Területi koordinációs kapacitások vizsgálata Szepesi Balázs A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop 2013. április 2 5.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A CLLD-LEADER megközelítés helye és lehetősége a magyar fejlesztéspolitikában VIAB Finta István Ph.D.
AZ ÉRDEK ÉS ÉRDEKELTSÉG SZEREPE ÉS JELENTŐSÉGE AZ INTERSZEKTORÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN Dr. Juhász Gábor.
DANUBE A transznacionális együttműködési program kialakítása.
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
AZ IFJÚSÁGPOLITIKAI AKTOROKNAK MILYEN MOZGÁSTERE VAN ÉS/VAGY LEHET EGY KORMÁNYZATI IFJÚSÁGPOLITIKÁT NÉLKÜLÖZŐ KÖZEGBEN? Kádár-Csoboth Péter Ifjúság, ifjúságpolitika.
A TÁMOP /01 „FoglalkoztaTárs- Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt április 24.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Baranya Megyei Önkormányzat
A felsőoktatás finanszírozásának alapfogalmai, alapkérdései
Városhálózati hatásértékelés Szepesi Balázs vezető értékelő A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 2 5.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
1 Területi koordinációs kapacitások Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH) Péti Márton főtervező.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Tájékoztató a területfejlesztésért felelős főigazgatók üléséről Drahos Zsuzsanna Budapest, április 7.
Az Új Széchenyi Terv kiindulópontjai Szepesi Balázs, NGM parlamenti és gazdaság-stratégiai államtitkár kabinetfőnöke.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A 2014-ben esedékes Peer Review (szakértői vizsgálat) A Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagjainak érintettsége Országos Statisztikai Tanács 
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG LEADER Program a sikeres magyar vidékért Közösség, Összefogás, Tudás.
TÁMOP / Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért május 31. TERÜLETFEJLESZTŐK SZAKMAI MŰHELYE.
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Együttműködési lehetőségek a kompetencia alapú oktatás elterjesztése érdekében Tuza Tibor Balogh Tibor.
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” A CODEX projekt fő célkitűzéseinek valamint kulcstevékenységeinek.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szabályozási Főosztály
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A NEMZETI STRATÉGIAI REFERENCIAKERET (2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK TAPASZTALATAI Dr. Faragó László MTA RKK Sopron március 1.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
INDULNAK AZ ÚJ, KKV-K VERSENYKÉPESSÉGÉT SEGÍTŐ EU- PÁLYÁZATOK MÁTHÉ PÉTER VEZETŐ TERVEZŐ, DDRFÜ.
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Téglásy Kristóf március 06. EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA Ifjúságügyi Főosztály Az ifjúságpolitika irányításának új szervezeti helye.
Javaslat a konszenzust igénylő alapkérdésekre
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége Alapítva: 1989
Előadás másolata:

Területi koordinációs kapacitások vizsgálata Szepesi Balázs A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 2 5.

Tartalom • Értékelési célok, feladatok, módszerek • Eredmények • Alapelvek • Javaslatok 2

Értékelési célok 3 Javaslatok megfogalmazása a fejlesztéspolitika területi koordinációjának javítása érdekében.  Elmúlt évek fejlesztési koordinációs gyakorlatának vizsgálata;  Fejlesztéspolitika, területi igazgatás érintettjei tapasztalatainak, elvárásainak összegzése;  A hazai és uniós szabályozási környezet változásai, az új eszközök bevezetése kapcsán jelentkező kihívások és válaszaik elemzése;

Feladatok 4

Módszerek 5 Szak- irodalom Részeset- tanulmány Dokumentum- elemzés Szakértői interjú Régiós interjú Konstrukció- elemzés • 3 részesettanulmány • Delphi: 35 résztvevő első körben, 27 a másodikban • 20 szakértői interjú • 71 elemzett konstrukció • 19 fejlesztéspolitikai alapdokumentum elemzése

Értékelési eredmények 1. Hipotézisvizsgálat • gyenge területi koordináció • területi koordináció intézményrendszerének átalakítása • konfliktusok a területi koordináció intézményei (megyei, városi és ágazati szereplők) között • versenyképességi szempontok felértékelődnek, jólétieké csökken a helyi fejlesztési stratégiákban • biztonság felértékelődése - hatékonyságjavítási és költséghatékonysági fejlesztések jelentősége nő 6

Eredmények 2. A koordinációs rendszer logikája • területi koordinációs mechanizmusokat meghatározó célok: – források versenyen keresztüli elosztása; – a fejlesztéspolitikai intézményrendszer szereplői közti munkamegosztás; – a hátrányos helyzetű térségek támogatása. • centralizált fejlesztéspolitika – központilag meghatározott fejlesztési célok, eszközök, végrehajtási logika, döntési mechanizmusok • koordinációs mechanizmusok = források elosztásának működési rendszere; • ágazati fejlesztések funkcionális an összehangolatlanok; • informális mechanizmusok, megegyezések jelentősége 7

Eredmények 3. A koordinációs rendszer gyakorlati működése • helyi szereplők nem törekedtek rendszerszintű fejlesztéspolitikai befolyásra; • a szereplők nem voltak érdekeltek a pályázati együttműködésekben; • a forrásbőség miatt a pályázók többsége forráshoz juthatott; • a helyi fejlesztések összehangolása (IVS, LHH) külső elvárásként jelent meg; • az igazgatási rendszer átalakítása oldja az önkormányzatok kvázi-dekoncentrált szerepét – közösségszervezési funkciók erősítése. 8

Javasolt alapelvek – a fejlesztés nem cél, hanem eszköz; – a kohéziós politika céljainak, eszközeinek és az új magyar igazgatási keretek összehangolása; – a fejlesztés a tevékenységek kereteinek és ösztönzőinek átalakításán keresztül hat; – az állam fejlesztési törekvései akkor vezetnek sikerhez, ha életszerűek, kiszámíthatóak, egyszerűek és inspirálóak; – egy fejlesztési törekvés annyit ér, amennyi megvalósítható belőle; – az állam nem alanya, hanem támogatója az innovációnak. 9

Javaslatok 1. 1.A sikeres koordináció alapja a szereplők felelősségi körének, erőforrásainak és fejlesztés fókuszainak egyértelmű meghatározása. 2.A koordinációs mechanizmusok működéséhez szükséges kapacitásfejlesztések súlypontjai a szereplők, illetve azok eszközei és feladatai kijelölésével határozható meg. 3.A helyi fejlesztések kezdeményezése és szervezési kompetenciája akkor tekinthető valóban helyinek, ha a szereplők képesek önerőt és kapacitást biztosítani azokhoz. 4.Lényeges feladat a nehezen átláthat ó, bonyolult konstrukciókra épülő szisztéma elhagyása; melynek érdekében megfontolandó a pályázatíró és projektmenedzsment kapacitások hatékonyabb bevonása. 10

Javaslatok 2. 5.A teljes rendszerátalakítás rizikókkal is jár, melyek minimalizálásához szükséges az alapelvek rögzítése, ösztönzőrendszer kialakítása, az érintettekkel való intenzív konzultáció, valamint az új logika és alapelvek aktív terjesztése. 6.A kormányzat kívánatos szerepe országos célok megfogalmazása, azok szakpolitikai érvényesítése és az országos fejlesztések területi összehangolása. 7.A megyei önkormányzatok kívánatos szerepe a térségi fejlesztések koordinációja, pl. CLLD-k összehangolása révén. 8.A nagyvárosok továbbra is erős gazdaságszervezői funkciókkal fognak bírni, így továbbra is kitüntetett szerepet töltenek be a fejlesztéspolitikai koordinációban. 11

Javaslatok 3. 9.A CLLD számára kétféle szerep képzelhető el: a LEADER folytatása vagy helyi fejlesztések keretezése. Az utóbbi esetben a gazdaság- és közösségfejlesztési koordináció a megyei önkormányzat feladata lehet. 10.Az ITI több ágazat fejlesztéseinek helyi, elsősorban városi integrációjára szolgálhat. Lehetséges funkciói: – nagyváros és agglomerációja közti koordináció; – kisebb városok csoportjai és/vagy környékük fejlesztéseinek összefogása; – megyei szinten koordinált helyi fejlesztési programok keretezése. 12

Köszönöm a figyelmet!