I. A CSOPORTFOGALOM TISZTÁZÁSA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Advertisements

A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Csoport munka.
Civil szerepek és civil szereplők
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
Társismeret.
1 A négy kvadráns: Az emberi valóságok integrált térképe.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Konfliktus és kooperáció
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
A deviancia összetett fogalma
1 Pluralizmuselméletek © kurtán sándor 2011 érdekegyeztetés és érdekérvényesítés az eu-ban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A személyiség.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A harmadik erő elméletei
A fogyasztói magatartás
Szocializáció Fogalmak:
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A politika intézmény-és rendszerelméleti megközelítései
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
A KISCSOPORT. Megközelítések: Cooley: primerszekunder ( az empirikus valóságban(társadalmi munkamegosztás létező, konkrét alakzat)következménye) Simmel:
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Szegénység Alapfogalmak.
Társadalmi szerkezet Szerep és státusz.
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
A szociálpszichológia tudományos alapjai
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Az iskolai csoportok sajátosságai
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
NEVELÉSELMÉLET.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az elméletek és a gyakorlat viszonya a szociális munkában Összeállította: Ágoston Magdolna Forrás: Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd,
A pszichikumról általában
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
A történelmi tanulás sajátosságai
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Éntudat – identitástudat - énkép
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Glenn C. Loury A faji egyenlőtlenségek anatómiája nov. 19. ELTE ÁJK.
Szociológia - Jogszociológia
Pszichológiai Ismeretek
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
A gender-kutatások kritikai jellege Dr. Molnár László PhD egyetemi docens NYME FMK Tanárképző Intézet.
A deviancia értelmezési kerete
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
2. Előadás Kötelmi jog - szerződés
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Terminus (terminus technicus). Terminology - Vocabulary International standard: Terminology - Vocabulary (ISO 1087, 1990 Genf)
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
Tárgyalás és kommunikáció a tanácsadó és az ügyfél kapcsolatában Szociálpszichológiai szempontok Dr. Dévényi Márta Egyetemi adjunktus Pécsi Tudományegyetem.
Szociálpszichológia – csoportközi viszonyok, előítéletek, szerepek, identitás Illés Anikó MOME.
ÖNISMERET.
Kultúra és kommunikáció
Szociálpszichológia-2 Attitűd
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
Előadás másolata:

I. A CSOPORTFOGALOM TISZTÁZÁSA alapösszefüggések – definíciók

Az előadás főbb témái Szociálpszichológiai alapösszefüggések: itt a csoport – hol a csoport? Mi a csoport? Csoport, osztály, rézeg, sokaság Csoportdefiníciók (interakcionalista, struktúralista, csoportdinamikai) Csoport: kiscsoport – nagycsoport A csoportlélektani jelenségek ontológiai és ismeretelméleti státusza (van- e „csoportlélek” – s ha nincs, akkor mégis miért érdemes ezt a kérdést firtatni?)

Az előadás további főbb témái (kis)csoport: a társadalom modellje? Leíró és operacionális alapfogalmak (szociális kapcsolatok, szerepek, személyek, szituáció stb.) Miért folynak kiscsoport-kutatások?

csoportok

Felületesség vagy alaposság A szociálpszichológia alapösszefüggései – kognitív pszichológiai szemszögből A személy Motivációs elvek Kontroll Kapcsolat igény Pozitív önértékelés Feldolgozási elvek Konzervativizmus Hozzáférhetőség Felületesség vagy alaposság A valóság megkonstruálása A társas befolyás egyetemessége A társas világ HOL VAN ITT A CSOPORT?

A szociálpszichológia alapjelenségei – interakcionalista szemszögből szerep nagy- cso- port nagy- cso- port attitűd kis- cso- port kis- cso- port E A szociális percepció identitás ITT MÁR VAN CSOPORT!

1. Mi a csoport? Egyének olyan együttesei, amelyeket bizonyos közös ismérvek kötnek össze. Meghatározott számú egyénre utal, akik rendszeresen kapcsolatba lépnek egymással. Az interakció rendszeressége a tagokat rájuk jellemző közös jegyekkel és tulajdonságokkal ruházza fel, sajátos különálló egységgé kovácsolja. Ezért a csoporttagok elvárnak egymástól bizonyos viselkedési formákat, ami a kívülállókra nem vonatkozik.

