Jeruzsálem.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jeruzsálem korai története Sion hegy, Jeruzsálem.
Advertisements

A menórát sokan zsidó szimbólumnak tartják, amit a választott nép használt Isten rendelésére. A Messiás (Krisztus) követői az évezredek folyamán egyre.
Mindenszentek temploma Pécs
Libanon és Szaúd-Arábia
A Biblia Isten szava.
Európa fogalma, fekvése, határai
Ein Gedi Botanikus kert Izrael
A zsidó kultúra Vallás.
AZ ISZLÁM SZENT HELYE: MEKKA
Az Ókori Kelet világnézete
Ki volt? Jézus • Mária • József • Heródes • Péter • Pilatus • Kőszikla
Rejtélyek és megfejtőik
Keresztény tanítás Jézus Krisztusról
Márok A falu bemutatása.
Kisebbségi lét – átok vagy áldás? A babiloni fogságban élő zsidók identitáskrízise és megküzdési stratégiái XXX. OTDK, Budapest enqu.
Szentszék a Szentföldön Vallás és politika a Vatikán és a modernkori Izrael kapcsolatában a cionizmustól napjainkig.
Görögország vonzerői Andalits Alexandra.
Rabat turizmusa ( ) Nagy Bettina. A város az Atlanti-óceán partján, Bou Regreg folyó bal partján fekszik. A folyó túlpartján helyezkedik el Salé,
Pécs turizmusa.
Készítette:Szőke Gréta
JERUZSÁLEM Zene : El Violinista.
Izrael.
Világ legrégebbi még lakott városa
Dávid király 11/B.
Arab, iszlám kultúra,művészet
Kis országok-nagy örökség
Benkovics László, február 2013
Az ókori Róma 1. Itália földrajza A királyság kora (Kr.e. 753 – 510)
Ausztria Valacsay András.
Fehér Patrik 6.A Húsvét.
Barcelona Hamar Márk.
Apokalipszis 12/C.
Salamon temploma 11/C.
A Biblia.
Európa fogalma, fekvése, határai
Európa városi történelme
Európa vallásai.
Olaszország.
BUDAPESTI SÉTA 6. ÉVFOLYAM.
A Holt-tengeri tekercsek
A zsidóság nyelvei Vajon a Biblia nyelvén beszélt Dávid király? Bibliai héber és tiberiási héber Biró Tamás
1 / 17 Bíró Tamás március 27. A seprű: Héber-arámi kétnyelvűség A seprű Héber-arámi kétnyelvűség a zsidó közösségekben Bíró Tamás
Liechtenstein Kováč Sofia 8.a.
KERESZTÉNY VALLÁS.
Az Olajfák hegye egy szelíd domb, melyet a zsidó és a keresztény vallások egyaránt tiszteletben tartanak. A bibliai időktől kezdődően mintegy
Mózes első könyve. Mózes első könyve Előadó: Zarka Péter.
A BAHA’I KERT (IZRAEL) A VILÁG NYOLCADIK CSODÁJA.
Ellas / Elleniké / Demokratia Görög Köztársaság
Kis országok az ókori Közel-Keleten
BIBLIAI SZABADEGYETEM
Sámuel első és második könyve
AZ ISTEN ÁLTAL ADOTT KÖNYVTÁR
„Emlékezz meg a nyugalom napjáról…”
Szerbia – Szerb Köztársaság
Jeruzsálem Óváros, szikla mecset. Jeruzsálemről általában  Jeruzsálem Izrael fővárosa, továbbá politikai, jogi és vallási központja több kultúra találkozópontja,
18. óra Világvallások.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
Vallási emlékek és vallások a mai Magyarországon
Kialakulása, nyugati és keleti
5. évfolyam – 2. téma Ókori Kelet.
A kivonulás és „Izrael függetlenségi nyilatkozata”
A babiloni fogság.
Vallások a világban Klikk *.
A két részre szakadt királyság
IZRAEL ÉS AZ ARAB VILÁG Készítette: Mérő Dominika.
Az ókori kultúrák.
Prófétaság az ókori keleten
Román stílus Félköríves mennyezet Vastag falak Szűk, kicsi ablakok
AZ ISZLÁM SZENT HELYE: MEKKA
Ókori közel-keleti vallások
Előadás másolata:

Jeruzsálem

Jeruzsálem (modern héberül: ירושלים Jerusalájim; bibliai héber: ירושלם; arabul: al-Kudsz; görögül: Ιερουσαλήμ [Hieroszalém];latinul Hierosolyma) Izrael fővárosa[1], továbbá politikai, jogi és vallási központja (az 1967-es hatnapos háború óta), több kultúra találkozópontja, a három ábrahámi világvallás (izraelita vallás, kereszténység, iszlám) szent helye.

A város 750 – 800 m-es átlagmagasságon fekszik a Földközi-tenger és a Holt-tenger között, a júdeai hegyvidéken. Központja az óváros: régi és új kultúrák találkozópontja; a városban van zsidó, keresztény, örmény és muszlim negyed, amit egy közös fal vesz körül. A város több mészkővonulaton fekszik, Az óváros keleti fala a Kirdon völgyre néz, ennek túlsó oldalán található az Olajfák hegye. Az óvárost nyugat és dél felől pedig a Hinnom völgye határolja, csupán északról csatlakozik a júdeai hegyvidék tömbjéhez. A dombhátakat középütt az ókorban egy sekély völgy választotta le egymástól, amit Josephus Flavius Tyropaion-völgynek, a Sajtkészítők völgyének nevez.Ez a völgy napjainkra már teljesen feltöltődött. A keleti dombvonulat kiemelkedő része Morija hegye, a Templom hegy, amely a Zsidóság és az Iszlám számára is rendkívüli jelentőséggel bír. A Kidron völgyében fakad a Gihon forrás, amelyet már amely egy az ókorban kiépült alagút révén a a városba is fel lehetett vezetni. A forrás vize táplálja Siloe tavát, ami az ókorban a a város falain belül helyezkedett el, ma az óváros falain kívül találjuk.

