A gyógypedagógus lelki egészsége

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Papp Győző szupervizor Humánszolgáltató Központ Szekszárd
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Az iskolai szociálismunka
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Az utógondozás szerepe és fontossága az Igazságügyi Szolgálatnál
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
EZ A MUNKA ÜZLETI LÉPÉSEK. Elvisszük a hírt mindenkinek, mert keressük azokat, akik: •Változtatni akarnak (a körülményeiken) •Ambiciózusak (tesznek érte)
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Értékelés a pedagógiában
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Motivációs kérdezés technikája
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-I. Pszicho-dinamikai elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991 (81.o.)
Gordon W. Allport vonáselmélete
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Társadalmi szerkezet Szerep és státusz.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A család szerepe, jellemzői
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A SZOCIALIZÁCIÓ.
Egyéni döntések a szervezetben
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Szupervízió formái (L. van Kessel)  - duális: vizor - vizand tapasztalati szupervízió- élő szupervízió  csoportos szupervízió: vizor – a vizand egy csoport.
A szupervízió, mint specifikus munkamód alkalmazásának indikációi (L. Nellessen) – SH. 1. kötet 1. A szociális szakemberek klienseinek problémahelyzete.
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Pedagógiai személyiségértelmezések
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
Segítő hivatás mentálhigiénéje
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
A helyettes szülői tevékenység gyermekvédelmi célja és lehetőségei Fehér Kereszt Gyermekvédő Alapítvány 2008 A helyettes szülői tevékenység gyermekvédelmi.
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
Reflektív gondolkodás
Saját mentálhigiénés védelem - szupervízió/esetmegbeszélő I. ker. CSSK Módszertan Szakmai műhely nov. 26. Németh László diplomás és akkreditált szociális.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Intenzív családi foglalkozások o családi apartmanok számának bővülése o két napos programok.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Személyes életvitel.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
6. A szerep fogalma a szociálpszichológiában
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A gyógypedagógus lelki egészsége „ Röpülj hát pillangó, tégy meg nagy utat, jókorát, de jaj vigyázz, sűrű a rekettyés, vigyázva őrizd szárnyaid hímporát.” Vasz-Ko Nay

Miért segítünk? Szociobiológiai magyarázat / mások segítése csak akkor, ha ezáltal az egyed saját génállománya továbbörökítését mozdítja elő / Csereelméleti modell / szimbolikus javak kiegyenlítik az áldozatvállalás okozta hátrányokat / Altruista modell / a proszociális viselkedés önmagában jutalmazó hatású / Segítségnyújtás, mint „belesodródás” / kisebb segíteni, mint szívtelennek lenni / Reciprocitás / Gouldner / aki ma segít, holnap rászoruló lehet Felelősségelmélet / a bűntudat fokozza a segítőkészséget / Etikai igény, melyet a szocializáció során sajátítottunk el

A professzionális segítő Szaktudása magas szintű / elmélet-gyakorlat / Adekvát munkamotivációcióval rendelkezik Fejlett az önismerete Érett a személyisége Megszilárdult, konstruktív az értékrendje Empátiás, nyitott, érzelemgazdag Problémaérzékeny Jó konfliktus- és problémamegoldó készségű Kudarc- és bizonytalanságtűrése, feszültségszabályozása kitűnő Fejlett és gazdag a kommunikációs készsége Kongruens

A személyiség érettsége / Gordon W.Allport 1965/ Az énérzékek kiterjesztése Meghitt viszony másokkal Érzelmi biztonság / önelfogadás / Valósághű percepció, jártasságok és feladatok Az én tárgyasítása: önismeret és humor Az egységesítő életfilozófia

Motivációk a segítésre Spontán emocionális segítőkészség / irgalmas szamaritánus/ Etikai döntés / felebaráti jóérzés / Racionálisan tervezett csereérték / pénzkereseti forrás / Szublimált szadizmus / Freud nyomán az agresszió egyik formája / Narcisztikus kielégülés / Adler / Önértékelés hiányából fakadó kompenzáció

A segítő attitűd viselkedési formái / Schmidbauer / A foglalkozás áldozata : a segítő szerepét folytatja privát kapcsolataiban, így a szakmai identitás a privát életet elsorvasztja Kényszeres szétválasztás kísérlete: a magánéletben lehet sértett, gyenge, vagy agresszív – ami a szakmai életben tiltott Perfekcionista magatartás : a szakmai ideálokat a magánéletre vonatkoztatja; milyen segítő, aki saját családján nem tud segíteni? Kalóztípus: foglalkozási szerepét használja saját intimszférájának „berendezésére”

A segítő kapcsolat veszélyei Segítő szindróma / a segítő kapcsolat egyeduralkodó életformájává válik / Kiégési szindróma / az adás túlsúlya elutasítást vált ki /

