Nyílt Pályán - Nemzeti Vasúti Kerekasztal - Eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről (Budapest, szeptember 15. Vasúttörténeti Park) VASUTAS TELEPÜLÉSEK SZÖVETSÉGE Elnök: Csanádi István Tel: (68) Székhely : 1087 Budapest, Kerepesi út 3. Levélcím: 5820 Mezőhegyes, Kozma F. u. 11. Fax: (68)
Vázlat 1.) A VTSZ rövid bemutatása (Hátha valaki nem ismeri?) 2.) Mi hogyan látjuk a MÁV jelenlegi problémáit? (megközelítés a felhasználók oldaláról) Előnyök, hiányosságok: - gazdasági - tömegközlekedési:- személyforgalom - teher - infrastrukturális, regionális helyzet 3.) Jövőbeli elképzelések (Milyen vasutat szeretnénk?) 4.) Megoldási javaslatok 5.) Befejezésül 2
1.) A VTSZ rövid bemutatása (Hátha valaki nem ismeri?) ben 12 település részvételével a civil szervezet megalakult - Kik alapították a VTSZ-t? 12 települési önkormányzat. - Jelenlegi taglétszám: 139 tagtelepülés, cca 1,3 millió lakos - A VTSZ céljai: Alapszabály I.8. „ Azon települések egymás közötti, valamint a magyar vasutakkal való együttműködésének kialakítása, melyek nagymértékben köszönhették fejlődésüket…. a vasútnak, s a vasút is jelenleg is meghatározó tényezője a település arculatának”. - A VTSZ feladatai: - a települések egymás közötti, és a magyar vasutakkal való együttműködés kialakítása annak érdekében, hogy a vasúti személy-és áruszállítás meg tudja őrizni jelentőségét az ország gazdasági életében, és pozitívan hasson vissza az egyes települések társadalmi-gazdasági helyzetére. (ASZ I. 9) - Tevékenységi formái: - aktív kapcsolati rendszer kialakítása és működtetése a kormányzat, szakminisztériumok, MÁV, érdekképviseletek, önkormányzatok, és civil szervezetek stb. között. - rendezvények szervezése, azokon való aktív részvétel, médiaszereplés, a gazdaságos, lakosság és környezetbarát közösségi közlekedés kialakítása, és megtartása érdekében 3
2.) Mi hogyan látjuk a MÁV jelenlegi helyzetét? (megközelítés a felhasználók oldaláról) (megközelítés a felhasználók, a lakosság oldaláról történik, hiszen a VTSZ tagjai települési önkormányzatok, akik a lakosság választott képviselői.) Előnyök: - A MÁV az ország legnagyobb személy-és teherszállító vállalata -Az ország gazdasági élete szempontjából szerepe és jelentősége mással nem pótolható. -Nagyszámú és tömegű, olcsó személy és áruszállításra képes -A környezetre gyakorolt kedvezőtlen hatása a legcsekélyebb a többi közlekedési szereplővel szemben. Hiányosságok: - Az utóbbi években végrehajtott differenciálódások ellenére még ma is nagyságánál fogva lassú, néha túlszabályozottabb a kelleténél, nehézkesen működő. - A XXI. század kihívásait- melyek a közösségi közlekedés terén is jelentkeznek - csak lassan érzékeli, és ezekre nem reagál megfelelő módon. 4
- Jelen van a szervezeten belül egyszerre az alulfinanszírozottság és a felesleges kiadás. - Jellemző az esetek nagyobb részére a pályák, vasúti ingatlanok, gördülő állomány elavult volta, és ebből adódóan a szolgáltatás alacsony színvonala. Ez elsősorban szárnyvonalakon tapasztalható. A bürokráciából eredően nehéz az együttműködés a települési önkormányzatokkal (pl.: használaton kívüli MÁV ingatlanok sorsa) -A közösségi közlekedés területén a társakkal folytatott versenyben gyakran alulmarad. - A személyszállításban a menetrend összeállítói esetenként nem veszik figyelembe a lakossági érdekeket. (munka, iskolakezdés- és befejezés, nagy tömegeket vonzó rendezvényekre utazás stb.) -A teherszállítás háttérbe szorult a mellékvonalakon. - A regionális vagy térségi vasúti kísérletek során szerzett pozitív tapasztalatok nem kerültek bevezetésre az országban. - A mellékvonalak bezárása rendkívül sok kárt okozott az adott térségben élőknek, de az egész országnak is, gyakran munkahelyek elvesztését. Megnehezítette a munkába, iskolába járást. A vasúti pályában, ingatlanokban is jelentős kárt okoztak az illetéktelenek. A forgalom ráterelődött az amúgy is rossz minőségű közutakra, növelve a balesetek számát, szennyezve a környezetet. Csökkentek a térségben élők élet-és munkaesélyei. 5
3.) Jövőbéli elképzelések (milyen vasutat szeretnénk?) - A VTSZ-ben levő polgármesterek a településeken élő lakosokat képviselik, ezért fő a kívánságuk a lakosok, a település igényeihez legjobban illeszkedő vasúti szolgáltatás. • igényekhez igazodó, ütemes menetrend • gyors, kényelmes, tiszta, utas barát szerelvények • tiszta, rendezett MÁV ingatlanok, állomások -(kisgyermekkel utazók, mozgáskorlátozottak részére is igénybe vehető szolgáltatások) -A szolgáltatás színvonalával arányos áru menetjegyek. -Más közösségi közlekedési ágakkal összehangolt csatlakozási –átszállási- lehetőségek. -Környezet, utas, turistabarát módon összeállított szerelvények (nagycsaládos, kismama, kerékpáros utasok) -A közúti közösségi közlekedés ráhordó szerepének erősítése. -Az utópia világába illik esetleg: rádió, TV, internet lehetőségek. (nem minden vonalra és szerelvényre értendő!) 6
4.) Megoldási javaslatok: - Az ország egészére - Európába, Ázsiába illeszkedő - kidolgozott közösségi közlekedés koncepció megalkotása, a lehető legszélesebb társadalmi részvétellel - Ennek részeként - szigorú állami felügyelettel - a közösségi közlekedés szereplőinek szolgáltatásait úgy összehangolni, hogy azok ne egymás konkurenciái, hanem egymás kiegészítői legyenek a felhasználók érdekeinek messzemenő figyelembevételével. - A világon egyre inkább kiemelt szempont a környezetvédelem, a vasút hazánkban is kapjon ezért előnyöket. - Szoktassuk vissza az embereket a vasúti utazásba, a vasúti áruszállításba- kedvezményekkel! 7
5.) Befejezésül: -természetes tisztában kell azzal lenni, hogy az utóbbiakhoz idő, pénz, szakmai elkötelezettség és az országért érzett magas szintű felelősség szükséges! Nos, ezt kívánja a Vasutas Települések Szövetsége! 8