MCE Konferencia Változásvezetés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Advertisements

Mennyire projekt érett a mai magyar társadalom? 1022 Budapest, Bimbó út 3. Telefon/fax:
A november 18-i workshop napirendje
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Projektciklus- menedzsment (PCM)
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
A tervezés mint menedzsment funkció
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Szervezeti formák.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Péczeli Katalin előadása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
Divizionális (divíziós) szervezet
A válság definíciója, jellemzői lezajlása
Vezetés – Vezetési Stílusok
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Ipari középvállalat projektvezetőjének tapasztalatai az integrált vállalatirányítási szoftver bevezetési szakaszában Projektmenedzsment Fórum A kis-
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
A szervezeti felépítés definíciója
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Minőségdíjak.
A vidéki tér sikertényezői
Barcelona Berlin Bucharest Budapest Dubai Düsseldorf Frankfurt Munich Stuttgart Vienna Zurich november 8. Felker Nóra Karikás Péter ©
A Stratégia értékelése, visszacsatolása
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Tanuló szervezet.
Leading Change A változás vezető szemmel. Hogyan lehet sikeresen levezetni egy változási folyamatot?
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
© IFUA Horváth & Partners Kft. Barcelona Berlin Boston Budapest Düsseldorf Madrid Munich Prague Stuttgart Vienna Zurich Velenczei Róbert Budapest,
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Munkavédelem és controlling
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Kihívások a HR szakterület előtt Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Rajnai Attila gazdasági vezérigazgató-helyettes.
A stratégiai tervezés folyamata
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
Válság és megújulás? Lehetőség vagy krízis?
VII. Szervezeti kultúra
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
SZERVEZET Szervezeti okok è A felhasználók és az informatikai részleg közötti gyenge kommunikáció è A felhasználók és az informatikai részleg céljai ütköznek.
Az ORACLE JDE EnterpriseOne ERP rendszer bevezetésének tapasztalatai
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
SEEM alapok.
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT „Semmi sincs állandóbb, mint a változás”
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

MCE Konferencia Változásvezetés

Szervezeti változások Tartalmi kérdései: mi változik meg, és milyen mértékben (mi változás, és mi nem) Folyamatára vonatkozó kérdések: milyen módon, milyen gyorsan zajlanak le; mennyire irányítottak, mennyire tervszerűek; milyen mértékben vesznek részt benne a szervezet különböző tagjai.

Változásvezetési stratégiák Tartalom és folyamat Alapelv Általános vs szelektív megközelítés Folyamat Erőforrások Változás tárgya Prioritások Helyzetelemzés Változásvezetési stratégiák Megvalósítás & Fenttartás Thurley & Wirdenius

Alap-, illetve működési folyamatok Információs folyamatok (IT) A változás fókuszai Struktúra Folyamatok Alap-, illetve működési folyamatok Információs folyamatok (IT) Kultúra/magatartás

A szervezeti változtatás általános folyamatmodellje Problémák, Lehetőségek Fogyasztók Verseny Szabályozás Törvények Munkaerő A változás szükségessége Elfogadás/Döntés Megvalósítás (implementáció) Értékelés Lezárás Szállítók/Vevők Szakmai társaságok Tanácsadók Szakirodalom Változási ötlet Belső kreativitás Felfedezések Erőforrások biztosítása (idő, pénz, ember) Forrás: Daft, R. (1989): Organization Theory and Design, 254. o.

Inkrementális és radikális változások a szervezetben

A változtatás szervezeti teljesítményre gyakorolt hatása c b a A teljesítmény kezdeti szintje Teljesítmény A változás kezdete Idő Dobák és társai (1996)

„E” és „O” típusú változások *Beer, M. – Nohria, N.: Breaking the Code of Change

N. R. AUGUSTIN Harvard Business Review 1995/nov-dec Ajánlások válságkezelésre 1. Tartsd távol a válságot (tartsd távol magad a válságtól) 2. Készülj fel a válság kezelésére 3. Ismerd el és fel a válságot 4. Értsd meg a válságot 5. Légy határozott a válság megoldásában 6. Húzz hasznot a válságból (hasznosítsd a tanulságokat) N. R. AUGUSTIN Harvard Business Review 1995/nov-dec

Változásvezetés és válságkezelés összehasonlítás KOTTER Változásvezetési szakaszai ANGYAL Válságkezelő folyamata Egészséges veszélyérzet felkeltése Megelőzés Irányító csapat létrehozása Válság felismerése Jövőkép és stratégia kialakítása Válságkezelő projekt megszervezése és elfogadtatása A változás jövőképének kommunikálása Válságkezelő stratégia és taktika Az alkalmazottak felhatalmazása az átfogó cselekvésre Válságkezelő akciók Eredmények elérése rövidtávon Elsődleges hatások elérése Elért eredmények megszilárdítása, további változások kezdeményezése Válságkezelés lezárása Új megoldások meggyökereztetése a vállalati kultúrában Konszolidáció Tanulságok levonása, elszámolás Változásvezetés: demokratikus (alkalmazottak bevonása a megvalósításba), kisebb időkényszer, kevesebb a károsult, kommunikáció célja az együttműködés elérése Válságkezelés: autokratikus (erőteljes vezetési lépések), kemény időkényszer, vannak károsultak, kommunikáció célja a megértetés, elfogadtatás Prof. Dr. Angyal Ádám ®