Csoport, osztály és réteg A csoport az osztálynál és a rétegnél általánosabb fogalom Az osztály és réteg is csoport („nagycsoport”) De a csoport fogalma alatt általában kiscsoportot értünk

Csoport és sokaság A sokaság olyan emberek csoportosulása, akik ugyanabban az időben és ugyanazon a helyen tartózkodnak, de más kapcsolat nincs közöttük (pl. egy utca járókelői, egy mozi közönsége)

Csoport – statisztikai csoport Az emberek statisztikai csoportosítása: olyan embercsoport, akiket valamely közös tulajdonság – azaz társadalmi kategória (foglalkozás, lakóhely, jövedelem stb.) – alapján sorolják egy adott csoportba

Csoportdefiníciók 1. Létezik-e minimál-definíció? (A csoport kísérleti vizsgálatánál előálló probléma ez.) „Üres” definíció: A csoport egy vagy több közös jellemzővel bíró egyének halmaza.

Csoportdefiníciók 2.: interakcionalista orientációk „Csoporton a személyek megszabott sorát értjük, akik egymással érintkeznek, és minden személy közvetlenül érintkezni tud.” (Homans) „tetszés szerinti számú személy, akik egyetlen vagy több találkozás révén érintkeznek.” (Bales)

Csoportdefiníciók 3: strukturalista orientáció „A csoport az egyének olyan együttese, amely elkülönült entitásnak minősíthető.” (Newcomb)

Csoportdefiníciók 4: csoportdinamikai orientáció Kurt Lewin szerint: a kiscsoportban az interdependencia a meghatározó – dinamikusan nyitott rendszer – a cél elérésének és az adaptáció síkján állandóan visszacsatol

Morton Deutsch csoportdefiníciója A csoport két vagy több személyből áll, akik: 1. közös tulajdonság(ok)kal rendelkeznek, 2. a tagok önmagukat egységként szemlélik, 3. bizonyos célok/érdekek pozitív kölcsönös összefüggésének tudata él a tagokban, 4. a tagok interakcióban állnak egymással, 5. a tagok céljai egymást kölcsönösen feltételezik, elérésükre együttesen törekszenek, 6. rég fennálló csoportokban normarendszer alakul ki, mely szabályozza és irányítja a tagok interakcióit, 7. és szabályok sora alakul ki.

Johnson & Johnson kombinált definíciója Két vagy több egyén, akik interakcióban vannak egymással, kölcsönösen függnek egymástól, önmagukat és mások őket olyannak definiálják, mint akik egy csoporthoz tartoznak, osztoznak a normakialakításban a közös érdeklődéshez kapcsolódó ügyek esetén és részt vesznek az egymásba kapcsolódó szereprendszerben, befolyásolják egymást, a csoportot (a csoporttagság tényét) jutalmazónak találják, és közös célt próbálnak elérni.

Mi is tehát a (kis)csoport? Az interperszonális érintkezések mentén szerveződő emberi társulás(ok). A csoporttagok közös normát, hiedelem- és értékrendszert osztanak, meghatározott kapcsolatok fűzik össze őket, oly módon, hogy bármelyik viselkedése hat az összes többire, és hasonló módon motiváltak a specifikus cél elérésére.

A csoportlélektan jelenségei Az „ősi kérdés”: van-e csoportlélek? Az egyéni pszichikumból nem vezethetők le a csoportjelenségek! (Tehát van kollektív psziché?) A csoport pszichikus történéseit csak az egyéni pszichikum hordozhatja, de a csoportban van valami többlet: ez az interdependencia (K. Lewin)

Az interdependencia A csoport mint sajátlagos jellemzők hordozója A csoport mint az egyéni viselkedés referencia kerete A csoport mint szocializációs tényezők hordozója (pl. az „én” korábbi csoportvonatkozások produktuma)

A (kis)csoport: a társadalom modellje? A társadalom csoport-atomisztikus felfogása A társadalom:lineárisan egymásba kapcsolódó csoportokból áll Ezt gondolta Homans: The Human Groups (1950) című művében Társadalmi szerződés elmélete (Rousseau)

A csoport perszonális és strukturális megközelítése Perszonális megközelítés: a csoport interaktív rendszer (pszichológia) Strukturális megközelítés: a csoport mint társadalmi intézmény (szociológia)

A kiscsoport-lét kritériumai Társadalmi alakzat: közös cselekvés és szolidaritás alakítja ki az összetartó „mi”-élményt – szervezett keretek között alakul ki spontán kezdeményezésre Preszociális: nem szervezetten kapcsolódik a termelésen nyugvó makroszociális hálózatokhoz Alegális: kiesik a makroszociális intézményhálózathoz fűződő jogrendszerből – mégis az intézményes lét felé halad: szokásokat, szabályokat hoz létre

Alapfogalmak: 1. szociális kapcsolatok strukturális kapcsolat – túlterjed az egyes tagok élettartamán és részvételén, exterioritás és kényszer jellemzi (Durkheim) emberek közötti kapcsolat - lazább, „lágyabb”; átalakul és megszűnik, ha a csoport egy tagja kilép vagy egy új tag belép „külső rendszer” – a (kis)csoportot körülvevő strukturális kapcsolatok világa, a „környezet” „belső rendszer” – a csoport tagjaiban a csoportfolyamatok során kialakuló viszonyulások, érzelmek (Homans)

Alapfogalmak: 2. Személyek Identitás: az egyén szociális objektiválódása egy név, egy cím, életkor, nem (általában: kategória) mentén – egy embernek általában több identitása van, amit helyzetek és e helyzetekben adott, előálló kölcsönös előfeltevések határoznak meg – egy összeszokott csoportnak (és tagjainak) van identitása

Alapfogalmak: 3. Szerep és szerepmagatartás Szerep: megerősített identitás(ok), melyek az egyént „kötik” – kölcsönös megegyezésen alapuló elvárások, amelyeket a különböző szociális helyzetekben a mindenkori megerősített identitások keltenek életre Szerepmagatartás: szerep-interpretáció – azért van, mert a szerep hordozója sok identitást visz a cselekvésbe – így két véglet: (a) lojalitás – az egyén önmagát feláldozza a pozíciónak (b) őszinteség – az egyén önmagát a pozíció fölé helyezi

Alapfogalmak: 4. Szituáció A magatartás csak akkor állhat elő, amikor már adott az a helyzet, amelyben megvalósulhat. Goffman-féle törvény: a konkrét helyzetet valamely tevékenység definiálja, azaz a szituáció túlmutat a viselkedés konkrét keretein

Alapfogalmak: 4.1. A kiscsoport beágyazottsága Minden kiscsoport mögött beavatkozásra készen ott áll a társadalom. - A helyzetek specifikálása ebből következik: Korszakos szituáció: történeti és makro-szociológiai determináns - a kiscsoport-kutatás történeti távlat nélkül dolgozik! Szubtársadalmi szituáció: az egyén társas- és csoportviszonylatainak komplex valósága, mely sohasem azonos (teljesen) a „laboratóriumi csoporttagsággal” Konkrét szituáció: az a keret, amelyben a kölcsönös tevékenység lejátszódik. Ezt a „színrevitel” definiálja.

Miért folyik kiscsoport-kutatás? A csoportnak az egyénre gyakorolt hatása: szociális befolyásolás (pszichológiai megközelítés) – a szociális környezetben miképpen zajlik az egyéni fejlődés – a csoport ekkor adottság: a „másik ember”, az egymásmellettiség („co-acting group”, „interacting group”) Csoportfolyamatok, csoportstruktúrák: a csoport mint szociális vonatkozások és szabályszerűségek zárt rendszere (szociológiai megközelítés) – a (kis)csoport modell a társadalom vizsgálatában – „A mikrokozmosz szintézise” (Homans) Szubkultúrák, kulturális hagyományok és hagyományozás (kulturális antropológiai és történeti megközelítés) – egyének együttléte hosszabb időn keresztül a kognitív, emocionális stb. perspektívák kölcsönös kiegyenlítődéséhez vezet – a csoport közös kultúrája

A mikrokozmosz szintézise „Meglehet, egyáltalán nem tudunk olyan elméletet megfogalmazni, amely egész államokra vagy nemzetekre alkalmazható, de talán a kis csoportokra mégis kidolgozhatunk ilyen elméletet. A mikrokozmosz szintézise – ez hihetőleg elérhető cél, a kis csoport környezete pedig talán elég kicsi ahhoz, hogy teljesen kifürkésszük.” (Homans, 1950)