A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Hogyan válasszunk vezetési filozófiát (paradigmát)? A klasszikus filozófia vezetési modellje: Az Ágazati-funkcionális paradigma: a klasszikus menedzsment filozófiája A siker képlete a teljesítmény = specializáció + szabályozottság A vezető törekvése: Célok lebontása A munkamegosztásban elfoglalt hely kijelölése A munkavégzési szabályok meghatározása Szoros felügyelet (szupervízió) Dilemmák: A szabálykövető végrehajtást vagy a tényleges teljesítményt jutalmazzuk? Mi legyen a kiválasztás alapja: lojalitás vagy szaktudás
A jelen paradigmája: „a participáció” A menedzser filozófia a beosztottak részvételére alapozza a sikert. A környezet jellemzői: gyorsan változó, komplex, a tudás és az információ növekvő jelentősége Az alkalmazkodás eszköze: a folyamatos változás kényszere A munkavállaló tulajdonságai: az elismertségre való törekvés, a siker mércéje az előmenetel, növekszik a felelősség vállalási hajlam. A siker képlete a teljesítmény = delegálás + pénzügyi kontrol A kor tipikus vezetői modellje: MEV (megegyezéses eredménycélokkal történő vezetés) A szervezet jellemzően lapos decentralizált struktúra Delegált döntési jogkör Erőforrások decentralizálása Dilemmák: Hogyan hangolható össze a parciális célok és az össz-szervezeti cél elérés közötti összhang?
A jövő paradigmája: az „empowerment” A vezető a beosztottat nem magatartás kontrollal szabályozza, hanem a mindenki által elfogadott értékekkel vezérli. A siker képlete a teljesítmény = tudás + felhatalmazás (empowerment) Az empowerment olyan vezetési filozófia, amely a több információval rendelkező beosztottnak döntési és cselekvési szabadságot ad. A beosztott nem csak a döntési jogot kapja meg, hanem a szükséges erőforrásokat is a rendelkezésére bocsátják.
„New Public Management” vagy ágazati szervezéstan? Általános vonások: az állami szerepvállalás csökkenése a teljesítményelv előtérbe helyezése az állami szféra hatékonyságának, minőségének növelése Főbb megoldások: a piaci mechanizmusok alkalmazása közszolgáltatási tevékenységek kiszerződése új menedzsment-technikák alkalmazása szervezeti és döntési decentralizációfogyasztó- és ügyfél-orientáció minőségbiztosítási rendszerek