I. VERSENY – GAZDASÁGI VERSENY TISZTESSÉGES VERSENY Egyenlő feltételek - azonos pálya - ugyanolyan akadályok - megegyező szabályrendszer CÉL: Győzelem, talpon maradás, továbbjutás GAZDASÁGI VERSENY A fogyasztó választási lehetősége - két vagy több szereplő - szabályok között zajló tevékenysége - előnyszerzés céljából A verseny FUNKCIÓI: Jóléti-, hatékonysági- és allokációs funkció
Ii. VERSENY A POSTAI PIACON - általában 2013.01.01. liberalizáció a levélpiacon VERSENY - azonos pálya: címzett küldemények levélszekrénybe történő kézbesítése - ugyanolyan akadályok - zsugorodó piac - elektronikus helyettesítők (hibrid!) - gazdasági válság - valamennyi postai szolgáltatót érintő akadályok (1/3 – 2/3, minőségi feltételek) - megegyező szabályrendszer??? - egyetemes szolgáltatási kötelezettség NEM - állami tulajdon - piaci pozíció
II/A. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – egyetemes postai szolgáltatás EGYETEMES POSTAI SZOLGÁLTATÁS - társadalmi közszükségletet kielégítő, általános gazdasági érdek - EPKSZ-ben meghatározott minőség - megfizethető ár - földrajzi elhelyezkedéstől függetlenül az ország egész területén - minden felhasználó számára Az ország egészét lefedő, költséges, de nyitott hálózat HELYETTESÍTŐ SZOLGÁLTATÁS „bárhol, bármit, bárkinek” Költséghatékony, rugalmas HOZZÁFÉRÉS lehetősége az egyetemes hálózathoz - hálózati hozzáférési szerződés alapján - konszolidátorként
Az ellenőrzések eredménye közérdekű adat II/B. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET - A Magyar Posta, mint állami vállalat I. – átlátható működés Állami tulajdon, állami vagyon transzparencia Működése széles körben ellenőrzött – Versenyhátrány - Szakmai ellenőrzések (NMHH, PSZÁF, MNB) - Általános ellenőrzések (NAV, Munkaügyi Felügyelet) - Az állami jellegből eredő speciális ellenőrzések Országgyűlés Állami Számvevőszék MNV Zrt. (mint tulajdonos) Nyilvánosság (média, sajtó, társadalmi szervezetek) Közbeszerzési Hatóság Kockázat: Állami tulajdonú közszolgáltató Az ellenőrzések eredménye közérdekű adat
Szerződéseinek tartalma megismerhető – Versenyhátrány II/B. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET - A Magyar Posta, mint állami vállalat II. – Infotv. Közszolgáltató vonatkozik rá az Infotv. Szerződéseinek tartalma megismerhető – Versenyhátrány Megoldás: biztosítani az üzleti titok védelmét Generális mentesülés az állami vállalatok esetében az MNV passzív a tárgyban Egyedi mentesülés a Postatv.-ben Az NFM nem támogatja, negatív visszhangja volna Csak az legyen üzleti titok, ami valóban az (egyes szerződések, technológiai leírások, beszerzések, listák – járáson belüli sorrend?) Jogi jellegű érvek + üzleti titok a közérdekű adat, csak a közérdekből nyilvános adat adandó ki bírósági gyakorlat
ismert mikor, mit és hogyan szerez be - Versenyhátrány II/B. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET - A Magyar Posta, mint állami vállalat III. – Kbt. A Kbt. hatálya alá tartozó jogalany: Beszerzései nyilvánosak ismert mikor, mit és hogyan szerez be - Versenyhátrány Megoldás: kikerülni a Kbt. hatálya alól Generális mentesítés Az uniós értékhatár alatti közbeszerzésekre + A beszerzés tárgyától független (valamennyi beszerzésre vonatkozik). Egyedi mentesítési kérelem valódi verseny esetén + az értékhatártól független - Speciális szolgáltatások esetében kérhető (postai szolgáltatástól eltérő szolgáltatások – pl. pénzforgalom, logisztika, címezetlen reklámkiadvány) Szakmai tárgyú egyedi jogszabályban Kiskaput keres, a jogszabály könnyen módosítható Tevékenység kiszervezése révén A leányvállalat beszerzései közbeszerzés-kötelesek lehetnek
II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció 2013.01.01.: Postatv. – fenntartott megszűnés valódi verseny A PIAC MEGHATÁROZÁSA: Postatv. 6. – 8. § A. Szabályozási jellegű (engedély – bejelentés) Egyetemes postai szolgáltatás Egyetemes postai szolgáltatást helyettesítő postai szolg. Egyetemes postai szolg.-t nem helyettesítő postai szolg. B. Versenyjogi jellegű meghatározás (helyettesíthetőség) Küldemények levélszekrénybe kézbesítése (számlalevél) Küldemények személyes kézbesítése (hozzáadott érték) C. Üzleti jellegű meghatározás (termék, értéklánc) – terméképítési folyamat egy termék több releváns piacot is érinthet egyes piacokon postai erőfölény ajánlatadáskor szempont (pl. díjbeszedés)
