Olajos Péter Május 14 kedd MaTáSzSz konferencia, Balatonfüred

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Az Európai Unió kohéziós politikájának jövője Dr. Fazakas Szabolcs Az Európai Számvevőszék elnökségének tagja 49. Közgazdász-vándorgyülés Pécs 2011.Szeptember.
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Európa 2020 stratégia – kihívások az EU előtt Bauer Edit március 4. Dunaszerdahely.
TENDERAUDITOR KFT. „Közvetlen brüsszeli pályázatok”
Megújuló forrásokból előállított villamos energia támogatása
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
Dr. Nyikos Györgyi. ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.
Winkler Gyula EP képviselő
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Az Európai Unió fenntartható környezeti és energetikai szakpolitikái Derjanecz Anita DDRIÜ Brüsszeli Iroda CIP Intelligens Energia Európa Nemzeti Információs.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
1 PV helyzetkép Az NCsT felülvizsgálata a napelemes trendek tükrében Horváth Attila Imre helyettes államtitkár Zöldgazdaság Fejlesztéséért, Klímapolitikáért.
ENERGIABIZTONSÁG 2009 Földgáz és energiabiztonság Rahóty Zoltán E
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
ENERGIA ÚTITERV 2050 Herczog Edit Európai Parlamenti Képviselő november 15. FenntarthatóságBiztonságVersenyképesség.
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
1 Megújuló villamosenergia arányát tekintve: Új befektetések a fenntartható energiarendszerekbe Technológiánként: Értékben: Régiónként: Forrás:
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Magyar Nemzeti Élelmiszer-technológiai Platform © Campden & Chorleywood Kht 1 Az MNÉTP megalakulása óta végzett tevékenységek A stratégia kidolgozása.
A Jövő Internet Nemzeti Technológiai Platform workshop-ja Az Aarlborg-i Future Internet Assembly üzenetei Dr. Sallai Gyula Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
1 Az Európai Unió gazdasági fellendítési terve Winkler Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ, EPP-ED) Brassó, január 29.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
A zöld energia jövője Magyarországon Dr. Jávor Benedek elnök Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága november 17.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Hódmezővásárhely Megyei Jogú
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Az új nemzetközi megállapodás létrehozása EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Éghajlatváltozás.
Gergely László Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet
Fenntarthatóság Hol tart Európa a cselekvésben? Herczog Edit Európai parlamenti képviselő Magyar Fenntarthatósági Csúcs II. Budapest, november 24.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
Atomenergia kilátások Kovács Pál OECD Nuclear Energy Agency OECD Nuclear Energy Agency.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Mitől innovatív egy vállalkozás?
INDULNAK AZ ÚJ, KKV-K VERSENYKÉPESSÉGÉT SEGÍTŐ EU- PÁLYÁZATOK MÁTHÉ PÉTER VEZETŐ TERVEZŐ, DDRFÜ.
ELENA Program – energetikai beruházások előkészítésének finanszírozási lehetősége Szabó Valéria Nemzetközi projektmenedzser.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Energetikai gazdaságtan
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

Olajos Péter 2013. Május 14 kedd MaTáSzSz konferencia, Balatonfüred A 2013 utáni időszak európai energiapolitikájának stratégiai irányai, valamint energetikai célra rendelkezésre álló források Olajos Péter 2013. Május 14 kedd MaTáSzSz konferencia, Balatonfüred

2014–2020 EU Költségvetés előrehaladása 2011. június 29-én mutatta be a Európai Bizottság Kommunikációját „A budget for Europe 2020” címmel az Európai Parlamentnek, a Tanácsnak, az Európai Gazdasági és Szociális Bizottságnak és a Régiók Bizottságának. (Kötelezettségek: 1025 Mrd € / EU GNI 1,05%) (HU 150 Mrd €) 2011. július-2013. február között a nehéz gazdasági helyzet miatt 7 tagország (Ausztria, Csehország, Finnország, Németország, Hollandia, Svédország, Egyesült Királyság) 2012. március 26-ig (General Affairs Council meeting) kardoskodott a mellett, hogy a következő 7 éves pénzügyi keret (MFF) 100 milliárd €-val csökkentjen, sőt Svédország €100 milliárdnál is többet akart csökkenteni. 2013. február 8-án, Európai Unió vezetői megállapodtak abban , hogy a költségvetést megvágják 3.3%-kal (33.4 Mrd €); ezt terjesztették a Európai Parlament elé, egy esetleges EP jóváhagyást követően még minden tagország Parlamentjének is ratifikálnia kell; Ha ez így történne, ez lenne az első csökkentés az EU költségvetés 56 éves történetében. (2007-14 Költségvetés: 993 Mrd €) 2013. április 24.-én - Az Európai Parlament döntött arról, hogy elhalasztja a tárgyalások megkezdését a tanáccsal és a Bizottsággal az új MFF-et illetően.

