Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Advertisements

A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
Székesfehérvár és térsége (Pátka, Pákozd, Seregélyes) szennyvízcsatornázása Székely László A szennyvízcsatornázási Társulás PIU szervezet vezetője /2006.
Aktuális pályázati lehetőségek
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Támogatási Szerződés előkészítése  az előkészítést a Közreműködő Szervezet és a kedvezményezett programmenedzserei közösen végzik  az előkészítés formanyomtatvány,
Kis és közepes méretű internetszolgáltatók eszközbeszerzési és hálózatfejlesztési lehetőségei vissza nem térítendő EU-s pályázatok igénybevételével ÜZLETI.
„ Tiszaalpár Nagyközség szennyvízelvezetése és tisztítása a település vonzó természeti környezetének, felszíni és felszín alatti vizeinek megóvásáért”
Pénzügyi előadás pályázói információs napra TÁMOP /1.
KEOP / A barlangokban egykor kialakított világítási rendszerek energiatakarékos, a lámpaflóra kialakulását és terjedését minimalizáló.
LEADER nemzetközi együttműködés „A projekt útja” Parizán Anna Tanácsos Vidékfejlesztési Minisztérium Szeptember 26.
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért A települések fejlődéséért Az önkormányzatok évi új céltámogatása.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
BAKS KÖZSÉG SZENNYVÍZCSATORNÁZÁSA ÉS SZENNYVÍZTISZTÍTÁSA
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Nyugat-Pannon Térségi Iparfejlesztési Stratégia 2020 Möglichkeiten und Lokalisationsvorteile der Region im Fahrzeugindustrie A térség lehetőségei, lokalizációs.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Vízminőség- védelem. A VÍZ kémiai, fizikai, biológiai tulajdonságai alapján az élet, a társadalmi tevékenység számára nélkülözhetetlen, ezért a Földön.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
ESZKE Egyedi Szennyvízkezelési Munkacsoport Az egyedi szennyvízkezelés helye a vizek jó állapotának biztosításában Fésűs András KSZGYSZ-ESZKE munkacsoport.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Koordináció az egyes környezetvédelmi projekteknél Kis András Térségfejlesztési és Külügyi Iroda irodavezető-helyettes Szolnok szeptember 26.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
A Környezet és Energia Operatív Program (KEOP) szennyvízelvezetési és -tisztítási pályázati rendszerében jelentkező hiányosságok és azok kiküszöbölésének.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Hidvégardóban megvalósult szennyvízelvezetés és tisztítás.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt összefoglaló EKOP
MKIK MKIK mellett független szervezetként működő Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSZSZ) október 9.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
KÖLTSÉGBECSLÉSI ELJÁRÁSOK alkalmazása
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
HEFOP Tananyag-fejlesztési projekt Főpályázók tájékoztatása november 8.
A tervezési munka előkészítése és folyamata
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM A KOMMUNÁLIS SZENNYVÍZTISZTÍTÁS.
1 Vasúti beruházások a vállalkozó szemszögéből Horváth Róbert Vezető technológus Swietelsky Vasúttechnika Kft. X. KÖZFORGALMÚ ÉS VÁROSI VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL.
Vidékfejlesztési Program Kovács Melinda Projektmenedzser Hajdú-Bihar Megyei Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg. ÚJSZÁSZ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA „Műltunk.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a közbeszerzési szabályozásban Dr. Virág Rudolf főtitkár.
Mórahalom és Zákányszék települések szennyvízelvezetése és tisztítása KEOP
Projektzáró rendezvény
T Á J É K O Z T A T Ó a rekultivációs projekt előrehaladásáról KEOP-7
Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács elnöke
Projekt ismertető Egészségügyi alapellátáshoz kapcsolódó
NYITÓ KONFERENCIA Egészségügyi alapellátáshoz kapcsolódó
Előadás másolata:

Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke Koncepció a 2000 LE alatti települések szennyvíz- elvezetési és tisztítási beruházásainak finanszírozására, a foglalkoztatás növelésére 2013. szeptember 26. Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke

Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke Előzmények A Nemzeti Települési Szennyvízelvezetési- és tisztítási Megvalósítási Programról szóló 25/2002. (II.27.) Korm. rendelet (Program) soron következő módosítása kapcsán érkezett észrevételek és költség-csökkentési utasítások eredményeként a szennyvízelvezetési agglomerációkra vonatkozóan, a csatornahálózatok és szennyvíztisztító telepek státuszát reprezentáló adatok gyűjtésére került sor a 2000 lakos-egyenérték (LE) szennyezőanyag-terhelés alatti települések körében (2008) A települési szennyvíz kezeléséről szóló 91/271/EGK irányelv előírásai szerinti határidős kötelezettség csak a 2000 LE feletti szennyvízterhelésű településeket, rendszereket érinti A 2000 LE szennyezőanyag-terhelés alatti magyar települési struktúra a családi házas jellegű, alacsonyabb koncentráltságot mutató térségben elhelyezkedő lakosságot érinti. Ezeknek az ingatlanoknak közművel történő ellátása nagyobb költségráfordítással jár, mint a városi környezetben lévőké 2013. szeptember 26. Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke

Települések aránya (%) Adatok 2008. évi felmérés alapján Település-csoport Település- szám (db) Települések aránya (%) Lakosszám (fő) Lakosok aránya (%) 150 000 fő felett 5 0,2 2 413 196 23,6 15 000 -150 000 fő 86 2,7 2 924 157 28,7 10 000 -15 000 fő 53 1,7 646 713 6,3 2000 -10 000 fő 653 20,8 2 508 975 24,6 2000 fő alatt* 2348* 74,7* 1 713 379* 16,8* Összesen 3145 100,0 10 206 420 * Egy része már jelenleg is csatornahálózattal ellátott 2013. szeptember 26. Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke

Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke A képződő kommunális szennyvíz lehetséges útja (Vidékfejlesztési Minisztérium: Útmutató a 2000 lakos-egyenérték szennyezőanyag-terhelés alatti települések szennyvízelvezetési és tisztítási megoldásainak kialakításához) Mi a projekt jellege? Határozza meg a projekt célját Hasonlít-e a projekt egy korábbi munkára, vagy teljesen új? Határozza meg a projekt hatókörét A projekt kapcsolódik más projektekhez, vagy önálló? * Megjegyzendő, hogy heti állapotértekezletekhez erre a diára nincs szükség 2013. szeptember 26. Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke

Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke A 2008. december 31-i állapotot tükröző Program országosan 577 db 2000 LE szennyezőanyag-terhelés feletti agglomerációt alkotó közel 2000 db településre terjedt ki A Programban szereplő közel 1100 db 2000 LE szennyezőanyag-terhelés alatti településre elvégzett leválogatás alapján megállapítható, hogy 214 db település még fejlesztéssel érintett A fentiek alapján költségbecslést készítettünk a beruházási költségekre, és táblázatos formában állítottuk össze javaslatainkat. 2013. szeptember 26. Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke

Beruházási költségek (2011. évi árszinten) A Programban nem szereplő települések száma Szennyvíz-terhelés csak szennyvízelvezető csatorna csak zárt gyűjtőtartály csak egyedi kisberendezés, létesítmény (db) (LE) (millió Ft) 1332 732 837 690 700 168 050 258 950 2013. szeptember 26. Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke

Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke Következmények amennyiben minden kistelepülésen a hagyományos szennyvízelvezetés- és tisztítás rendszere valósul meg, akkor ez mintegy 690 Mrd Ft-ot, míg a zárt rendszerű gyűjtőtartály esetében 168 Mrd Ft, egyedi szennyvíztisztító berendezések esetén pedig 258 Mrd Ft beruházást igényelne a gazdaságosság vizsgálatakor figyelembe kell venni a hosszú távú (30, 50 év) üzemeltetés során felmerülő költségeket is. Vélhetően a reális költségek a két szélsőséges eset között fognak elhelyezkedni, így műszaki becslés alapján a 350-400 Mrd Ft-ot tartjuk szükséges forrásnak. 2013. szeptember 26. Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke

Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke Miért érdemes a 2000 LE alatti településeket szennyvízközművel ellátni? A 2000 LE szennyezőanyag-terhelés alatti településeknél a feszültség oka a pénzügyi források hiánya, mely a fenti számítások figyelembe vételével végrehajtott intézkedésekkel feloldható volna Az egészséges és korszerű életkörülmények biztosításának igénye megnőtt a kistelepülések lakossága körében Ezen igények kielégítéséhez szükséges feltételek biztosításával a település vezetői növelhetik a település lakosságmegtartó képességét Ugyanakkor jól látható, hogy a forráshiány politikai feszültséget is generál 2013. szeptember 26. Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke

Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke Előzmények A Programból kimaradó, a közműves szennyvízelvezető- és tisztító művel gazdaságosan el nem látható területekre – a közműves gyűjtőrendszerek kiépítése mellett – a vizek hasznosítását, védelmét és kártételeinek elhárítását szolgáló tevékenységekre és létesítményekre vonatkozó általános szabályokról szóló 147/2010. (IV. 29.) Korm. rendelet vonatkozik E települési kör fejlesztései az elmúlt időszakban - a komplex megoldásokat is lehetővé téve - néhány regionális operatív programban szerepeltek és kaptak támogatást Figyelembe véve azonban a magyarországi, illetve a Közép-Kelet Európai adottságokat, a kistelepülések számára a ROP-os forrásokon fölül az EU Duna Régió Stratégia ún. „Zászlóshajó” projekt egy újabb, alternatívát kínálhat a finanszírozási források biztosítására. 2013. szeptember 26. Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke

Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke EU Duna Régió Stratégia „zászlóshajó” projekt-javaslata 4. számú prioritási terület 2013. szeptember 26. Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke

Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke Feladat 1. a kistelepülések a vizek hasznosítását, védelmét és kártételeinek elhárítását szolgáló tevékenységekre és létesítményekre vonatkozó általános szabályokról szóló 147/2010. (IV. 29.) Korm. rendelet alapján elkészített települési szennyvízkezelési programjukban mutassák be a gazdaságossági és műszaki elemzésekre alapozva a fenntarthatóságot és a megfizethetőséget A 2000 LE alatti agglomerációban legyen lehetőség a hagyományos szennyvízelvezetés- és-tisztítás megvalósítására, illetve a természet-közeli szennyvíztisztítás-, elhelyezés kialakítására és kiemelten javasolt az egyedi szennyvíztisztító kisberendezések alkalmazása, vagy szükség esetén a zárt szennyvíztárolók kialakítása A „hagyományos” tisztítási és a zárt gyűjtőtartályos technológia mérnöki tervezési szabványai, tervezési irányelvei mellett az egyedi szennyvízkezelő berendezések alkalmazási, tervezési segédletek még nem állnak rendelkezésre, ezért ennek kiadása elsődleges fontosságú 2013. szeptember 26. Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke

Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke Feladat 2. Ugyancsak kiemelt figyelmet kell fordítani a ma Magyarországon még nem kellően elterjedt egyedi szennyvíztisztítási technológiák elterjesztésére Ennek céljából folyamatosan kell üzemeltetni az utóbbi években hazai forrásból megvalósított minta település vízi közműveit, valamint ki kell alakítani egy bemutató, oktató bázist, ahol a „best practice” technológiák elérhetővé válnak Szintén határozottan kell képviselni, hogy Magyarországon előnyt élvezzenek azok a beszállítók, akik vállalják független tanúsító szervezet által kiadott irat, megfelelőségi tanúsítvány megszerzését 2013. szeptember 26. Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke

A zászlóshajó projekt elemei A 2000 LE alatti települések szennyvízelvezetési- és tisztítási beruházásának megvalósítását az alábbi három fázisra oszthatjuk: Előkészítés, tervezés (18 hónap) Megvalósítás, kivitelezés (72 hónap) Projekt befejezés, kiértékelés (11 hónap) 2013. szeptember 26. Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke

a. Az előkészítés és tervezés feladatkörei részletezve Projekt-konzorcium létrehozása, megállapodás aláírással A projekt finanszírozási rendszerének kidolgozása Tervező partnerek kijelölése, feladat-meghatározások, szerződéskötések Alkalmazási, tervezési segédletek elkészítése Műszaki tervezés, típustervek készítése költségvetéssel, lehetőleg rögzített áras megoldásokra törekedve, amelynek célja, hogy azonos feladatnak országos szinten meghatározott ára legyen Előregyártó cégek pályáztatása párhuzamosan a szakági tervek készítésével, kiértékelése, kiválasztása. A pályáztatás lebonyolítása az Új Széchenyi Terv célkitűzéseivel és kiírásaival összhangban 2013. szeptember 26. Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke

b. Megvalósítás, kivitelezés Építtetői pályázatok beadása, kiértékelése, döntés Banki finanszírozás biztosítása pályázat, vagy egyszerű kérelem útján, lehetőség szerinti gyors banki elbírálással Szakterületenkénti szerkezeti előregyártásokra felkészülés, a gyártás beindítása a megrendelések függvényében Kivitelező cégek pályáztatása. Javasolt a regionális elosztású vállalkozások kijelölése Szakági tervezők igénybevétele. Építtetői igényfelmérés, típusterv-adaptálás, szükség szerinti hatósági engedélykérelmek benyújtása Szerződéskötés a kivitelezővel, műszaki ellenőrrel, kivitelezés indítása, befejezés. A kivitelezés lebonyolítása, szerkezet-előregyártás a rendeléstől a műszaki átadásig A megvalósult fejlesztéssel elért pályázati feltételek teljesülésének kiértékelése 2013. szeptember 26. Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke

c. A zászlóshajó-projekt befejezése, kiértékelése A teljes, 1332 településre kiterjedő „zászlóshajó projekt” befejezési határideje 2019. 12. 31. A teljes projekt komplex kiértékelési határideje: 2020.11.30. 2013. szeptember 26. Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke

A projekt foglalkoztatás-politikai síkja 1. a projekt előkészítése, a beruházások megtervezése, kivitelezése, az üzemeltetése, fenntartás a során jelentős élőmunka igény keletkezik a projekt által érintett településeken, településrészeken kb. 400 ezer ingatlanban 1 millió fő lakik (forrás: KSH) a fejlesztések beruházási értéke eléri a 400 milliárd HUF nagyságot 2011. évi árszinten   Program előkészítés Beruházás előkészítés Beruházás kivitelezés Éves üzemeltetés, fenntartás 30 évre vetített összesítés Település kategória állományi létszám hónapban kifejezve 100 ingatlan alatti 2 4 50 15 506 300 ingatlan 3 5 120 20 728 300 ingatlan feletti 6 150 25 910 Egyedi, üzleti ingatlan 1 12 382 2013. szeptember 26. Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke

A projekt foglalkoztatás-politikai síkja 2. Tekintettel arra tényre, hogy a program által érintett települések ingatlan összetételéről részletes statisztika nem áll rendelkezésünkre, ezért csak mérnöki becslés alapján számítható ki a 30 éves üzemeltetési ciklusra eső foglalkoztatási igény. Eszerint 400.000 ingatlan a 728 állományi létszám hónappal és átlagos 300 ingatlannal elosztva 30 évre kb. 2.700-3.000 fő állandó foglalkoztatását eredményezi. Ehhez a számhoz hozzá kell még tenni a gyártás előkészítés, fejlesztés, gyártás, kereskedés során alkalmazott létszámot is, melynek nagyságát évi 300-500 főre becsüljük. Összességében tehát 3.000-3.500 fő állandó alkalmazását jelentheti a projekt megvalósulása. 2013. szeptember 26. Kóthay László mérnök-közgazdász, Klaszter Tanács elnöke