A vizuális percepció szerepe az információkeresésben Dr. Pajor Enikő Tájékoztatás 3. című kurzusára készítette: Sándori Zoltán és Gulyás László történelem III. – könyvtár-informatika minor II. éves hallgatók
Mi a vizuális percepció? egyszerűsített megfogalmazásban nem más, mint információgyűjtés a külvilágból a szemeinkkel ide tartozik még a szem-kéz koordináció, alak-háttér érzékelés, térbeli érzékelés stb. Ezek a képességek egymástól függetlenül fejlődnek, a tapasztalatszerzési lehetőségek is befolyásolják őket
Mi a vizuális percepció? legerőteljesebben 4-7 éves kor között fejlődnek A vizuális percepció lehető legjobb működése a megfelelő tanulási folyamat elengedhetetlen feltétele
Szerepe az információkeresésben A XX. század végére ismerték fel ennek a jelentőségét a technika fejlődésével egyre nagyobb és nagyobb szerepe lesz rengetegen (még a tudományterületen belül is) alulértékelik ezt a szerepet: úgy gondolják, néhány éven belül „kihal” ez a technológia
Szerepe az információkeresésben Vizuális keresők a vizuális keresők megalkotásakor az informatikai technológiák felhasználásán túl a pszichológia tudományterületén elért eredményeket is felhasználják azért, hogy minél rövidebb idő alatt lehessen minél több információt eljuttatni és „feldolgoztatni” a felhasználóval
Ez azért lehetséges, mert vizuális percepciós rendszerünk segítségével, korábbi tapasztalataink alapján kialakítottunk egy interpretációs képességet, aminek segítségével egy-egy képet, ábrát stb. felismerhetünk hamarabb, mint ahogy az tudatosult volna bennünk
Szerepe az információkeresésben Vizuális keresők ha információkeresésében is hasonló módszert alkalmazunk, a felhasználók az információkat jóval gyorsabban fogják tudni feldolgozni, mint ha szimpla szöveget használnánk információközlésre
Szerepe az információkeresésben Vizuális keresők Tehát a vizuális keresők nem a keresést gyorsítják meg, hanem a találatok megértését, többek között úgy, hogy a szövegben található összefüggéseket (akár több ezret is!) vizuálisan tárja a felhasználó elé, és így könnyebben eldönthető, hogy melyik információcsoportra van szükség és melyikre nincs
Szerepe az információkeresésben Vizuális keresők Jó példa erre a Kartoo:
Szerepe az információkeresésben Vizuális keresők A monitoron megjelenő kép és annak fényereje adják azokat a részleteket, amelyek rendkívül kicsi idő alatt együtt információvá állnak össze az agyban Amikor a kép (például a vizuális keresők „interface-e”) nagy kontrasztú, esztétikus színekkel hangsúlyozott és fényes (de nem vakító!), a rendezettség érzetét kelti az agyban
Ugye mindenkinek ismerős?
Ezt a folyamatot, amely során tapasztalás következtében tudatosság nélkül tudunk értelmezni és kiértékelni valamit perceptuális tanulásnak nevezzük
Sajnosban ezek a vizuális keresők az átlagfelhasználók előtt ma még kevésbé ismertek, jobbára a könyvtártudományban használatosak
És belép a Google… Ezt a tendenciát változtathatja meg a Google hasonló irányú próbálkozása Hogy miért? Mert a Google-t mindenki ismeri Egyelőre még csak béta állapotban elérhető (és tesztelés alatt álló) vizuális és tematikus keresője a Google Wonder Wheel
És belép a Google… Magyar nyelven még nem használható, de valószínűsíthető, hogy végleges változatában minden nyelven elérhető lesz, amin a Google
A Google Wonder Wheel
Google Wonder Wheel Használata: Google.com in english A találati lista alatt, a „web” írás mellett megjelenik egy „show options” gomb, erre kattintva tudjuk működésre bírni Egyelőre bétaváltozat, ezért nincs direkt linkje
Összegzés Ez az újfajta megoldás megkönnyíti a felhasználó munkáját, mert a vizuális percepciós rendszerünk segítségével nagyon rövid idő alatt képesek vagyunk információt feldolgozni és értelmezni
Összegzés Pontosan ebben rejlik ezeknek a keresőknek a hasznossága: jóval gyorsabban tudja információhoz juttatni a felhasználót, a csoportosított információkkal pedig olyan találatokat is kaphat, amelyek ugyan nem egyeznek meg a felhasználó által keresett információval, de szorosan kapcsolódnak hozzá
Felhasznált irodalom Pajor, Enikő: Tématérkép (Topic Map) alkalmazások az interneten. In: Könyvtári Figyelő, 2006. 4. szám < http://www.epa.oszk.hu/00100/00143/00061/pajor.html > 2009. május 15. Pajor, Enikő: Tématérkép (Topic Map) alkalmazások az interneten. In: Könyvtári Figyelő, 2005. 4.szám < http://www.ki.oszk.hu/kf/kfarchiv/2005/4/pajor.html> 2009. május 15. Baráthné, Hajdu Ágnes: Könyvtári szolgáltatások Norvégiában: központban az információ. In: Könyvtári Figyelő, 2005. 4. szám < http://www.ki.oszk.hu/kf/kfarchiv/2005/4/baratne.html > 2009. május 15. Baráthné, Hajdú Ágnes: A percepció és megjelenítés jelentősége az információkereső nyelvekben. In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás. 2007. 10. szám. < http://tmt.info.omikk.bme.hu/show_news.html?id=4785&issue_id=487 > 2009. május 15. http://index.hu/tech/net/2009/05/14/vizualisan_keres_a_google/ http://searchengineland.com/google-wonder-wheel-17093 http://www.bbsoft.hu/joomla/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=6
Felhasznált irodalom < http://www.szote.u-szeged.hu/phys/cognitiv/fiser/4/negyedik.htm > 2009. május 15. < http://www.mindentudas.hu/kovacsilona/20061010kovacs.html > 2009. május 15. < http://www.communicatio.hu/bevhumankomm/20061/ivinswmbotasz.htm> 2009. május 15.