Lewandowski az MFF tárgyalások vezetője: "We are running out of time!" Pénzügyi Programozásért és a Költségvetésért felelős EU Biztos Janusz Lewandowski: „Aggódok, hogy kifutunk az időből hogy Európának egy stabil, biztonságos pénzügyi keretet adjunk az elkövetkezendő 7 évre. Vállalkozásaink, tudósaink, NGO-ink és városaink nagyon nagy szükségük van az EU forrásokra, párhuzamosan azzal, hogy a tagországok csökkentik a beruházásokat, a bankok pedig a kölcsönzésüket. Ezért az Európai Bizottság nem kímélve semmilyen energiát hogy tárgyalóasztalhoz hozza a feleket a lehető legrövidebb időn belül. Megteszünk mindent az intézményközi patthelyzet feloldására, félmilliárd európai érdekében.” 2013/I. 2013/II.

Az EU költségvetések belső szerkezetei

Energiapolitikai célok Az energiapolitika fontossága jól tükröződik a több éves pénzügyi keretben (2014-2020) A prioritás ezen időszakban a következő lesz: 1. infrastruktúra, 2. technológia és innováció, 3. energiahatékonyság, 4. megújulók, 5. nukleáris biztonság és –leszerelés, ártalmatlanítás

1. Energia Infrastruktúra Az EU célja, hogy biztosítsa hogy a stratégiai energia termelési, szállítási hálózat és a szükséges tároló kapacitások elkészülhessenek 2020-ig. Egy modern energia infrastruktúra elengedhetetlen feltétele az integrált energia piacnak, és az energia és klíma célkitűzések megvalósításának. Európa kénytelen modernizálni és kiszélesíteni energia hálózatát hogy integrálhassa a megújuló energiákat és növelhesse az energia ellátásbiztonságát. Szintén szükséges az okosmérők és –hálózatok kiterjesztése, hogy energiát spórolhassunk és jobb legyen az energia menedzsmentje a hálózatnak. A Bizottság identifikált 12 „priority corridors and areas” a villamos áram, földgáz, olaj, CO2 szállítási hálózatokra, amelyeket fejleszteni és megvalósítani szándékszik.

2. Technológia és Innováció Az EU-nak ahhoz, hogy elérje 2020-as és 2050-es CO2 csökkentési céljait szüksége van arra, hogy kifejlesszen és alkalmazzon nagy hatásfokú „low-carbon” technológiákat. EU ezért ezen a területen felállított egy un. „Strategic energy technologies plan” (SET-Plan), amely tartalmazza a szükséges számokat, terveket, megvalósítási elképzeléseket, forrásokat valamint a nemzetközi együttműködési lehetőségeket.

3. Megújulók Az EU célja az energia 20%-nak megújuló forrásokból történő előállítása 2020-ig. Megújulók: Biomassza, nap, szél, víz (áramlási és hullám is), földhő. Több megújuló energia, nagyobb ÜHG csökkenés, kisebb függés az energiaimporttól. A megújuló energia ipar, elősegíti a technológiai innovációt és a foglalkoztatást.

