A sakk és a döntési képesség összefüggései (kutatási programvázlat)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A sakk – stratégiák, mint analógiák és modellek;- a sakktanítás szerepe a menedzsertudatosság fejlesztésében Dr. habil Noszkay Erzsébet SZIE GTK egyetemi.
Advertisements

 Szociális alapú ösztöndíj kifizetésére: Rendszeres Szociális Ösztöndíj, Rendkívüli Szociális Ösztöndíj, Alaptámogatás, Szakmai Gyakorlati Ösztöndíj,
Lengvárszky Attila oktatási igazgató ETR konferencia Pécsi Tudományegyetem Oktatási Igazgatóság „Csupán egyetlen siker létezik, hogy képesek vagyunk.
KATONAI ALAPISMERETEK Előadó: Dr. Felházi Sándor mk. ezredes dékán.
Információs és elektronikus szolgáltatások egy 3. generációs egyetemi modellhez: a coo-perencián innen és túl … Majó Zoltán fejlesztési igazgató Szegedi.
Sakk Workshop 2007 Prof Dr. Kende György Egy 2007-ben meghirdetett, a sakkal kapcsolatos doktori téma: A sakkjáték törvényszerűségeinek és informatikai.
EUROSTUDENT V A felsőoktatás szociális dimenziója Kiss László Educatio Nonprofit Kft.
Internetes attitűdváltozások a felsőoktatási hallgatók körében 2002–2007 Dr. Vig Zoltán augusztus 26.
E URÓPAI D OKUMENTÁCIÓS K ÖZPONTOK. Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) hálózatát az Európai Bizottság hozta.
A tanácsadó képzés regionális munkaerő-piaci hatásai
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Készítette: Grolyóné Szabó Éva május10.
Brüsszel milyen messze van
A Szegedi Tudományegyetem harmadik missziós tevékenységei és az EU fejlesztéspolitikája DR. LUKOVICS MIKLÓS Docens, SZTE GTK Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” A CODEX projekt fő célkitűzéseinek valamint eredményeinek bemutatása.
A mesterképzések létesítésének és indításának helyzete a műszaki szakterületen Sima Dezső MFRFK, november 3.
"Együttműködés, Lehetőség, Tudáshasznosítás, ELTE" Kutatási- és technológiatranszfer szolgáltatások fejlesztése az ELTE-n TÁMOP /1/KMR
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
Az ÚMFT SLA rendszere - a független értékelő szemszögéből -
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
KOMPETENCIAMÉRÉSEK ÉS EREDMÉNYEIK
A Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar minőségügyi folyamatai szeptember 22.
A környezetállapot-értékelés módszertana Dr. Bulla Miklós Baja, április 26. Széchenyi István Egyetem, Környezetmérnöki Tanszék.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Kétszemélyes játékok Előadó: Nagy Sára.
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Bányácski Sándor mezőgazdasági mérnök szak IV. évfolyam
Molnár Gábor, az MGE igazgatója
Lovasturizmus -Általános turisztikai ismeretek-
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
A tananyag alkalmazása során arra a megállapításra jutottunk, hogy a továbbfejlesztéshez és a digitális írástudás széleskörű alkalmazásához szükséges.
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Mit kell tennünk: - Célok, tények, tervek Rós László
Mérő László egyetemi tanár ELTE Gazdaságpszichológiai Szakcsoport
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november MCE Konferencia Szeged A controlling gyakorlata Házigazda: Nemesdy Ervin.
Magyar Nemzeti Élelmiszer-technológiai Platform © Campden & Chorleywood Kht 1 Az MNÉTP megalakulása óta végzett tevékenységek A stratégia kidolgozása.
Éves Konferencia- Annual Report Irányító Bizottság: Elnök: D. Terdik György DE IK dékán Tagok: Dr. Kardon Béla EMMI Dr. Sallai Gyula BME, FIRCC Nagy Miklós.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Biztos Kezdetről immáron sokadszor elindult 5 modell program elindult 50 program 2007-elindult Szécsény alkalmazott kísérlet ?
Numerikus módszerek az elektromágneses térszámításban Dr
Korai tehetségnevelés
Az szabály nem megfelelő 1.AlapokA sakkot két játékos játsza egymás ellen. Egyik játékos a sötét, a másik a világos bábukat irányítja. Mindkét játékosnak.
A BSc képzés tapasztalatai BME VBK Műhelykonferencia – ELTE Bolyai Kollégium október 17.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
ELTE IV. Környezettudomány 2007/2008 II.félév AKUSZTIKA és ZAJSZENNYEZÉS Energetika, áramlások, kontinuitási egyenletek. 7. (IV. 16) Összefüggések, levezetések.
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” A CODEX projekt fő célkitűzéseinek valamint kulcstevékenységeinek.
Az EDUCOOP-projekt szakmai programja
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
2005. május 5. OKTATÁSI MINISZTÉRIUM FELSŐOKTATÁSI FELNŐTTKÉPZÉSI BIZOTTSÁG.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
A szakmai gyakorlat megszerzésének lehetséges formái és tapasztalatok a non-profit szférától a for-profit vállalkozásokig. Dr. Fritz Péter főiskolai docens.
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. – 02.
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
MOBILROBOT-PROGRAMOZÓ VERSENY. A verseny célja: programozás iránt fokozottan érdeklődő diákok számára, lehetőséget biztosítani arra, hogy tudásukat, kreativitásukat.
Sakk-logikaoktatás a gyakorlatban A logikus gondolkodástól a kritikai gondolkodásig.
BIM törekvések Magyarországon - MABIM bemutatkozó előadás
Makovecz-program Jakabné dr. Szalai Krisztina Pécs, augusztus 31
Most akkor ez mit is jelent? - számok és értelem
Towards an Effective Regional Resource Allocation (TERRA) Zárókonferencia Nagyvárad, március 19. A projekt rövid bemutatása - célok és eredmények.
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Készítette: Szabó Tamás
Jövő Internet Nemzeti Technológiai Platform Záróülés
Előadás másolata:

A sakk és a döntési képesség összefüggései (kutatási programvázlat) Dr. Seres György 2007 Sakk Workshop 2007

Egy érdekes kísérlet A Svéd Nemzetvédelmi Főiskola (Swedish National Defence College) az információs késedelemnek a vezetési rendszerekben a döntésre gyakorolt hatásaival kapcsolatos kutatásokat folytat Ennek során a sakkjátékot választották modellként Erről a modellkísérletről tartott előadást Jan Kuylenstierna a ZMNE „NEW CHALLENGES 2006” konferenciáján Sakk Workshop 2007

A sakk, mint a vezetési rendszerek kutatásának eszköze Jan Kuylenstierna Chess as a research tool for the study of military command and control Jan Kuylenstierna

A kísérlet elrendezése Experimental set-up

Az első kísérletsorozat feltételei Két csoportban, 8-8 azonos képességű sakkjátékos játszik 2-2 játszmát azonos feltételekkel Az első csoportban az egyik játékos azonnal, a másik egy lépés késedelemmel látja az ellenfél lépését (0/1) A második csoportban az egyik játékos kettő, a másik három lépés késedelemmel látja az ellenfél lépését (2/3)

Értékelés 2 = Az információs előnnyel rendelkező játékos nyeri az összes játszmát 1 = Az információs előnnyel rendelkező játékos ugyanannyi játszmát nyer, mint veszít 0 = Az információs előnnyel rendelkező játékos elveszíti az összes játszmát

Az első kísérletsorozat eredménye Az első csoportban az információs előnnyel rendelkező játékosok 75%-kal jobb eredményt értek el, mint akik csak egy lépés késéssel ismerték meg az ellenfél lépését A második csoportban a játszmák eredménye kiegyenlítődött – az ellenfél lépését két lépés, illetve három lépés késedelemmel megismerő játékosok azonos pontszámot értek el

Információs előny 2,0 1,8 1,6 1,4 1,2 1,0 0,8 0/0 0/1 2/2 2/3

Következtetés Információhiányos körülmények között az információhiány, illetve –késedelem növekedésével elolvad az információs előnyből származó fölény Sakk Workshop 2007

A második kísérletsorozat feltételei Két csoportban, 8-8 eltérő képességű – 500 Élő-pont különbségű - sakkjátékos játszik 2-2 játszmát azonos feltételekkel Az első csoportban mindkét játékos azonnal látja az ellenfél lépését (0/0) A második csoportban mindkét játékos két-két lépés késedelemmel látja az ellenfél lépését (2/2)

