Az üzleti szféra felsőfokú végzettségű pályakezdők iránti kereslete, ennek várható alakulása és a pályakezdők tudásával való elégedettség 2005-ben Selmeczy.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A MŰSZAKI-INFORMATIKAI ÉS GAZDASÁGI VÉGZETTSÉGŰ PÁLYAKEZDŐK TÉRBELI MOBILITÁSA ÉS ELHELYEZKEDÉSE A VERSENYSZFÉRÁBAN Várhalmi Zoltán - Czibik Ágnes- Dörgő.
Advertisements

Elégedettség a felsőoktatással és a hallgatói szolgáltatásokkal a TÁMOP fejlesztési program első eredményei dr. Székely Mózes elnök Felsőoktatási.
Munkanélküli fiatalok: egy hátrahagyott generáció
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Tanulmányok szerepe a karrierben Kozellné Szabó Csilla Ozeki Informatikai Kft.
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
Diplomás pályakezdők a versenyszektorban Tóth István János * - Várhalmi Zoltán + „Felsoktatás és foglalkoztathatóság” Műhelykonferencia a Budapesti.
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
Felsőoktatási változások hallgatói szemmel Miskolczi Norbert.
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Életpálya-építés fiatalkorban
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
A diplomások jellemzőiről és előre- menetelükről készített felmérés Olaszországban prof. Andrea Cammelli Bolognai Egyetem AlmaLaurea igazgatója Konferencia.
GKI Zrt., A humántőke kezelése a kétszázaknál Budapest, október 10. A hazai tudástőke megtartatása FIGYELŐ TOP200 Konferencia Dr. Adler.
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A munkaerő struktúra alakulása 2015-ig Készítette: Nagy Viktória.
A Pécsi Tudományegyetem eredményei a Diplomás Pályakövetési Rendszer első évében DPR Szakmai fórum Pécsi Tudományegyetem április 12. Veroszta Zsuzsanna.
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG VIII. VÁNDORGYŰLÉSE Debrecen, november Az idegennyelv-oktatás szerepe a szervezeti és regionális versenyképességben.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Munkanélküliség végzettség alapján
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
Széchenyi István Egyetem, Győr
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS
A munkapiaci-előrejelzések gyakorlata: kitől tanulhatunk? Cseres-Gergely Zsombor, MTA KTI.
A gazdaság kifehérítését célzó kormányzati intézkedések és a rejtett gazdaság: az EVA és az AM könyv hatásai c. prezentációhoz (szerzők: Semjén A., Tóth.
Ismerje meg a Napi Gazdaság olvasóit! május 27.
Debreceni Egyetem Agrár és Műszaki Tudományok Centruma Logisztikai Koordinációs Központ Logisztikai szakemberigény, képzési igény, elvárások és tények.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató augusztus 7.
Tóth Gergely Gróf Széchenyi István Műszaki Szakközépiskola Informatikai jellegű szakképzés iránti igények és elhelyezkedési.
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Kismértékben javuló kilátások A magyar vállalkozások üzleti helyzete és várakozásai Az MKIK GVI áprilisi vállalati konjunktúra felvételének eredményei.
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
Természettudományi KKK-k elemzésének tapasztalatai Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Az egyéni és Szociális kompetenciák szerepe a karrierindításban
Kis- és középvállalkozások válaszúton: versenyképesség, innováció, nemzetköziesedés EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS Sass Magdolna Pécs,
Hatékonyság. Ügyfélközpontúság. Modernizáció. Diplomás pályakezdők kiválasztása és beillesztése a MÁV csoportnál Kiss Mária Humánerőforrás fejlesztés vezető.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
Fordulópont? Növekvő bizonytalanság és romló üzleti helyzet Az MKIK GVI 2003 áprilisi vállalati konjunktúra felvétel eredményei MKIK GVI Magyar.
A Pécsi Tudományegyetemen innovációs tevékenysége
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
BME Részidős Mesterképzés 2015 tavasz Emberi erőforrás menedzsment Bérek, jövedelmek, trendek Emberi erőforrás menedzsment Bérek, jövedelmek, trendek Dr.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
1. Logisztikai menedzsment mesterképzési szak  A szak indítása: 2011  Végzettség: okleveles logisztikai menedzser  Képzési idő: 4 félév  Jelentkezési.
1 Javuló várakozások – tovább bővülő foglalkoztatás Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Dávid János: A munkaerő szakmaszerkezetének keresleti előrejelzése, a munkaerő-kereslet és –kínálat egybevetése Hozzászóló: Varga Júlia Budapesti Corvinus.
Az ápoló tanulók/ hallgatók gyakorlati oktatásának tapasztalatai
Foglalkoztatáspolitika a gazdaságfejlesztés szolgálatában
Diplomás pályakezdők és felsőoktatási intézmények vállalati szemszögből – 2008 Várható munkaerő-kereslet magyarországi cég körében végzett felmérés.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Agrár- és Gazdaságtudományi Kar
Készítette: Farkasné Veres Edina
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Előadás másolata:

