Egyetemi oktatók módszertani felkészítése e-learning tartalmak fejlesztésére Gödöllő, 2012. 06.29 dr. Nagy Tamás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tartalom- és módszerfejlesztés a Műegyetem.
Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
Tutori tevékenység a gyakorlatban
KATONAI ALAPISMERETEK Előadó: Dr. Felházi Sándor mk. ezredes dékán.
E-learning alapú távoktatásos képzés
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
Virtuális oktatási környezet kialakítása
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május MOOC és e-learning kölcsönhatása Dr.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Szent István Egyetem Gépészmérnöki Kar Településüzemeltető Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Disszeminációs Konferencia „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV
E-learning és a multimédia
Inga lengésideje nem függ a bankoktól
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
A fejlesztés hatása a szervezetre
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
E-learning alapú távoktatásos képzés
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Dr. Magyar Miklós"JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!" „JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!” „MultiMédia az oktatásban 2007” Nemzetközi Konferencia.
e-Learning a tanárképzésben
Debrecen, /10 „Matáv oktatás - Ma távoktatás” Krausz János Igazgatóhelyettes Matáv Oktatási Igazgatóság.
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
TÁMOP412/C Egyetemi oktatók felkészítése az e-tananyagok fejlesztésére, a blended learning megoldások alkalmazására 1 Egyetemi oktatók felkészítése.
Pankucsi Szilárd Mérnöktanár Mérnök Informatikus
E-learning tartalom fejlesztésének módszertani buktatói
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Tanulási és tanítási stílusok elektronikus környezetben
Győr, dr. Nagy Tamás, Nyitrai Erzsébet
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
1 dr. Sediviné Balassa Ildikó EGY PÁLYÁZATI FEJLESZTÉS EREDMÉNYE AZ E-KÉPZÉSFEJESZTÉS ÉS A TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS TANULSÁGAI.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Wordforce e-learning szerkesztő lehetőségei és korlátai
Statisztikai eszközök a multimédiás kurzuselemek hatékonyságának elemzésére T. Nagy Judit
A szaktanácsadó segítő szerepe
Tutoriál videó alkalmazása Moodle kurzusban
Járt utat a járatlanért… A Moodle bevezetésének és alkalmazásának sajátosságai nagyvállalati környezetben Németh Károly Gödöllő, június 24.
A tanulási környezet változásának hatásai a tananyagfejlesztés módszereire Dr. Ludik Péter.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 3. konferencia.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak E lektronikus tanulás 4. konferencia.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 1. konferencia.
A felnőttképzés tervezése, szervezése szervezeti formái Összeállította: Marton Eszter.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Tananyagfejlesztő és távoktató e-learning keretrendszer intézményi szintű működtetése MELLearN, ELTE Az ILIAS alkalmazása.
Budapesti Corvinus Egyetem Prezentáció cím egy vagy két sor, balrazárva TÁMOP B.2-13/ Szakmai tanárképzés országos módszertani- és képzésfejlesztése.
Dr. Kovács Miklós tanszéki mérnök Műszaki Tanárképző Tanszék E-learning alapú távoktatásos képzés.
Fodorné Tóth Krisztina PTE Regionális Távoktatási Központ Multimédia az oktatásban 2009.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Kompetencia alapú szakoktatás
Előadás másolata:

Egyetemi oktatók módszertani felkészítése e-learning tartalmak fejlesztésére Gödöllő, 2012. 06.29 dr. Nagy Tamás

Tartalom Kezdetek – levelezőképzés E-learning bevezetése, tartalmi fejlesztés, COEDU Moodle bevezetése, alkalmazása Tananyagfejlesztés, TÁMOP pályázatok A felkészítő tréning (2 x 2 nap): - célja, módszerei, résztvevői - szerkezete - tartalma, eszközei További célok, fejlesztés 2 dr. Nagy Tamás

Tanárképzés, pedagógia Előzmények Tanárképzés, pedagógia Az e-learning fejlesztés műhelye a Műszaki Tanárképző Tanszék (dr. Szekeres Tamás rektor) Oktatással és képzéssel kapcsolatos szaktudás Oktatással és képzéssel kapcsolatos tapasztalatok Oktatással és képzéssel kapcsolatos vizsgálatok A tanszék oktatói mérnöki és pedagógia, számítástechnikai és informatikai tudással, tapasztalatokkal rendelkeznek 3 dr. Nagy Tamás

E-learning az egyetemen - célok Előzmények E-learning az egyetemen - célok Levelezőképzés átalakítása a résztvevők igényei alapján: „…fáradt motiválatlan oktatók fáradt motiválatlan hallgatókat akarnak 4 óra alatt egy féléves tárgyra felkészíteni…” A távoktatás elindítása (saját forrásból). Megkezdődött az e-tananyagfejlesztés 2003-tól. E-learning-re alapozott szakok indítása (pl.: közlekedés-mérnök) Végzett hallgatók, akik a távoktatásban csak e-learning-es tárgyakat vettek fel Növekedett a távoktatási hallgatók száma. Egyre több hallgató és oktató választotta az e-learning megoldásokat. 4 dr. Nagy Tamás

