A spanyol uralkodópár megjelenés rituális és diszkurzív szintereken

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Republikon Tolerancia-kutatások
Advertisements

GfK Custom ResearchTalpra, magyar! Bacher János2010/03/03 Talpra, magyar! Számokban a sport fogyasztásról Bacher János GfK Hungária.
Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
Az Élet Igéje április.
MAGYAR LÁBTENISZ SZÖVETSÉGI VERSENYEK  Magyar Lábtenisz Szövetség.
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Munka-magánélet egyensúlya- a vállalkozás, mint lehetséges megoldás
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
Egy csoport sikeres ember, karrierjük csúcsán, mindegyiküknek jó állása, álom autók és házak tulajdonosai, meglátogatták hajdani egyetemi professzorukat.
Purple Day 2011 Előadás Köszöntök mindenkit, K L-nak hívnak a EBOC alapítvány képviseletében jöttem hozzátok. Remélem nem baj, ha tegeződünk, csak a könnyebbség.
KUCSERA GÁBOR Szponzori kiajánlása 2006
Az adományozás fogadtatása a médiában Kutatási eredmények október.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
Egyes emberi jogok Törökországban
Készítette: Molnár Fruzsina Eszter szociális munka III. évfolyam
Szeretném ezt visszakapni! Működik!
Szeress úgy, mintha Téged még soha senki sem bántott volna meg!!!
Demokrácia és diktatúra
A számítógép veszélyei és káros hatásai
Készítette: Szűcs Edina
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
 2002 október – december  Post szeptember 11-i kampány  Cél: bemutatni az amerikai muzulmánok boldog életét, meggyőzni a világot, hogy ne utálják az.
4. A nyilvánosság – a civil társadalom éltető kerete. Civilség és közhasznúság.
Szeretném ezt visszakapni! Működik! Megfontolandó.
Amint fent, úgy lent. Amint belül, úgy kívül.
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
1 1 1.
Olaszliszka/rasszizmus/ciganybunozes.hu Az internet manipulatív hatásának jelentőségéről XXX. Jubileumi OTDK Konferencia Szeder Dóra Valéria III. Évfolyam.
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
MADRID Spanyolország fővárosa
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.
Menedék - Migránsokat Segítő Egyesület
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Szeretném ezt visszakapni! Működik!. A férfit Flemingnek hívták, szegény skót farmer volt. Egy napon, miközben valami megélhetést próbált szerezni a családjának,
Polgár az Európai Unióban A „Révaisok Uniója” által készített prezentáció
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
Barcelona Hamar Márk.
Kormányszóvivői tájékoztató T ö b b e n, j o b b a n, t o v á b b Zöld könyv az egészségügyről.
Az Élet Igéje január „A hívők sokaságának egy volt a szíve-lelke. Egyikük sem mondott birtokából semmit sem a saját tulajdonának, hanem mindenük.
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
Miért nem valóságos az idő?
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
Az Identitás Erősítése a Maros Megyei Iskolákban Civil Elkötelezettség Mozgalom (CEMO)
Mérő László egyetemi tanár ELTE Gazdaságpszichológiai Szakcsoport Az üzleti gondolkodó tudománya február 25.
Az élet igéje július.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
A tömegkommunikáció.
Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
Az Élet Igéje szeptember.
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
FELKÉSZÍTÉS AZ ORSZÁGGYŰLÉSI VÁLASZTÁSOKRA Down Alapítvány Az Értelmi Fogyatékosok Fejlődését Szolgáló Magyar Down Alapítvány TÁMOGATOTT ÜGYINTÉZÉS 1145.
Alexander Fleming igaz története.
Milyen a Szellemi életünk?.  Erre megkérdezték: „És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? Atyáink a mannát ették.
A reklám centruma.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Barátság Készítette: Kovács Mária.
Manipulál-e a média FARKAS LAURA PEDAGÓGIA SZAK III. ÉVFOLYAM.
Királyi házak és botrányaik 1900-tól napjainkig
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Kommunikáció típusai.
Előadás másolata:

A spanyol uralkodópár megjelenés rituális és diszkurzív szintereken Készítette: Nákó Zsejke Témavezető: Dr. Oláh Szabolcs, egyetemi docens Debreceni Egyetem Kommunikáció- és médiatudomány szak I. MA

