I. VERSENY – GAZDASÁGI VERSENY

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
LOGISZTIKA és a SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
Advertisements

1 XVIII. Országos Postás Konferencia A január 1-jén hatályba lépő postatörvény a nemzetközi összehasonlításban Dr. Sümegi Péter Hatósági Kapcsolatok.
A klaszterek jogállása, jogi szabályozása Magyarországon
A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
A hatályos és a január 1-jén hatályba lépő közbeszerzési szabályozás
Új közbeszerzési törvény évi CVIII.
Az új Pmt. alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai és az ebből fakadó felügyeleti feladatok Kriminálexpo április 16. Kérdő Gyula PSZÁF.
Szöveg Bankügyek a Gazdasági Versenyhivatal szemszögéből Martinovic Boris Gazdasági Versenyhivatal IIR konferencia május 16.
PÉNZÜGYI INTÉZMÉNYEK.
A tőzsdei bevezetés felügyeleti szempontjai
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
Agrárgazdaságtan II. Előadás
Felszámolók Országos Egyesülete Balatonalmádi Szeptember 14.
Franchise. Franchise: polgárjogi szerződéssel létesített vállalkozási forma, amelyet független vállalkozók hoznak létre. Szereplők: Franchise átadó: piacképes.
„Korszakváltás a büntetés-végrehajtásban”
Vállalati Gazdaságtan
NAMS szakértői kerekasztal november 28. IJC Tóth András: Versenyjog – médiaszabályozás - NAMS.
Árpolitika a turizmusban
PÉNZPIACI SZABÁLYOZÁS 1.
Verseny Versenyfelügyelet az egészségügyben és a kapcsolódó piacokon Torjákné Amberger Teréz Gazdasági Versenyhivatal – Versenypolitikai Iroda január.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
2001. szeptember 13 LOGI-TECH Déri András 1 az e-kereskedelem után Déri András.
CLV Partners Ügyvédi Iroda
Biztosításgazdaságtan 9. téma
Cégnyilvántartás.
Településmarketing Értékaudit.
Versenyjog és fogyasztóvédelem
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Biztosítók irányítási rendszere
A befektetői tőke szerepe a megújuló energiát
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Az áttérési költségek hatása a versenyre a távközlési piacokon Lőrincz László július 28.
Kérdések a második zh-hoz
Fogyasztói igényérvényesítés – közérdekű keresetek
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
LEKTOR/Lexelerator workshop – március 4. e-BUSINESS FAIR BUSINESS Megbízható elektronikus kereskedő.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
Spektrumliberalizáció és hatósági spektrum stratégia Bánhidi Ferenc Hírközlés 2008 Budapest 2008 november 14.
Körmöczi Márta Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Árszabályozás a postai piacokon Kiss Károly Miklós, MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet (Hálózatok gazdaságtana kutatócsoport) Stenger Zsolt, Pannon.
Piac és Profit Csökkentse a nemfizetés kockázatát az OPTEN segítségével!
Külpiacra lépés az Európai Unióban – Gyurácz Németh Iván.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
BMGE Közgazdaságtan Tanszék Az egyetemes szolgáltatások szabályozása Az egyetemes szolgáltatás meghatározása Az „egyetemes szolgáltatási teher”
Az adatvédelem szabályozása
Köz beszerez; ÉS? avagy informatikai biztonság a központosított közbeszerzésben.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
KÖZBESZERZÉSI ALAPISMERETEK Közbeszerzés fogalma Közbeszerzési eljárást az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek visszterhes szerződés megkötése.
A gazdasági erőfölénnyel való visszaélés Előadó: dr. Dán Judit Gazdasági Versenyhivatal.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
A cégeket érintő közbeszerzési szabályok jelentősebb változásai az új Kbt. alapján Előadó: dr. Starcsevics Balázs közbeszerzés tanácsadó Első Magyar Önkormányzati.
Nemzetközi végrehajtási konferencia Budapest, október 4-5.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 16. A fogyasztóvédelem ügyei a évi őszi ülésszakban.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A közigazgatási eljárás II.
Beszerzések hatékonyság növelése
A Versenyjogi szabályozás rendszere Dr. Pázmándi Kinga
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
Közbeszerzési Hatóság
Közbeszerzési kartellek és a korrupció elhatárolása
az összeférhetetlenségre vonatkozó magyar szabályozás bemutatása
Előadás másolata:

I. VERSENY – GAZDASÁGI VERSENY TISZTESSÉGES VERSENY Egyenlő feltételek - azonos pálya - ugyanolyan akadályok - megegyező szabályrendszer CÉL: Győzelem, talpon maradás, továbbjutás GAZDASÁGI VERSENY A fogyasztó választási lehetősége - két vagy több szereplő - szabályok között zajló tevékenysége - előnyszerzés céljából A verseny FUNKCIÓI: Jóléti-, hatékonysági- és allokációs funkció

Ii. VERSENY A POSTAI PIACON - általában 2013.01.01. liberalizáció a levélpiacon VERSENY - azonos pálya: címzett küldemények levélszekrénybe történő kézbesítése - ugyanolyan akadályok - zsugorodó piac - elektronikus helyettesítők (hibrid!) - gazdasági válság - valamennyi postai szolgáltatót érintő akadályok (1/3 – 2/3, minőségi feltételek) - megegyező szabályrendszer??? - egyetemes szolgáltatási kötelezettség NEM - állami tulajdon - piaci pozíció

II/A. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – egyetemes postai szolgáltatás EGYETEMES POSTAI SZOLGÁLTATÁS - társadalmi közszükségletet kielégítő, általános gazdasági érdek - EPKSZ-ben meghatározott minőség - megfizethető ár - földrajzi elhelyezkedéstől függetlenül az ország egész területén - minden felhasználó számára Az ország egészét lefedő, költséges, de nyitott hálózat HELYETTESÍTŐ SZOLGÁLTATÁS „bárhol, bármit, bárkinek” Költséghatékony, rugalmas HOZZÁFÉRÉS lehetősége az egyetemes hálózathoz - hálózati hozzáférési szerződés alapján - konszolidátorként

Az ellenőrzések eredménye közérdekű adat II/B. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET - A Magyar Posta, mint állami vállalat I. – átlátható működés Állami tulajdon, állami vagyon transzparencia Működése széles körben ellenőrzött – Versenyhátrány - Szakmai ellenőrzések (NMHH, PSZÁF, MNB) - Általános ellenőrzések (NAV, Munkaügyi Felügyelet) - Az állami jellegből eredő speciális ellenőrzések Országgyűlés Állami Számvevőszék MNV Zrt. (mint tulajdonos) Nyilvánosság (média, sajtó, társadalmi szervezetek) Közbeszerzési Hatóság Kockázat: Állami tulajdonú közszolgáltató Az ellenőrzések eredménye közérdekű adat

Szerződéseinek tartalma megismerhető – Versenyhátrány II/B. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET - A Magyar Posta, mint állami vállalat II. – Infotv. Közszolgáltató vonatkozik rá az Infotv. Szerződéseinek tartalma megismerhető – Versenyhátrány Megoldás: biztosítani az üzleti titok védelmét Generális mentesülés az állami vállalatok esetében az MNV passzív a tárgyban Egyedi mentesülés a Postatv.-ben Az NFM nem támogatja, negatív visszhangja volna Csak az legyen üzleti titok, ami valóban az (egyes szerződések, technológiai leírások, beszerzések, listák – járáson belüli sorrend?) Jogi jellegű érvek + üzleti titok a közérdekű adat, csak a közérdekből nyilvános adat adandó ki bírósági gyakorlat

ismert mikor, mit és hogyan szerez be - Versenyhátrány II/B. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET - A Magyar Posta, mint állami vállalat III. – Kbt. A Kbt. hatálya alá tartozó jogalany: Beszerzései nyilvánosak ismert mikor, mit és hogyan szerez be - Versenyhátrány Megoldás: kikerülni a Kbt. hatálya alól Generális mentesítés Az uniós értékhatár alatti közbeszerzésekre + A beszerzés tárgyától független (valamennyi beszerzésre vonatkozik). Egyedi mentesítési kérelem valódi verseny esetén + az értékhatártól független - Speciális szolgáltatások esetében kérhető (postai szolgáltatástól eltérő szolgáltatások – pl. pénzforgalom, logisztika, címezetlen reklámkiadvány) Szakmai tárgyú egyedi jogszabályban Kiskaput keres, a jogszabály könnyen módosítható Tevékenység kiszervezése révén A leányvállalat beszerzései közbeszerzés-kötelesek lehetnek

II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció 2013.01.01.: Postatv. – fenntartott megszűnés valódi verseny A PIAC MEGHATÁROZÁSA: Postatv. 6. – 8. § A. Szabályozási jellegű (engedély – bejelentés) Egyetemes postai szolgáltatás Egyetemes postai szolgáltatást helyettesítő postai szolg. Egyetemes postai szolg.-t nem helyettesítő postai szolg. B. Versenyjogi jellegű meghatározás (helyettesíthetőség) Küldemények levélszekrénybe kézbesítése (számlalevél) Küldemények személyes kézbesítése (hozzáadott érték) C. Üzleti jellegű meghatározás (termék, értéklánc) – terméképítési folyamat egy termék több releváns piacot is érinthet egyes piacokon postai erőfölény ajánlatadáskor szempont (pl. díjbeszedés)

II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció II II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció II. – a Magyar Posta piaci helyzete Postai küldemények levélszekrénybe kézbesítése Egyetlen érdemi konkurens: saját kézbesítés 50 gramm alatt 2013-ig jogi monopólium (fenntartott) 2013 után is kizárólagosság a hivatalos iratok esetében Nincs piacra lépő, a piacra lépés nem automatikus, nem ismert a piacra lépés hatása A Magyar Posta piaci részesedése 2013-ig (jelenleg): 91% GAZDASÁGI ERŐFÖLÉNY (a liberalizáció ellenére) Visszaélés tilalma Versenyhivatali kontroll az érintett piacon

II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció III II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció III. – versenyjogi vonatkozások I. GAZDASÁGI ERŐFÖLÉNY korllátozások Tisztességtelenül megállapított ár – nem „tisztességes” nyereség Elzárkózás az üzleti kapcsolattól – ha indokolatlan (hozzáférés) Árukapcsolás – ha kizsákmányoló jellegű (levél + nyomda) Árdiszkrimináció – ha indokolatlan (egyedi árak) Felfaló ár – ha az alkalmazónak veszteséget eredményez (fedezet II.: változó költségek alatti ár, összköltség alatti ár) Piacra lépés akadályozása – ha indokolatlan Versenytárs irányában (hozzáférés megtagadása) Közvetlen az üzletfél által (hűségkedvezmény, hosszú távú összeszámítás)

GVH, NHH vizsgálat, 2006. (szortiment bónusz) II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció III. – versenyjogi vonatkozások II. ÜZLETI ÉRDEK: csomagban értékesítés gazdasági erőfölény Kedvezmény a levélpostai szolgáltatások árából versenypiaci szolgáltatások igénybevétele esetén (olcsóbb a levél fehér csekkel, vagy, ha postai fizetési számlája van az ügyfélnek) GVH 2002. (EPK ügy) Kedvezmény a versenypiaci szolgáltatások árából levélpostai szolgáltatások igénybevétele esetén (olcsóbb a nyomtatás, ha a Magyar Posta viszi a levelet) Levélpostai szolgáltatások és versenypiaci szolgáltatások forgalmának összevonása (szortiment bónusz) GVH, NHH vizsgálat, 2006. (szortiment bónusz) Kedvezmény az egyik versenypiaci szolgáltatások árából más versenypiaci szolgáltatások igénybevétele esetén (akár valamennyi ilyen forgalom összevonható a volumenkedvezmény alapjaként)

II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció III II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció III. – versenyjogi vonatkozások III. Üzleti cél: ÜGYFÉLMEGTARTÁS komplex termék Levélpostai szolgáltatások versenypiaci szolgáltatások ,,

III. Verseny a postai piacon – részletes bemutatás I. A VERSENY A termék: egyetemes postai szolgáltatást helyettesítő postai szolgáltatások A „célközönség”: nagyfeladók tömeges feladásai A versenytársak: jelenleg a FEIBRA A verseny felügyelői: - NMHH - GVH A verseny további szereplői: - postai közvetítők - Konszolidátorok - Nyomdák, küldemény előállítók - postai közreműködők A verseny nyertesei: nagyfeladók, felhasználók???

III. Verseny a postai piacon – részletes bemutatás II. A VERSENY TÍPUSAI 1. Árverseny a fogyasztók megszerzése érdekében - a Magyar Posta lehetőségei korlátozottak (erőfölény felfaló árazás tilalma árdiszkrimináció tilalma - konkurensek: piacrabló ár veszteség finanszírozása 2. Minőség + szolgáltatási feltételek - eltérő kézbesítési technikák (PDA) - átfutási idő (A + B, tárolás) 3. Rugalmasság (MP hátrány ügyfél diszkrimináció tilalma) - egyedi szerződések (Áfás levél) - értékesítők tapasztalatai - piacismeret

III. Verseny a postai piacon – részletes bemutatás III. A MAGYAR POSTA LEHETŐSÉGEI A PIACI VERSENYBEN NEK finanszírozásának lehetősége - Hivatalos irat saját kézbesítés, e-közig. - Országos hálózat - Tőkeerő - Állami tulajdon, közvetlen kapcsolat a döntéshozókkal - Komplex szolgáltatások értékláncba való beépülés - Tapasztalat (feladói szokások ismerete) - Ügyfélkapcsolatok (magabiztos, átgondolt, egységes kommunikáció) - Nemzetközi kapcsolatok komplexitás a postai szolg. - Tradíció (társadalmi megbecsültség) - Szellemi tőke, szakmai tapasztalat