A város éghajlata száraz mediterrán jellegű A város éghajlata száraz mediterrán jellegű. Az éves csapadék 200-250 mm, amelynek zöme télen hull le. A hőmérséklet maximuma a nyári hónapokban a 35-40 Celsius-fok, télen 4-5 fokra hűlhet le a levegő. Jeruzsálem múltja változatos és összetett történelmi események bonyolult sorozatából tevődik össze.A középkori, pergamenre rajzolt térképeken a világ közepeként ábrázolják, mely akkoriban, ahogyan ma is, három vallás szent városa volt - a judaizmusé, a kereszténységé és az iszlámé. Jeruzsálem mindhárom vallásban az Isten és ember közötti szövetséget megtestesítő fontos események színtere. Az emberiség egyik szent városa, a zsidó, a keresztény és az iszlám vallás találkozópontja. A muzulmánok szerint „a Szent”, a zsidóknak a Béke Városa, a keresztény világ szemében Krisztus Passiójának , keresztre feszítésének és feltámadásának, valamint a tanítványok pünkösdi élményének (a keresztény egyház születésének) a helyszíne.A három vallásnak egy-egy jelentős szent helye található a városban, a Siratófal,a Szent Sír-templom és a Sziklamecset.

Az Ophel-hegyen már időszámításunk előtt 5000 körül laktak emberek Az Ophel-hegyen már időszámításunk előtt 5000 körül laktak emberek. Időszámításunk előtt 1900 körül keletkezett egyiptomi szövegek és 14. századi Amarna-levelek név szerint is említenek egy Urusalim(um) nevű települést.Egyiptomi neve 3wš3mm, akkád neve KURU-ru-ša10-limKI, szó szerint „Šalim városa”, ahol is Šalim a napnyugta kánaáni istene. A város legkorábbi ismert uralkodója az i. e. 14. századi Abdi-Heba. Ekkor még egy kicsiny vár mellett települő, körülbelül 1500 fős lakossággal bíró város, csekély gazdasági és politikai súllyal. A várost az ún. jebuzi nép alapította és lakta, amelynek neve a Bibliában is feltűnik (Bírák könyve 1,21, Józsué könyve 15,63).Az Egyiptomból visszatérő zsidókkal háborúztak a jebuziak és az Ószövetség szerint vesztettek, de Jeruzsálem nem esett el. Józsué könyve szerint öt kánaáni király, köztük Adonicedek, Jebuz, azaz Jeruzsálem királya összefogott a zsidók ellen, viszont a királyok életükkel fizettek (Józsué könyve 10; 18,16). Jebuz ekkor még megmenekült a zsidó megszállástól. Az izraelita honfoglalás (i. e. 1200-1000) után Benjámin és Júda törzse a jebuzeusok szomszédja lett. A hely akkori neve Jebus vagy Jebuzeusváros és az idegenek városa (Bírák könyve, 19,10). A város neve a héber schalom (béke) szó rokona,így később sokszor egyszerűen csak Salemnek nevezték (Mózes első könyve, 14,18).

Jeruzsálemet a zsidó, a keresztény és az iszlám vallás is szent helynek tekinti. Itt tevékenykedtek mindhárom vallás prófétái, szent emberei, mint Ábrahám, Dávid, Salamon, Zakariás, és mások. Jeruzsálem területén 1204 zsinagóga, 158 templom és 73 mecset található.Egyes helyek, mint például a Templomhegy helyzete vitatott. Sok vallási mozgalom működik itt. A zsidóságon belül kiemelkednek az ultraortodox nem cionista és az ortodox cionista csoportosulások. Az iszlám irányzatok közül a szunniták, a síiták, az aleviták és a drúzok találhatók meg itt. A kereszténységen belül a görög ortodoxok, az orosz ortodoxok, a szír ortodoxok, a kartvél ortodoxok, a római és a görög katolikusok, az ókatolikusok, az evangélikusok, az anglikánok, örmények és etiópok képviseltetik magukat.

Jeruzsálem gazdasága kulturális jelentőségén és a közigazgatásban betöltött szerepén alapul; ennek megfelelően erős a szolgáltatói szektor. A város lakói közül sokan a városi, állami közigazgatásban, vagy a művelődési intézményekben dolgoznak. Az ipar háttérbe szorul. A város üzemei üveg- fém-, bőrárukat, cipőt, cigarettát állítanak elő. A gyárak a külső kerületekben összpontosulnak. Az óvárosnak a turizmusban van jelentősége. 180 technológiai cég 12 ezer alkalmazottat foglalkoztat. Az arabok és a zsidók által lakott városrészek fejlettsége különböző, így a legtöbb arab nem jut hozzá azokhoz a szolgáltatásokhoz, amelyek a zsidók számára elérhetők. Habár a város lakosságának harmada arab, a közműveknek csak a tizedéhez férnek hozzá.

Képek Jeruzsálemről:

Jeruzsálem cimere:

Jeruzsálem zászlója: