Tartalmi, formai és alaki követelmények

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
(Kérvény, kérelem, fellebbezés, panasz, javaslat)
Advertisements

Szövegszerkesztés Összefoglalás.
KÖZHASZNÚSÁGI TUDNIVALÓK Kinek kell rendelkeznie?  A napja előtt nyilvántartásba vett közhasznú,illetve kiemelkedően közhasznú jogállás.
1 ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap: „Klaszterek”
A hivatalos levél tartalma és formája
Verbális kommunikáció
A lions hazai szervezetének megújulása a Civil törvény kapcsán.
Bekezdésformázás Név: Szarvas Nóra 8/a Felkészítő tanár: Salamon Róza
Banor Tréning Központ Bt. Levelezési cím: 1550 Budapest, Pf. 15. Tel/fax: Intézmény-akkreditációs lajstromszám:
fajtái, formai és tartalmi követelmények
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
Informatika eszközei Makra Csaba.
Verbális kommunikáció
Hogyan írjunk motivációs levelet?
A hivatalos levél Tartalma és formája.
küldés.
A HIVATALOS (ÜZLETI) LEVÉL
POSZTEREK KÉSZÍTÉSE.
Dokumentum.
A HTML alapjai Havlik Barnabás Készítette:
Cím (akár kétsoros, vagy magyar-angol) Arial Bold 60pt RGB 0,85,150 kék (háttér: RGB 242,242,242, általános esetben) TERVEZŐ PÁLYAMŰ TELEFON KONZULENS.
Cím (akár kétsoros, vagy magyar-angol) Arial Bold 60pt RGB 0,85,150 kék (háttér: RGB 242,242,242, általános esetben) TANTÁRGY TÉMA TERVEZŐ KONZULENS SZEMESZTER.
Verbális kommunikáció
Verbális kommunikáció
Bekezdésformázás Felkészítő tanár: Tóth Attila Diák: Lábszki Anna
Bekezdésformázás Készítette: Kiss Ádám Felkészítő tanár: Salamon Róza Dr. Török Béla Általános Iskola 1142 Bp. Rákospatak u. 101.
HTML oldal felépítése Készítette: Pataki Arnold
 1. dia: Bemutakozó  2. dia: Tartalom  3. dia: Fogalmak  4. dia: Mi a hasznosság??  5. dia: Általános I.  6. dia: Általános II. táblázat  7. dia:
Bekezdésformázás Nevem: Berkes András Speciális kategória
Bekezdésformázás Fűrész Attila Salamon Róza (felkészítő tanár) 8.A
Konzultációs nap – Minőségfejlesztési Iroda szeptember 18. Fekete Krisztina Fókuszban a formahibák.
Levelezési alapismeretek
Helyesírás példák, szabályok
Európai Visszatérési Alap évi / évi allokáció szeptember 26.
Európai Menekültügyi Alap évi allokáció szeptember 18.
Cím (akár kétsoros, vagy magyar-angol) Arial Bold 60pt RGB 0,85,150 kék (háttér: RGB 242,242,242, általános esetben) Ennek megfelelően a sorok elválasztás.
Projekt adatlaphoz csatolandó dokumentumok 1. célterület Nyilatkozat a Helyi Akciócsoporttal való együttműködésről Nyilatkozat honlapon történő megjelenésről.
BABITS MIHÁLY GIMNÁZIUM
Dia áttekintése n Tanuljon nyelveket n Szintfelmérés n Angol és német tanfolyamok n További tanfolyamaink n Látogasson el hozzánk és válasszon tanfolyamaink.
SZÖVEGSZERKESZTÉSI ALAPISMERETEK Formázások összefoglalás
A vis maior esemény bekövetkezését követően az érintett Önkormányzatnak 5 munkanap áll rendelkezésére, hogy azt bejelentse az ebr42 rendszeren, valamint.
Szövegszerkesztés.
Készítette: Turócziné Kiscsatári Nóra
Hivatalos levél szerkesztése
Iktatás és selejtezés folyamata
Az államigazgatási eljárás Az államigazgatási szervek tevékenységét a következőképpen lehet csoportosítani: - külső eljárás vagy hatósági eljárás, -
Gazdasági informatikus - Szövegszerkesztés 1 Hosszú dokumentumok kezelése.
Levelezési alapismeretek
Főnyilvántartó könyv 1. minta.
Bekezdések formázása 1..
Műszaki szerkesztés a könyv megtervezése és elkészítése, ill. ennek irányítása végleges szöveg elkészülésétől kezdve a nyomdába küldésig a kézirat tipografizálása.
Szövegszerkesztés Összefoglalás.
Dokumentum formázása.
Gazdasági informatikus - Szövegszerkesztés 1 Bekezdések formázása 3.
Általánosan használt ügyiratok: Az egyszerű ügyiratok tartalmi és formai szempontból egyszerűek, nincsen előírt, kötött alakjuk. Készíthetjük önálló.
a Microsoft Office Word szövegszerkesztő program segítségével
Előadó: Horváth Attila alezredes szeptember 15.
Cím (akár kétsoros, vagy magyar-angol) Arial Bold 60pt RGB 0,85,150 kék (háttér: RGB 242,242,242, általános esetben) TANTÁRGY TÉMA TERVEZŐ KONZULENS SZEMESZTER.
Informatika vizsga Szercsik Tibor 20/
Formai és stiláris elemei
A felsőoktatási felvételi eljárás
KBSZ ÚJ BEJELENTŐ FELÜLETÉNEK BEMUTATÁSA
Az esemény neve Esemény dátuma Esemény időpontja
……………………………… „Szigorúan titkos!” MINISZTÉRIUM ig
MS Office Word 2010 Szövegszerkesztés.
Főnyilvántartó könyv 1. minta.
Szövegszerkesztés Összefoglalás.
Adatfeldolgozási ismeretek 15. ML osztály részére 2017.
MS Office Word 2010 Szövegszerkesztés.
Előadás másolata:

