Pécsi Tudományegyetem Illyés Gyula Főiskolai Kar

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Bodor Ákos – Grünhut Zoltán MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
Advertisements

Az Európában élő körülbelül 10–12 millió roma közül sokan naponta szembesülnek az előítéletekkel, a tolerancia hiányával, a hátrányos megkülönböztetéssel.
Egymásért fordítsuk meg a napot!. Célok •a fogyatékos emberek elfogadottságának növelése érdekében: ▫integrált események szervezése, ▫a fogyatékos emberek.
A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Budapest Főváros Ifjúsági Koncepciója „Kezdeményezés, Koordináció és Kooperáció” Gergely Péter április 6.
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
Önkéntesség Miért is jó a Nyíregyházi Főiskola diákjaként önkéntes munkát vállalni és miért különösen jó ez egy Tanodában? Készítette: Hajdu Zsolt és Dudás.
KLASZTER A FOGYATÉKOS EMBEREKÉRT Szakmai konferencia Pécs, szeptember
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Mentorszülők – mentőszülők autizmusban
Egészségfejlesztésének lehetséges irányvonalai
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
A könyvtárak szociális funkciói. Visszatekintés  70-ES ÉVEKTŐL - “MŰVELŐDÉSI HÁTRÁNY”  MANFRED NAGEL(1982) - SZOCIÁLIS FUNKCIÓ MEGHATÁROZÁSA - “ KÜLÖNLEGES.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Küldő intézmény: Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Véleménymegosztó szubkultúrák: EMO Készítette: Starcsevics Nikoletta Témavezető:
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
FOGÓDZÓ Gyermek Segélyezési Egyesület. A kezdetek … Úgy gondoltuk, hogy szeretnénk anyagi és érzelmi segítséget nyújtani azoknak a gyerekeknek, akik a.
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Fogd A Kezem Alapítvány
Települési mediációs modellprojektek tapasztalatai Benedek László Június 19.
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
Az Inklúziós Index hazai adaptációja
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
Köztünk élnek. Ismered őket? EIA/2012/
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Resztoratív módszerek az iskolában
Az Ifjúság Program. Az ifjúsági projektek meghatározása Nemzetközi ifjúsági projekt: olyan projekt, amely a résztvevők személyiségfejlődését.
Bodor Tamás főosztályvezető-helyettes Gyermek és Ifjúsági Osztály
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Szakdolgozat védés A társadalmi felelősség megjelenése a vállalati döntésekben és gyakorlatban Készítette: Harmati Andrea.
A társadalmi felelősségvállalás civil példái – jó gyakorlatok a Nyugat-dunántúli és Észak- alföldi régióból Kóbor Krisztina 2010.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Mire jutottunk? HEFOP Albert Fruzsina, vezető monitor.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
Az egészségvédelmi program megvalósításának értékelése A program ideje: – A Béres József TIT Kisvárdai Egyesületének Egészségvédelmi.
Szórvány és nemzetépítés – Nemzetközi konferencia – Civil szerepek és önépítkezés szórványban Kovács Katalin – Szórvány Alapítvány Temesvár, május.
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Sásdi Faodu Egyesület 2001 – től napjainkig. A kezdetektől vállaljuk a sásdi térségben élő hátrányos helyzetű fiatalok összefogását és támogatását, a.
A természet, mely körülvesz és kiszolgál bennünket, melyben élünk, és amit védeni, az utókornak megőrizni kötelességünk. A programsorozatra szeretettel.
A reintegráció lehetőségei
Kik vagyunk? A szervezet alapítói elsősorban az ELTE szociális munkás, szociológus, szociálpolitikus, pszichológus és jogász hallgatói közül kerültek.
Családoknak szóló, helyi szemléletformáló programok támogatása „Tehetséges vagyok a családom támogat” NTP-CSSZP-M –
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
A SELMECBÁNYAI HAGYOMÁNYŐRZÉS, MINT SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉS Kovács Nikolett Andragógia III. Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ”
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
Ágazatközi szakmai találkozók
Óvodai és iskolai szociális segítés
Család – és Gyermekjóléti Központ
Társadalmi követelmények és igények speciális könyvtári ellátásra
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

Pécsi Tudományegyetem Illyés Gyula Főiskolai Kar Mindannyian mások vagyunk… A fogyatékos fiatalok megismerésére, elfogadtatására indított helyi és országos kezdeményezések Mészáros Mónika Pécsi Tudományegyetem Illyés Gyula Főiskolai Kar szociális munka szak

Mottó “Ha valamit nem szeretsz, változtass rajta! Ha változtatni nem tudsz, változtass azon, ahogy gondolkodsz róla!” (Maya Angelou)

Probléma felvetése Témaválasztás oka: Saját tapasztalat a fogyatékos személyek életéről. Előítéletek a fogyatékos személyekkel kapcsolatban.

Cél A szűkebb környezetem megismertetése a fogyatékos fiatalokkal, A fiatalok szolidaritásérzésének felerősítése, a befogadás elősegítése, Felhívni a figyelmet a fogyatékossággal kapcsolatos társadalmi deficitekre, Szemléletváltozást elérni szűkebb társadalmi környezetemben a fogyatékossággal élőkkel kapcsolatban.

