Felsőoktatási Tervezési Testület a tehetséggondozás szolgálatában 2012. október 26.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
Elégedettség a felsőoktatással és a hallgatói szolgáltatásokkal a TÁMOP fejlesztési program első eredményei dr. Székely Mózes elnök Felsőoktatási.
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás TÁMOP-3.2.2/08/A/2 Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon.
A tanácsadó képzés regionális munkaerő-piaci hatásai
Felsőoktatási Fejlesztési Tájékoztató Konferencia Budapest, április 16. Intézményi Diplomás Pályakövetési Rendszer.
A „FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt keretében megvalósuló szakmai tevékenységek TÁMOP /
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
FSZK Nonprofit Kft. ügyvezető
Intézményfejlesztési Terv
általános főig. helyettes
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Gábor Dénes Tehetségpont
D ISSZEMINÁCIÓS K ONFERENCIA „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV Miskolci Egyetem Eszterházy Károly Főiskola Károly Róbert Főiskola I. alprogram: Társadalmi.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
A TÁMOP /01 „FoglalkoztaTárs- Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt április 24.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
A GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR FELADAT- ÉS STRUKTURÁLIS RENDSZERE Szerkesztette: © Dr. Szilágyi Tivadar, KARI TANÁCS KARI TANÁCS TÁRSADALMI.
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Széchenyi István Egyetem, Győr
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
K ÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM T ÁRSADALMI F ELZÁRKÓZÁSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG romagov.kormany.hu A Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
„A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Közművelődési és Képzési Intézet jelene és jövője” augusztus 23.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Cziráki Szabina, az OTDT titkára Szakkollégiumi Műhelykonferencia, Debrecen December 14. Szakkollégiumi tehetséggondozás.
A TDK-rendszerének minőségbiztosítása
KUTATÓ KERESTETIK című projekt a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezésében, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával "A tehetséggondozás területén.
Szakkollégiumi Műhelymunka: Helyzetkép a szakkollégiumi tehetséggondozásról Benkó Marcell - Széchenyi István Szakkollégium / Szakkollégiumok Egyeztető.
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
DETEP-es hallgatónak lenni megtiszteltetés
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Kutató- és kiváló egyetemek Magyarországon - Konferencia a kutatási kiválóság jövőjéről ELTE, június 22. Prof. Dr. Patkó Gyula rektor MISKOLCI EGYETEM.
DPR és ALUMNI Dr. Kuráth Gabriella területfelelős.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Zöld óvodák és Ökoiskolák a köznevelési intézményekben
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az új Alaptörvény és a jogélet reformja
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Ifjúsági feladatok az IKSZT-ben
Előadás másolata:

Felsőoktatási Tervezési Testület a tehetséggondozás szolgálatában október 26.

Felsőoktatási Tervezési Testület feladatai •2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról (Nftv.) „46. § (5) A miniszter a Felsőoktatási Tervezési Testület véleményének kikérése után határozatban dönt a (4) bekezdésben meghatározottak szerint megállapított hallgatói létszámkeretnek a felsőoktatási intézmények közötti megosztásáról.” •A Kormány 19/2012 (II.22.) Korm. rendelete a felsőoktatási minőségértékelés és –fejlesztés egyes kérdéseiről 18. § (2) Az FTT az (1) bekezdésben meghatározott feladatai mellett a) szakértői tevékenysége keretében felméri a felsőoktatással, a felsőoktatási képzéssel kapcsolatos társadalmi, gazdasági és munkaerő-piaci igényeket és szükségleteket, b) előrejelzést készít és annak alapján javaslatot tesz szakpolitikai és felsőoktatás-fejlesztési kérdésekben, c) a miniszter felkérésére ca) egyedi szakértői véleményt ad, cb) az oktatáspolitikai döntéseket megalapozó elemzéseket készít, kutatást végez.” •Dr. Hoffmann Rózsa az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatásért felelős államtitkárának megbízó levele alapján „…javaslatot tesz az államilag támogatott ösztöndíjas és részösztöndíjas létszámokra képzési területenként, szintenként, illetve azok intézményi lebontására” stb.