Válságszituáció mint a változás ‘kikényszerítője’ Ajánlások a válság kezeléséhez*: Tartsd távol a válságot! Készülj fel a válság kezelésére! Ismerd el és fel a válságot! Légy határozott a válság megoldásában! MOL- álláspont: Húzz hasznot a válságból, hasznosítsd a tanulságokat! Előnyt kell kovácsolni abból is, ha más mozdít ki minket a komfortzónánkból A válsághelyzet felismerését követően vezetési beavatkozás kell, a válság nem önmegoldó folyamat A válság segít a régen halogatott döntések meghozatalában A klasszikus válságkezelési programok azonban csak rövidtávon működnek. Tehát nem hagyományos értelemben vett válságkezelésre, hanem a szervezet alkalmazkodóképességének jelentős javítására van szükség. * Harvard Business Review, N.R. Augustin Hernádi Zsolt ® 11

A válság veszély ÉS ugyanakkor lehetőség is… A krízis a legjobb lehetőség lehet a hosszú távon fenntartható növekedés érdekében történő strukturális változások és reformok meghozatalára Hernádi Zsolt ® 12

= A válság mint esély és lehetőség Fenntartható irányítás és üzletfejlesztés A krízis a legjobb lehetőség lehet a hosszú távon fenntartható növekedés érdekében történő strukturális változások és reformok meghozatalára Hernádi Zsolt ® 13

A szervezeti siker záloga: az összhang!? Környezet / stratégia Munka szervezet Vezetési rendszerek és folyamatok Képességek HR rendszer Kultúra Leadership

*rövid távon: a siker záloga „Összhang” *rövid távon: a siker záloga *hosszú távon: rugalmatlansághoz vezethet „core capabilities”  „core rigidities” A szervezettel szembeni elvárások: „Fit”: a stratégia, a szervezet és az emberek „összhangja” és „Fitness”: alkalmazkodási és tanulási képesség

Hat „csendes gyilkos” a stratégia megvalósítása, a változásvezetés, ill. a szervezeti tanulás során (sem „fit”, sem „fitness”) Top-down avagy laissez-faire felsővezetői stílus Nem világos stratégia, egymással ütköző prioritások Tétova felsővezetői csapat Gyenge vertikális kommunikáció Gyenge koordináció a különböző funkciók, üzletágak és más szervezeti egységek között Nem megfelelő vezetői (leader-i) készségek a szervezeti hierarchia mentén (down-the line)

A hat „csendes gyilkos” összjátéka Tétova, nem hatékony felsővezetői csapat Gyenge koordináció funkciók, üzletágak és más szervezeti egységek között Top-down avagy laissez-faire felsővezetői stílus Nem megfelelő vezetői (leader-i) készségek a hierarchia mentén (down – the line) Nem világos stratégia, egymással ütköző prioritások Gyenge vertikális kommunikáció A tanulás minősége A megvalósítás minősége Az irányítás minősége A hat csendes gyilkos összjátéka (Beer, 2002)

A hat „csendes gyilkos” átalakítása hat alapvető képességgé (1) Hatékony felsővezetői csapat, melynek tagjai a szervezet egészében tudnak gondolkodni. Konstruktív konfliktusokon keresztül a felsővezetői csapat egységes fellépést alakít ki, megteremti és fenntartja a változtatási stratégia megvalósításához szükséges szervezeti feltételeket. Olyan vezetői stílus, amely kezeli a top-down irányítás és az alulról érkező nyomások közötti ellentmondást. Az első számú vezető magánál tartja az irányítást, de tanul az alsóbb szinteken lévők visszajelzéseiből. Világos stratégia, világos prioritások. A felsővezetői team közösen – igazi csapatként – fogalmazza meg a stratégiát, és bőven szán időt ennek megvitatására az alsóbb szintekkel.

A hat „csendes gyilkos” átalakítása hat alapvető képességgé (2) Nyitottság a vertikális kommunikációban. A felsővezetői csapat és az alsóbb szintek őszinte párbeszédet folytatnak a szervezet eredményességéről. Hatásos koordináció. Az eredményes csapatmunka összefogja a különböző funkciók, telephelyek és üzletágak vevőkre, termékekre és piacokra irányuló tevékenységeit. Leadership a hierarchia mentén. Egyértelmű elszámolhatóságot és felelősséget rendelünk azon középvezetőkhöz, akik „egész szervezetben gondolkodó” szemléletmóddal rendelkeznek, és akikben megvan a potenciál vezetői készségeik fejlesztésére.

„Kiegyensúlyozó” felsővezetői stílus Szervezet egészében gondolkodó (irányok, erőforrások), konfliktusokat kezelő felsővezetés Az irányítás minősége „Kiegyensúlyozó” felsővezetői stílus Világos stratégia, egyértelmű prioritások A tanulás minősége Nyílt vertikális kommunikáció Hatásos horizontális koordináció A vezetői kapacitás kiterjesztése A megvalósítás minősége