1 II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola
2 Kárpátaljai helyzet A es korosztály körében a legelterjedtebb a számítógép használata(50%), míg a évesek közül már csak 35%, az aktív munkaerő a éveseknek, pedig csak 18%-ka használja A számítógéphez elsősorban az iskolába jutnak (60%), otthon saját géppel rendelkezők aránya megegyezik azokéval, akik ismerősöknél, rokonoknál használnak ( 25% körül van) A munkahelyeken gépet használók aránya a 20%-ot alig éri el, míg munkahelyén, saját gépen csak 5% dolgozik Internetet az iskolákban használnak a legtöbben (40%), otthon saját gépen mindössze 8% A munkahelyeken alig 10% jut közös gépen Internet használathoz és 5%-nak munkahelyi saját gépén van lehetősége internetezni Az Internet klubok nem elterjedtek. A megkérdezettek mintegy 10%-ka jut itt Internethez A számítógépek 51%-át elsősorban tanulásra használják. Munkavégzésre 28%, elektronikus levelezésre 5%, internetezésre 6%, játékra 9%, egyéb célokra 1% használja a számítógépet
3 Az érettségiző fiatalok 25%-a szeretné folytatni tanulmányait a kommunikációs társadalom kiépítését segítő számítástechnika és nyelvi szakirányokban, ami vagy az érdeklődés hiányára, vagy a lehetőségek korlátozottságára utal Három év alatt a személyi számítógéppel rendelkezők száma az érettségizők körében 8%-ról 15%-ra nőtt, annak ellenére, hogy az országban a minimálbér 185 HR (31 €), a megélhetési kosár 365 HR (61 €), míg egy személyi számítógép általában 2400HR( 400 €) A személyi számítógépek száma ugyan három év alatt majdnem megduplázódott, de a végzősök negyede sem rendelkezik vele Az érettségizők 41%-a rendelkezik vezetékes telefonnal. Három év alatt csak 1%- kal nőtt körükben ez a mutató, ami az Internet terjedésének egyik hátráltatója Az Internet terjedésének gátló tényezője az előfizetések magas ára, a szolgáltatók hálózati rendszerének fejletlensége, a területi lefedettség hiánya Összegzés A főiskola által kínált lehetőségek többszörösen felértékelődnek
4 A Főiskola helyzete •Géppark: 75 db kliens számítógép, 4 szerver. 48 gép a két szaktanteremben, melyekben a délelőtti órákban az oktatás folyik, délután pedig a diákok szabadon használhatják azokat. •Internet-kapcsolat: 1999 óta. Jelenleg 200 kilobit/sec. •Mintegy 1000 felhasználó: minden diák, tanár és munkatárs. Saját webmail Server. •Internet hozzáférés: Felhasználó szintű. A szünetben és délután a diákoknak, a tanároknak bármikor. Több száz diák napi rendszerességgel használja az Internetet és az t. Sokaknak ez az egyetlen Internet-hozzáférési lehetőség. •Központi tárhely et biztosítunk a diákoknak, belső webszerver működik oktatási segédanyagokkal •A címen 2000 óta címen saját webszervert üzemeltetünk. Ezen a legfontosabb információk és a tanárok publikációi is megtalálhatóak. (jelenleg fejlesztés alatt) •A szaktantermek kihasználtság a: szinte 100%-os. Hétvégén informatika oktatás a a lakosság szolgálatában (távoktatás és ECDL vizsgára felkészítő tanfolyam). •Otthoni Internet-használat a tanároknak : ingyenes betárcsázási lehetőség az esti órákban
5 Legszükségesebb rövid távú fejlesztés 2004 – 2005 Internet-kapcsolat kiépítése az új épületben Telefonközpont: Panasonic KXTD500 bővítőegységekkel vonalra Kábelcsatornák kiépítése a második emeleten Telefonkészülék 25 db Kommunikációs kapcsolat kiépítése a jelenlegi és az új épület között (aktív és passzív eszközök) Irodai számítógépek az új épület második szintjén – 17 db Három számítástechnikai szaktanterem kialakítása az új épület második szintjén. P4 konfiguráció – 65 db Az olvasóterem számítógép-hálózatának kialakítása, felszerelése számítógépekkel - 24 db
6 Távlati tervek A Nyíregyháza-Beregszász adathálózati kapcsolat kiépítése: Intézményünk bekapcsolása a Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési (NIIF) Program hálózatába az elkészült műszaki és pénzügyi tanulmány alapján Egységes adathálózati kapcsolat kiépítése a Főiskola épületei között Hallgatói számítógépközpont kialakítása 50 számítógéppel a főiskola kollégiumában, korlátlan géphasználattal és Internet-kapcsolattal Számítógép-telefon hálózat kiépítése az új épület első emeletén, a telefonközpont bővítése A szerver-park korszerűsítése. Intelligens tanulóhely, felnőttképzési központ kialakítása az új épületben, azáltal, hogy helyet biztosítunk a városi könyvtárak olvasótermeinek és azokat felszerelve számítógépekkel bekapcsoljuk a főiskola hálózatába Összeállította: Orosz Ildikó elnök, Pallay Ferenc, rendszergazda