Parlagfű-helyzet 2011-ben Magyarországon Dr. Oláh Lajos a Fenntartható fejlődés bizottságának alelnöke 2011. augusztus 24.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Budapest, március 4. SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ Dr. Kocsis István vezérigazgató, BKV Zrt.
Parlagfű vagy társadalom – melyik fog győzni ? Nékám Kristóf dr Magyar Allergia Szövetség 2012 Nemzeti-Nemzetközi Parlagfű Nap.
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
„A megye szerepe a parlagfű elleni mozgalomban” Tájékoztató a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat által kezdeményezett Megyei Parlagfű-mentesítési.
Általános helyzetkép a parlagfű okozta társadalmi problémáról
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT. KÖZBIZTONSÁGUNK A probléma nem más, mint megoldandó feladat…
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium június A közérdekű munka büntetés végrehajtásának tapasztalatai Békés megyében Békés Megyei Kormányhivatal.
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
Adatok a romániai 1- és 2%-os kampányokról Határtalan Civil Nap, Budapest, május
A Fővárosi Önkormányzat civil stratégiája
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Szja % APEH Sajtótájékoztató dr. Juhász István elnökhelyettes Budapest, szeptember 15.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
A környezetvédelem intézményrendszere
A parlagfű elleni védekezés új stratégiája Reális cél a pollen-koncentráció drasztikus csökkentése (30 db/m 3 ) Reisinger Péter és Kőmíves Tamás Nemzeti-Nemzetközi.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Büntetés-végrehajtási
Állam munkavédelmi feladatai
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Az EK Rendelet felülvizsgálatának magyar javaslatai és ETT jó gyakorlatok Előadó: Dr. Szabó Erika Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Államtitkár.
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Az önkormányzatok szerepe a parlagfű elleni hatósági védekezésben
Változások a szabálysértési jogban
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság KÉSZEN AVÉSZBEN KÉSZEN AVÉSZBEN A viharokra történő felkészülés Győr-Moson-Sopron megyében Előadó:
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
„Egyenlő Eséllyel a Rák Ellen” szűrő és felvilágosító program hátrányos helyzetű nőknek
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
Nemzeti stratégia a bűnmegelőzésről összeállította: Finszter Géza
Az EU panaszmechanizmusai a gyakorlatban Dr. Bendik Gábor ügyvéd Levegő Munkacsoport
Munkahelyi egészség és biztonság
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG LEADER Program a sikeres magyar vidékért Közösség, Összefogás, Tudás.
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Parlagfű vagy társadalom – melyik fog győzni ? Nékám Kristóf dr Magyar Allergia Szövetség 2012 Nemzeti-Nemzetközi Parlagfű Nap.
A parlagfű elleni védekezés új stratégiája Reális cél a pollenkoncentráció drasztikus csökkentése (30 db/m 3 ) Dr. Reisinger Péter, egyetemi tanár Budapest,
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
„A madárbarát Magyarországért!” Ki/mi az Önkéntes? aki valamilyen közös cél elérésének érdekében, szabad akaratából hajlandó időt és energiát.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
Beszámoló a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság tevékenységéről (2010. október – május) 1/13.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Mérlegen a koordináló szervezetek Hartay Mihály ÖKO-Pack Kft.
Budapesti Ügyvédi Kamara
Tolna megyei földmérők helyzete a szakmagyakorlási rendelet szerint Németh András | TMMK GGT Szakcsoport elnök Tolna Megyei Földmérők Napja 2016.
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
TOP vas megyei aktualitásai
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
A parcellaszintű parlagfűfelmérés eredményei a Csepel-szigeten
II. Országos Állatvédelmi- és Állatjóléti Konferencia
Közbeszerzési Hatóság
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Parlagfű-helyzet 2011-ben Magyarországon Dr. Oláh Lajos a Fenntartható fejlődés bizottságának alelnöke augusztus 24.