Tartalmi, formai és alaki követelmények A „HIVATALOS” levél Tartalmi, formai és alaki követelmények

A levél formai, szerkezeti követelményei: A hivatalos levél fehér, A4-es méretű papírra, álló formátumban készül. A margók a szabvány szerint: fent, bal oldalon és lent 20-25 mm, a jobb oldalon pedig 10 mm. A bekezdések a szabvány szerint a bal margónál kezdődnek és soremeléssel kerülnek elválasztásra. A bekezdések utolsó sora vagy az aláírás magában semmiképpen nem mehet át a következő oldalra.

A levelet sorkizárt igazítással és egyes sorközzel írjuk. A szabványos betűméret általában 13-as (12-es vagy 11-es) lehet. Betűtípusnak a Times New Roman vagy az Arial a leginkább elfogadott.

A levél szerkezeti elemei: A hivatalos levelekben alaki szempontból három fő szerkezeti részt különböztetünk meg: a fejrészt, a főrészt a zárórészt

1. a fejrész tartalmazza: a feladó adatait a címzett adatait, a postai utasításokat, a keltezést, az irattározási adatokat,

2. a főrész tartalmazza: a levél tárgymegjelölését, az esetleges megszólítást, a levél szövegét,

3. a zárórész tartalmazza: általában az üdvözlést, az aláírást (aláírásokat), egyéb kiegészítő információkat (mellékletek, másolatot kapják stb.)

Hivatalos levél fejrészének felépítése: a feladó neve helységnév, utca, házszám, irányítószám telefon, fax, e-mail, weblap   A címzett neve (cégnév) keltezés kontakt személy + titulus Iktatószám: Ügyintézőnk: helységnév Hivatkozási szám: utca, házszám Ügyintézőjük: irányítószám

A levél főrésze A levél főrésze a tárgy megjelölésével kezdődik, amit a címzés után egy sor üresen hagyásával, a bal margónál kezdve írunk. A Tárgy: szót aláhúzzuk, a tárgy megjelölését azonban nem. A tárgy megjelölése címnek, útbaigazító feliratnak számít, tehát utána nem teszünk pontot. A sor a jobb oldali lapszélig írható. A hivatalos levelekben megszólítást ritkán alkalmazzunk. Ha a levél szövege ezt mégis megkívánja, mert pl. van konkrét megszólítottja a levélnek, akkor a tárgy alatt két sort üresen hagyása után ugyancsak a bal lapszéltől kezdjük a megszólítást. Utána felkiáltójelet teszünk. Általában csak személyt szólítunk meg, de őt a hivatali beosztásán. Aki a címzésben úrhölgyként szerepelt, a megszólításban Asszony lesz, függetlenül a családi állapotától! A megszólításban a Tisztelt és az Igen tisztelt formát alkalmazzuk.

Példák megszólításra: Tisztelt Igazgató Úr! Tisztelt Főosztályvezető Asszony! Tisztelt Hölgyem/Uram! Létezik levél szövegén belüli megszólítás, ilyenkor az Ön, Önök formulát használjuk, nagy kezdőbetűvel írjuk a mondaton belül is! Ha levél szövegén belül szólítjuk meg a címzettet névvel és udvariassági formulával, akkor csak a nevet írjuk nagy kezdőbetűvel. Pl.: Kéréssel fordulok Almási úrhoz... Fontos, hogy a fölösleges szóhalmozást kerüljük, név, rang, udvariassági formula együttes használata helytelen. Pl: a „Tisztelt Almási László főosztályvezető úr!” helyett esetleg: „Tisztelt Almási László Úr!” de még jobb: Tisztelt Főosztályvezető Úr!

A levél szövegét a megszólítás után egy sor üresen hagyásával kezdjük. Ha a levélben nem fordul elő megszólítás, akkor a levél szövegét a tárgy megjelölése után két sor kihagyásával kezdjük a bal lapszéltől kezdve. A levél szövegében röviden, érthetően közöljük a mondanivalónkat. A levél szövege sorkizárt formátumban íródik! A kiemelendő fontosabb részeket és az új bekezdéseket (gondolatokat, gondolatsorokat) egy-egy sor kihagyásával gépeljük. Ha a szöveg terjedelme miatt egy oldalra nem fér ki, akkor a papír hátoldalán vagy új lapon folytatjuk a levél írását.

