Az élet értelméről mint metaforikus kifejezésről Mráz Attila CEU, Budapest Metafora Konferencia 2011. május 28.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jó Karma Ez egy jó kis olvasmány, de rövid! Élvezd! A Dalai Láma üzenete a világ számára 2012-ra. Mindössze néhány percig tart elolvasni és végiggondolni!
Advertisements

Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
Egy ötlet megvalósítása
Művészet By: Turi Krisztina.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Szemiot i ka.
Képességszintek.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Sokan csak azért beszélnek, mert azt hiszik
Copyright © 1998 Child Evangelism Fellowship. All rights reserved. G y ermekek E vangéliumi T anítása - 2.
Műveletek logaritmussal
Euklidészi gyűrűk Definíció.
4. VÉGES HALMAZOK 4.1 Alaptulajdonságok
Programozási alapismeretek 10. előadás
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE 2/  További programozási tételek További programozási tételek 
Novellaelemzési szempontok
A számítógépes nyelvfeldolgozás alapjai
MTA-DE-PTE-SZTE Elméleti Nyelvészeti Kutatócsoport Szegedi Munkacsoport 2007–2011 Bibok Károly, Maleczki Márta, Nagy Katalin, Németh T. Enikő, Vecsey Zoltán.
Statisztika Érettségi feladatok
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
Tibeti személyiségteszt
Isten misztériumának előzetes kérdése
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
A digitális számítás elmélete
A pedagógus külső kapcsolatokat kialakító és fenntartó kommunikációja Készítette: Veress Boglárka.
CITROM ÉS CUKOR Ezt kellene mindenkinek a fürdőszobában a tükrére írni, hogy minden nap szem előtt legyen és elolvashassa.
1 1 1.
Az Istenről való beszéd lehetőségei Thomas Mann József és testvérei című regényében.
Bevezetés az orvosi kódrendszerekhez 2. előadás Semmelweis Egyetem Egészségügyi szervező szak II. évf
Mit tennél, ha minden egyes alkalommal, amikor szerelmes leszel valakibe... el kellene tőle búcsúznod?
Bekő Éva Eötvös Loránd Tudományegyetem Elérhetőségem:
„Irodalom és bölcselet” november 21. Réz Anna Miért felelős Oidipusz király?
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Kifejezések. Algoritmus számol; Adott összeg; összeg:=0; Minden i:=1-től 5-ig végezd el Ha 2 | i akkor összeg:=összeg+2*i Ha vége Minden vége Algoritmus.
Az Élet Igéje október „Állhatatossággal fogjátok megmenteni lelketeket.” (Lk 21,19)
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
A nyelv, mint jelrendszer
Logika 2. Klasszikus logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék február 17.
Metafora - metonímia A filmben?. Roman Jakobson Rámutat, hogy a metafora-metonímia bipolaritás megfeleltethető a nyelvi működés alapmodelljének, a paradigmatikus-szintagmatikus.
Az Élet Igéje május Aki szeret engem, azt Atyám is szeretni fogja. S én is szeretni fogom, és kinyilatkoztatom magam neki. ( Jn 14,21)
Hamlet és a játékelmélet 19/A. 1. Egyedisége A szerző leghosszabb darabja Épp a századfordulón keletkezett, 1599 és 1601 között A főszerep női előadásra.
A szövegértési feladatok összeállítása
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
Moritz Schlick: Pozitivizmus és realizmus
Atomi mondatok FOL-ban Atomi mondat általában: amiben egy vagy több dolgot megnevezünk, és ezekről állítunk valamit. Pl: „Jóska átadta a pikk dámát Pistának”
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Az Élet Igéje november „Könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak bejutni az Isten országába.” (Mt 19,24)
Néhány jótanács prezentációk készítéséhez
Az Élet Igéje május „… Krisztus nevében kérünk: engesztelődjetek ki az Istennel!” (2Kor 5,20)
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Valószínűleg nem jön elhinni, de 100%-ig igaz.
Az ŐV tábor utat mutat az őrsvezetőknek, ad egy alap tudáskészletet - merre, hogyan lehet – de csodákat nem tudunk tenni a jelöltekkel. Igyekszünk minél.
Vallomások Vallomások Az igazat mond, ne csak a valódit!
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
57. Az egyik:Ha Subidam vagyok, akkor ő Subidu. A másik:Ha ő Subidu, akkor én Subidam vagyok. Mit lehet ebből megtudni? 56. Az egyik: Ma hazudok, vagy.
Ne felejtsük el: Legyen A tetszőleges kijelentés. Arra a kérdésre, hogy „A akkor és csak akkor igaz-e, ha te lovag vagy?” a lovagok is, a lókötők is.
GRÁFOK Definíció: Gráfnak nevezzük véges vagy megszámlálhatóan végtelen sok pont és azokat összekötő szintén véges vagy megszámlálhatóan végtelen sok.
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE Szlávi-Zsakó: Programozási alapismeretek 8.2/  További programozási.
A Közösségi munka. Élmények,Tapasztalatok Első benyomások Első benyomások Hogyan tovább? Hogyan tovább? Végösszegzés.
„Mi így csináltuk, Ti hogy folytatjátok ?”
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Analitikus fa készítése Ruzsa programmal
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Variációk a hazugra Szókratész: Platón hazudik.
Kognitív és emotív jelentés
Mi számít? A műveim? Én mint költő?
Előadás másolata:

Az élet értelméről mint metaforikus kifejezésről Mráz Attila CEU, Budapest Metafora Konferencia május 28.

„Van-e az életnek értelme?” •Rossz kérdésfeltevés: (a) nem világít rá a minket igazán érdeklő problémákra, (b) trivializál nem triviális kérdéseket, így (c) kizár megnyugtató és nyugtalanító válaszlehetőségeket is. •Hogyan értelmezhetjük a kérdést? (1) Szó szerint: ha nincs neki, az se gond (rossz a kérdés) (2) Metaforikusan: ha nincs neki, pláne nem gond (rossz metafora)

1. Az élet értelméről – szemantikai megközelítés Minek van értelme, jelentése? •Szavaknak, kifejezéseknek, mondatoknak •Konvencionális nem nyelvi kifejezéseknek, amelyek egy kommunikációs egység propozícionális tartalmához járulnak hozzá. Szó szerint „az élet értelme”: kategóriahibás. Nincs az életnek a részeiből konvencionálisan meghatározható összjelentése. – És ha lenne? Metaforikusan: „Az élet egy mondat.” •Rövidség mint közös tulajdonság? DE: ami rövid, az még lehet értékes.

2. Pragmatikai megközelítés •Vmilyen nyelvi vagy nem nyelvi aktus révén kifejezek vmit. (Ld. pl. Grice 1989) Pl. irónia •Jelen esetben: vkinek az élete révén •Ki lehet a „beszélő”? Csak az, aki (i) szándékában áll kifejezni valamit az életünk egészével, (ii) irányítja életünk legalább egyes meghatározó elemeit. (a) Isten vagy bárki rajtunk kívüli cselekvő (b) Mi magunk (akié a kérdéses értelmű élet)

3. Az élet értelméről – metaforikusan A metafora: az élet egy elbeszélő irodalmi műalkotás. Pl. egy 19. századi realista regény. Közös tulajdonságok: (a metafora alkalmazásához szükséges és elégséges feltevések) (1) Van cselekmény. (2) Koherencia: A cselekmény koherens, a főszereplő története „összeáll”. (3) Szerzőségi feltétel: Van egy szerző, aki (vélhetőleg) szeretne és tud is vmit mondani a regény egésze révén: ez a cselekmény értelme (a mű „üzenete”). (Vö. Carroll 2001)  Egyben az értelmesség feltételei: szigorúbbak a szó szerinti, pragmatikai megközelítésnél: ott (3) önmagában elégséges volt.

4. A szerzőségi feltétel Tegyük fel: létezik az előbbi feltételeket kielégítő „beszélő” / „szerző”.  Az életünknek van értelme (a szó szerinti, pragmatikai értelmezésben) Ki a beszélő / szerző? (a) Isten stb.  Az értelem / „üzenet” lehet, hogy (i) nem felfogható (ii) nem számít nekünk (cf. Nagel 1979) (ii) triviális („Az életem egy tézisregény, tehát értelmes”?) (b) Aki az életet éli  Az értelem / „üzenet” (i) felfogható (ii) számít nekünk, DE: lehet, hogy (iii) objektíve / másnak nem számít (cf. Nagel 1979), (iv) triviális: túl általános az „üzenet”

5. Az élet értelmének jelentéktelensége (1) Ha a szerzőségi feltétel teljesül, az életnek van értelme: vki vmit kifejezett az életünk révén. DE: a válaszból kiderül: az értelemre vonatkozó kérdés célt tévesztett. Ami érdekel minket: van-e az életünknek értéke? (1) Az élet értelmessége önmagában nem elégséges az értékességéhez.  Ha van értelme, a trivialitás, objektív jelentéktelenség még fenyegeti az értelem értékét. DE: Bizonyos fajta (objektíve értékes) értelem elégséges lehet. (2) Az élet értelmessége nem szükséges az értékességéhez.  Ha nincs értelme, attól még lehet más,nem expresszív értéke. Vö.: Az értékes regény értékéhez sem szükséges, hogy legyen világos, propozicionális „üzenete”.  Ha nincs a feltételeknek megfelelő „szerző” / beszélő, attól még nem szükségszerűen értéktelen az életünk.

6. Az élet értelmének jelentéktelensége (2): A regényes élet A metaforikus pragmatikai értelmezésben az élet akkor értelmes, ha: (1) Van cselekmény. (2) A cselekmény koherens, a főszereplő története „összeáll”. (3) Van megfelelő szerző, aki ezzel a koherens cselekménnyel tud és akar mondani valamit. Értékes-e az élet? (1) és (2) akár külön vagy együttesen is elégséges lehet a pozitív válaszhoz. Néhány felmerülő kérdés: (1) Kell-e, hogy mozgalmas legyen? Elég-e, ha csak mozgalmas, de nem állt össze? (2) Kell-e, elég-e, ha mozgalmas és egységet képező életünk van, vagy vmi másra (is) van szükség az értékességéhez? Az igazán érdekes kérdések a regény és az élet esetében ugyanúgy értékre és nem értelemre irányulnak.

7. Az érdekes kérdések – búcsú a metaforától (1) Miért kell az élet egészének sajátos értékét keresnünk? Ha nem áll össze, a részei lehetnek értékesek.  Egész értéke = részek értékének összege •Koherencia: lehet hozzáadott érték DE: más értékekkel konfliktusba kerülhet (pl. tapasztalatok sokfélesége)  a koherens élet összességében nem szükségszerűen a legértékesebb élet •Miért kell feltétlenül értéket maximalizálnunk? (2) Kell-e, hogy az élet ne csak a megélője számára legyen értékes? •Ha igen, még kinek a számára kell értéket képviselnie? (cf. Nagel 1987) •Milyen értéket és miért? (3) Mi teszi igazzá vagy hamissá a fenti kérdésekre adott válaszainkat?

8. Konklúzió •Az élet „értelmére” vonatkozó kérdés: (a) felszínesebb, mint amilyennek tűnik. (b) a szkeptikus válasznak alaptalanul kedvez. •Ha az élet értékére kérdezünk rá: (a) kevésbé triviális, (b) potenciálisan megnyugtatóbb válaszok. •Módszertani tanulság a hétköznapi filozofáláshoz egy probléma metaforikus megközelítése (1) Tisztázzuk, miért érdekes pont az adott metafora,valóban érdekes-e; (2) csak ha valóban az, akkor oldjuk meg az eredeti problémafelvetést a metafora alapján.

Köszönöm a figyelmet! Mráz Attila Metafora Konferencia május 28.

Hivatkozások •Carroll, N. (2001). Art, Intention and Conversation. In Beyond Aesthetics: Philosophical Essays (pp. 157–180). Cambridge: CUP. •Grice, H. P. (2011 [1989]). Társalgás és logika. Ford. Bárány T. In Tanulmányok a szavak életéről (pp. 11–135). Budapest: Gondolat. •Nagel, T. (1979). The Absurd. In Mortal Questions (pp. 11–23). Cambridge: CUP. •Nagel, T. (1987) The Meaning of Life. In What Does It All Mean? (pp. 96–101). Oxford: OUP.