TÁMOP-3.1.6.-11/1 Szakmai nyitókonferencia Tananyag, témakörök kiválasztása a halmozott fogyatékos gyermekek tagozatán TÁMOP-3.1.6.-11/1 Szakmai nyitókonferencia 2012. 11.30. Hevér Hajnalka és Tóth Mónika
Hevér Hajnalka és Tóth Mónika A sérülések súlyossága és halmozottsága miatt nem a hagyományos tananyaggal, és témakörökkel foglalkozunk. A tananyagot, témaköröket folyamatosan, struktúráltan fejlesztjük, bővítjük 2012. 11.30. Hevér Hajnalka és Tóth Mónika
Tananyag kiválasztásának szempontjai egyénre szabott, saját képességek, készségek figyelembevételével – EFT célokról a szülőkkel egyeztetve, szülőket informálva – szülők gyermekükről alkotott képe jövő figyelembevételével – nagyobb önállóság magasabb életminőség szociális intézményben kisebb kiszolgáltatottság 2012. 11.30. Hevér Hajnalka és Tóth Mónika
Csoportok kialakítása értelmi sérülés súlyossága szerint: •, ••, ••• életkor szerint 2012. 11.30. Hevér Hajnalka és Tóth Mónika
Hevér Hajnalka és Tóth Mónika Témakörök tananyagot témakörök köré csoportosítjuk adott csoport ért. sérülésének megfelelően heti/havi témák, alsó-és felső tagozatra Projekt jellegű oktatás adott témát minden foglalkozási típusba beépítjük /kommunikáció, olvasás- és írás előkészítés, kézműves, mozgásnevelés, tankonyha…/ Mindennapi élethez, aktualitásokhoz igazítjuk /évszakok, ünnepek/ 2012. 11.30. Hevér Hajnalka és Tóth Mónika
Hevér Hajnalka és Tóth Mónika Heti/havi témák DÁTUM ESEMÉNYEK TÉMA SÚLYOS CSOPORTOK 1. január 30.- február 3. Hideg-meleg Farsang 2. február 6-10. 3. február 13-17. Téli sportok, tevékenységek Munka-szabadidő 4. február 20-24. Munka – szabadidő (kötelező - választható) 5. február 27. - március 2. Búcsú a téltől Télzárás 6. március 5-9. Lánynap „Bent maradós hétvége” Lányok, asszonyok – fiúk, férfiak és szerepeik Állatok 7. március 12-16. Március 15. –nemzeti ünnep Ünnep, ismeretek március 15-ről március 19-23. Magyarország: néhány földrajzi adatok Emberek és érzelemkifejezés 8. március 26 – 30. Bolondok napja Vicc, humor; érzelmek kifejezése 9. április 2-6. Húsvét Húsvéti szokások és bibliai történet Tavasz; Húsvét 10. április 9-13. Tavaszi szünet 12. április 16 – 21. szavalóverseny Magyar költészet és irodalom Verstípusok, rímfaragás Vers – rímek, ritmus 13. április 23-27. Mértékegységek: tömeg, űrtartalom, hosszúság Mértékegységek: Nehéz-könnyű, hosszú – rövid… 14. április 30-május 4. Anyák napja Szülők és feladataik a családban Család - viselkedés május 7-11. Viselkedés, illem, fontosabb illemszabályok 15. május14-18. Víz és annak formái: csapadék, pocsolya, tó, folyó, tenger Nyári tevékenységek, utazás 16. május 21-25. Gyermeknap Gyerek-felnőtt: a gyerek kötelezettségei 17. május 28 - június 1. Utazás - külföld 18. június 4-8 Nyári tevékenységek, a nyár jellemzői 19 június 11-15 Évzáró, ballagás tanévzárás, ballagás, ballagók évzárás, ballagás, búcsúzás 2012. 11.30. Hevér Hajnalka és Tóth Mónika
Témafeldolgozás csoportonként Állatok 2012. 11.30. Hevér Hajnalka és Tóth Mónika
Hevér Hajnalka és Tóth Mónika Állatok • havi téma TERÜLETEK CÉLOK TARTALMAK Kommunikáció Testközeli tapasztalatok gyűjtése állatokról Fogalmak: szőrös-tollas, puha-kemény, kicsi-nagy, megy-áll, testrészek Állatok etetése Ismert állatok hangjának azonosítása Játék Játék különböző felületű tojásokkal pl.: akinél a tollas tojás van, azt köszöntjük! Kézműves Tavaszi, húsvéti dekoráció készítése Tavaszi ajtódísz Tojáshéjba zsázsa ültetése Tojásfestés, dekorálás (ragasztózás, utána gyöngybe, dekorhomokba, nemezdarabokba, flitterbe stb. hengergetés, viasszal „festés” – lehet műanyag v. hungarocell tojást is) Húsvéti dekorálás (pl. tojások barkára) Szőrős-tollas felületek kialakítása Tankonyha Tojás megtapasztalása különböző halmazállapotban Sonka lágytojás, keménytojás, rántotta, tojáskrém Bundáskenyér, sonkás tojás Mozgásnevelés Szőrös-tollas labdák pakolása Kirándulás Állatkert: állatsimogató, kacsák, papagájok hangjának hallgatása, pálmaház (diktafonnal hangok felvétele) +lovaglás, kutyasimogatás, ligetben madárhangok felvétele, kacsaetetés-kődobálás a vízbe Asztali feladatok Válogatás: Kicsi-nagy, puha-kemény, különböző anyagok megkülönböztetése, esetleg párosítása (szőrös-sima) 2012. 11.30. Hevér Hajnalka és Tóth Mónika