COEDU rendszer bevezetése 2003-tól Előzmények COEDU CMS – Moodle LMS COEDU rendszer bevezetése 2003-tól e-learning fejlesztés 300 db-ot meghaladó Coedus e-tartalom készült kialakult az e-tartalom fejlesztésének egy „algoritmusa” Moodle rendszer bevezetése 2006-tól saját támogatói csoport létrehozása tantárgyi kurzusok nappali és levelező képzés számára (blended learning) tömeges vizsgáztatások a Moodle rendszer segítségével az e-tartalom fejlesztésének módszertani megalapozása TÁMOP pályázatok – mindig konkrét egyetemi célok érdekében 5 dr. Nagy Tamás

Tananyag fejlesztési és képzési pályázatok – TÁMOP 421/A és 412/C A fejlesztés mindig meghatározó jelentőségű egyetemi célok megvalósítása érdekében történik. Pályázatokon nyertünk – volt miből és miért megkezdeni a munkát (korábban a fejlesztés saját forrásból történt): Döntés a fejlesztés módszeréről: - kell módszertani felkészítés, e-learning támogatás - kellenek tartalmi és formai előírások - kell tananyagonként egy háromfős csapat: szakmai szerző módszertani szakértő digitalizáló 6 dr. Nagy Tamás

Módszertani felkészítés előzmények A felsőoktatás átalakulása a kevesek lehetőségétől („elitképzés”) a tömegoktatásig nagyon sok szervezeti, oktatási, módszertani problémát, emberi konfliktust eredményezett. www.ksh.hu/docs/hun/xstadat, letöltve 2012.06.07. 7 dr. Nagy Tamás

Módszertani felkészítés előzmények Felsőoktatás jellegzetessége, hogy az oktatók többsége nem rendelkezik pedagógiai, tanári végzettséggel. Az oktatók többségének nincs e-tananyagfejlesztési tapasztalata. Az oktatók nem ismerik a pedagógia, a módszertan klasszikus, modern megoldásait. Egyre több a személyes gond, probléma, konfliktus. Meg kell győzni az oktatókat! 8 dr. Nagy Tamás

Tanári szerepek megváltozása Klasszikus megoldások: a tanár mint információforrás, frontális megoldások, tanítás központúság, tartalom központúság, tankönyv, bemenet-orientált rendszer… Megváltozott környezet, változó megoldások (e-learning, blended-learning): tanulóközpontú (önálló tanulás) e-tartalmak, tanulási tevékenységek, feladatok, tutor tudásközpontú (szükséges és elégséges tudás meghatározása) DACUM, racionalizálás, szemléltetés, tanulási utak értékelésközpontú (azonnali visszajelzés) önellenőrző-, modulzáró kérdések, feladatok, tutor közösségközpontú feladatok, együttműködés, fórum (Komenczi B., 2009.) Tanár és tanítás központúság Tanuló és tanulás központúság 9 dr. Nagy Tamás

Tanári szerepek megváltozása „…az oktató módszertani kultúrájának annál fontosabb a szerepe, minél hátrányosabb helyzetű, gyengébb tudású, alacsonyabb motiváltságú hallgatókat kell felkészíteni…” 10 dr. Nagy Tamás

„A tananyag tartalma nem azonos a tudománnyal.” Módszertani felkészítés „Az e-tananyagok nem azonosak a tananyagtartalmak doc, xls, ppt, pdf, stb. formátumú egyszerű elektronikus tárolásával.” „A tananyag tartalma nem azonos a tudománnyal.” Az e-learning megoldásokhoz: speciális felépítésű e-tartalmakra (kurzus, modul, lecke, stb.) e-learning keretrendszerekre (Moodle LMS) tutorokra (mentorokra) van szükség Az e-tananyagok felépítése során az önálló tanulás támogatása a cél: „nincs tanár”, de így is tanulható legyen a tartalom: tanulási célok, követelmények, tevékenységek, önellenőrző kérdések, … a tartalom csak a lényeges információkat tartalmazza, de azt érthető módon, szemléletesen, … biztosítani kell a megszerzett tudás azonnali ellenőrzését biztosítani kell a tanulási tevékenység állandó támogatását nem lehet ellentmondás a követelmények, a tartalmak, a tevékenységek és az ellenőrzési eljárások között,… 11 dr. Nagy Tamás

Módszertani felkészítés Tartalom behatárolása Tartalom kiválasztása (mi legyen a tartalom, milyen sorrendben legyen?) Tevékenység elemezése pl: DACUM Szaktudományi jellemzők Végzés után ellátandó munkakör Tantárgyi kapcsolatok Tantárgyi mátrix 12 dr. Nagy Tamás

Tanítási-tanulási folyamat klasszikus rendszermodellje A tanítás-tanulás rendszerszemléletű modellje (Báthory, 1992.) 13 dr. Nagy Tamás

Tanítási-tanulási folyamat támogatása e-tartalmakkal LMS rendszer Tutor E-tananyag (tanulási útmutató, e-learning, blended learning tartalom) 14 dr. Nagy Tamás

Kurzus Tanítási-tanulási folyamat e-tartalom szerkezete E-tananyag (tanulási útmutató, e-learning, blended learning tartalom) Kurzus 1. modul 2. modul n. modul 1. lecke 2. lecke m. lecke 15 dr. Nagy Tamás

Tanítási-tanulási folyamat e-tartalom leckeszerkezete A lecke szerkezete: Cél Követelmény Időszükséglet Kulcsfogalom Tartalom Tanulási tevékenység Szöveg Kép Videó Animáció Feladat… Önellenőrzés „A tanár a tananyagban van!” Módszertani szempontból ezek próbálják helyettesíteni a tanárt. A leckében szükséges számban ismétlődnek… 16 dr. Nagy Tamás

Módszertani felkészítés Közös tartalom - 2012 Itt a tartalom alatt az e-tartalomfejlesztés megismeréséhez felhasznált tananyagokat értjük: Közös, általános tartalom, minta: Fizika 10. osztály – Lencsék téma 17 dr. Nagy Tamás

Módszertani felkészítés Egyéni tartalom - 2012 Egyéni tartalom: saját fejlesztendő tananyag (duális mérnökképzés) 18 dr. Nagy Tamás

Módszertani felkészítés I. Folyamat és módszerek – 2 nap Bemutatkozás (résztvevők és trénerek) Tanfolyam céljai, résztvevők elvárásai Tanítási-tanulási folyamat rövid elemzése (előadás, ppt) E-tartalmak rövid bemutatása, elemzése (bemutatás) Kurzus, modul és lecke jellemzői (bemutatás) Minta tananyag kiosztása (önálló tartalmi elemezés - 2 csoport) Célok és követelmények szerepe (előadás, ppt, önálló munka) Tevékenységek szerepe, készítése (előadás, ppt, önálló munka) Multimédia szerepe, lehetőségei (előadás, ppt, önálló munka) Ellenőrzés és értékelés megvalósítása (előadás, ppt, önálló munka) 19 dr. Nagy Tamás

Módszertani felkészítés I. Módszert a módszerrel A feldolgozás algoritmusa Fő területenként : Problémafelvetés Előadás, bemutató Konkrét tartalmi feldolgozás: Minta tartalom fizika 10. osztály – munkalap – önálló munka Eredmények közös megbeszélése, vita, összegzés Saját tartalom feldolgozása – munkalap – önálló munka Az eredmény és a lehetséges e-megvalósítás összevetése Kapcsolat keresése a vizsgált fő területek között 20 dr. Nagy Tamás

Módszertani felkészítés Tartalmak és megoldások 21 dr. Nagy Tamás

Módszertani felkészítés II. Folyamat és módszerek – 2 nap Saját tananyag fejlesztése módszertani támogatással Előző tréning átismétlése: lépések megoldások példa SCORM tananyag sablonfájl értékelési megoldások (eXe, Moodle, nyílt-, zárt végű kérdések) Önálló fejlesztés: előzetesen megküldött leckék megbeszélése (szerző- módszertanos párok) új leckék fejlesztése elkészült anyagokból példák bemutatása, megbeszélés, vita 22 dr. Nagy Tamás

Módszertani felkészítés Képek 2010 23 dr. Nagy Tamás

Módszertani felkészítés Képek 2012 Trénerek: dr. Kovács Miklós, dr. Nagy Tamás, dr. Földes Zoltán 24 dr. Nagy Tamás

Módszertani felkészítés Rendszert a rendszerrel - Moodle 25 dr. Nagy Tamás

Módszertani felkészítés Sablon fájl Az e-tananyag elkészítésének formátuma MS WORD: minden anyag így készül ez a közös munka formátuma MS WORD-ből készül: az eXe forrás a Theses formátum a Moodle teszt esetleg pdf, stb. 26 dr. Nagy Tamás

Módszertani felkészítés Kérdés formátumok 27 dr. Nagy Tamás

Módszertani felkészítés Kérdés formátumok 28 dr. Nagy Tamás

Módszertani felkészítés Munkalapok 29 dr. Nagy Tamás

Tapasztalatok – vélemények 2010-2012 Megkérdeztük a résztvevőket mondjanak véleményt, értékeljék a programot: A kérdőíves felmérések 90-95%-os elégedettséget mutattak. A többség elégedett volt a képzéssel, kaptunk jó ötleteket, felhívták a figyelmünket szervezési, tervezési módosításokra… 30 dr. Nagy Tamás

Tervek - célok A kurzusok tapasztalatai alapján szeretnénk ezt a munkát folytatni: Szükséges a folytatás, mert: a fenntarthatóság előírás a kollégák igénylik felkészítés nélkül nem lehet hatékonyan tartalmat fejleszteni az egyetem vezetése végső célként az összes új oktató számára szeretné biztosítani a módszertani felkészítést A következő TÁMOP pályázatunk is tartalmazza a képzők képzése kurzusokat. 31 dr. Nagy Tamás

Köszönöm megtisztelő figyelmüket ! dr. Nagy Tamás nagytomi@sze.hu