Szakrális erőterek erőtér szakralitás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

Számadás a talentumról
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Ma –mintegy erdélyi magyar számára vált lehetségessé az internetes kommunikáció –160 hozzáférési pontból álló hálózat –közvetlen kapcsolat jöhet.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Egészségfejlesztésének lehetséges irányvonalai
„Régi jó földből – új erős hajtások”. Miért jelentkezek az SZMT Elnöki poziciójára? - Elvira •Mert nagyon sokat kaptam ettől a közösségtől, Tőletek és.
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
1 Vállalkozónők lehetőségei a civil szférában Előadó: Elekes Zsuzsa Civil Szervezetek Regionális Szövetség, elnök.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
KÖZKÉZEN Felelősen a közösségért! Felelősen Fehérvárért! Farkas Tamás tanácsadó.
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT március 26. © Baráth László.
 A szuverenitás megalapozása  Korlátozott államhatalom  Hatalmi ágak elválasztása / fékek és egyensúlyok  Államszervezet meghatározása  Mindent.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Bemutatkozik a Nagykapos és Vidéke Társulás
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
„ TEszedd ” ( 2011) „Önkéntesen a tiszta Magyarországért” Vidékfejlesztési Minisztérium Környezetügyért Felelős Államtitkárság Budapest dr. Rácz.
„Férfinak és nőnek teremtette”
Negyedik előadás Március 11
A vállalkozások környezete
A felvilágosult abszolutizmus
A középkori filozófia főbb kérdései
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
MASTERPLAST GROUP Nemzetközi terjeszkedés lehetőségei és veszélyei.
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Szervezetfejlesztési Program
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Piac és Profit Május 8. Kockázatkezelés a kapcsolatok hálójában.
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
A háború és a modern fegyveres erő
Kuti Éva Szociális gazdaság, nonprofit szektor, civil társadalom Versengő koncepciók és intézményi leképeződésük.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Migrációs trendek és helyi közösségek Baranya megyében Konfliktusok és stratégiák a hátrányos helyzetű kistelepüléseken RAGADICS TAMÁS PTE BTK, SZOCIOLÓGIA.
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer AlkotmányAlkotmány – Rövid szövegRövid szöveg.
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
Foglalkoztatás-politika
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Szórvány és nemzetépítés – Nemzetközi konferencia – Civil szerepek és önépítkezés szórványban Kovács Katalin – Szórvány Alapítvány Temesvár, május.
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Gyulafehérvári Caritas V. HARGITA MEGYEI CIVIL KONFERENCIA november 28. péntek „CIVIL KIHÍVÁSOK, ESÉLYEK AZ UNIÓBAN” Caritas - Európai kontextusban.
Számokba zárt hitünk Hogyan fest a jövőnk a számok, a statisztika tükrében? Dr. Fábri György.
Minden iskola alapvető érdeke, hogy eredményes és sikeres legyen! Mert:  Vonzónak kell lennie  Láthatóan jó eredményeket kell produkálnia  Az alapdokumentumokban.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
A régészeti örökség védelmének intézményrendszere.
Mi a cserkészet? Szülőknek 1.
Árpád-ház Program Sajtótájékoztató november 19.
LEADER, Identitás, Sport
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Urbánné Malomsoki Mónika
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Szakrális erőterek erőtér szakralitás társadalmi erők jelenléte, interakciója szakralitás állandó visszatérés a vallási szimbólumhoz

Magyar Alkotmány 2011 „...Elismerjük a kereszténység nemzetmegtartó szerepét. Becsüljük országunk különböző vallási hagyományait. Ígérjük, hogy megőrizzük az elmúlt évszázad viharaiban részekre szakadt nemzetünk szellemi és lelki egységét... . Felelősséget viselünk utódainkért, ezért anyagi, szellemi és természeti erőforrásaink gondos használatával védelmezzük az utánunk jövő nemzedékek életfeltételeit. Hisszük, hogy nemzeti kultúránk gazdag hozzájárulás az európai egység sokszínűségéhez...”

Isteni „brand” Kiemelt helyek időn és téren keresztül Miért itt, miért ott? Miért hosszútávon? (többszász éve) Isten állandó jelenléte a társadalomban/ történelemben „Imago Dei in homine” Kultúrális, szellemi, vallási központ – „Genius loci” (erőszak ellen is)

“Az Evangélium a legmodernebb társadalmi koncepció “Az Evangélium a legmodernebb társadalmi koncepció. A jövő vagy keresztény lesz vagy nem lesz semmilyen” Johann Millendorfer

Közelmúlt 1 Ideológiák harca Kommunizmus – kitartó munkával próbálták megsemmisíteni és az emberek elméjéből kiiktatni mindenféle istenképet – cél a társadalom immunrendszerének, ellenállóképességének meggyengítése volt minden szinten – félelem érzése állandósult az egyénekben: félni kellett mindentől, bizalmatlannak kellett lenni mindenkivel. – bizalmatlanság a bizalom helyett