Mivel a király döntési kompetenciái nem befolyásolják Kutatási kérdésem: Bizonyos médiumötvözetek miként járulnak hozzá a spanyol uralkodópár kulturális jelenséggé válásához? Célom tehát, hogy láthatóvá tegyem a formakölcsönző médiumötvözetek szerepét, kommunikatív teljesítményének ebben a folyamatban Mivel a király döntési kompetenciái nem befolyásolják a mindenkori spanyol politikai közéletet, ezért a napi sajtóban nem vagy csak nagyon ritkán foglalkoznak a király személyével. Magyar nyelvű szakirodalom , amely kifejezetten a spanyol királyi család médiában betöltött szerepével, identitásképzésével foglalkozna NINCS! A dolgozat terjedelmi határai csak mikro-betekintések felmutatását engedte meg.

A kutatás részterületei 1975-1981 A monarchia újjászületése La movida A spanyol országimázs Rituális és diszkurzív színtereken A királyi reprezentáció Bikaviadal és Sport A spanyol ceremóniák Társasági lapok, politikai-közéleti napilapok A királyi család és a (bulvár) sajtó viszonya Mindezek identitásmintaként szolgálnak a spanyol alattvalók számára a saját identitásuk megalkotásához. Ugyanakkor az Európai Unión belüli önmegkülönböztető tevékenység alapját is ezek képezik.

A monarchia újjászületése 1975 ( Franco halála) utáni újrapozícionálás A spanyol nép elfogadására várni kellett egészen 1981. február 23-ig. Antonio Tejero alezredes jobboldali katonai puccsot kíséreltek meg a kormány ellen. A király elsőként ekkor szólt a TVE-n keresztül élőben a népéhez. Sokan ezt az eseményt a mai napig úgy kommentálják Spanyolországban (saját személyes beszélgetéseimre alapozom ezt a megjegyzést), mint egy olyan médiaeseményt, melyet a király „emberei” előre megszerveztek, megterveztek „(…)elszántságom, hogy a zászlóra tett eskümet megtartsam, nagyobb, mint valaha” „Esküszöm, hogy nem mondok le a trónról, és nem fogom Spanyolországot elhagyni.” /Juan Carlos üzenete Milans del Bosch tábornoknak, aki Tejero puccskísérletén felbuzdulva Valenciában rendkívüli helyzetet hirdetett, Meyer-Stabley 2005:147/

A spanyol országimázs „Az országimázs egyben jelenti az adott népről, országról, az adott nemzetről kialakított képünket. Lehetnek ezek tapasztalatok, vélemények, vagy hírek, melyek egyben pozitív vagy negatív érzéseket közvetítenek akár objektív, akár szubjektív- komplex- pszichológiai megközelítésből.” Országszlogen: „Todo bajo el sol” (Minden a nap alatt) Országimázs-építőcsapat tagjai: Adolfo Dominguez divattervező, Pedro Almodovar filmrendező, Santiago Calatrava építész. Az újrapozícionálás időszaka a spanyol művészetben a „la movida”-nak (megmozdulás) nevezett időszak, ide tartoznak Almodovar filmjei, és olyan színésznők ismertté válása, mint Penélope Cruz.(Papp-Váry) Spanyolországnak az Európai Közösséghez való csatlakozása (1986) előtt hozzánk hasonló gazdasági, sőt politikai problémákkal kellett szembenéznie. Franco egykori diktatúrája után mégis sikerült a bor, a napfény és a fejlődés országává újrapozícionálni Spanyolországot. (Papp-Váry)

Spanyol embléma Joan Miró-féle nap 1982-es VB-logo „[…]amiben a spanyolok a többi ország előtt járnak: a Miró által készített embléma a mai napig szerepel az összes anyagukon, szóljon akár a turistáknak, tőkebefektetőknek vagy a spanyol termékek vásárlóinak.” (Papp-Váry)

A királyi reprezentáció Durkheim szerint a rítus a modern társadalmakban sem válik feleslegessé, mert mindig is szükség volt és lesz a társadalom egészét érintő, differenciálatlan „mechanikus integrációra”. Ezek pedig nem mások, mint a közösség alapértékeihez való visszatérés. A spanyol társadalomban ilyen a bikaviadal, a szentek ünnepek a fiestákkor, a futballesemények, királyi megjelenések, egyházi ünnepek (Semana Santa Sevillában), és ezek az események úgy fognak eljutni és hatni az egész társadalomra, ha a modern média közvetíti is azokat. Dayan és Katz szerint a fontos társadalmi ceremóniák jelentőségüket azáltal nyerik el, hogy azok is résztvevőivé válhatnak, akik fizikailag vagy az események idején nincsenek jelen. Így válhatnak a képernyő előtt ülő spanyolok is részeseivé a viadalnak

