Ifi István ügyosztályvezető november 2 4. Esélyegyenlőség a fővárosi TISZK-ekben
• Előzmények, helyzetkép • Pár szó az új struktúráról • Mi a TISZK? • Integráció szintje, SNI tanulók lehetőségei a TISZK-ekben • Romák a szakképzésben (16 éves kor alatt nincs igazán piacképes szakma) • Tankötelezettség
• Régió gazdasága – munkaerőpiac – szakképzés – Esély-e, ha a képzési rendszer öncélúan bocsát ki? – Esély-e, ha a rendszer nem ad/fejleszt olyan alapképességeket, amivel az egyén képes élni, váltani – Esély-e, ha a szereplők nincsenek minden információ birtokában, hogy jól!!! tudjanak dönteni
•Átalakítást követően a TISZK-ek, illetve tagiskoláik feladata: - pályaorientáció a nyolcadikosoknak - pályaválasztás a középiskolai korosztálynak alternatíva a felsőoktatással szemben - felzárkóztatás, - tanulás-módszertani, - karrierépítési, - életvezetési, - mentálhigiénés tanácsadás, - egyéni tanulási utak biztosítása.
- Nyomon-követés, pályakövetés, amellyel választ kapunk arra, hogy a képzések megfelelnek-e a munkaadóknak; a végzett tanulók tudása megfelel-e a munkaerő-piac elvárásainak -Pedagógusképzés/továbbképzés (fejlesztő programok) -Szakmai tanulmányi versenyek beindítása a tanulók részére -Ösztöndíjak bevezetése a tanulási motivációk növelésére (ÉPTISZK: ~650fő; BETISZK: ~200fő) -Szakmai és prevenciós táborok szervezése
A pályázat célja: Ösztöndíjrendszer bevezetése szakiskolai és szakközépiskolai képzésben résztvevők számára. Pályázók köre: A 2008/2009. tanévben az ÉPTISZK Kht. tagintézményében nappali (költségtérítés mentes) tagozatos képzésben részesülő évfolyamos tanulók. A támogatás mértéke: A 2008/2009. tanév első félévének szeptember-december hónapjaira egyszeri Ft/tanuló ösztöndíj folyósítása. A támogatás odaítélésének feltételei: nappali tagozatos tanulói jogviszony évfolyamon szociális rászorultság bukás-mentes félév a félévek során maximum 4 igazolatlan óra az ösztöndíjra pályázó tanuló nem áll fegyelmi határozat hatálya alatt. Amennyiben a pályázó jelentkezett a évi ÉPTISZK által szervezett nyári prevenciós táborra és ott nem jelent meg, a távolmaradás okát hitelt érdemlően igazolnia kell A pályázat elbírálásakor meghatározó a szociális helyzet, valamint előnyben részesül a jobb tanulmányi eredményt elérő pályázó. Egy példa: ÉPTISZK ösztöndíj-pályázat kiírás részlete:
Speciális célcsoport -Érzékszervi fogyatékos (látás, hallás) tanulók speciális szakképzése -Speciális oktatási segédanyagok létrehozása -Pedagógusok képzése az érzékszervi fogyatékos tanulók oktatásának speciális módszertanára
Az esélyegyenlőség érvényesítésének további lehetséges területei: • A hátrányos helyzetű fiatalok és családjuk számára családpedagógiai szolgáltatás nyújtása; • GYES-en lévők bevonása a szakképzésbe; • romák munkaerő-piaci esélyeinek javítása a fent említett szolgáltatásokkal; • a fogyatékkal élők bevonása a szakképzésbe, ennek segítségével az ellátottak köréből az aktív munkavállalók körébe kerülnek; • jelnyelv oktatása igény szerint
Cél: A lemorzsolódás TISZK-en belül 0-hoz közeli legyen, piacképes szakma, magas színvonalú képzéssel MINDEN fővárosi fiatalnak
Köszönöm a figyelmet! Ifi István