Közelmúlt 2 Kapitalizmus – erős ideológiaváltás – új ideológia rárakódott a régire: mint az már számtalanszor bebizonyosodott: mindez egy nemzetközi politikai paktum hatására történt – „forradalomnak” nevezett váltás legfontosabb célja volt, hogy a régi hatalom kontrollja alól kerüljenek Kelet-Európa társadalmai az új hatalom kontrollja alá – „Társadalmi megváltás” nem következett be – beindult egy újabb létroncsoló folyamat, amely célkitűzéseiben hasonlít az előző hatalomhoz: mindenféle istenkép megsemmisítése, a család gyengítése, a társadalom belső ellenállásának a felszámolása, a hazugság politikai programra való emelése (ember, mint „fogyasztó”, „minimál én”). – bizalmatlanság fokozása

Homo sapiens – homo videns legszentebb cél: a profit maximalizálása minden áron, a profitszerzés kontrolljának a megszerzése, nemzeti vagyon privatizálása a „szabadság” égisze alatt egy modern rabszolga-társadalm jön létre a társadalom immunrendszere tovább gyengül: szocializáló erők gyengülése (család, egyházak, média, azonoskorúak társasága, iskola) „modern rabszolga”: atomizálódott, eladósodott, mediatizált butítás hatása alatt áll vészreflex: rövidtávú gondolkodást, demotivációt, állandó nyugtalanságot eredményez, csökkenti úgy az érzelmi intelligenciát, mint a szociális érzékenységet

„Amit ma megtehetsz, ne halaszd holnapra” lassan átalakul: „Amit ma hazudhatsz, ne halaszd holnapra”. A kommunizmus létroncsolására épülő, embertelenségében vele megegyező kapitalizmus a „megváltás” helyett mást hozott. Illetve mást hozott létre: a fogyasztó embert, a konzum-gépezetet, akinek elég néhány mediatizált impulzus és bármit megvásárol (egyre gyakrabban hitelből). Média: előbb éri el a gyereket a „rontás”, mint a tanítás (reklámdömping) – Panem et circenses

Kiavatás – Beavatás (Hamvas Béla) Deszakralizáció - Reszakralizáció Az egyházak legfontosabb feladata a (re)szocializáció kihvásának felismerése. Köztudott, hogy öt erős szocializáló erő létezik: a család, az iskola, a média, az egyházak (vallás) és az azonos korúak társasága. Mivel a család teljesen kiszolgáltatott a fent említett folyamatoknak, az egyházak szocializáló jelentősége felértékelődik. Egy olyan társadalomban, amely teljesen elveszíti szakrális jellegét, ahol az emberi értékekből „kiavatják” az egyént, szükség van egy olyan erős intézményre, amely érti, értelmezi és elemzi a társadalmi folyamatokat és ezáltal felvilágosítja a társadalom szereplőit. Az emberi értékekbe való „beavatás”, a társadalom és az emberi élettér „reszakralizációja” olyan kihívás, amely elől megfutamodni nem lehet. Az embereknek vissza kell adni a hitüket önmagukban, Istenben, az igazságban, mert ezek nélkül nincs jövője az emberiségnek.

„Nem szabad megengednünk, hogy ami felett ítéletet mondott az idő, halottan is életet szimuláljon, és tovább kísértsen közöttük” Makkai Sándor

Csíksomlyó - Máriapócs A társadalom REszakralizációja, az ember értékének az újraértelmezése, az önbecsülés megerősítése egyre sürgetőbb feladat. Csíksomlyó és Máriapócs feladata: olyan szervezett lehetőséget nyújtson Istent kereső embertársainknak, amely segít az igazi értékek megtalálásában, a mindennapi gondok átértékelésében, a lelki megerősödésben. Kultikus erőtereink helyi adottsága és kultusza segíthet abban, hogy a megváltozott gazdasági és társadalmi viszonyok közepette előmozdítsa az egészséges Isten-, ember- és világkép kialakítását.