Az üzleti szféra felsőfokú végzettségű pályakezdők iránti kereslete, ennek várható alakulása és a pályakezdők tudásával való elégedettség 2005-ben Selmeczy Iván – Tóth István János, PhD Budapest, Január :00 Az FTT ad-hoc bizottság ülésén elhangzott előadás bemutató anyaga Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság- és Vállalkozáselemző Intézet HCCI Research Institute of Economics and Enterprises

Témakörök: •Minta és az adatfelvétel •Foglalkoztatás és munkaerő kereslet •Pályakezdők iránti kereslet középtávon várható alakulása •A kínálat minőségi és mennyiségi megfelelősége •Bérek •Felsőoktatási intézmények, képzési formák értékelése •Pályakezdők készségei és ismeretei vállalati szemszögből, a munkáltatók elvárásai •Betanítási és továbbképzési gyakorlatok •Az üzleti szféra és a felsőoktatás kapcsolata

A minta és az adatfelvétel tulajdonságai 1.Kérdőíves felmérés: •121 feldolgozóipari, kereskedelmi és szolgáltató vállalkozás •magyar és külföldi tulajdonú cégek (50-50%); •legnagyobb súly: közepes és nagyvállalkozások •többnyire export-orientált cégek 2.Szakértői interjúk: •30 interjú humán erőforrás vezetőkkel, karrier tanácsadókkal, szakértőkkel; •vállalkozások, •humán erőforrás szolgáltató és tanácsadó cégek •karriertanácsadó szervezetek •felsőoktatási intézmények karrier-irodái

A minta megoszlása létszámkategóriák szerint

Foglalkoztatás és munkaerő kereslet

Diplomás pályakezdőt vagy pályakezdőket foglalkoztató cégek aránya a cégméret szerint •nagyobb cégek nagyobb valószínűséggel foglalkoz- tatnak pályakezdőket •a nagy cégeknél 10-ből 9-nél van diplomás pályakezdő •a külföldi tulajdonnak is van némi pozitív hatása: a külföldiek 64 a magyar cégek 50 %-a foglalkoztat diplomás pályakezdőt

•kisebb cégeknél nagyobb a pályakezdők aránya a diplomások között •a feldolgozóiparban és kereskedelemben a szellemi foglalkozásúak 50%-a KKV-nál dolgozik, és csak 38%-a van nagy cégnél alkalmazásban •egy cégnél a diplomások között átlagosan minden tizedik pályakezdő A pályakezdők átlagos aránya a diplomás foglalkoztatottak között, a kis és középvállalatoknál és a nagyvállalatoknál (%)

Pályakezdők aránya a diplomás foglalkoztatottak között, a cég mérete szerint (%)

Összlétszám várható alakulása a következő egy évben (%) •pozitív kilátások: enyhén bővülő foglalkoztatás várható •diplomások és diplomás pályakezdők foglalkoztatása várhatóan növekszik •a diplomás pályakezdők számának csökkenésére egy cég sem számít

Diplomás pályakezdők létszámának várható alakulása a következő egy évben a cégméret szerint (%) •a nagy cégek előrejelzései optimistábbak •kis- és középvállalatoknál enyhe növekedés várható

Átlagos létszámváltozás a következő egy évben (fő) •az összlétszám alakulásában nagy, diplomások és pályakezdők létszámnövekedésében viszonylag kicsi a szórás diploma értéke meghatározó •a pályakezdők létszámnövekedése nem marad el a diplomásokétól •a medián érték diplomásokra: 3,5 fő diplomás pályakezdőkre: 2 fő

Beruházási tervek és létszámváltozás (%) •a beruházások nagyobb hányada várhatóan a létszámot is érinti •ezek között nagyobb a diplomás pályakezdőket is igénylő beruházások aránya

Pályakezdők iránti kereslet középtávon várható alakulása

Diplomás pályakezdők iránti kereslet a következő 4-5 évben (%) •középtávon legkeresettebbek a gépész- és villamosmérnökök, informatikusok, kereskedők és logisztikusok •a közgazdász végzettségek tekintetében nagyobb a bizonytalanság (hangsúly az intézményen és a végzettségen) •a marketinges pályakezdők túlkínálata alig enyhül (a szakértelem fontos)

Keresletet meghatározó trendek •Külföldi multik Magyarországra telepített, ún. ‘Share Service’ szolgáltató központjai:  nyelveket beszélő szakemberek  közgazdászok  pénzügyesek  humán erőforrás menedzserek  diplomás ügyintézők, kiszolgálók (pl. ügyfélszolgálat, help-desk) •Kereskedelmi, logisztikai központok:  logisztikusok  kereskedők  informatikai hátteret biztosító fejlesztők, közgazdász informatikusok

A termékek és üzleti szolgáltatások világkereskedelmi forgalmának alakulása (millió US dollár, folyó áron)

A logisztikusok iránti kereslet várható alakulása a következő 4-5 évben, a tisztán magyar, illetve a tisztán külföldi tulajdonú cégek előrejelzései szerint (%) logisztikusok iránti kereslet várhatóan … tisztán magyar tulajdon tisztán külföldi tulajdon jelentősen nő04,2 Nő8,812,5 nem változik91,283,3 N (válaszadók száma) 3424

A kínálat minőségi és mennyiségi megfelelősége & A munkáltatók elvárásai

Milyen állás betöltésénél okozott gondot a megfelelő pályakezdő megtalálása az elmúlt egy-két évben? (megnevezések gyakorisága) Magyarázatok: •kevés jelentkező •nem megfelelő tudás Szabadon megnevezett magyarázatok: 1.Idegennyelv-tudás hiánya 2.Gyakorlat hiánya 3.Magas bérigény 4.Kevés diplomást képeznek (adott állás betöltéséhez) 5.Földrajzi mobilitás hiánya

Kereskedelmi, gazdasági és ügyintézői területek: Műszaki és természettudományi területek: Milyen állások betöltésénél és miért merültek fel nehézségek az elmúlt egy-két évben a jelentkező diplomás pályakezdőkkel kapcsolatosan? (válaszok gyakorisága)

Bérek a pályakezdéskor és két év gyakorlat után

A diplomás pályakezdők kezdő bruttó bére a felvételkor és két év tapasztalatszerzés után a foglalkozások szerint (forint) •elemző közgazdász pályakezdők fizetése a legmagasabb, de a szórás is nagy •gépészmérnökök a második helyen •bérnövekedés üteme két év alatt: elemző közgazdász: +24% gépészmérnök: +22%