„Magyarország elismeri és érvényesíti mindenki jogát az egészséges környezethez.” (A Magyar Köztársaság Alkotmánya)

Bevezetés – parlagfű helyzet Itthon  megjelenés  bejutás  Kb. 60 éves adatsor: terjedés (1990 kárpótlás, kapu)  2009-ben egy megyényi területen  Védekezés évi több-százmillió Ft – eredmény kevésbé érzékelhető  Büntetés nem működik: a többség nem jogkövető Európában  Magyarország Európa parlagfű-epicentruma  Parlagfű terjed: Ausztria, Franciaország, Németország, Olaszország, Oroszország, Svájc, stb.  Már az EU is kezd foglalkozni a témával…

A növényről  A ország területének jelentős részén előfordul, elsősorban külterületen és mezőgazdasági területeken  A parlagfű pollenje a legerősebb pollenallergén, amely a többi allergén hatását is fokozza  A légszennyezettség növekedése miatt egyre nagyobb mennyiségű pollent termel a növény

Helyzetértékelés egészségügyi szempontból 1.  Csaknem 2 millió ember rettegve néz az elkövetkezendő napok, hetek elé  Minden 5. magyar ember szenved légúti allergiás (egy részük asztmás) megbetegedésben  A légúti allergiás tünetek mintegy 60 %-a a parlagfűhöz köthető  Ezek az adatok a tizenéves korosztálynál még tragikusabbak, hiszen 25 százalékuk allergiás  Az elmúlt 12 évben kilencszeresére nőtt a betegek száma  Évente ez a szám akár százalékkal is emelkedhet  Népbetegségről van szó – „parlagfűvészhelyzet”

Helyzetértékelés egészségügyi szempontból 2.  Szakemberek szerint amennyiben az egyik szülő allergiás, százalék az esélye annak, hogy a gyermeknél is megjelennek a tünetek  Mindkét szülő esetében ez az érték jóval magasabb, az öröklődés esélye százalék körüli  Ahhoz, hogy egy genetikai helyzetből betegség legyen, sok környezeti tényező kell  Mai tudásunk szerint a környezeti faktorok azok, amik valójában előhívják, felszínre juttatják a tüneteket, vagyis külső körülmények játszanak szerepet abban, hogy az öröklött hajlam milyen erősségben, formában jelentkezik tünetekkel

Helyzetértékelés gazdasági szempontból  Adott év függvényében körülbelül évi milliárd forintra tehető a gazdasági veszteség  Ez kizárólag a „parlagfűtermesztéssel” járó terméskiesésből (az agráriumban jelentkező veszteségből), a közvetlen védekezési ráfordításokból, illetve a táppénzen töltött napok számából, a gyógyszerkiadásokból és a betegápolásból származik, de nem tartalmazza például az idegenforgalmi bevételek kiesését

A parlagfű elleni küzdelmet komolyan kell venni!!!  Az elmúlt években egyre inkább nőtt azon szezonnapok száma, amikor levegőkörnyezetünk olyan pollenkoncentrációs tartománnyal jellemezhető, amely esetben a tünetek már minden parlagfűre érzékenynél jelentkezhetnek  Ha e terhelés alsó határát, azaz a 30 db parlagfű pollen/m 3 /nap-ot fogadjuk el irányadó célértékként, akkor is kimondhatjuk, hogy az elmúlt évek parlagfű szezonjai alatt többször és több helyen is mérhető körülbelüli 800 db/m 3 értékek ennek kb. 40 szeresét jelentik, miközben az 1000 db/m 3 fölötti extrém egészségügyi hatással jellemezhető szezonnapok éves száma is nő  Továbbá az is elmondható, hogy évről-évre arányaiban egyre több ember egyre több olyan napot él meg, amelyen extrém magas pollenkoncentráció mérhető, miközben a szezonhossz is növekedik

Agrároldal  A parlagfű elleni védekezés kiemelt hatósági feladatként 2005-ben került meghatározásra. Ekkor módosult a növényvédelmi törvény, bevezetve a „statáriális” eljárásrendet: előzetes felszólítás nélküli helyszíni szemle, közérdekű védekezés elrendelése és bírság kiszabása, majd a közérdekű védekezés elrendelésével felmerült összes költség megtéríttetése a mulasztóval. Azonban az elmúlt 6 évben a pollenhelyzet nem javult.

A parlagfűvel leginkább fertőzött területek a) Gabona- és repcetarlók b) Kukorica c) Napraforgó Helyes termesztéstechnológia alkalmazásával a gabonatarlókon nem lehetne parlagfű, a kukorica vegyszeres gyomirtása is megoldott ezen a téren. Mindössze a napraforgó esetében beszélhetünk – még okszerű, helyes, sőt célzott termesztéstechnológia alkalmazása során – részben megoldatlan kérdésről.