3.a. RES és a távhőtermelés tüzelőanyagai PJ EU-27 Forrás: EU Energy in Figures – Statistical Pocketbook 2012, Stróbl Antal

3.b Bruttó távhőtermelés az EU-27-ben (2010) PJ

3.c Új erőműi kapacitások 2008-tól minden évben több mint a fele az új erőműveknek RES! 3.c Új erőműi kapacitások Renewables represented half of newly installed electric capacity worldwide in 2010 and they are becoming increasingly important in the heating and transport sectors. Since 1995 the Wind is growing rapidly Since 2005 the PV growing rapidly

4. Energiahatékonyság Az EU célja 20%-kal csökkenteni Európa éves primer energia fogyasztását 2020-ra. A Bizottság számos intézkedést javasolt az energiahatékonyság növelésére a lánc minden eleménél: előállítás, átalakítás, elosztás, szállítás, és a végső fogyasztás, felhasználás. Az itt indítandó programok a tömegközlekedésre és az épületállományra koncentrálnak, ahol a legnagyobbak a megtakarítási lehetőségek. Egyéb programok pl: az okos mérés valamint egyértelműbb és szavatosabb termék és berendezés címkézés. Jövőkép/kérdések: Új Panel program?

5. Nukleáris biztonság és leszerelés Az Euratom Szerződés alapján az EU célja, hogy gondoskodjon a nukleáris energia a biztonságos és fenntartható használatáról az által hogy fejleszti és átülteti a közös EU jogi keretekbe a legmagasabb biztonsági előírásokat. Segít azokat az országoknak (EU-n kívül is) amelyek a korábbi nukleáris működésből származó veszélyeket el kívánják hárítani. ITER – Cadarche – Tokamak Mágneses Fúzió

Energiapolitika Finanszírozása

Kohéziós Politika és a Regionális Alapok nagyobb koordinációja: CSF A következő 7 éves EU költségvetés (2014-2020), már tartalmazz egy új un.: Common Strategic Framework (CSF) nevű rendszert. Ez a rendszer az EU, a nemzeti, a regionális, és a helyi hatóságok között szándékszik működni, annak érdekében, hogy koordinálják a különböző pénzügyi Alapokat, melyek a múltban sok hasonló típusú projektet támogattak egymástól függetlenül. 2014-2020 között a CSF-ben harmonizálásra kerül az - Regionális Fejlesztési Alap (ERDF), - Kohéziós Alap (CF), - Agrár és Vidékfejlesztési Alapon (EAFRD) így a zöldgazdaság minden részeleme. Felgyorsítva a törvényhozást és annak implementálását is.

Új Regionális Fejlesztési Alap A költségvetési javaslat szerint az Európai Regionális Fejlesztési Alapnak (ERDF) energiahatékonyságra és megújuló energiára kell költeni - a fejlett és átmeneti régiókban a támogatás 20%-kát, - a kevésbé fejlett régiókban pedig 6%-kát! Ez körülbelül 17 Milliárd euró, azaz közel kétszer annyi mint eddig volt.

Kohéziós Politika gazdasági, szociális és területi kohézió: 376 Mrd€ Koncentráltabb finanszírozás, kevesebb prioritás! Nagyobb figyelem a tagországi előrehaladás monitorizálásában. A Költségvetés jelen állása szerinti felosztása: Régiók konvergenciája 163 Milliárd € Átmeneti régiók 39 Milliárd € Versenyképes Régiók 53 Milliárd € Területi együttműködés 12 Milliárd € Kohéziós Alap 68 Milliárd € Legtávolabbi és legkevésbé lakott régióknak: 0.926 Mrd € Új Alap! Connecting Europe Facility (CEF) 40 Mrd € ERDF + SF

Új Infrastruktúra Alap: CEF (Connecting Europe Facility): 40Mrd€ Európa gazdaságának jövője egy okos, fenntartható és teljes mértékben összekötött közlekedési-, energia-, és digitális hálózatot követel meg. Ez az európai egységes piac végső formájának és az Európa 2020-as célok teljesítésének is a záloga. A CEF leginkább határon átnyúló projekteket támogat. Tervezett költségvetés (2014-2020): 40 Mrd € Energia –9.1 Mrd € Transzport –21.7 Mrd€ ICT/Digital –9.2 Mrd €

EEPR 2009-ben hozták létre, a gazdasági válság és az EU energetikai céljai kezelésére. A majd 4 Mrd Eurót energetikai projektek ko- finanszírozására lehetett felhasználni Célok: Gazdasági pezsgés Energiabiztonság növelése CO2 csökkentés 59 energia infrastruktúra project kapott támogatást: 44 gáz és villamos energia projektek, 9 offshore szél projekt és 6 carbon capture and storage (CCS) projekt.

