Változások, változó igények a közoktatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
- tájékoztató.  Szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független,
Advertisements

25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
Határokon Túli Magyarságért Alapítvány 7621 PÉCS, János u. 22. Tel.: / , Fax: / fre .hu
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. Önkéntes oktatói tapasztalatok.
CIVIL SZERVEZETEK AZ ESÉLYEGYENLŐSÉGÉRT. Esélyegyenlőség területei, célcsoportjai Jogszabályok: A közoktatásról szóló évi LXXIX. törvény A fogyatékos.
Milyen tanulsággal szolgálhat a szabadidő-elmélet a pedagógus számára?
A lions hazai szervezetének megújulása a Civil törvény kapcsán.
Megtakarításokról közérthetően mindenkinek
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
1 Pont, 3 Szervezet Unió Alapítvány •A helyzethez képest életben maradtunk •Árvíz, rémhírek, rossz idő •Működtettük, túléltük •Az első pályázat.
KAPOSI JÓZSEF 1993-as közoktatási törvény. Alkotmányos jogok 1. Az alkotmány XII. fejezetében az alapvető jogok és kötelezettségek között rögzíti: A művelődéshez.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
TANULMÁNYOK FOLYTATÁSA KÜLFÖLDÖN. BEJELENTÉSI KÖTELEZETTSÉG AMENNYIBEN A TANULÓ MÉG NEM IRATKOZOTT BE MAGYAR ISKOLÁBA, A LAKÓHELY SZERINT ILLETÉKES ÖNKORMÁNYZAT.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
EMLA Környezeti Mangement és Jog Egyesület, BME Management Szakkollégium Támogatók: Phare Access 2003 micro alap Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
„ TEszedd ” ( 2011) „Önkéntesen a tiszta Magyarországért” Vidékfejlesztési Minisztérium Környezetügyért Felelős Államtitkárság Budapest dr. Rácz.
„A MEGYEI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS A JÖVŐBEN!” PÉCS Április 1.
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Public relations/ learning community relations tevékenység az iskolai könyvtárban.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Kovács Zsolt 1 SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Karrier és Öregdiák Iroda.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
Az Ung-Tisza-Túr Korlátolt Felelősségű Európai Területi Együttműködési Csoportosulás.
Europe Direct Hálózat Magyarország Vedd ki a részed! március 18. Vizsnyiczai Márta Békés Megyei EIP.
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
A „Sorsfordító – sorsformáló”munkaerő- piaci program keretében bonyolított képzések bemutatása Dömötör Csaba főigazgató, FVM Dunántúli Agrár-szakképző.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Sapientia-EMTE informatikai rendszerének kialakítása és fejlesztése Dr. Dávid László Dr. Györfi Jenő Budapest, November 11.
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
Bodor Tamás főosztályvezető-helyettes Gyermek és Ifjúsági Osztály
Az Identitás Erősítése a Maros Megyei Iskolákban Civil Elkötelezettség Mozgalom (CEMO)
Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán Göncziné dr. Szabó Terézia „Egyenlő esélyek biztosítása a felsőoktatásban” november 26.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
A muzeális intézményrendszer átalakítása
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
 Alapító tagjai az ELTE jogász, szociális munkás, szociológus, szociálpolitikus hallgatói, akik az ELTE ÁJK Pártfogói.
Civil szervezetek kapcsolatai Egészségügyi Szakdolgozók Együttműködési Fórum Alapítás 2001.
Pályázó: Nők-háza Egyesület Nagykanizsa Pályázati azonosító: IFJ-GY-ND-09-A/B0043 Pályázat címe: Kistérségi Ifjúsági Fórum – 2009.
Fejér Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztály
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Szórvány és nemzetépítés – Nemzetközi konferencia – Civil szerepek és önépítkezés szórványban Kovács Katalin – Szórvány Alapítvány Temesvár, május.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Iskolai közösségi szolgálat
Alapvető jogszabályok A évi LXIV. kulturális örökségvédelmi törvény (2005. évi LXXXIX. törvénnyel módosított, hatályos január 1-től) alapján.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
1 Kézfogás a Magyar Vidék fejlődéséért : Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH)
Szakmai beszámoló TÁMOP B-13/ Partnerség és hálózatosodás „Az iskola közös ügyünk” „Ki tud többet Szorgalmatosról?”
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Magyar Mudi Egyesület. Rövid történetünk február 21-én alakultunk 1 elnök 2 helyettes – 3 tagú elnökség 21 alapító tag és még ban 4 taggal.
Iskolai egyesületeket és iskolákat jelenleg foglalkoztató kérdések Európában Budapest, Hungary , 8 and 9 May
Lorem ipsum.
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
Töréspont Stratégiai Alapítvány
Előadás másolata:

Változások, változó igények a közoktatásban A civil szervezetek, mint a közoktatást támogató partnerek

A közoktatás állandó jellemzője: az állandóság hiánya Rendszerváltás óta folyamatos változás a közoktatás minden területén: Tananyagban Infrastruktúrában Személyi állományban Szűkös források Túlélésért folytatott folyamatos küzdelem

Segítőtársak a mindennapi munkában Közigazgatás (helyi önkormányzat, kisebbségi önkormányzat, minisztérium, oktatási jogok biztosa) Vállalkozói szektor (felajánlások, adományok) Szülők és más civilek (önkéntes munka, anyagi áldozatvállalás) Civil szervezetek

A civil szervezetek Egyesület (személyösszesség, jogi személy) Alapítvány (vagyonösszesség, jogi személy) Civil közösség (személyösszesség, jogi személyiség nélküli, kvázi pjt) Az egyesülési jogról szóló 1989:II. törvény (társadalmi szervezetek, civil közösségek) A polgári törvénykönyvről szóló 1959:IV. törvény (alapítvány) A közhasznú szervezetekről szóló 1997:CLVI. törvény (egyesület, alapítvány) A civil szervezetek formái A civil szervezetekre vonatkozó alapjogszabályok

Kapcsolódási pontok civil szervezet és iskola között Fenntartás Működés Oktatási munka Szakmai munka Közösségteremtés (iskola-lakosság, volt és jelenlegi diákok, volt és jelenlegi tanárok)

Civil szervezet, mint fenntartó egykor Komoly és régi hagyományok A civil szervezetek már a 19. század első felétől részt vállaltak oktatási-nevelési intézmények alapításában, fenntartásában, működésében A bölcsődék, óvodák egyesületi összefogásból jöttek létre Magyarországon (pl.: Brunszvik Teréz) A népiskolai közoktatásról szóló 1868:38. tc. szerint: „Népoktatási nyilvános tanintézeteket a törvény által megszabott módon állíthatnak és fentarhatnak a hazában létező hitfelekezetek, társulatok és egyesek, községek, és az állam.” A nemzetiségek egyenjogúságáról szóló 1868:44. tc. (kvázi egyesületi törvény) szerint: iskolák, nyelv előmozdítására szolgáló más intézetek felállítása végett „az egyes honpolgárok az állam törvényszabta felügyelete alatt társulatokba, vagy egyletekbe összeállhatnak… az államkormány által helybenhagyott szabályok értelmében eljárhatnak, pénzalapot gyüjthetnek” (csak jogi személy)

Civil szervezet, mint fenntartó ma Közoktatási törvény szerint (1993:LXXIX. tv. 3. §) fenntartó lehet: állam, helyi önkormányzat, kisebbségi önkormányzat, egyház, alapítvány, egyesület, ha: Magyarországon alapították, itt székhellyel rendelkezik, jogi személy (jogerős bírósági bejegyzés) más jogi személy (például: közhasznú szervezet) civil közösség nem (csak jogi személy, természetes személy csak egyéni vállalkozóként)

Civil szervezetek részvétele az intézményi működésben 1987-től újra megjelenik az alapítvány („tartós közérdekű célra” tett felajánlás) A közoktatás talán az első terület, ahol elterjed már az 1990-es évek elején: iskolai alapítványok Az iskolai alapítványok alapító szerint különbözhetnek: tanárok, szülők, önkormányzat Célszerű: stabil és kislétszámú kuratóriumot választani Megbízható könyvelő Közhasznú státusz Megfelelő nagyságú tőke (az első év nehéz lesz, 1% csak a 3. év után) Az iskolai alapítványok alapcélja közös: másodlagos forrásbevonás az intézmény működtetésébe Felajánlások begyűjtése (szülők, vállalkozók (adomány utáni kedvezmény)) 1%-ok begyűjtése (szülők, kollégák, volt diákok, iskola körzetében lakók) Érdemes azonban másodlagos célokat is kitűzni (lakóhelyi környezet védelme, egészséges életmódra nevelés, stb.) Így még több ember mozgósítható Még több forrás vonható be (pl.: önkormányzati céltámogatásként, ha ezt önkormányzati rendelet lehetővé teszi)