Kinek van feladata a probléma kezelése és megoldása kapcsán?  Az államnak  Az önkormányzatoknak  A lakosságnak  A médiának  A civileknek TÁRSADALMI ÖSSZEFOGÁS

Az állam  Ha az állam jogkövető magatartást vár el, akkor minimum elvárás a példamutatás az állami területeken  Magyar Közút Nonprofit Kft. - a részükre biztosított keretösszeg nem biztosítja az előírt szolgáltatási szinteket, sőt még az előírás finanszírozása sem biztosítaná mindenütt a kellő beavatkozási mennyiséget; a parlagfű elleni hatékony védekezéshez szükséges kaszálási felület m 2 lenne, amihez több mint 8 milliárd forintra lenne szükség (5,8 milliárd hiány)  Állami Autópálya Kezelő Zrt ben 8769,13 ha területen, összesen Ft összegben végeznek kaszálást és gyomirtást, melyből a folyamatos forráselvonás miatt sajnos nem tudják az évente kétszeri, koronaélen kívüli kaszálást elvégezni, illetve elvégeztetni  Jogi háttér megteremtése  Forrás biztosítása

Az önkormányzatok Problémák az önkormányzatok szemszögéből  Forráshiány  Belterületek problematikája - jogszabályváltozás  Osztatlan közös tulajdonú területek problémája  Külföldi tulajdonú ingatlanok  Nem kötelező feladat!!!

Az önkormányzatok Javaslatok az önkormányzatok számára 1.  Az önkormányzatoknak kiemelt szerepe van, még akkor is, ha a fertőzött területek jelentős része külterületen található!!!  A probléma megoldásához elengedhetetlen az önkormányzatok aktív szerepvállalása!!!

Az önkormányzatok Javaslatok az önkormányzatok számára 2.  Települési akcióterv a parlagfű elleni védekezésre vonatkozó elképzelésekről  Szoros együttműködés a szakszolgálatokkal, a közterület-felügyelettel stb.  Lakosság, környező agrárvállalkozók hathatós bevonása  Lakossági bejelentések bátorítása, helyi zöld szám üzemeltetése  Együttműködés az oktatási intézményekkel  Helyi, önkormányzati média bevonása  Helyi „Allergia-parlagfű kerekasztal” megalapítása  Példamutatás az önkormányzat tulajdonában és fenntartásában lévő területeken

Civil szervezetek, egyesületek  Parlagfűmentes Magyarországért Egyesület  Tevékenysége: - a parlagfű-probléma állandó nyilvánosság előtt tartása: kampányok, helyszíni bejárások, sajtóközlemények, lakossági felhívások, rendezvények szervezése - a szezonban alkalmankénti terepi parlagfű-felmérés - a lakosság naprakész tájékoztatása a honlapon keresztül, ingyenes parlagfű-vonal üzemeltetése a 0036/ telefonszámonwww.pme.hu - együttműködés országgyűlési képviselőkkel, a kormányzat parlagfű-problémákkal foglalkozó hivatalainak munkatársaival, önkormányzatokkal, civil zöld szervezetekkel - részvétel az Allergia-parlagfű kerekasztal munkájában

Civil szervezetek, egyesületek  Parlagfűmentes Magyarországért Egyesület plakátja

Civil kezdeményezések  „Szenvedek a parlagfűtől” -

Ami eddig történt 1.  Megalakult a Fenntartható fejlődés bizottságának Allergia-parlagfű kerekasztala  Megalakult a Vidékfejlesztési Minisztérium munkacsoportja parlagfű témájában  Kétszer is ülésezett az Ffb kizárólag ebben a témában  2 workshop került megrendezésre önkormányzatiság és média témájában

Ami eddig történt 2.  Elfogadásra került a VM stratégiája, de kományzati stratégia még mindig nincs!  Közmunkaprogram – 2250 fő alkalmazása (410 millió)  „Parlagfűmentes település” pályázat – lezárult (50 millió) Mi történt és mi fog történni a 2011-es évben a pollenszám drasztikus csökkentése érdekében?

Rendelkezésre álló „források”  A 2011-es költségvetésben a Parlagfű elleni közérdekű védekezés végrehajtásának támogatására 1,0839 milliárd lett előirányozva – az erre vonatkozó intézkedési terv még mindig nem ismert (az adófizetők 1 %-os felajánlása)  Parlagfű-irtás 619 millió???