James Carey az értékek közvetítésének két formáját különböztette meg: a „transzmissziós” és „rituális” formát (Carey 1989). Míg a transzmissziós modellnél a közvetítésen és annak sebességén van a hangsúly, addig a rituálisnál a részvételen, a közös hit birtoklásán. Ez teszi lehetővé, hogy a kommunikáció eggyé váljon a közösséggel, és viszont. Dayan és Katz a „ceremoniális politikát”, mint amit a spanyol uralkodó pár folytat, rituálisnak, emocionálisnak, homogenizálónak tehát egységesítőnek találja.

Spanyol ceremónia: A bikaviadal A bikával való küzdelmet a mór uralom alatt gyakorolták először a spanyolok, de akkor még csak lóhátról, később alakult ki a bikaviadalok máig ismeretes formája: a torreador versus bika. A bikaviadalok nagy szerelmese I. Juan Carlos is, aki, ha teheti, mindig részt vesz Spanyolország legnagyobb és legimpozánsabb viadalán, amit a madridi Plaza de Toros Monumental de las Ventas-ban rendeznek meg.

A királyi reprezentáció egyik fontos, országos szinten is nagy figyelmet keltő megjelenése az, amikor az Aréna VIP részlegében ott „olé”-zik a királyuk és királynéjuk. (Mindez megosztja a spanyol társadalmat) /Constructing identity contemporary in Spain, Oxford University Press, 2002/

A sport mint médiaesemény Fontos reprezentációs helyszín a politikai elit számára . A közvetítések elején, közben és a végén a kamera rendszerint végigpásztáz a díszpáholyon, ahol államfőket, régi nagy sportembereket és nem utolsósorban királyokat és királynőket, hercegeket és hercegnőket láthatnak a televízió előtt ülő szurkolók. /Miquel de Moragas Spá-Rivenburgh-Larson:Television in the Olympics, John Libbey & Company Ltd., 1995/

A királyné és a sport 2008-as Pekingi Olimpiai játékok idején a királyné és a korona hercegei, hercegnői is végig szurkolták a legjobb meccseket a spanyol csapat melegítőiben! és pólóiban!. Mintha ők maguk is a csapat részét formálták volna. Rafael Nadal olimpiai aranyának nem más örült a leghangosabban, mint maga Doña Sofía, a királyné, aki majd leesett a lelátóról örömében, és a hozzá felfutó, izzadt fiút úgy ölelte magához, mintha egy lenne az unokái közül

„A Királyné drámája, hogy szerelmes a Királyba”. A király és a sport Egy különös eset ismertetése: a 2008-as Európa-bajnokság döntőjében (a győztes gólnál, amit Torres rúgott) Juan Carlos, mint király „megszűnt létezni”, és ő is egy lett, azon spanyol férfiak közül, akik önkívületi állapotban szurkoltak fiaikért. Jaime Peñafiel kritikája a „¡Qué me dices!” magazinban Spanyol temperamentumról árulkodik, ahogy ezután a királyi udvarban bennfentesnek számító újságíró, mindezt kikérte magának Doña Sofía nevében, a nem kevésbé meghökkentő mondatával: „A Királyné drámája, hogy szerelmes a Királyba”.

Ez az a pillanat amikor, a királyné meg akarja puszilni férjét, aki eltolja magától. A „fintorogva” nézés

Szabályozott-e az uralkodóról szóló beszéd? Íratlan szabályok vonatkoznak az uralkodóról szóló diskurzusokra Az ország megosztott. Az autonómiát követelő tartományok: Katalónia, Galícia, Baszkföld monarchia ellenesek, de a többi tartományban a „Vagy jót vagy semmit”-törvény lép életbe. Vannak tabu témák, amikről senki nem beszél, ilyen a király magánélete (házasságán kívüli). Politikai fekete foltok, amikről csak suttogva beszélnek pletyka szinten az alattvalók, de leírni még egy újságíró sem merte. (lefizetési ügyek stb.) Sofía királynénak megjelenhetett az önéletrajzi írása, Letizia hercegnőjét viszont a királyi család cenzúrája nem engedte megjelenni.

