Merre jár a tekintetünk?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az emberi agy… … ott vág át, ahol tud!.
Advertisements

Peterhof, vagy másképpen a Nyári Palota a legrégibb és a legleny ű göz ő bb valamennyi pétervári uralkodói rezidencia közül, 29 kilométerre fekszik a.
A SZIVÁRVÁNY.
Stacionárius és instacionárius áramlás
Talán egy űrlény? Ez itt egy emberi arc. Egy koponya ?
Az emberi szem optikai tulajdonságai Optické vlastnosti ľudského oka
Péter Pázmány Catholic University, Department of Information Technology Videó előfeldolgozás Audio előfeldolgozás Szinkronizált Audio-vizuális adatbázis.
Az internet, a TV és társas támogatás összefüggései
Kincs projekt.
Lean és egyéb „japán rendszerek” kulcsa, a dolgozók motiválása
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Metszetek.
3. lépés: Fenomenológiai elemzés
Idézetek Carl Gustav Jungtól ( )
Miért láthatjuk a tárgyakat?
Számold meg a fekete pontokat!
Segédprogram Chaospro. Mire szolgál? A geometriában hagyományosan egy görbe egy-, egy felület két-, és egy térbeli test háromdimenziós. Az úgynevezett.
Térábrázolás különböző életkorokban
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
A szürke vizszintes csikok nem egészen vizszintesek…
Sztereogram.
…mű lehet: nyomtatott (névjegykártya, prospektus, levélpapír, boríték, jegyzetpapír, plakát) elektronikus (prezentáció, hírlevél, weboldal, multimédia,
Bevalljuk: optikai csalódást akarunk okozni
2. előadás GÉPRAJZ, GÉPELEMEK I..
3. Vetületi ábrázolások számítási eljárásai
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Verbális kommunikáció
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
A szem betegségei.
A holdillúzió magyarázata
Az emberi agy gyakran becsap!
Expresszionizmus 31/A.
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
R&R vizsgálatok fejlesztése trendes jellemző mérési rendszerére
Képalkotás lencsékkel Tvorba obrazu šošovkami
Szemhibák, szemüvegek Chyby oka, okuliare
Az emberi agy és a szem.
Védekezés és alkalmazkodás az agrárterületeken III. Magyarországi Klímacsúcs Szentendre, január 19. Jolánkai Márton Szent István Egyetem.
(A rovarok tájékozódása)
A digitális áramkörök alapelemei
„Papírképek” Gothár Péter fotói a Fugában. Április 30-a és május 17-e között Gothár Péter képeinek adott otthont a FUGA – Budapesti Építészeti Központ.
A fénysugár eltérülése
Készítette: Garay Adrienn
Optikai csalódások.
3. Vetületi ábrázolások számítási eljárásai
Géprajzi egyszerűsítések és különleges ábrázolások
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Tim Burton filmjei. Tim Burton amerikai rendező Születési dátum: augusztus 25 Születési dátum: augusztus 25 Születési hely: Burbank, California.
Meg tudod különböztetni a színeket?! OK, Akkor nézd meg ezt a képet...
OPTIKAI LENCSÉK 40. Leképezés domború tükörrel és szórólencsével.
Mit látsz? Fiatal lány vagy öregasszony?.
A stockholmi metro A stockholmi metrót "a világ leghosszabb művészati galériájának" nevezik. 3 fő vonala (a kék, a vörös és a zöld) közel 110 km.
HIPERKOCKA.
Az emberi agy… … ott vág át, ahol tud!.
OPTIKAI TÜKRÖK ÉS LENCSÉK
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Bináris kereső fák Itterátorok.
Összeállította: Nikli Károly 2013
Botyánszki Laczik Rácz
VáltozatokVáltozatok. A Tudós, Művész, Orvos, Tanító, Ezermester, Edző, Építész vezeti a manók városának építési munkáit.
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
A szem, látásjavító eszközök.  A fény a pupillán keresztül jut a szemünkbe.  A szemlencse domború optikai lencse. Anyaga rugalmas, alakját és fókusztávolságát.
Stacionárius és instacionárius áramlás
Stacionárius és instacionárius áramlás
Árnyékszerkesztés alapjai
PROKO karácsonyi KVÍZ Logók.
Egy tévedés anatómiája Összeállította: Balthazár Zsolt
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
A Biblia és a képzőművészet
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
Előadás másolata:

Merre jár a tekintetünk? Mintegy 50 éve Alfred L. Yarbus orosz pszichológus önkéntesek szemmozgását követte nyomon, miközben emberi arcképeket mutatott nekik. Megállapította, hogy a megfigyelők többsége a szemekre (valamint kisebb mértékben a szájra) összpontosított a portrékon. Társas főemlősökként az emberek nagy fontosságot tulajdonítanak a többiek nézési irányának megállapítására. A tekintet irányának ismerete fontos a másik szándékának fölmérésében, és létfontosságú a kötődések és kapcsolatok kialakulásában. A kisbabák igyekeznek céltudatosan a szüleik szemére fókuszálni, a szerelmesek hosszasan bámulnak egymás szemébe. A megfigyelések szerint a csecsemők figyelmét jobban leköti egy egyszerűen, de realisztikusan fölvázolt arcábrázolás, mint egy olyan, amelyen a szemeket és az arc többi karakterisztikus jellemzőjét nem a helyükre rajzolták.

Yarbus eredeti képei. A jobboldalin rajzolt vonalak azt mutatják, miképpen pásztázza szemünk a fotón megjelenő nő arcát, tekintetét keresve

A Kaliforniai Műszaki Egyetem (California Institute of Technology, Caltech) modern szemmozgás-vizsgálati képe

Merre néznek az ikrek?

Az illúzió mindkét fotó esetében a következő módon működik Az illúzió mindkét fotó esetében a következő módon működik. A fotó valójában nem egy kép, hanem "hibrid": ugyanannak a nőnek a két egymást átfedő fényképe. Az egymásra montírozott fotók két fontos szempontból különböznek: a térbeli részletekben (finom vagy durva), és a nézés irányában (oldalra vagy egyenesen előre). Az egymásra néző fotók csupán elnagyolt részeket tartalmaznak, ezért jobban láthatók távolról. Az előre néző képeket éles részletek építik föl, amelyeket jobban látni közelebbről. Amikor közeledünk az így összeállított képekhez, megpillantjuk a finom részleteket és úgy tűnik, a nővérek előre néznek. Amikor távolodunk, a durvább részek dominálnak, ezért a nővérek látszólag egymásra pillantanak.

Képtárban járva bizonyára mindenki észrevette már, hogy az arcképek szeme mintha követné a nézelődőt. Ez az illúzió a látással foglalkozó kutatók fantáziáját is megmozgatta. 2004-ben Jan Koenderink, Andrea van Doorn és Astrid Kappers, az Utrechti Egyetem látáspszichológusai, valamint James Todd az Ohio Állami Egyetemről arra a következtetésre jutottak, hogy e lenyűgöző illúzió létrehozásához nem szükséges semmilyen különleges művészi képesség, csak az, hogy a lefestett személy egyenesen előrefelé nézzen, és a látórendszer gondoskodik a többiről. Az egyszerű magyarázat az, hogy noha mi különböző látószögekből nézhetjük a képet, a kép maga sosem változik. Amikor ugyanis egy falon lógó festményt nézünk, akkor a közeli és a távoli pontokat meghatározó vizuális információ nem változik. Az agyunk azonban úgy értelmezi ezt az információt, mintha igazi háromdimenziós tárgyra vonatkozna.