KORAI PREVENCIÓ AZ ISKOLÁBAN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Kapcsolattartás a szülői házzal
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
KORAI PREVENCIÓ AZ ISKOLÁBAN
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A testvériskolai pályázatba bevont gyerekek számára
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Szenvedélyek fogságában - a drogok
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Az iskolai szociálismunka
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
TÁMOP / RIDENS Szakképző Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium „Innovatív speciális szakiskola” című projekt tevékenységeinek bemutatása.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
NEMZETKÖZI KITERJEDÉS, HAZAI DATFELVÉTELEK
Peremen billegő fiatalok
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szocializáció Fogalmak:
Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA KIEMELT PROJEKT TÁMOP Elítéltek több szakaszos, társadalmi.
Az intézményes nevelés: szervezet, a „rejtett tanterv”,
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Az emberi tanulás.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Az objektív tápláltsági állapot, a szubjektív testkép és a kortárs bántalmazásban való érintettség vizsgálata országosan reprezentatív adatokon Várnai.
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
A kényszeres drogfogyasztó személyisége, drogkarrier
A pedagógus.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Klímamérés. A klíma percepcionalitása maguk a szervezet tagjai alakítják maguk a szervezet tagjai alakítják munkájukra aszerint van befolyással, munkájukra.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A lelki egészség védelme az iskolában
DEVIANCIÁK ÉS BŰNÖZÉS.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
Példa egy ppt prezentációhoz
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
Gyermekek, gyermekes családok egészsége „Legyen jobb a gyermekeknek!” Nemzeti Stratégia Értékelő Bizottságának évi jelentése május 11. Tokaji.
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Kakusziné Körtvélyesi Anikó
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

KORAI PREVENCIÓ AZ ISKOLÁBAN Dr.Aszmann Anna Országos Gyermekegészségügyi Intézet Fodor József Iskolaegészségügyi Társaság

SZERHASZNÁLAT GYERMEKKORBAN Miért „szerhasználat”-ról beszélünk? Központi idegrendszerre ható, hangulatot, gondolkodást, viselkedést befolyásoló anyagok: dohányzás, alkohol, gyógyszerek, illegális szerek (jogi fogalom) Függőség alakulhat ki, a gyerekek sokkal sérülékenyebbek Legális szerek: nagyságrendileg gyakoriabbak mint az illegális szerek Miért sorolhatók egy csoportba? Közös a „gyökerük” Összefüggést mutatnak egymással („szerhasználat karrier”) Az izolált megelőző programok nem hatásosak (csak dohányzás, csak drog megelőzés)

MEGELŐZÉS: MIÉRT KORÁN? MILYEN KORÁN? Néhány adat Dohányzás Rágyújtás átlag életkora: 13 év, de a fiúk 17%-a <11 év 11 évf. fiúk 30%-a (szakmunkástanulók 45%-a) naponta dohányzik Intenzív növekedés a 7. És 9. évfolyam között, lányok utolérték a fiúkat Alkohol 11-12 éves életkorban már a gyerekek 2/3-a „kóstolgatja” 11. évf. fiúk 70%-a, lányok 50%-a >2x volt már részeg Illegális drogok 9. és 11. évf. tanulók 1/5-e kipróbálta (marihuána, gyógyszer+alkohol, disco drogok a sorrend). Kipróbálás átlag életkora: 14,9 év Mindhárom szer használatra jellemző az erős kortárs hatás (a szerhasználók barátainak többsége is szerhasználó)

ÉRINTETTSÉG Van-e olyan iskola, amely biztos lehet abban, hogy nem érintett? Nincs! De: illegális szerhasználat valószínűbb a nagyvárosokban (Budapest) és a sűrűn lakott területeken A tanulók többsége „kísérletezgető”, a valódi függők általában kimaradnak Az iskola feladata Az általános prevenció (probléma megelőzés) A nagyobb kockázatú tanulók és tanulói csoportok felé irányuló célzott figyelem/ célzott megelőzés A probléma felismerés: beilleszkedési, tanulási, hangulatzavarok Mikor kell kezdeni? Kisiskolás korban! Miért? Ebben az életkorban még negatív a szerhasználat megítélése és holisztikus az egészség értelmezése. Cél: koherens egészségmagatartás kialakítása (sport, strukturált szabadidő)

SZERHASZNÁLAT RIZIKÓ ÉS VÉDŐ TÉNYEZŐI SZEMÉLYISÉG Rizikó tényezők Védő tényezők Enyhébb, normatív (életkori jellemzők is) Önismereti / önértékelési problémák, külső kontroll Alacsony impulzus kontroll Önjutalmazás zavara Érzelem központú konfliktus/ stressz kezelés Személyiség (súlyosabb) Probléma –viselkedés, antiszociális magatartás, deviancia Mentális problémák, betegségek (depresszió, szorongás) Genetikus diszpozíció (neurobiológiai folyamatok) Reális önismeret, saját hibák elfogadása is Értelem központú konfliktus/ stressz kezelés Belső kontroll Rizikó észlelés A hatékony prevenció a protektív tényezők erősítésére helyezi a hangsúlyt Ezek tanulhatók/taníthatók

