Versenysport – szabadidősport – Turisztikai igény illesztése Új menedzsment szemlélettel rendelkező vezetés kialakulásának segítése Tudásmenedzsment Humánmenedzserek, szabadidőmenedzserek kistérségekben – Üzlet és sportgazdaság összekapcsolása Új épületkomplexumok kialakítása, ahol állami humánszolgáltatás, üzleti szféra és rendszeres tömegrendezvények kapcsolódhatnak.
Paradigmaváltás a sportról történő gondolkodásban Változó finanszírozási modellek Az állami források katalizátor szerepének kialakítások Szabadidőgazdaság fejlesztése Sport és turizmus összefüggéseinek kihasználása Sport szerepe a versenyképesség növekedésében Szabadidőgazdaság fejlesztése - Kis- és középvállalkozások fejlesztése – fejlődő sportvállalkozások számára kedvezőtlen szabályozási környezetének javítása Sportban történő foglalkoztatás növelése Törvényi háttér átalakítása Sportolási csekk kialakítása (az üdülési csekk mintájára) Nemzeti Fejlesztési Terv II., ROP – okban szabadidősporthoz kapcsolódó létesítményfejlesztések Magánszféra bevonása (fenntarthatósági modellek kialakítása a területen, multifunkcionális-épületkomplexum) Szerencsejáték bevételek sportra fordított arányának növelése
Sport XXI Nemzeti Sportstratégia kijelöli a finanszírozási célt „Ha nem tudod, hogy melyik kikötőbe tartasz, semmilyen szél nem jó!” Seneca
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Elbert Gábor sport szakállamtitkár