Felsőoktatási intézmények, képzési formák értékelése

•Főiskolai és egyetemi diploma között nem tesznek számottevő különbséget a munkáltatók: a munkakör jellege, gyakorlatiassága határozza meg, hogy melyik felel meg jobban •De: jelentős minőségi különbséget tesznek az intézmények, főleg a főiskolák között •Gyakran alkalmaznak a munkáltatók intézményi feketelistákat •Az esti és levelező képzéseket főleg akkor értékelik nagyra, ha mellette tapasztalatot szerzett a jelentkező •A munkáltatóknak fenntartásaik vannak a fizetős képzésekkel szemben: könnyű bejutni, intézmények a fejkvóta miatt a létszámnövelésben érdekeltek, alacsonyabb színvonalú a képzés Főiskola, egyetem, esti, levelező, fizetős …

Pályakezdők készségei és ismeretei vállalati szemszögből, a munkáltatók elvárásai

Elégedettség a diplomás pályakezdők készségeivel ismereteivel és ezek fontossága Legfontosabb készségek: •a precíz munkavégzés, •számítógépes ismeretek •nagy munkabírás •idegennyelv-tudás •csapatmunka Emellett fontos még: •szakmai gyakorlat •önálló munkavégzés, •szakmai alapok ismerete •szervezőkészség Legnagyobb hiányosságok általánosan: •szakmai gyakorlati jártasság •idegennyelv-tudás

Fontos készségek és tulajdonságok a munkáltatók elvárásai alapján •A pályakezdő személyisége, munkához való viszonya •A munka világának megtapasztalása •Önismeret, tudatosság és felelősségtudat •Tudatos karrierépítés: „Tudja, hogy mivel akar foglalkozni!” •Reális elvárások •Csapatmunka, kommunikációs készség •Konfliktusmegoldó készség Javaslatok •Gyakornoki programok fejlesztése és kiterjesztése •Karrier-tanácsadó irodák szerepének erősítése: tájékoztatás, tanácsadás, segítségnyújtás a pályaválasztók, hallgatók, végzősök számára •Kötelező és ingyenes nyelvoktatás a felsőoktatásban •Vállalatok és felsőoktatás közötti kapcsolat kiterjesztése ill. szorosabba fűzése

Betanítási és továbbképzési gyakorlatok

Végeznek betanítást, továbbképzést a diplomás pályakezdők készségeinek fejlesztése érdekében? (%) •A cégek kisebb része, 40%-a fordít figyelmet a pályakezdők képzésére, betanítására •A nagyobb cégeknél gyakoribb a betanítás, továbbképzés •A kis és közepes cégeknél csak minden negyedik-ötödik cég végez betanítást, továbbképzést

Végeznek betanítást, továbbképzést a pályakezdők számára a magyar, illetve a külföldi cégek? (%) •a továbbképzési és betanítási módszerek alkalmazásában a magyar cégek kissé le vannak maradva a külföldi tulajdonú cégek mögött

Nyelvtanulás segítése - saját képzésben, vagy anyagi hozzájárulás útján – a cégek mérete szerint (%) •a nyelvtanulás támogatására a nagyobb cégek egyértelműen nagyobb hangsúlyt fektetnek •Összességében tízből három cég nyújt támogatást a pályakezdőinek a nyelvtanuláshoz

Az üzleti szféra és a felsőoktatás kapcsolata

Van kapcsolata a cégnek az egyetemi vagy főiskolai oktatással, kutatói munkával? Milyen egyetemmel, vagy főiskolával tart fenn kapcsolatot a cég? Csak minden második cégnek van valamilyen kapcsolata egyetemmel vagy főiskolával Műszaki egyetemekre és főiskolákra jellemző az oktatás – vállalkozás kapcsolat leginkább

Az egyetemekkel, főiskolákkal fenntartott kapcsolatok formái Leggyakoribb együttműködési formák •prezentációk, előadások •kutatási együttműködés •diákok kutatásainak, munkáinak támogatása

Az innovációs járulék felhasználása Innovációs járulék felhasználásának lehetőségeit kevesen ismerik és kevesen használják ki

Köszönjük a figyelmet! A kutatás eredményei letölthetők a világhálóról a címről