SZERHASZNÁLAT RIZIKÓ ÉS VÉDŐ TÉNYEZŐI CSALÁD Rizikó tényezők Alacsony társadalmi státusz és iskolázottság Felbomlott család Deviáns szülők Jó státusz, de túl elfoglalt szülők Szülői bánásmód Kevés szeretet és segítség Alacsony monitor funkció Iskolával gyenge kapcsolat Túlkontrollálás, túlvédés Védő tényezők Normális szülői kontroll (barátok ismerete, hol és mit csinál a gyermek) Rendszeres kapcsolat a pedagógusokkal Megfelelő önállóság biztosítása, bizalom a gyermekben Szabadidő megszervezése, szülői felügyelet

SZERHASZNÁLAT RIZIKÓ ÉS VÉDŐ TÉNYEZŐI ISKOLA Védő tényezők Pozitív iskolai viszonyulás Vélemény: demokratikus, személyközpontú iskola Segítőkés tanárok Segítőkész, kedves osztálytársak Jó iskolai teljesítmény Továbbtanulási szándék Szabadidő irányított, az iskola által szervezett Rizikó tényezők Iskolai környezet el nem fogadása (rideg, tekintélyelvű, teljesítménycentrikus iskola) Tanárok, osztálytársak negatív megítélése Kortárs bántalmazás és bántalamzottság Sikertelenség, alacsony motiváció, lógás Hosszútávú tervek hiánya

SZERHASZNÁLAT RIZIKÓ ÉS VÉDŐ TÉNYEZŐI TÁRSAK Védő tényezők A kortárscsoport, ahová tartozik, vagy tartozni szeretne: Legtöbb tagja elutasítja a szerhasználatot Szabadidejük strukturált (sport, hobbi) Szabadidejüket felnőtt szervezi és /vagy kontrollálja Magas tanulási motiváció, hosszútávú tervek Rizikó tényezők A kortárscsoport, ahová tartozik, vagy tartozni szeretne (vonatkozási csoport): Legtöbb tagjának pozitív elvárásai vannak a szerhasználattal kapcsolatban Legtöbb tagja fogyaszt szert Szabadidejüket felnőtt kontrollja nélkül szervezik (utca, pláza, diszko, kocsma) Alacsony tanulási motiváció Serdülőkorban a kortársak nagyon fontosak, a csoportban meg kell tanulni „nemet mondani” úgy, hogy a csoport általi elfogadottság is megmaradjon

SZERHASZNÁLAT RIZIKÓ ÉS VÉDŐ TÉNYEZŐI TÁRSADALOM Rizikó tényezők Mély egyenlőtlenségek, perifériára kerülés Szerekhez való könnyű hozzáférés (dohányzás, alkohol politika) Szerhasználattal kapcsolatos kultúra (felnőttség szimbóluma) Szerhasználattal kapcsolatos törvényi szabályozás Média által közvetített értékrend Védő tényezők Társadalomba/ környezetbe való integráció (hasznos feladatok, világos életút) Segítő szolgáltatások elérhetősége Kontrollált média

PRIMER PREVENCIÓ Serdülőkori problémák előre jelezhetők, ezek többségében nem serdülőkorban kezdődnek (iskola előtti és kisiskoláskor jelentősége) Fejlődést és várhatóan a tanulást akadályozó problémák korai felismerése, fejlesztés Milyen mechanizmusokon keresztül lehet hatni? Személyközpontú, elfogadó, segítő, támogató pedagógia (minden gyereknek legyen valamiben sikerélménye!) Ismeret mellett készség fejlesztés: reális önismeretre, énhatékony viselkedésre (optimális döntések, nemet mondani tudás), rizikó fogékonyságra nevelés Szerepmodell hatás kihasználása: akihez kötődöm azt utánozom, véleményét elfogadom Közös, felnőtt által szervezett, kontrollált szabadídős programok

Korai segítségnyújtás Elfogadás

Beszélgetés, beszélgetés…..

A nem jómódú gyerekek A pozitív iskolai környezet hatása erősebb a hátrányos helyzetű tanulók esetében! (Reziliencia az alkalmazkodás művészete kutatás) Kevesebben érzik segítőkésznek: társaikat, tanáraikat igazságosnak, személyközpontúnak tanáraikat Nehezebben barátkoznak, kevésbé népszerűek

Jól alkalmazkodók aránya „Reziliencia, az alkalmazkodás művészete”* Jól alkalmazkodók aránya Jó alkalmazkodás: pozitív érzelmi állapot és viselkedési minta Célkitűzés: védő tényezők azonosítása általában, és hátrányos helyzetű csoportokban Hátrányos helyzet: nem teljes család rossz anyagi helyzetű család Protektív tényezők Észlelt Szülői szeretet: +60% esély Szülői monitor (ellenőrzés): 2x esély Észlelt tanári segítség: +50% esély Osztálytársak segítsége: + 60% esély Iskola szeretete: 2x esély Európai Bizottság Foglalkoztatásügyi, Szociális, Esélyegyenlőségi Főigazgatósága által támogatott projekt, 2007.

AZ ISKOLAI PERVENCIÓHOZ IDŐ KELL, EZ „KERTÉSZETI TEVÉKENYSÉG”