2013 március: megjelent a következő Intelligent Europe Energy III (IEE III) végső riportja. Intelligent Europe Energy az egyike a Competitiveness and Innovation Framework Programme (CIP) három pillérjének. A megelőző 2007 -2013 uniós költségvetésben 730 millió euró volt az IEE II programjaira. Az új költségvetésben (2014-2020), az IEE III része lesz Horizon 2020 framework programnak: a költségvetés legnagyobb részét éves programkiírásokon keresztül 3 fő célra irányozták elő: nagyobb energiahatékonyság; több megújuló energia; jobb közlekedés és szállítás. Mindezek fenntartható, hatékony és versenyképes energetikai rendszereken keresztül, melyek figyelembe veszik a véges források létét, a növekedő energiaigényeket és a klímaváltozást.

A kutatáspolitikát érintő újdonságok: A kutatáspolitikát érintő újdonságok: egységes keret, -célok, -finaszírozás Egységes Keret. A kutatás és fejlesztés közös stratégiai keretének (amelyet Horizont 2020-nak hívnak majd) létrehozása azt jelenti, hogy a három meglévő kutatási és innovációs program (FP7, a versenyképességi és innovációs keretprogram (CIP) és az Európai Innovációs és Technológiai Intézet-EIT ) egységes keretet kap. + + A keret szorosan kapcsolódik majd a fő ágazati szakpolitikai prioritásokhoz, mint például az egészségügy, az élelmezésbiztonság és a biogazdaság, az energiaügy és az éghajlatváltozás. Az Európai Technológiai Intézet (EIT) a Horizont 2020 program részét képezi majd, és jelentős szerepet fog játszani a tudásháromszög három oldalának (oktatás, innováció és kutatás) a tudás- és innovációs közösségek révén történő közelítésében. A finanszírozási oldalon innovatív pénzügyi eszközök segítik a magántőke bevonását. Egyaránt ösztönözni fogják a köz- és magánszféra közötti partnerséget (PPP), valamint a közszféra szereplői közötti partnerséget. A finanszírozási programokat egységesítik és egyszerűsítik. Hasonlóképpen valamennyi finanszírozási program esetében egységes szabályrendszert alakítanak ki a részvételre, az auditra, a támogatási struktúrákra, az eredmények terjesztésére és a visszatérítési rendszerekre vonatkozóan.

Horizon 2020 A következő EU Kutatási és Innovációs keretprogram A Horizon 2020 új uniós K+F+I keretprogramja 2014 január 1-től indul. A keretprogramra vonatkozó javaslat szintén az EP és a Tanács közötti egyeztetés és együttdöntés tárgya. A Bizottság javaslata szerint 3 fő prioritás lenne benne: 1.Excellent Science 2.Industrial Leadership 3.Societal Challenges Javasolt költségvetés: 80 Mrd Euro Ezt a forrást jelentős, a strukturális alapokból származó támogatás (60 milliárd EUR a 2007-2013 közötti időszakban) egészíti ki. 6,5 B EUR

Európai Beruházási Bank EIB RE & EE lending in the EU Region* 2005-2009

Összefoglalás Az energiapolitika és az energetika egyre szervesebb részét képezi az EU közös politikájának és költségvetésének; Uniós támogatásra az innovatív, zöld, energiahatékony és országokat összekötő infrastruktúra projektek számíthatnak; A hazai kiírások (közvetett uniós) források az aktuális hazai kormányzati döntésektől függnek majd, de várhatóan erősebb brüsszeli kontroll és determináció mellett A távhő szektor uniós irányból is változások, kihívások és lehetőségek elé néz: épületenergetikai szigorítások, növekvő megújuló részarány integrálása, új K+F+I megoldások, CO2 kibocsájtási előírások (kvóták), levegő szennyezettségi határértékek (PM10, 2,5),… EU filozófia: Pro-aktivitás, felkészülés a változásokra, projekt-előkészítési támogatások (Széchenyi István vs Pató Pál)

Köszönöm a figyelmet! peter.olajos@greenplayer.hu