A gyermeki életviszonyok változásai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
A sportszocializáció.
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
Az első házasság felbomlása
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
Ahány ház, annyi szabály Székely Levente
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Család.
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
Mészáros Attila Menedék Migránsokat Segítő Egyesület
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
„Férfinak és nőnek teremtette”
A család Tóth József.
Nevelés- és oktatásszociológia
Szocializáció Fogalmak:
Az intézményes nevelés: szervezet, a „rejtett tanterv”,
A munka világával kapcsolatos tudás
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A család szerepe, jellemzői
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Kultúra és Szocializáció
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Az értékrend szerepe egy szilágysági falu magyar lakosainak migrációs stratégiáiban Készítette: Keresztury Ágnes Miskolci Egyetem Kulturális és Vizuális.
A magyar társadalom demográfiai helyzete, egészségi állapota az ezredfordulón. A szocializáció folyamata.
Társadalomtudományi Tanszék
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
Spéder Zsolt KSH Népességtudományi Kutató Intézet
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Gábor Kálmán A fer hatása a felsőoktatásra Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia 2006 Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher.
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Mi is az a társadalmi integráció?
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Internetezés és társadalmi státusz Forrás: TÁRKI Omnibusz december, Medián június Internet-használók aránya a háztartások egy főre jutó jövedelmi.
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
DEVIANCIÁK ÉS BŰNÖZÉS.
Csoport, egyszemélyes csoport, család
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A szülői példa jelentősége az utódok életében
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Az Országos képesítési keretrendszer 0. szintje Katona Nóra ELTE, PPK, Pszichológai Intézet május 12.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
A család történeti alakulásáról
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A szocializáció folyamata
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Esély a szülőknek, lehetőség
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A gyermeki életviszonyok változásai Dr. Kopp Erika (kopp.erika@ppk.elte..hu) ELTE-PPK

Előadás szerkezete Gyermeki életvilág változásai (trendek) Gyermekek helyzetének változásai ma Mo.-n Életmód Családi háttér Iskola számára felvetődő kérdések

Család fogalmának változásai Hagyományos nagycsalád eltűnése (Mo.-n a XX. sz. elején) Családi szocializáció dominanciája eltűnik, helyette intézményesülés Emancipáció  megváltozott szerepek a családban Dolgozó anya Két- illetve egyszülős család

Gyermekfelfogás változása Gyermekkor polgárosodással megjelenő elkülönülésének megszűnése Tapasztalatból eredő tudás leértékelődése – kreativitás, kezdeményezőkészség felértékelődése Gyermeki életvilág és a média  új középkor??

Gyermeki életvilág változását befolyásoló társadalmi hatások A család mint érzelmi biztonságot, kultúrát és az élethez egyre újabb impulzusokat adó intézmény egyre kevésbé tudja ellátni feladatait: anómiás társadalmi környezet mint szocializációs színtér Fogyasztásközpontú család megjelenése Televízió kulturális hatásai: érték- és életforma-közvetítés Olvasás háttérbe szorulása Mozgóképes információhoz illeszkedő befogadás: mozgalmasság, döntően vizuális sablonok köré szerveződik Iskola kultúraközvetítő dominanciája megszűnik: helyette nagy mennyiségű, szűrére váró információ  szelektálóképesség fontossága nő. Iskoláztatási egyenlőtlenségek vonatkozásában ez további elemzésre szorul: akinél nincs családi minta, ez az egyenlőtlenséget fokozza

Az információs társadalom hatásai Az új technológiák alkalmazásában a változások egyértelmű „nyerteseivé” váltak. Az idősebb korosztályokkal szemben versenyelőny. Felértékelődött a szerepük a munkamegosztásban is, a társadalom által igényelt tudások egyre alacsonyabb életkorban történő előállítóiként. A kultúrafogyasztás és a marketingkommunikáció célcsoportjává váltak. fiatal korosztályok akut társadalompolitikai gondjai: gyermeki jogok sérelme, családon belüli erőszak, kábítószer-használat, szexuális kiszolgáltatottság, dezorientáció, urbanizációs betegségekkel szembeni védtelenség, a kiszolgáltatottság növekedése, a veszélyfaktorok gyarapodása : a digitális környezet által lehetővé tett „új generációs” problémákra (Internet-függőség, közösségi kapcsolatok elsorvadása, számítógépes játékszenvedély, stb.)

Információs környezet változásának hatásai Az új médiakörnyezet és hálózati kultúra megváltoztatja a szocializáció hagyományos komponenseit, globális és az integrációs mintázatok felé tolódnak. A kapcsolatteremtés, a közösségi identitás és a közösségi cselekvés új formái beépülnek a hagyományosak mellé, új távlatok a közösségi önszerveződésben és a kooperáció hatékonyságában. Az esélyegyenlőtlenségek csökkenése, de a különbségek újratermelődését vagy felerősödését is tapasztaljuk.

Információkeresés, szövegértelmezés A nagy uralkodó neve Attila, Atli, Etzel és Etele alakban is fennmaradt a forrásokban. Az Attila név jelenthet „kis apát”, „atyácskát” gótul (atta: „apa” és -la kicsinyítőképző), mivel sok gót szolgált Attila alatt. Lehet ótörök eredete is. A legvalószínűbb az az elmélet, mely szerint az „atta” (atya) és az „il” (föld) szóból származik – neve így „föld atyát” jelent (de Magyarul értelmezve, az Atya földi helytartója tehát Isten Ostora). Etil volt az ótörök neve a mai Volga folyónak; innen is származhat az Attila (Etele) név. (Lásd: Etelköz.) A hun-magyar rokonság több mint ezer éven át mondáink, krónikáink, történelmünk elfogadott ténye volt. Álmos és Árpád, Atilla leszármazottainak tartották magukat. Árpádot nem azért választották fejedelemmé, mert az egyik legerősebb törzs feje volt, hanem azért, mert a többi vezér is Atilla leszármazottjának tekintette. A lovas kultúrák mindig nagyon számon tartották származásukat, és ha valaki nem tudott felmutatni legalább 8-10 felmenő őst, jöttmentnek számított. Nagy tekintélyű vezérek és fejedelmi családok viszont 20-25 felmenő ősig könnyedén vissza tudtak számolni. 20-25 nemzedék időben 400-500 évet jelent, tehát ha a honfoglalás idején úgy tudták, hogy Árpád Atilla leszármazottja, akkor ez azt jelenti, hogy vissza is tudtak menni Árpád felmenő ágán Atilláig. Ezért lett Árpád az ősmagyarság fejedelme.

Magyar diákok speciális problémái Gyermekszegénység Család szocioökonómiai státuszának hagyományosan erős hatása az iskolai eredményekre és ezáltal a további esélyekre Jelentős arányú lemorzsolódás Destabilizálódó családok, függőségi betegségek Iskolai kudarcok nagy aránya

Magyar tanulók viszonya az iskolához

Társadalom média Iskola környezet Információrobbanás Életmódváltás Destabilizálódás Funkciók átadása az iskolának Életmódváltás Értékváltás Új információk Eltérő szocializáció környezet

Konfliktuskezelés Szülőkkel kapcsolat Tanulók sokfélesége Tananyagszervezés Kompetenciafej-lesztés Magatartászavarok Értékelés Tehetségesek Tanulási zavarok