Problémák 1.  Parlagfű által szennyezett területek feltérképezésének módja (vita a helikopteres és a parcellaszintű beazonosítás között)  Parlagfű elleni védekezési módszerek népszerűsítése (oktatás, tájékoztatás)  Szankciók kérdésköre (büntetés és támogatás)  Állami területek fertőzöttsége  Szolgáltatott adatok (pollenjelentés) aktualizálása - Országos Környezetegészségügyi Intézet Aerobiológiai Monitorozási Osztály  Egységes (beteg)nyilvántartási rendszer kialakítása  Célzott kutatások hiánya  Kormányközi együttműködés hiánya  Bejelentések leegyszerűsítése, utókövetésének megoldása  Ellenőrzések kérdése (kapacitáshiány)

Problémák 2. – Bejelentések  1. lépés: A bejelentő a körzeti földhivatalhoz fordul (szerencsés esetben). Amennyiben egyéb a tárgykörben eljárásra jogosult szervhez fordul, továbbküldik bejelentését az eljárásra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szervhez.  2. lépés: A körzeti földhivatal munkatársa felkeresi az ingatlant. Ha bizonyítást nyer, hogy a területen legalább virágbimbós fenológiai állapotú parlagfű található, a munkatárs jegyzőkönyvet készít, fényképfelvétellel.  3. lépés: A jegyzőkönyv a Parlagfű Információs Rendszeren keresztül megküldésre kerül az első fokon eljáró, területileg illetékes Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Igazgatóságának.  4. lépés: A Megyei Kh NTI eljárást indít, parlagfű elleni védekezési kötelezettség elmulasztása miatt.  lépés: Közben a jegyzőkönyv kézhezvételét követően három napon belül sor kerül a közérdekű védekezés elrendelésére. Közben az elrendelő határozat a területileg illetékes polgármesteri hivatal számára is megküldésre kerül. Közben az ügyfél a Bizonyítékok ismertetése tárgyú iratban értesül az eljárás megindításáról, az irat betekintési jogáról és arról, hogy az ügyben észrevételt tehet. Közben zajlik a növényvédelmi bírság kiszámítása.

Problémák 3. – Bejelentések  9. lépés: Amennyiben az ügyfél nem teszi meg a szükséges lépéseket vagy arról nem tájékoztatja a Megyei Kh NTI-át, a megbízott vállalkozó a területre megy és elvégzi a mentesítést.  10. lépés: A megbízott vállalkozót a Megyei Kh NTI növényvédelmi felügyelője minden esetben visszaellenőrzi.  11. lépés: A növényvédelmi bírság Bírság határozat formájában kiküldésre kerül. Majd végzésben megállapításra kerül az eljárási költség.  12. lépés: Amennyiben az ügyfél nem ért egyet, kifogással él, fellebbezésre jogosult a Megyei Kh NTI-ánál, melyet a másodfokú hatóság a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal Növény- Talaj- és Agrárkörnyezet- védelmi Igazgatósága bírál el.  13. lépés: Ha az ügyfél ezzel sem ért egyet, a bírósági felülvizsgálat lehetőségével élhet.

Problémák 4. – Kapacitáshiány?  A 2005-től életbe lépő eljárásrend néhány következtetése: - A hatósági intézkedések az összes pollenszóró terület (700 ezer ha) 1-2 %- át érintik (10-15 ezer ha) - A közérdekű védekezés a ténylegesen fertőzött területek arányában mindössze 0,5-0,6 % - Mindezen „eredmények” annak ellenére születtek, hogy az érintett hatóságok (földhivatal, növényvédelmi szolgálat) kiemelt feladatként kezelték a parlagfű-mentesítést, gyakran az alapfeladatok ellátásának rovására is!!! (Magyarországon több mint 3000 település található, ezzel szemben növényvédelmi felügyelő 160 fő. Ekkora kapacitással nem lehet reális elvárás a belterületi parlagfű-mentesítés hatékony végzése.)

Problémák 5. „Egyszerű” eljárásrend Kapacitáshiány Modern technológiák hiánya Hatékony, eredményes parlagfű elleni küzdelem???