Kutatás területei Láthatóvá tétele egy lokálisan indított önkéntes programnak, ami az ép fiatalokat ismerteti meg fogyatékos társaik életével. Országos program bemutatása, valamint azon lehetőségek átgondolása, hogy azt miként lehetne összekapcsolni a lokális programmal.

Elméleti keretek Fogalmak - 1970-80-as évek - Napjaink Kategóriák - Modellek Etikai dilemmák Jogszabályok - 1998. évi XXVI. törvény - 2003. évi CXXV. törvény

Mosolyország Alapítvány Az alapítók: Mosoly Alapítvány, Concorde Értékpapír Rt., DIMENZIÓ Csoport és a magyarországi Raiffeisen Bank. A nyilvántartásba vétel ideje: 2004. június 15.

Mosolyország Alapítvány Döntésük indoklása: Magyarországon hivatalosan számon tartott, 600 ezer főt számláló fogyatékos személyeken kívül nagy számban élnek köztünk olyanok, akik különböző, kevésbé látható problémával küzdenek. Ők mind társadalmi segítségre szorulnak. A szemléletformáló kampány kereteit az általuk létrehozott civil szervezet, a Mosolyország Alapítvány teremti meg.

Mosolyország Alapítvány Alapítvány célja: A segítséggel élők társadalmi integrációjának elősegítése, a hátrányos helyzetű emberekkel szembeni előítéletek csökkentése. Az eszközök: Több éven át tartó szemléletformáló médiakampány-sorozat, szakértők által kidolgozott szakmai program megvalósítása.

Mosolyország Alapítvány A szemléletváltás első lépése: - Új fogalom bevezetése. A fogyatékos, vagy fogyatékkal élő kifejezést nem tartja megfelelőnek, mert az negatív asszociációkat ébreszt. Az Alapítvány ezért segítséggel élőkről beszél.

Országos program Kapcsolda-program Mottó: „Közelítsünk egymás felé” A program keretében speciális foglalkozást igénylő és „egészséges” gyerekek töltenek el egymással egy-két napot – az egészségesek iskolájában. Célja: A gyerekek ismerjék meg egymás helyzetét, és ezáltal kicsit magukat. A fiatalokkal indulhat el egy szeretetteljesebb, toleránsabb társadalom kialakulása.

Kapcsolda program Program indítója: Szalay Kriszta Indulás: 2007-ben. Korcsoport: 3-25 éves korosztály A program időtartama: 1 nap, de legalább 4 óra. Folyamat: felkészítés, megvalósítás, Kapcsolda-Staféta. A segítséggel élőkhöz 2 „pótszülő”, „póttestvér” csatlakozik.

Kapcsolda program Az ötlet alapja Szalay Kriszta által írt színdarab: „És a nyolcadik napon” (A színdarabból film is készült) Történet: Egy egyedülálló nő Down-szindrómás gyermeket hoz a világra. Az ő történetüket, küzdelmeiket mutatja be a színdarab és a film. Érdekesség: A főszereplők valóban Down-szindrómás gyermekek, a színdarabban és a filmben is.

„Ha bárki megkérdezte volna tőlem, hogy szeretem-e a gyerekem, reflexből rávágtam volna, hogy igen! De közben nem. Csak mindent csináltam vele, mert kellett. Amikor ezt kimondtam, amikor ezt ki mertem mondani, hogy nem szeretem, akkor fogadtam el őt.” („És a nyolcadik napon”, Szalay Kriszta)

Helyi program Önkéntes Klub Szekszárd: - 2007-ben született meg ebben a formában. - A Polip Ifjúsági Iroda keretein belül működik. - Technikailag és szakmailag az iroda segíti. - Pályázatokból finanszírozzák a klub tevékenységét. - A 8. számú Különleges Gyermekotthonnal is dolgoztak.

Önkéntes Klub Szekszárd 8. számú Különleges Gyermekotthonnal való együttműködés: - Az Önkéntes Klub egy programsorozatot pályázott meg, melynek minden eleme a Gyermekotthon köré szerveződött. Tartalmazta: Kézműves foglalkozásokat Sötétvölgyi kirándulást Budapesti kirándulás

SZIFÖN - Szekszárdi Ifjúsági Önkormányzat Diákönkormányzati tagokból áll. Célja: Szekszárd városában gondoskodjon a demokratikus jogok gyakorlásának formáiról (választások, testületi tevékenység, képviselői munka, stb.).

Kutatás bemutatása Hipotézisek: 1. Feltételezem, hogy az előítélet fő oka, hogy nem ismerik kellőképpen az ép emberek a fogyatékos személyek életét, és magát a fogyatékosságukat sem. 2. Nyitottak a helyi fiatalok azokra a programokra, melyeknek célja a fogyatékos személyek elfogadtatása, megismertetése. 3. Véleményem szerint lehetőség lenne a Kapcsolda-programot kiterjeszteni Szekszárdra is.

Önkéntes Klub Szekszárd Interjú Pegler Erika koordinátorral: Helyszín: Polip Ifjúsági Iroda Az első program indulása a Gyermekotthonban: Az önkéntesek felkészítése az értelmi fogyatékosokkal való találkozásra. „Megbeszéltük az első program előtt, hogy mire számíthatnak az önkéntesek. Hogyan lehet és kell viselkedni velük. És megbeszéltük azt is, ha volt valakinek fenntartása.”

Önkéntes Klub Szekszárd Az önkéntesek visszajelzései a programról pozitívak voltak. „Az önkéntes klub éltében meglátásom szerint ezek a programok a legnépszerűbbek, idézőjelben. Tanulságos dolog ez az önkénteseknek.” - Az otthonban lakó gyermekek mindig várták/várják az önkénteseket.

Önkéntes Klub Szekszárd Nyilvánosság elérésének nehézsége Más szervezettel való együttműködésre való nyitottság Civil szervezetként nehezen boldogulnak. „A civil szervezetekről való gondolkodásmódon kéne változtatni a döntéshozók részéről. Legalábbis itt helyi szinten.”

Önkéntes Klub Szekszárd Kérdőíves vizsgálat a tagokkal: 16 személy kapott kérdőívet, ebből 8 személy töltötte ki. Első kérdésblokk a klubba való bekerülésre vonatkozott. Az együttműködést pozitívnak ítélték meg a csoportban.

Önkéntes Klub Szekszárd A fogyatékos társaikkal kapcsolatos negatív és pozitív érzelmek közül az alábbiak jelentek meg a leggyakrabban: Aggodalom Sajnálat Tanácstalanság, feszélyezettség

Önkéntes Klub Szekszárd A tagok szívesen vennének részt szemléletváltó programokon. Fontosnak tartják ezeket a programokat. Egy önkéntes így vélekedett: „Nagyon fontos, mivel sok ember fél tőlük, és így megismernék őket, és már nem tartanának tőlük, és meglátnák bennük az értékeket.”

Szekszárdi Ifjúsági Önkormányzat Tagokkal fókuszcsoportos interjút készítettem: 4 interjú alanyom volt. A 4 személyből 1 személynek volt kapcsolata fogyatékos személlyel (családtag). A megkérdezettek elmondták, hogy sem otthon, sem az iskolában nem jelent meg a fogyatékosság témája. Ezt ők hibának érzik. Kérdéseimben kitértem saját véleményeikre a fogyatékosságról.

Szekszárdi Ifjúsági Önkormányzat Négyből ketten vettek már részt olyan programon, ahol volt fogyatékos személy. Mindannyian egyetértettek az ilyen programok hasznosságában és fontosságában. Egyetértés volt abban is, hogy kortársaik nem szívesen töltenek időt fogyatékosokkal. Véleményük szerint nehéz erről a témáról beszélni.

Kapcsolda-program Interjú Szalay Krisztával: Célja volt, hogy szemléletváltozást érjen el először a színdarabbal, később a programmal. Kezdetben a program elutasításokat kapott, csak kevés iskola fogadta be. Elmondta, hogy az egészséges fiataloknál a maguk köré felhúzott falak a program során leomlanak, tehát nyitnak társaik felé.

Kapcsolda program - Kriszta beszélt a fenntartási nehézségekről is. - Nehézségként említi a felnőtt társadalom hozzáállását a programhoz, az elutasítás megjelenését. - A média elérésének, használatának problematikája is megjelenik az interjúban.

A kutatás konklúziói Mindenki egyetértett a programok fontosságában. Egyetértés volt a társadalom előítéletességében is. Kiemelték, hogy a legfontosabb szocializációs színtereken (család, szűkebb környezet, iskola) nem jelenik meg a fogyatékosság problémája. Ezt hibaként említették a megkérdezettek.

A kutatás konklúziói A résztvevők által legfontosabban ítélt problémák (mind helyi, mind országos szinten): - Az adott környezet megmozdítása a programokon való részvételre. - A nyilvánosság elérése. - Együttműködő partnerek bevonása (intézmények, szponzorok). - A civil szervezetek működtetésének problémái.

Válasz a hipotézisekre 1. Az előítéletesség fő okaként a megkérdezettek az információhiányt emelték ki. 2. A megkérdezettek nyitottak lennének a szemléletváltó programokra, és hasznosnak érzik azokat, mivel, kortársaik így megismerhetnék fogyatékos társaikat és csökkenhetne az előítéletesség. 3. Szekszárdon fogadókészség mutatkozik a Kapcsolda program iránt. Az Önkéntes Klub Szekszárd koordinátora is csatlakozna a programhoz.

„Van egy mondás, hogy Isten hat nap alatt megteremtette a világot, a hetediken megpihent, körülnézett, és megteremtette a nyolcadikon a Down-szindrómásokat, hogy több szeretet jusson a földre.” („És a nyolcadik napon”, Szalay Kriszta)

Köszönöm a figyelmet!