Hevér Hajnalka és Tóth Mónika Állatok •• 1-2 heti téma TERÜLETEK CÉLOK TARTALMAK Kommunikáció, környezetismeret (fogalmak, tárgyak…) Háziállatokkal kapcsolatos emlékek felidézése, fogalmak aktív használata; további tapasztalatok gyűjtése Háziállatok tulajdonságainak leírása Különbségek és hasonlóságok megértése Fogalmak: kicsi-nagy; szőrös-tollas; él-nem él; gyors-lassú;ugrál-repül-úszik-fut; hasonló-különböző Egy-egy háziállat jellegzetes testrészei Háziállatok a ház körül: mit csinálnak, mire használjuk őket? Hol laknak? Gondozásuk Állatok-emberek: hasonlóságok, különbségek (pl. nem járnak iskolába…) Kitömött és élő háziállatok összehasonlítása Játék Melyik állatra igaz? Emberre/állatra igaz? (JAWS) Háziállatokhoz kapcsolódó tárgyak felismerése: póráz, toll, gyapjú, tej, állateledel... Kézműves Nemezelés Tankonyha Tojásból Húsból Kirándulás Tapasztalatok gyűjtése háziállatokról Lovaglás Tanya Egyéb Lehetőség szerint kutyasimogatás, kutyasétáltatás, kutyaetetés 2012. 11.30. Hevér Hajnalka és Tóth Mónika
Vízben élő állatok ••• heti téma Területek Célok Tartalmak Kommunikáció Vízben élő állatok megismerése Fogalmak: víz, ivóvíz, tó, folyó, Balaton, Duna, Tisza, esővíz, vízi közlekedés, vízi élővilág, vízi sportok, horgászás Mese: halas mese Jaws: Igaz-hamis állítások, hanganalízis, hibás hangok keresése, javítása, hiányos mondatok kiegészítése, receptírás, magánhangzók alapján nevek felismerése, ellentétpárok keresése, kakukktojás-keresés a témához kapcsolódóan Beszélgetés: mikor, hol, mire használjuk a vizet, vízi közlekedés, vízben élő állatok – hal, vízi sportok, biztonsági intézkedések, horgászás (módja, kellékei), felhajtóerő jelensége funkcionális megközelítésben (elsüllyed – nem süllyed el), halmazállapot-változások Játék horgászós játék – a horgászás modellálása, olyan tárgyak kihorgászása, amiknek közük van a vízhez/vízfelhasználáshoz /pohár, növény (locsolás), sampon, tusfürdő, úszósapka, WCpapír, esernyő, zokni(mosás), mosogatószivacs, felmosórongy, buszjegy(utazás-vízi közlekedés) Kézműves hal sóliszt-gyurmából (úszók kemény papírból, pikkelyek ragasztva papírból) Kirándulás Vízi állatok élőhelyének megismerése Városligeti tó – kacsaetetés, csónakázás, evezés Tankonyha Halas tészta Mozgásnevelés Úszógumis feladatok Házimunka és önkiszolgálás úszógumi/strandlabda felfújása/felpumpálása preparált és igazi hal megvizsgálása (testrészek, pikkelyek, csontok) preparált vadkacsa testfelépítésének vizsgálata 2012. 11.30. Hevér Hajnalka és Tóth Mónika
Speciális eszközök a kommunikációfejlesztésben Tárgyas napirendek Tárgyrészletek 2012. 11.30. Hevér Hajnalka és Tóth Mónika
Elektronikus eszközök Gesztus és jelnyelvi gyűjtemény Képkommunikáció Gesztus és jelnyelvi gyűjtemény 2012. 11.30. Hevér Hajnalka és Tóth Mónika
Hevér Hajnalka és Tóth Mónika Speciális eszközök a kognitív képesség és készségfejlesztésben; munkára felkészítésben Havinaptárak Témadobozok Évszakdobozok 2012. 11.30. Hevér Hajnalka és Tóth Mónika
Hevér Hajnalka és Tóth Mónika Kultúrtechnikákon túl, pl. mennyiségek, sorrendiség stb. pl. tollösszeszerelés 2012. 11.30. Hevér Hajnalka és Tóth Mónika
Válogatás; rendszerezés Csomagolás 2012. 11.30. Hevér Hajnalka és Tóth Mónika
Mindennapos tevékenységek Beszélő… folyadékszintjelző 2012. 11.30. Hevér Hajnalka és Tóth Mónika
Hevér Hajnalka és Tóth Mónika 2012. 11.30. Hevér Hajnalka és Tóth Mónika
Hevér Hajnalka és Tóth Mónika Köszönjük a figyelmet! 2012. 11.30. Hevér Hajnalka és Tóth Mónika