II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció II II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció II. – a Magyar Posta piaci helyzete Postai küldemények levélszekrénybe kézbesítése Egyetlen érdemi konkurens: saját kézbesítés 50 gramm alatt 2013-ig jogi monopólium (fenntartott) 2013 után is kizárólagosság a hivatalos iratok esetében Nincs piacra lépő, a piacra lépés nem automatikus, nem ismert a piacra lépés hatása A Magyar Posta piaci részesedése 2013-ig (jelenleg): 91% GAZDASÁGI ERŐFÖLÉNY (a liberalizáció ellenére) Visszaélés tilalma Versenyhivatali kontroll az érintett piacon
II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció III II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció III. – versenyjogi vonatkozások I. GAZDASÁGI ERŐFÖLÉNY korllátozások Tisztességtelenül megállapított ár – nem „tisztességes” nyereség Elzárkózás az üzleti kapcsolattól – ha indokolatlan (hozzáférés) Árukapcsolás – ha kizsákmányoló jellegű (levél + nyomda) Árdiszkrimináció – ha indokolatlan (egyedi árak) Felfaló ár – ha az alkalmazónak veszteséget eredményez (fedezet II.: változó költségek alatti ár, összköltség alatti ár) Piacra lépés akadályozása – ha indokolatlan Versenytárs irányában (hozzáférés megtagadása) Közvetlen az üzletfél által (hűségkedvezmény, hosszú távú összeszámítás)
GVH, NHH vizsgálat, 2006. (szortiment bónusz) II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció III. – versenyjogi vonatkozások II. ÜZLETI ÉRDEK: csomagban értékesítés gazdasági erőfölény Kedvezmény a levélpostai szolgáltatások árából versenypiaci szolgáltatások igénybevétele esetén (olcsóbb a levél fehér csekkel, vagy, ha postai fizetési számlája van az ügyfélnek) GVH 2002. (EPK ügy) Kedvezmény a versenypiaci szolgáltatások árából levélpostai szolgáltatások igénybevétele esetén (olcsóbb a nyomtatás, ha a Magyar Posta viszi a levelet) Levélpostai szolgáltatások és versenypiaci szolgáltatások forgalmának összevonása (szortiment bónusz) GVH, NHH vizsgálat, 2006. (szortiment bónusz) Kedvezmény az egyik versenypiaci szolgáltatások árából más versenypiaci szolgáltatások igénybevétele esetén (akár valamennyi ilyen forgalom összevonható a volumenkedvezmény alapjaként)
II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció III II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció III. – versenyjogi vonatkozások III. Üzleti cél: ÜGYFÉLMEGTARTÁS komplex termék Levélpostai szolgáltatások versenypiaci szolgáltatások ,,
III. Verseny a postai piacon – részletes bemutatás I. A VERSENY A termék: egyetemes postai szolgáltatást helyettesítő postai szolgáltatások A „célközönség”: nagyfeladók tömeges feladásai A versenytársak: jelenleg a FEIBRA A verseny felügyelői: - NMHH - GVH A verseny további szereplői: - postai közvetítők - Konszolidátorok - Nyomdák, küldemény előállítók - postai közreműködők A verseny nyertesei: nagyfeladók, felhasználók???
III. Verseny a postai piacon – részletes bemutatás II. A VERSENY TÍPUSAI 1. Árverseny a fogyasztók megszerzése érdekében - a Magyar Posta lehetőségei korlátozottak (erőfölény felfaló árazás tilalma árdiszkrimináció tilalma - konkurensek: piacrabló ár veszteség finanszírozása 2. Minőség + szolgáltatási feltételek - eltérő kézbesítési technikák (PDA) - átfutási idő (A + B, tárolás) 3. Rugalmasság (MP hátrány ügyfél diszkrimináció tilalma) - egyedi szerződések (Áfás levél) - értékesítők tapasztalatai - piacismeret
III. Verseny a postai piacon – részletes bemutatás III. A MAGYAR POSTA LEHETŐSÉGEI A PIACI VERSENYBEN NEK finanszírozásának lehetősége - Hivatalos irat saját kézbesítés, e-közig. - Országos hálózat - Tőkeerő - Állami tulajdon, közvetlen kapcsolat a döntéshozókkal - Komplex szolgáltatások értékláncba való beépülés - Tapasztalat (feladói szokások ismerete) - Ügyfélkapcsolatok (magabiztos, átgondolt, egységes kommunikáció) - Nemzetközi kapcsolatok komplexitás a postai szolg. - Tradíció (társadalmi megbecsültség) - Szellemi tőke, szakmai tapasztalat