A megerősítő -pozitív ceremóniák és a tabloidok egyik közös tulajdonsága, hogy a „varázstalanított világot újra elvarázsolja”. „A tömegmédia <pletykarovatainak> jelenlegi népszerűsége abból ered, hogy az intimitás társadalmi kifejezésformáira épít. Azt sugallja, hogy az olvasóközönség eléggé közel áll a média sztárjaihoz és a közéleti figurákhoz ahhoz, hogy a nemzeti elit privát életéről bennfentes információkkal rendelkezhessen” (Merry 1984:277) Nagyon keveseknek adatik meg az a kiváltságos helyzet, hogy személyesen ismerheti, vagy akár személyesen láthatta a spanyol uralkodóház bármelyik tagját, de a médián keresztül mégis egyfajta „ismertség” alakul ki. Ezt nevezi Thompson „nem kölcsönös távolsági intimitásnak”.

Juan Carlos „botrányos viselkedése” a Youtube-on! Változott-e és ha igen, hogyan a királyi pár médiamegjelenése az internet színre lépésével? A politikai/közéleti témák tárgyalását megváltoztatja az, hogy már nem csak és kizárólag professzionális közlők alakítják a diszkurzusokat. A kommentek révén mindenki részt vehet. Az anonimitás által nyújtott szabadság. A legnézettebb video a király neve alatt. 12.800 hozzászólás! A király hallgatásra inti Hugo Chavez-t, Venezuela elnökét. Miközben Jose Luis Rodriguez Zapatero, Spanyolország miniszterelnöke próbálja elmagyarázni Chaveznek, hogy José Mari Aznar az előző miniszterelnök nem volt fasiszta, Chavez folyamatosan közbeszól. (latin-amerikai csúcstalálkozó) „Por qué no te callas?”- Miért nem fogod (már) be a szádat? Forrás: redsolsur.blogspot.com

A királyi család és a (bulvár) sajtó viszonya Felipe herceg a házasságával egy vérbeli médiaszemélyiséget tett hercegnővé. Választottja Letizia Ortiz, aki újságíróként, később bemondónőként dolgozott a TVE-n. Talán ezért is, a királyi család jó a kapcsolatot ápol a sajtó munkatársakkal, szívesen adnak interjút, készségesek. Itt természetesen azt is meg kell említenem, hogy a spanyol bulvár médiának merőben más a megítélése, mint a magyarnak. Sokkal exkluzívabb és igényesebb híreket tálalnak mind a televízió-csatornák bulvár műsorai, mind pedig a bulvárújságok. A hírérték más, magasabb szinten kezdődik, mint nálunk, ez talán annak is köszönhető, hogy Spanyolországban nagyobb a kínálat a lehetséges témák terén. Valamint mindig „kéznél van” a királyi család, akikkel mindig történik valami, amit érdemes leírni, és amire az emberek mindig kíváncsiak.

Áttekintett spanyol nyelvű folyóiratok Az események bemutatásának emberi, érzelmi oldalára koncentrálnak Társasági lapok: Átmenetet képzeznek a bulvár és a politikai/közéleti lapok között A magyar piacon nincs rá példa. Német: Gala magazin Francia: Paris Match

Spanyol politikai/közéleti napilapok El País: baloldali (a kormányon lévő PSOE párt támogatója) ABC: konzervatív, Monarchia párti El Mundo: botrányokra fókuszál Linda Lee Kaid, The Sage handbook of political Advertising, Sage Publications Ltd. , 2006

Regionális napilapok a három autonómiát követelő tartományban La Vanguardia (katalán) : Nem hozta címlapon a király és Chavez esetét Gara, El diario Vasco (baszk): - El Correo Gallego (galíciai):-

Az uralkodópár kétséget kizáróan a legmarkánsabb spanyol kulturális jelenség. Kultúraképző és imázsformáló erőnek számít Spanyolországon belül és kívül. egyaránt „Juan és én útitársak vagyunk, akik egyazon cél irányába haladnak: Spanyolország boldogulása felé.” Doña Sofía

Köszönöm a figyelmet!