Civil szervezetek részvétele az intézményi működésben Jogszabály által az iskolai működéshez rendelt civil szervezeti formák („kvázi civil szervezetek”) diákönkormányzat: 1993:LXXIX. tv. alapján, formalizált működés, támogatás elsődlegesen az iskolai ktsv-ből, esetlegesen önk-i támogatás is diákkör: házirend szerinti keretek között. Civil közösséghez hasonló, támogatás iskolai ktsv-ből, iskolai alapítványból vagy ezen keresztül önk-i forrásból iskolai sportkör: 1993:LXXIX. tv. alapján, támogatás elsődlegesen iskolai ktsv-ből, központi ktsv-ből és önk-i forrásból Jogszabály által speciális szabályozás alá vont civil szervezeti formák (háttérjogszabály: Etv.) diáksport egyesület (DSE): 1993:LXXIX. tv., 16/2004. (V.18.) OM-IGYSM rendelet sportegyesület (SE): 2004:I. tv.

Civil szervezetek az oktatási munkában Többféleképpen is részt vehetnek, például: Oktató finanszírozása, továbbképzése (akár EU-s, akár más pályázati pénzből akár külső civil szervezeten, akár iskolai alapítványon keresztül) Oktatási eszközök beszerzése (tipikusan iskolai alapítványon keresztül) Különóra, különfoglalkozás civil önkéntes tevékenység révén (pl.: állat- és környezetvédelmi előadások civil szervezeti szervezésben) Szakképzés megszervezése, „esti iskola” iskolán belül, az általános iskolai képzésre ráépítve (civil szervezet szervezésében) Teljes liberalizáció miatt a tananyagok minősége változó Ha létrejön együttműködés, különös figyelmet kell fordítani a civil partner kiválasztására

Civil szervezetek a szakmai munkában Szakmai munka alatt három nagyobb csoport értendő: Szakmai témákhoz kapcsolódás (oktatási, tudományos szervezetek révén): új ismeretek, didaktikai ötletek beszerzése Iskola pozícióinak (szakmai hátterének) erősítése a szakmában (szakmai érdekképviseleti szervek): pl.: Történelemtanárok Egylete, Magyartanárok Egyesülete Iskola pozícióinak erősítése a településen (érdekképviselet, lobbi): kapcsolódás a települési civil kerekasztalhoz, fórumhoz, részvétel a bizottsági munkában (iskolai alapítvány révén)

Civil szervezetek a közösségszervezésben A túléléshez nem elég az iskolát jól vezetni, ki kell nyitni a lakosság felé -> kulturális központ-jelleg Civil szervezetek bevonásával két út: Más civil szervezetek (jellemzően civil közösségek) programjainak bevonása Túraklub (kirándulások) Nyugdíjas klub Ifjúsági szervezetek Sportegyesületek Saját civil szervezet/ek céljainak, tevékenységi körének bővítése Öregdiák kör (alumni szervezetek) Iskolai alapítvány műsoros estje (mki számára hozzáférhetően), iskolai bálok

Összegzés A jelenlegi jogszabályi háttér széles mozgásteret biztosít a civil szervezetekkel való együttműködésre Sok civil szervezet és sok pályázati forrás található jelenleg is Fantáziával és némi önkéntes munkával és anyagi ráfordítással a túlélési küzdelemben élményekben gazdag időszakká tehető A dél-dunántúli együttműködő civil szervezetek adatbázisa elérhető: www.kontaktus.eu Fontos: jogszabályváltozások miatt mki hozzon létre iskolai alapítványt (stabil és kislétszámú kuratórium, megfelelő tőke)

Köszönöm a figyelmet! dr. Domaniczky Endre Civil Szektor Kutatásáért Egyesület domaniczkye@freemail.hu 20/483-9256