Javaslatok  Kormánybiztos kinevezése (civil tanácsadó testülettel)  A VM munkacsoportjának bővítése  Kormányzati stratégia mihamarabbi elfogadása  Nemzetközi gyakorlatok tanulmányozása, állandó nemzetközi munkacsoport!  Bejelentések leegyszerűsítése, népszerűsítése (zöld szám, honlap, e- mail, sms GPS koordinátákkal)  A parlagfűvel szennyezett területek parcellaszintű beazonosítása  Tudástár kialakítása, „best practice” összegyűjtése  NAT átgondolása

Javaslatok, felvetések egészségügyi szempontból  Betegközpontú szemlélet előtérbe helyezése az agrárlobbié helyett  Számolni kell a TB kiadásaival, gyógyszertámogatásokkal táppénzes napokkal stb.  Sokan nem számolnak az alternatív gyógymódokkal, gyógynövényekkel, pedig óriási a háztartások ez irányú kiadása.  Nincs egységes (beteg)nyilvántartási rendszer  Alkalmas-e a hazai egészségügyi ellátórendszer, szakrendelés hálózat?  Bizonyos esetekben van véglegesnek tekinthető megoldás – allergénspecifikus immunterápia (nem támogatott)  Reklámok által keltett álomvilág?!

1st International Ragweed Conference September 10-13, 2008, Budapest, Hungary BUDAPEST European Symposium on Ambrosia November 21-23, 2008, Aix-les-Bains, France AIX-LES-BAINS Nemzetközi kitekintés Nemzetközi tudományos konferenciák DELEMONT Workshop on Ambrosia December 7-8, 2009, Delemont, Switzerland

2009. Nemzetközi Parlagfű Társaság International Ragweed Society október 6, Bern, Svájc NYON PAYERNE Első Közgyűlés december 7, Nyon, Svájc Második Közgyűlés november 15, Payerne, Svájc BERN

Parlagfű a világban

Oroszország (Szovjetúnió) Parlagfű konferencia! (Növény első megjelenése: 1918.) Konklúzió: ”veszélyessége az összes ismert gyomnövényét felülmúlja”

Svájc: eradikációs program (2006) Gazdasági Minisztérium fizet, Mezőgazdasági végrehajtja, civilek ellenőrzik Együttműködik  környezeti hatóság  egészségügy  honvédség  meteorológiai hálózat  vasút  közút felügyelet  társadalmi szervezetek Országos tájékoztató kampány  szórólap, sajtó minden ága, szakemberek iskolákban, középületekben, közterületeken

Svájc: eradikációs program (2006) Madáreleség: nagyon szigorú előírások (50 mg/kg) Feladatok 1) Kantonok növényvédelmi állomásai  Felmérés, kötelező védekezés, önellenőrzés  Üvegházi és szabadföldi kisérletek (kaszálás, herbicidek) 2) Gazdálkodók  Felmérés, kötelező védekezés, önellenőrzés 3) Önkormányzatok (2800)  Felmérés, kötelező védekezés, önellenőrzés Hely, beavatkozás, eredményesség folyamatos közzététele

Összegzés 1.  Mivel igen komplex problémával állunk szemben (parlagfűvészhelyzet), ahhoz, hogy eredményesen fel tudjuk venni a küzdelmet a parlagfűvel, átfogó stratégiára, összefogásra, közösen szervezett akciókra, programokra van szükség, mely a károk mérséklése és felszámolása mellett, a megelőzésre helyezi a hangsúlyt.  A probléma kezelésénél az agrárközpontú szemlélet helyett a betegközpontú szemléletet kellene az előtérbe helyezni. Cél a pollenkoncentráció drasztikus csökkentése, melyhez helyszínre adaptált komplex stratégiára van szükség.  Mindezt részben alátámasztja a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa, aki tavalyi évi beszámolójában a következőkről ír: rendkívül fontos egy átfogó és hatékony program az ország allergénmentesítésére, ami nem nélkülözheti a parlagfű terjedésének megelőzését, aminek legjobb módja az egészséges, természetes vagy természetközeli növénytakaró visszaállítása.

Összegzés 2.  A probléma megoldásában elengedhetetlen az állami szerepvállalás, a civilekkel való együttműködés megerősítése, az egyén felelősségvállalása.  Az önkormányzatok nagyobb szerepvállalása nélkül egy ilyen mértékű problémában jelentős előrelépés nem érhető el.  Az államnak meg kell védenie a polgárait a parlagfű környezetegészségügyi kockázatával szemben. Ennek kapcsán stratégia kialakítása szükséges az állami vállalatoknál, a MÁV-nál, az útkezelőknél, de az önkormányzatoknál is.  Mindez azért is fontos, mert a jelenleg rendelkezésére álló információk, ismeretek elegendőek a probléma megoldására, a parlagfű visszaszorítására.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket !