CIVITAS Kölcsey I. Zalaegerszeg.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

Az Európában élő körülbelül 10–12 millió roma közül sokan naponta szembesülnek az előítéletekkel, a tolerancia hiányával, a hátrányos megkülönböztetéssel.
Ifi István ügyosztályvezető november 2 4. Esélyegyenlőség a fővárosi TISZK-ekben.
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
Az iskolai szociálismunka
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Önkéntesség Miért is jó a Nyíregyházi Főiskola diákjaként önkéntes munkát vállalni és miért különösen jó ez egy Tanodában? Készítette: Hajdu Zsolt és Dudás.
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
S IROKI R OMA - M AGYAR E GYESÜLET. A Z EGYESÜLETRŐL ban alakult - Székhelye: a Közösségi Ház és Információs Központ (volt Tűzoltó szertár) Szervezeti.
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
„SZAKMÁVAL AZ ÉLHATŐBB JÖVŐÉRT”
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT március 26. © Baráth László.
általános főig. helyettes
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A Magyar Köztársaság kormánya. Folytatódnak a kormány oktatási esélyegyenlőségi programjai Arató Gergely államtitkár prezentációja Budapest, augusztus.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
ESÉLYT AZ ESÉLYTELENEKNEK
A szakképzetlen, szociálisan hátrányos helyzetű, munkanélküli emberek (fiatalok) munkaerő-piaci és társadalmi (re)integrációjának elősegítése integrált.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A mentorrá vált pedagógus a Foglalkoztatásba ágyazott képzés (FÁK) című programban Singer Péter
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Patrónus program és ezzel együtt az IPR bevezetése 2007/ 2008-as tanévtől a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esélyenlőségének biztosítása céljából.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Munkaintegráció útjai Zalában, a második esély iskolák szerepe.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
TÁMOP / jelű Együtt, hogy jobb legyen című projekt Kettős mentorálás Készítette: Bagi Lászlóné február 24. Hódmezővásárhely.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
A szociális képességek fejlesztése módszertana
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Biztos Kezdet Gyerekházak
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
„NŐ AZ ESÉLY” TÁMOP B-2- 12/ , 0012.
A 18 éves korra emelt tankötelezettség és a könnyen lemorzsolódó tanulói csoportok Mártonfi György Budapest november 4.
Debrecen, a gondoskodó város SZIME XVII. Konferencia Debrecen, szeptember Dr. Papp László polgármester.
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
„NŐ az esély” TÁMOP B-2-12/
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
PÁLYAVÁLASZTÁSI TÁJÉKOZTATÓ 2014/2O15. tanév
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
Pályaválasztást segítő mentortanár és közösségfejlesztő program
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

CIVITAS Kölcsey I. Zalaegerszeg

PROBLÉMA: a zalaegerszegi CIGÁNYKÉRDÉS ! magyar korfa * cigány korfa * Ma az ország 10,1 millió lakójából mintegy 8% cigány. Arányuk a 60 év feletti lakosságból ennél kisebb, a munkaképes korúaknál átlagos, ugyanakkor a gyermeki életkorban, a 0-14 év közöttiek között az átlagnál nagyobb az arány. Elemzők állítják, hogy a jelenlegi óvodás-korosztályban a 25%-ot meghaladja. Ha igazuk van a becslőknek, akkor 15 év múlva az ország munkaerő szükségletét legalább negyedrészben cigányok adják! De nemcsak segédmunkások kellenek majd ebből a körből, hanem kellenek szakmunkások, művezetők, mérnökök, orvosok, tanárok, közgazdászok, tisztek, jogászok is! Ezzel szemben nézzük meg a cigányság mai reprezentációját a közép- és felsőfokú oktatásban! Tapasztalatunk szerint a szakmunkásképzésben 4-5%, a szakközépiskolás szinten ennél gyengébb az arányuk, gimnáziumokban pedig már alig találunk roma tanulót! ISKOLÁNKBA MINDÖSSZE EGY CIGÁNY TANULÓ JÁR! A felsőoktatásban az arány jóval 1% alatt van! * Forrás: internet

PROBLÉMA ! A mindennapos DISZKRIMINÁCIÓ Embertelen ÉLETKÖRÜLMÉNYEK Nagyon kevés cigány származású fiatalnak van lehetősége felsőoktatási intézményekben tanulni. 1) Nincs horizontális szolidaritás A média inkább a voyeur kegyetlenségével kezeli a romákat, mintsem az etikai minimumról tudomást vevő humánum képeit alkotná meg! Az értelmiségiek közönye A politikusok tehetetlensége2) „Ha nem lesz egy program ami azonos szintre hozásról szól, akkor össztársadalmi összeomlás következik be. „ (Drótos András) 1) Forrás: Bogdán János CKÖ elnök Zalaegerszeg 2) Forrás: Tóth Andrea - a CKÖ szociológusa - szakdolgozata

PROBLÉMA ! A magyar állampolgár romákat pusztán az absztrakt állampolgári szolidaritás logikája okán megilleti az emberi jogok csorbítatlan, teljes köre. De túl mindezen, ezek az emberek a mai magyar társadalom és kultúra tevékeny részesei, a kulturális közösség tagjai még akkor is, ha ez a közösség mára egyre inkább felbomlóban van, s a párbeszéd helyét átvette a közöny – és újabban a nyílt megvetés és ellenséges semmibevétel. Holott – s ebben az országban naponta beszélünk a hagyományok szerepéről – a romák nem a társadalmon kívüli lét örökösei csupán, hanem a magyar társadalomban való otthonra lelés, majd az elidegenedés élményének az örökösei is. Ezt igen veszélyesnek tartom, mert akaratlanul is a szegregációt segíti elő, ha újra és újra elfeledkezünk arról, hogy a magyar romáknak ez a hazájuk.. Itt élnek (és halnak szégyenteljesen fiatalon), s függetlenül attól, hogy néhányukban felmerült az emigráció gondolata, a nagy társadalom az ő otthonuk is, és közös problémánk, ha hazájuk szerethetetlen lesz, ha a hazaszeretet számukra csupán absztrakt norma maradhat, és nem érzéki valóság, megélt mindennapi tapasztalat. (internet forrás felhasználásával) " A szélfútta erdei kunyhóban meleg szobáról álmodik " ( Zalai Hírlap)

PROBLÉMA ! * A hatvanas évekbeli cigányság 60-70%-a külterületi lakos volt putriban nőttek fel a gyerekek - * A prezentációban felhasznált képek Zalaegerszegen és a környező településeken készültek

INFORMÁCIÓK Tóth Andrea hivatkozott dolgozatából idézünk: Nem alakul ki náluk a biológiai óra, mely alapja a rendszeres életnek. A cigány családok nem engedik, hogy gyermekeiket az iskola szocializálja A cigány gyerekeket felnőttes problémák foglalkoztatják(neveltetésükből adódik). Pályaválasztás, párválasztás, lakásszerzés, ám mindezeket nem traumaként élik meg, hiszen családjuk elrendezte már ezeket a dolgokat. Így náluk a dackorszak elmarad. A tanárok viszont nem tudnak mit kezdeni a kicsinyített felnőttekkel. Iskolastatisztikai vizsgálatok alapján (Gallup): A roma népesség szinte fele nem végezte el a 8 általánost, tehát őket funkcionális analfabétáknak lehet tekinteni. A többségi társadalomban a fiatalok több mint 80%-a tanul tovább az általános iskola elvégzése után, a romáknál ez az arány alig haladja meg a 20 %-ot. Szakmunkásképző iskolába a nem roma fiatalok kétszer akkora eséllyel jutnak, mint a romák, a szakközépiskolában pedig tizenötször akkora. Egy cigány tanulónak ötvenszer kisebb az esélye arra, hogy diplomát szerezzen, mint nem cigány társainak. A 20 évnél idősebb népesség iskolázottsága Magyarországon (%) Iskolai végzettség Romák Nem romák 0-7 általános 43 19 8 általános 41 25 szakiskola 2 1 szakmunkásképző 12 21 érettségi 24 felsőfok 10 összesen 100

INFORMÁCIÓK Az általunk készített felmérés alapján: A romák rendelkeznek ismerettel a helyi közéleti kérdésekkel és a roma kisebbségi önkormányzattal kapcsolatban. A romák részt kívánnak venni a közéletben. A romák nem rendelkeznek a szükséges állampolgári készségekkel és technikákkal, amelyek segíthetik őket a helyi közéletben való eredményes részvételben. A romák jelentős része (46,6%) elégedetlennek minősíti a kisebbségi önkormányzat (CKÖ) munkáját. A romák 40%-a bízik abban, hogy a CKÖ teljesíti elvárásaikat. Nagy különbségek tapasztalhatók az egyes CKÖ-k munkájának eredményességében. 90%-uk ellenezné a kisebbségi önkormányzatok felszámolását A roma kultúra, a nyelv vagy történelem oktatásával szemben a romák inkább a munkaerő- képzés, a szociális segélyezés, a lakásellátás és a diszkriminációs esetek feltárásában látnák szívesen a CKÖ-t. A romák nem támogatják az önrendelkezés gondolatát.

INFORMÁCIÓ „Ha nem mutatunk szolidaritást, ha nem teremtjük meg az együttes, a közös élmény megéléséhez szükséges kapaszkodókat, formákat és normákat, akkor ennek a tunyaságnak, folyamatos mulasztásnak egyszerre lesz vesztese magyar és roma!” (Tóth Andrea) A zalaegerszegi cigányvajda és neje Nemzetközi Cigány Konferencia (2004)

„CIGÁNYOKÉRT A CIGÁNYOKKAL” MEGOLDÁS „CIGÁNYOKÉRT A CIGÁNYOKKAL” SZOCIALIZÁCIÓ FELZÁRKÓZTATÁS PÉLDAMUTATÁS HIGIÉNIA CIGÁNYOK TANÍTTATÁSA Itt az idő, hogy legalább a romakérdésben az értelmiségi, a politikai- és médiaelit egy új, civilizatorikus szövetséget kössön egymással!

MEGOLDÁS roma=ember „.. Hogy olyan értékeket hozzunk el Európából, amely értékek itt Magyarországon is csiszolódnak, de amelyeknek stabilizálására szükség van ahhoz, hogy jól érezzük magunkat itt a Kárpát-medencében mindannyian, akik itt élünk. Ez a tolerancia, a kisebbségek tisztelete, az együttműködés és az emberben az ember tisztelete…”(Göncz Kinga, esélyegyenlőségi miniszter) A cigányprobléma erőszakkal nem megoldható! A romakérdés megoldása döntően a többségi társadalom kezében van. Ugyanakkor tudomásul kell venni: a társadalom, a segélyszervezetek, akár még a politikai pártok is segíthetnek – de a cigányok gondját-baját a cigányok önirányítása, céltudatos összedolgozása nélkül lehetetlen orvosolni!

MEGOLDÁS Teleki László államtitkárral konzultáltunk: A foglalkoztatás terén a képzések és átképzések erősítését emelte ki az államtitkár úr, aki szerint a romák többsége egy, vagy egyetlen szakmával sem rendelkezik, és emiatt kiszorulnak a munkaerőpiacról is. A cél, hogy a megyei munkaügyi központoknál lévő decentralizált foglalkoztatási keretből képzésre költhető pénzből minél több jusson a hátrányos helyzetűek, kiemelten a romák segítésére- hangsúlyozta az államtitkár. Teleki László romaügyi államtitkár és csapatunk

" Jó szóval oktasd, játszani is engedd" CSELEKVÉSI TERV Csapatunk hónapok óta részt vesz a városi Cigány Kisebbségi Önkormányzat munkájában. Ennek keretében segítünk a különböző programok szervezésében és levezetésében, melyeken a romáknak lehetőségük nyílik arra, hogy tehetségüket megmutassák. A Zalaegerszegen létrehozott Hétvégi Kollégiumnak köszönhetően sokat javult a roma gyerekek iskolai felzárkóztatása a térségben és a tehetséges tanulók felkarolása is megoldottá vált. Továbbá gondot kell fordítani a roma identitástudat erősítésére, a cigányság elfogadására a többségi társadalomban. " Jó szóval oktasd, játszani is engedd"

CSELEKVÉSI TERV A Hétvégi Kollégium célja: A nagycsoportos óvodás korosztály felkészítése az általános iskolai tanulmányok megkezdésére. Alaptudás biztosítása, hogy az általános iskola alsó tagozatában a gyermekeknek lehetőségük szerint ne kelljen pótvizsgázniuk, osztályt ismételniük. A nagycsoportos óvodás korúak lehetőség szerint ne kerüljenek kisegítő iskolába. Az általános iskolás korúak túlkorosság miatt ne hagyják abba általános iskolai tanulmányaikat. Felkészítés pótvizsgára A gyermekek többsége fejezze be általános iskolai tanulmányait és képességeik, illetve tanulmányi eredményeik alapján nyerjenek felvételt szakmunkásképző intézetekbe, szakközépiskolákba és gimnáziumokba. Működésének ideje: alkalmazkodva az állami oktatási évhez, minden év szeptember 1-jétől június 15-éig szombatonként 8-13 óráig, valamint augusztus 1-jétől a pótvizsgákig. Kötelező feladatain kívül fakultatív foglakozásokat, háztartási alapismereteket adó tanfolyamokat, erkölcsi valamint alapvető higiéniás ismereteket, szociális támogatásokat ad. A „diploma megszerzéséért” projekt célja, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű, de különösen a cigány származású fiatalok fejezzék be középiskolai tanulmányaikat. A Hétvégi Kollégium kiscsoportos felzárkóztató programját igénybe vevő fiatalok szerezzék meg az érettségi bizonyítványt. Az egy diák- egy tanár tehetséggondozó programján részt vevő középiskolás fiatalok tanulmányaikat folytassák főiskolákon és egyetemeken. 1. lépés: segíteni a fiatalokat abban, hogy minél többen csatlakozhassanak e programokhoz

CSELEKVÉSI TERV további lépések: >Mentális fejlődést és a tanulmányokat segítő tréningek alkalmazása, amelyek feltárják a diákok egyéniségét és tehetségeit. >Erős kapcsolatrendszer kialakítása a megyei középfokú oktatási intézményekkel, hogy azok szívesebben fogadják a cigány fiatalokat és segítsék őket intézményük adta lehetőségek keretein belül tanulmányaik sikeres befejezésében. >Romológia óra bevezetése az általános iskolákban – annak elősegítésére, hogy a társadalom elfogadja a cigányokat. Nevelési tanácsadó tréningjei: „tanulás tanulása”, személyiségfejlesztő, önismereti és kommunikációs készséget fejlesztő Roma kulturális nap – a hagyományok megőrzéséért

Készítette: KÖLCSEY I. : Méhes Patrícia Leimeiszter József Srágli Marietta Zöldág Balázs