A levél kezdőmondata általában hivatkozás. Pl. : Hivatkozással 3453/03 A levél kezdőmondata általában hivatkozás. Pl.: Hivatkozással 3453/03. számú levelükre, az alábbi termékeket rendeljük meg Önöktől... Hivatkozunk folyó hó 1-jei levelükre, melyben... Folyó hó 14-ei telefonbeszélgetésünkre közöljük, hogy... Hivatkozunk a Magazin c. lap 2004. június 12-i számában megjelent hirdetésükre, melyben... Várom pályázatom pozitív elbírálását. Kérem bejelentésem tudomásul vételét. A levél zárómondata semleges hangvételű kell, hogy legyen. Pl.: Várjuk mielőbbi válaszukat. Előre is köszönjük gyors ügyintézésüket. Kérjük mielőbbi intézkedésüket! Levelünkre kérjük sürgős válaszukat, hogy a munkálatokhoz mielőbb hozzákezdhessünk. Szívesen segítünk további felvilágosítással. Kérésével a jövőben is bizalommal forduljon kirendeltségünkhöz.

A levél zárórésze Az elköszönést a levél főrészének utolsó sora után egy sor kihagyásával, a bal oldali margóhoz illesztve írjuk mindenféle írásjel nélkül, nagy kezdőbetűvel. Amennyiben a dátumot nem a levél fejrészébe írjuk, ez kerül a levél szövege alá egy sor kihagyással, a bal margótól kezdve, majd egy újabb sor kihagyása után következik az elköszönés. Az elköszönés lehet „Üdvözlettel”, „Köszönettel”; de ha a megszólítás „Tisztelt” volt, akkor általában a „Tisztelettel”, illetve az „Igen tisztelt” megszólítás alkalmazásakor az „Őszinte tisztelettel” az elfogadott formula. Az "üdvözlettel" formula személyesebb, egymással egyenrangú viszonyban álló felek használják, vagy a magasabb beosztású írhatja az alacsonyabb beosztásúnak. A "tisztelettel" formulát a rangban alacsonyabb írja a magasabb rangúnak

Az üdvözlést követően (ha nem írunk üdvözlést, akkor a szöveg után) három sor kihagyással, a bal oldali margóhoz igazítva írjuk a levelet író szerv nevét, esetleg az alatta lévő sorba címét. Az adatok beírása helyett használhatjuk a szervezet hosszú bélyegzőjét. A szerv gépelt (bélyegzett) neve alatt három sor üresen hagyásával az aláírási joggal megbízott nevét és alatta sorkihagyás nélkül munkaköri beosztását (igazgató, főmérnök, osztályvezető, csoportvezető, stb.) gépeljük. Ez a kihagyott három sor szolgál majd a levél tényleges aláírására. A nevet (neveket) nem tesszük zárójelbe. A beosztás kis kezdőbetűvel írandó. Ha több aláíró is van, az aláírók nevét egy sorban kell feltüntetni – bal oldalon a magasabb beosztású írja alá a levelet (a második aláíró neve tíz betűhellyel az első aláíró neve mellé kerül). Végezetül (ha van ilyen) fel kell tüntetni a mellékleteket. A mellékleteket vagy darabszámmal jelöljük, vagy kiírjuk a nevét. Pl. Melléklet: 2 db, Melléklet: önéletrajz, oklevélmásolat

Raiffeisen Lakásfenntartó Szövetkezet Budapest, Királyhágó tér 8-10. 1126 Telefon: 06-1-233-3333 E-mail: raiffeisen@com.hu Cambridge Nyelviskola Bt. Pécs, 2009. szeptember 19. Lakatos Ilona oktatásszervező Iktatószám: 212/2009 Ügyintézőnk: Barabás Katalin Pécs Hivatkozási szám: 545/2009 Bartók Béla út 29. Ügyintézőjük: Faragó Melinda 7113 Tárgy: megrendelés Tisztelt Oktatásszervező Asszony! Hivatkozva az Önök által folyó hó 12-én kelt ajánlattévő levelükre Cégünk vezetése az alábbiak szerint döntött: Megrendelünk Önöktől munkatársaink részére 120 órás kezdő angol tanfolyamot 12 fő részére 60 órás haladó angol tanfolyamot 8 fő részére A tanfolyamot az Önök telephelyén szeretnénk igénybe venni délutáni és a hétvégi időpontokban. Mint ajánlatukban jelezték a tanfolyamok díja tartalmazza a jegyzetek és a multimédiás anyagok árát is. Dolgozóink közül többen is jelezték hogy a tanfolyam végén élni kívánnak a vizsgázás lehetőségével, valamint a haladó tanfolyam elvégzői a középfokú nyelvvizsgára is jelentkeznek. Várjuk információjukat a tanfolyamok pontos kezdési időpontjairól. Tisztelettel Tóth Sarolta marketing és reklámügyintéző