Szakrális erőterek feladatai Vallási programok családoknak, gyerekeknek (szomszédos kultúrákban a vallás politikai fegyverként működik) Szellemi központok kialakítása (felnőttképzés – formális, informális, non-formális) Történelmi és kultúrális súlypontok beazonosítása: „beavatás” Közösségek létrehozása, megtartása („társas lény”) – gyerekek mielőbb élhessenek át közösségi élményt Politikai, vallási, civil, gazdasági aktorok szerepeinek a meghatározása, motivációs háttér létrehozása Felvilágosítsák és védjék a társadalmat: a lét szakrális, ezért az ember (Isten teremtménye), az idő és a tér szintén szakrális Példa: kő a vízben hullámokat gerjeszt „Vagy találunk útat, vagy csinálunk” (HB) „Tér” és „tartalom” harmonizálása

Legfontosabb javaslatok - A program szakmai-, humánerőforrás hátterének azonosítása. - A magyar kultikus erőterek meghatározása, feltérképezése, összekapcsolása. - A program részletes kidolgozásáért felelős, megvalósítását koordináló kormányzati intézményi keret felállítása és hatáskörökkel való felruházása. - Jól működő európai kultikus központok működésének elemzése. - A rendelkezésre álló pénzügyi eszközök meghatározása.

A vallási központok és zarándokutak (pl A vallási központok és zarándokutak (pl. a több országon átívelő Mária Út koncepciója) hatalmas potenciális lehetőséget adnak a helyi kkv-k fejlődésének. A zarándokutak és központok kiépítése és fejlesztése a gazdaság fellendülését is maga után vonja az adott régióban. A turizmus, a vendéglátás, az építőipar, a nyomdák, a szállítócégek az elsők, amelyeket azonnal érint a változás. Jól kiépített kultikus erőterek segítik a magyar gazdaság fellendülését, összekötik az anyaországi magyarságot a szomszédos országban élő nemzetrészekkel, és elősegítik a határon túli magyar megmaradást. Olyan komplex feladatkörök ellátását is fel tudják vállalni, mint a felnőttképzés, szellemi műhelyek üzemeltetése (elég, ha ebben a kérdéskörben Csíksomlyóra gondolunk). A Kárpát-medencei magyar kultúra fejlődésében és terjeszkedésében, valamint az ország alapvető nemzeti és gazdasági érdekeiben is nagy szerepet játszhatnak.

„Az ember élete akkor kezdődik, amikor észreveszi a rajta kívül létező világot is.” Áron püspök

Példa Salvator Gazdasági Egység Tulajdonos – Gyulafehérvári Caritas Csíksomlyói társadalmi aktorok: ferences atyák (kegyhely őrzői), klarissza növérek, város, Hargita megye, Gyulafehérvári Főegyházmegye (régi nevén: Transilvania), Caritas

Súlypontok Salvator Hotel - zarándokturizmus - konferenciaturizmus - családbarát és gyerekbarát környezet kialakítása Jakab Antal Tanulmányi és Felnőttképzési Központ - formális képzés - non-formális képzés - informális képzés

1. Brand

2. Brand

JAKAB ANTAL TANULMÁNYI ÉS FELNŐTTKÉPZÉSI HÁLÓZAT - ALBA IULIENSIS

3. Brand

Célkitüzések Reszakralizáció kihívásai: - vallási – szerves közreműködés a ferencesekkel, a főegyházmegyével, a Caritas szervezettel: új zarandok tervek / projektek: zarándok hétvége (2008-tól napjainkig), Mária Út, Jakobsweg, Csíksomlyó nem csak Pünkösdkor zarándokközpont - szellemi – felnőttképzés megszervezése, a Jakab Antal Center for Adult Education and Training immár az Európai Katolikus Felnőttképzési Ernyőszervezet (FEECA) tagja: formális, informális, non-formális képzések - gazdasági: kis és középvállalkozók támogatása, új termékek kidolgozása (nyugati zarándokközpontok ötleteinek átvétele)

„Merjünk kicsik lenni?” Frank Outlaw csodásan összegzi legfontosabb tennivalónkat: „Ügyelj a gondolataidra, mert azok szabják meg szavaidat; ügyelj szavaidra, mert azok szabják meg tetteidet; ügyelj tetteidre, mert azok szabják meg szokásaidat; ügyelj szokásaidra, mert azok szabják meg jellemedet – és végül ügyelj jellemedre, mert az szabja meg sorsodat”.

Pünkösd – több tízezer zarándok

Magyar Alkotmány 2011 „...Valljuk, hogy a huszadik század erkölcsi megrendüléshez vezető évtizedei után múlhatatlanul szükségünk van a lelki és szellemi megújulásra. Bízunk a közösen alakított jövőben, a fiatal nemzedékek elhivatottságában. Hisszük, hogy gyermekeink és unokáink tehetségükkel, kitartásukkal és lelkierejükkel ismét naggyá teszik Magyarországot. Alaptörvényünk jogrendünk alapja: szerződés a múlt, a jelen és a jövő magyarjai között...”

Marosvásárhely szülötte vagyok, 1968-ig az Erdélyi Magyar Autonom Tartomány fővárosa. A magyarság önrendelkezésének hosszú története van – fedezzük fel újra jelent alkotó és jövőt megálmodó képességeinket. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. sandor.szakacs@salvator.ro www.salvator.ro