Értékelés 2 = A képességbeli előnnyel rendelkező játékos nyeri az összes játszmát 1 = A képességbeli előnnyel rendelkező játékos ugyanannyi játszmát nyer, mint veszít 0 = A képességbeli előnnyel rendelkező játékos elveszíti az összes játszmát

A második kísérletsorozat eredményei Az első (0/0) csoportban a képességbeli előnnyel rendelkező játékosok csak 50%-kal jobb eredményt értek el, mint a gyengébb képességűek A második (2/2) csoportban a gyengébb képességű játékosok egyetlen játszmát sem tudtak megnyerni

Információs előny Képességbeli előny 2,0 1,8 1,6 1,4 1,2 1,0 0,8 0/0 0/1 2/2 2/3

Következtetés Információhiányos körülmények között az információhiány, illetve –késedelem növekedésével elolvad az információs előnyből származó fölény Információhiányos körülmények között az információhiány, illetve –késedelem növekedésével a képességbeli előny döntő fölénnyé változhat Sakk Workshop 2007

Kutatási program A svéd modell érdekes eredményei arra ösztönöztek, hogy megvizsgáljuk a sakknak az információhiányos körülmények közötti döntési képességre gyakorolt hatását. Ennek érdekében egy 2-3 éves kutatási programot tervezünk elindítani a 2008-2009-es oktatási évtől. A kutatási program célkitűzései: A döntési képesség egzakt mérési módszereinek kidolgozása. Sakkoktatásban részesülő és nem részesülő hallgatói csoportok döntési képességének vizsgálata 4 szemeszter során. A feltárt összefüggések hasznosítása a vezetőképzésben. Sakk Workshop 2007

Kutatási program A program keretében szeretnénk felhasználni a workshopunkon elhangzott előadások és az előadók tapasztalatait. A kutatási program főbb állomásai: Keresünk, vagy kidolgozunk az információhiányos helyzetben való döntési képesség mérésére alkalmas feladatrendszert. Ebben a kérdésben nagy érdeklődéssel hallgattuk: Mészáros András: A sakk, mint a képességek mérésének eszköze az óvodában Dr. Mérő László: A sakk, mint kompetenciamodell – pszichológiai kísérletek sakkozókkal Dr. Baracskai Zoltán: A döntésképességet akkor is észleljük, ha nem mérjük előadását. Sakk Workshop 2007

Kutatási program A kutatási program főbb állomásai: Kiválasztunk egy-egy elsőéves, üzleti, szakmai illetve katonai vezetői feladatokra készülő hallgatói csoportot. Ebben a kérdésben számítunk: Dr. Mérő László, az ELTE professzora; Dr. habil. Noszkay Erzsébet, a Szent István Egyetem docense; Dr. Csíkos Csaba a Szegedi Tudományegyetem adjunktusa közreműködésére. Felmérjük a hallgatók döntési képességét Duró Zsuzsa, a Szegedi Tudományegyetem doktorandusza; Hardicsay Péter, a Magyar Sporttudományi Társaság, Sakk- és Sakkelméleti Bizottság elnöke; Dr. Nagy Ervin, pszichiáter tapasztalataira. Sakk Workshop 2007

Kutatási program A kutatási program főbb állomásai: A csoportokat felosztjuk egy-egy sakk-képzésben részesítendő és egy-egy kontroll-csoportra. A sakk-képzésre kijelölt csoportok – a normál program szerinti képzés mellett – sakk mesterképzésben is részt vesznek. Ebben a kérdésben számítunk: Dr. Sterbenz Tamás; Orgován Sándor; Bottlik Iván tapasztalataira. Félévenként felmérjük a döntési képesség alakulását a sakkozó és a kontroll-csoportoknál, és összehasonlítjuk az eredményeiket. A kutatási program végén készítünk egy tanulmányt a kísérlet lefolytatásáról és eredményeiről. Sakk Workshop 2007

Köszönjük a figyelmet Dr. Seres György drseres@hungarnet.hu http://drseres.com/ Sakk Workshop 2007

Kérdés ? Dr. Seres György seres.gyorgy@hungarnet.hu http://drseres.com/ Sakk Workshop 2007