Felsőoktatási Tervezési Testület összetétele •19/2012. (II. 22.) Korm. rendelet •11 tagú testület (2012. április 21. alakuló ülés) „15. § Az FTT tizenegy tagú testület. Egy-egy tagot delegál a miniszter, a foglalkoztatáspolitikáért, a vidékfejlesztésért, a közigazgatás- fejlesztésért, a fejlesztéspolitikáért felelős miniszter, a Magyar Tudományos Akadémia, a Magyar Rektori Konferencia, Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája, kettő tagot a gazdasági kamarák és egy tagot az egészségügyi kamarák.”

Felsőoktatási Tervezési Központ •FTT titkársága, szakmai döntés-előkészítő szervezete, jelenleg 7 fő munkatárs •Feladatai (FTT, OH, EMMI FHÁT számára): 1.Háttéradatok biztosítása a társadalmi elvárások és képzési stratégiák összehangolását célzó kampányokhoz, beavatkozásokhoz. 2.Kutatások, elemzések elvégzése, modellek megalkotása a felsőoktatási kormányzat számára az átalakuló felsőoktatási rendszer hosszú távú működéséhez. 3.Kutatások és háttérelemzések a TÁMOP 4. projektek ágazat fejlődésre gyakorolt hatásainak vizsgálatára, az OP tervek megalkotásának segítésére, a as fejlesztési igények felmérésére.

TÁMOP •Felsőoktatási szakpolitikai és fejlesztéspolitikai elemzések az ESZA fejlesztések tervezése érdekében – TÁMOP •Tevékenységek: –Képzési szerkezet felülvizsgálata, képzési fejlesztési irányok meghatározása, hallgatói kereslet- és hallgatói vonzáskörzet elemzések –Felsőoktatási tudástérkép, intézményfejlesztési tervek és K+F valamint IKT fejlesztés lehetőségeinek vizsgálata –Felsőoktatási elektronikus tananyagok minőségi elemzése –Országos és regionális reprezentatív vizsgálatok a képzésekkel és a tudománnyal kapcsolatos attitűdökről –Felsőoktatási informatikai és hallgatói szolgáltatási területek, a hallgatók képzésben való részvételét támogató rendszerek felmérése

FTT-FTK főbb eddigi projektjei I. •IFT értékelések -Az intézmények az Nftv. Előírásának megfelelően megfogalmazták a fejlesztési terveiket -Az EMMI szakértők megbízása révén értékelte az IFT- ket és rangsorolta azokat az értékelések alapján -Az értékelési rendszer fontos eleme volt az intézményi tehetséggondozási rendszer

FTT-FTK főbb eddigi projektjei II. •Keretszámok tervezése Nftv 68 § (4) A Kormány a felvétel időpontját megelőző évben (…) határozattal állapítja meg a felvehető magyar állami (rész)ösztöndíjjal támogatott hallgatói létszámkeretet, és dönt ennek képzési szintek, képzési területek és képzési munkarendek közötti megosztásáról. (…) (5) A miniszter a Felsőoktatási Tervezési Testület véleményének kikérése után határozatban dönt a (4) bekezdésben meghatározottak szerint megállapított hallgatói létszámkeretnek a felsőoktatási intézmények közötti megosztásáról. (6) A Kormány és a miniszter a (4)–(5) bekezdésekben meghatározott döntéseinek meghozatalakor figyelembe kell venni • a) a nemzetstratégiai és vidékfejlesztési stratégiai célokat, • b) a közép- és hosszú távú munkaerő-piaci előrejelzéseket, • c) a végzett hallgatók pályakövetési adatait, • d) a képzési területen alap- és osztatlan képzésben indított szakok arányát. –Nem intézményi, hanem a képzési területi bontásnál –Mutatók: munkanélküliség, szakterület és munka illeszkedése, munkahelykereséssel töltött idő hossza

FTT-FTK főbb eddigi projektjei III. •Munkaerő-piaci előrejelzések Célunk a felsőoktatásban használatos áttekintő szakmai háttéranyag megalkotása alapozva a területen tevékenykedő partnereink segítségével, így például: - Az MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaság-tudományi Intézetével, - A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézettel, - Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálattal, továbbá az ügyben szakmailag érintett a Nemzetgazdasági Minisztérium szervezetéhez tartozó Tervezéskoordinációért felelős államtitkársággal.

Tehetséggondozási szempontok a munkában •visszacsatolási mechanizmusok minőségének javításának célja •IFT - kutatóegyetemi pályázat •tehetséggondozás stratégiák között •felvételi eredmények visszacsatolása keretszámokhoz •elhelyezkedések kapcsolata munkaerő-piaci igényekhez •ösztöndíj-allokáció, felvételi jelentkezők kapcsolata rangsorokkal

Tehetséggondozás megjelenése az IFT-ben „A Semmelweis Egyetem szervezett tehetséggondozási programjai a szakkollégiumokban illetve a tehetséggondozási programban valósulnak meg. […] A Kerpel-Fronius Tehetséggondozó Programot az Egyetem szenátusa hozta létre 2007-ben a kivételesen tehetséges hallgatók felkutatására és folyamatos gondozására a szorosan vett egyetemi tanulmányok előtt, alatt és után. A programot a Tehetséggondozó Tanács működteti, a résztvevő karok képviselőinek segítségével. […] Az Egyetem a Kerpel-Fronius Ödön Tehetséggondozó Programra és az ezt koordináló „Tehetségpont” iroda működtetésére éves költségvetésében forrást biztosít.” SE IFT, 55. old.

„A Szegedi Tudományegyetemen két együttműködő intézmény hivatott összehangolni a tehetséggondozási tevékenységet. A Szegedi Tehetséggondozó Tanács feladatai közé tartozik a tehetséggondozás irányelveinek lefektetése, tehetséggondozó programokban, pályázatok, ösztöndíjak elbírálásában való részvétel, valamint a tehetséggondozási programokhoz szükséges tőkebevonás módjának kidolgozása, áttekintése. […] Az SZTE Tehetségpont koordinálja az egyetemi tehetséggondozási tevékenységet, közvetíti a lehetőségeket a hallgatók felé, illetve széleskörű szolgáltatás csomagot nyújt számukra. […]Az SZTE Tehetségpont egyik legfontosabb kezdeményezése a Kiválósági Lista és az ehhez kapcsolódó SZTE TALENT ösztöndíjrendszer.” SZTE IFT, 75. old.

„A 2011-es tanévtől a „TÁMOP-4.2.2/B-10/ Tehetséggondozási rendszer és a tudományos-képzési műhelyek fejlesztése a Széchenyi István Egyetemen” projekt anyagi támogatást is ad a tudományos diákköri tevékenységnek a hallgatók és az oktatók körében történő népszerűsítéséhez, a kiemelten tehetséges diákok pályázatás útján történő ösztöndíj lehetőségéhez, a kiváló konzulensi munka elismeréséhez, kampány programok és TMDK-fordulókon való eredményes szereplésre felkészítő képzési napok szervezéséhez, külső szakemberek bevonásához.” SZE IFT, 46. old.

„A BTK Tanárképző Intézete szakmai koordinátori- tanácsadói szerepet tölt be a Magyar Görögkatolikus Egyház miskolci roma szakkollégiumának munkájában. A szintén a TI égisze alatt működő Hátrány és Iskola Szakmai Műhely napi szintű kapcsolatot ápol a térség HHH-gyermekekkel foglalkozó iskoláival. Mindkét tevékenységi kör állandó lehetőséget biztosít a régióban élő tehetséges általános- és középiskolások felkarolására, gondozására. A roma szakkollégium munkájának szerves része, hogy minden szakkollégistát egy-egy egyetemi oktató (tutor) gondjaira bíz a kar és a tutorok kiválasztásában, munkájuk koordinálásban aktív szerepet játszik.” ME IFT, 55. old.

Köszönöm a figyelmet! Székely Mózes