Intézményi csapdák, szerepzavarok pozíció / státus / : az a hely, melyet egy bizonyos egyén egy adott szociális struktúrában egy adott időben elfoglal szerep : a pozíció betöltéséhez szükséges viselkedési technika, mely magában foglalja a státust betöltő személy számára előírt attitűdöket, értékeket, viselkedési mintákat

Szerepelvárások Kann-elvárások : csekély szankcióval járó követelmények / illem és jó modor / Soll-elvárások : közösségi szankciók / kiközösítés a megsértésénél / Muss-elvárások : társadalmi szankciók / büntetőjogi felelősség /

Szerepkonfliktusok Szerepek közötti / anya-hivatás / Szerepen belüli: - szerepküldők okozta konfliktus /igazgató – szülő - gyerek, középvezető/ - szerepküldő okozta konfliktus /ellentmondásos elvárások/ Személy-szerep konfliktus / túlterhelés, meggyőződés feláldozása/

A szerepkonfliktusok oldása A figyelem megosztása / kiiktatja az ellentmondást a szerepvégzés idejére / Ideológiakovácsolás / átértékelés, racionalizálás/ Kompromisszumképzés / passzivitás, kitérés / Kábítás / alkohol, gyógyszer, drog / Menekülés / emigráció, suicidium /

Szupervízió / felülvizsgálat / Szupervízióban a szakember szakmai személyisége van túlsúlyban, a személyiség „itt és most”-jában dolgozik, de jövőorientált. A munka fókuszában elsősorban a szakmai tevékenységgel összefüggő probléma, szakmai kapcsolatzavar feldolgozása, az elakadások megértése áll. A szupervízió tanulási folyamat, melynek révén a szupervizált alkalmasabb lesz vállalt munkája teljesítésére. / Dr.Bagdy /

A szupervízió fejlődése A szupervízió, mint nevelési kontroll / 1880-1920 /- pedagógiai funkciók, felettesi dominancia Individualizációs és pszichológiai fázis /1920-1960/ - pszichoterápiás szempont A szupervizor, mint a „változás ügynöke” / 1960-1975/ - diádikus kapcsolat, csoportdinamika A szupervizor, mint szervezeti tanácsadó / 1975- napjainkig / - teamszupervízió

Szupervíziós munkaformák Angolszász modell: Adminisztratív kontrollfunkciók Szupportív/segítő funkció Oktatási funkció Mediálás Európai modell / nincs kontroll / Nem tagja a stábnak Nem felelős a szupervizált munkájáért Nem felelős a kliens kiszolgálásáért

A szupervízió formái Egyéni szupervízió Team szupervízió Szervezetfejlesztő szupervízió

A szupervíziós forma kiválasztásának szempontjai Mi a célja a szupervíziónak? Ki a kliense / kliensei /? Mi a diszpozíció? Mi a tevékenységet irányító perspektíva? Mit kell tudni a tanácsadónak / szupervizornak?

A szupervíziós tanulási folyamat Tapasztalati tanulás Párhuzamos történések köre / indulatáttétel és viszontindult-áttétel / Személyközi tanulás kap visszacsatolást / feldolgozza az indulatáttételt / Szakmai személyiség, aki reflektív kapacitással dolgozik Szakmai kompetencia határainak az ismerete Interpretatív megközelítés Akciótanulás – problémafeltárás/értelmezés/megoldáskeresés Hipotézis és nem diagnózis születése Konklúzió, új horizontok, tapasztalás, sűrítés

A szupervíziós tanulás modellje / Luis van Kessel / A szupervizált által bejárandó út: A tudás módozata / a belátás megszerzése, mélyen hozzájutni valamihez/ A választás módozata / amikor meg kell tenni a szakmai feladat elvégzéséhez szükséges lépéseket, választás előtt áll / A cselekvés útja / cselekvéssé alakítani a tanultakat /

A tudás módja Tapasztalat közlése Kifejezetté tevés Specifikálás Reflexió Problémafelvetés Belátás és elnevezés szakasza Általánosítás

Mikor kérjünk szupervíziót? burn-out prevencióként szakmai vakfoltok felfedésére selfáttétek, projekciók csökkentésére tudás-fejlesztésre, tanulásra elhúzódó konfliktus helyzetekben krízisekben szervezetfejlesztési problémákban

Add oda neki te a kezedet! Perzsia északi vidékén történt, hogy egy ember beleesett a mocsárba.Már csak a feje volt ki az iszapból. Teli torokból kiáltozott segítségért. A helyszínen nagy tömeg gyűlt össze, s az egykük rászánta magát a segítésre. „ Add ide a kezed, majd én kihúzlak a mocsárból” A süllyedő csak tovább kiabált és semmit sem tett, hogy a másik kihúzhassa. Odalépett egy harmadik és azt mondta: „ Láthatod, hogy soha nem fogja kinyújtani a kezét. Add oda neki te a kezedet, akkor majd megmentheted!” Nossrat Peseschkian