1 Sziklai István Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium Fejlesztés-koordinációs Főosztály A munkaerőpiacról tartósan kirekesztettek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
MTA Regionális Kutatások Központja Vidéki alternatívák – segély és/vagy munka? Dr. Balcsók István tudományos munkatárs MTA RKK ATI Debreceni Osztály.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
S IROKI R OMA - M AGYAR E GYESÜLET. A Z EGYESÜLETRŐL ban alakult - Székhelye: a Közösségi Ház és Információs Központ (volt Tűzoltó szertár) Szervezeti.
Kirekesztés és foglalkoztatás
II/3. Működő és a legszegényebbeket elérő szolgáltatások, közösségi akciók Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ április május
általános főig. helyettes
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Munkaerőpiac, gyerekszegénység Darvas Ágnes ELTE TáTK, GYERE Gyerekesély Egyesület.
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Siófok szeptember 17.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
MARTON MELINDA – PAKU ÁRON TÉRSÉGTIPOLÓGIA KOMPLEX TÁRSADALMI MUTATÓK ALAPJÁN.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Bemutató a NKH Befektetésösztönzési Főosztály munkatársai számára
Munkanélküliség.
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
„Út a munkához „ program Simon Gábor államtitkár.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Segélyezési rendszer átalakítása
Lakónépesség*: Lakónépesség*: ezer fő Foglalkoztatottak: Foglalkoztatottak: ezer fő Munkanélküliek száma: Munkanélküliek száma: ezer fő Gazdaságilag.
Együttműködési lehetőségek és megoldások a foglalkoztatási és szociális terület munkájában Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) szerepe a távmunka fejlesztésében Pirisi Károly főigazgató VI. Országos Távmunka Konferencia december.
. 1/16 Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium Célok, feladatok évben Budapest, január 8. Dr. Kökény Mihály miniszter.
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A szociálpolitika aktuális kérdései
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
Közfoglalkoztatás és értékteremtés Szűcs Erika miniszteri megbízott Szociális és Munkaügyi Minisztérium Cegléd, április 15.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Közfoglalkoztatás Magyarországon
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A II. Nemzeti Fejlesztési Terv szociális vonatkozásai Korózs Lajos Politikai Államtitkár Ifjúsági Családügyi Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium.
1 A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009 Szűcs Erika július 16. Miskolc.
A Társadalmi Megújulás Operatív Program 1.1. „Komplex munkaerő-piaci programok a munkanélküli és inaktív emberek foglalkoztatásáért” intézkedés TÁMOP /
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Munkaerőpiaci helyzetkép a salgótarjáni kistérségben Zaráné Kecskés Erzsébet Igazgató KKC-2008-V
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában Pirisi Károly főigazgató Foglalkoztatási és Szociális Hivatal.
„Út a munkához” program tapasztalatai
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények országos nyilvántartása publikus felületének bemutatása Balatonboglár, 2010.március.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Előadás másolata:

1 Sziklai István Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium Fejlesztés-koordinációs Főosztály A munkaerőpiacról tartósan kirekesztettek aktivizálásának lehetőségei Az európai foglalkoztatási stratégia – a foglalkoztatáspolitikai koordinációs folyamat reformja

2 A szociálpolitika 15 éve a gazdasági és politikai átmenet kiszolgálója  Tűzoltásra rendezkedett be, nem a megelőzésre  Túlnyomórészt az úgymond érdemeseket támogatja (idősek, gyerekek stb.) – ezzel azt sugallja, hogy az aktív korúak munkanélkülisége önhiba és nem strukturális probléma  Passzív, nem segíti kellően a foglalkoztatottság növekedését  Csak méltányossági, emberbaráti gesztusként értelmezik  Meghaladott és be nem tartott szabályozási rendszere van, intézménycentrikus, forráshiányos  Átfogó, rendszerszerű (tartalommal és pénzzel) megalapozott fejlesztése nem volt  Lefedetlen szükségletek jellemzik  Engedte kinyílni a társadalmi ollót (tízszeres jövedelmi különbségek)

3 elepüléssé?

4

5 A kirekesztődés kockázata •A többségi társadalommal szembeni önmeghatározás •Nem csupán múló (szubkulturális) jelenség •A nagyvárosok gettóiban, vagy épp a kisebb elzárt településeken a többségi társadalommal ellenséges zárványok alakulnak ki. •Az életforma generációkat átívelővé válhat – mélyen rögzül, gyakorlatilag behozhatatlan hátrányok, alig korrigálható devianciák válnak (nagy)közösségi(!) normává. •Az intézmények ellenségek – a társadalom intézményei elvesztik viszonyukat e közösségekhez, nem marad lehetőség a „beleszólásra”. •E csoportok nem csak passzív terhek, „ballasztok” – integráció híján a társadalmi kohézió ellenében működnek. •A jelenség az ifjúsági munkanélküliség, a szubkulturális zárványok fogalmaival tematizálódik – valójában ennél generálisabb, rendszerszerű elosztási problémákat jelez.

6 Előrejelzések (1.) Népességszám (millió fő)9,79,48, évesek aránya, %21,120,218, évesek aránya, %63,361,354,9 65-X évesek aránya, %15,618,526,2 Az idősek száma és aránya növekszik. Az egészségügyi és szociális gondozási – ápolási szükségletek nőnek, megváltoznak! 600 ezer a fogyatékos ember  Az idősödéssel nő a fogyatékos személyek száma. Jelenleg, a mintegy 600 ezer a fogyatékos ember mindössze 9%-a foglalkoztatott. 1,1 millió idősebbember  Több mint 1,1 millió idősebb (55-65 éves) aktív korú ember, akik közül csak mintegy minden ötödik foglalkoztatott. A munkaképes korúak száma jelentősen csökken, 2050-ig kb. 2 millió fővel. A munkaképes korú lakosság száma jelenleg kb. 7 millió fő, 2050-re 5,2 millió lesz. Az aktív korúak foglalkoztatottsága, foglalkoztathatósága kulcsfontosságú!

7 Előrejelzések (2.) A roma közösség lélekszáma mintegy 70 %-kal emelkedik között. A fiataloknál néhány évtized múlva minden ötödik gyerek roma lehet. (Jelenleg az iskolába beíratott gyerekek 15%-a roma.) 600 ezer körüliroma A roma népesség a többségtől eltérő területi koncentráltságot mutat: a cigányság kevesebb mint 10%-a lakik a fővárosban, szemben a teljes népesség 20 %-ával; kistelepüléseken lakik a cigányság mintegy 60 %-a, szemben az országos 38 %-kal. 600 ezer körüli becsült roma embereknek csak körülbelül 16 %-a gazdaságilag aktív. A „roma-probléma” kistelepülési, vidékfejlesztési, vidéki tömegközlekedési, lakhatási, szociális szolgáltatási probléma! Az egyre kevesebb gyerek növekvő hányada születik szegény családban. (A mintegy 2,9 millió (0-24 éves korú) gyerek, ifjak közel egyharmada (700 ezer fő) kap rendszeres gyermekvédelmi támogatást.) Emelkedik az egyszülős családok aránya. A területi hátrányok fokozzák a kirekesztődés veszélyét (javakból, lehetőségekből, jogokból, társadalmi folyamatokból) különösen a kistelepüléseken, tanyás térségekben, Észak-Magyarországon és Dél-Dunántúlon.

8 Kitörési lehetőségek  Közlekedés  Lakhatás  Oktatás, képzés (különösen a 8. ált. végzettséget el nem érők bevonása, lemorzsolódás csökkentése)  Helyi vállalkozás-fejlesztés, munkahelyteremtés  Szociális ellátás  Értelmiség vonzása  Szociális földprogram Főként az aprófalvak és a határmenti (mikro)régiók, ahol az esélytelenek (alacsony iskolai végzettségűek, romák, idősek) maradnak – értelmiség, tehetséges fiatalok elmennek. Komplex fejlesztéspolitika kell Komplex fejlesztéspolitika kell, benne: Különösen fontos a foglalkoztatási és szociális szolgáltatások összekapcsolása Különösen fontos a foglalkoztatási és szociális szolgáltatások összekapcsolása

9 Foglalkoztatási és szociális szolgáltatások (együtt?)működése A munka nélküli emberekkel foglalkozó ellátórendszer széttagolt  Lehetséges politikai ok: Munkanélküliség csökkentése  Szakmapolitikai ok: Kevésbé választhatóság elve 1992 óta az önkormányzatok végzik a munkanélküli járadékot kimerítők segélyezését (1994-óta az ellátásban részesülők többsége már ebben a kategóriában van)  aktív korú nem foglalkoztatott rendszeres szociális segélye (2003. XII.) fő (átlagos havi összeg: Ft)  munkanélküli járadék(2003. XII.) fő (átlagos havi összeg: Ft)) A tartósan munkanélküliek, kirekesztettek elvesztik a kapcsolatot a foglalkoztatási szolgálattal a kapcsolatot a foglalkoztatási szolgálattal

10 Foglalkoztatási és szociális szolgáltatások (együtt?)működése Önkormányzati rendszeres szociális segély igénybevétele esetén kötelező az együttműködés (1997 jan. 1-től) – többnyire a családsegítő szolgáltatáshoz rendelve (2003-ban összesen fő vette igénybe a családsegítő szolgáltatást, ebből: munkanélküli, nem nyugdíjas inaktív: , nem kiskorú eltartott: ) családsegítő szolgáltatások A családsegítő szolgáltatások viszonya a munkaerőpiaci aktivizáláshoz:  A kötelező együttműködéssel ambivalens a viszony (önkéntes segítség vs. kötelezés; szolgálat vs. hivatal)  Munkaügyi központtal, kirendeltségekkel nincs partneri viszony – esetleges, informális a kapcsolat, rossz, hiányos információáramlás  Elmaradott infrastruktúra, info-kommunikáció  Szervezetenként (nagyon) eltérő irányultság, munkamódszerek (pszichoterápiától, a hivatalos ügyintézéseken át a ruhaosztásig)  Csak statisztikai adatok állnak rendelkezésre (nincs regiszter-adat)

11 Családsegítés, 2003.

12 Foglalkoztatási és szociális szolgáltatások együttműködése Kulcspontok  Hozzáférhetőség javítása mindkét területen (térben és időben elérhető, érzékeny a szükségletekre)  Szolgáltató jelleg erősítése, kiterjesztése (módszerek a kötelező együttműködés, a hivatali szerep átfordítására, új technikák alkalmazása)  Összekapcsolás erősítése az önkormányzat által a kötelező együttműködésre kijelölt szervezet (családsegítő szolgáltatás) és a munkaügyi központok, kirendeltségek között – információ áramlás, rendszeres megbeszélések, személyes kapcsolat  Segélyezési rendszer esetében nem csak a munkára ellenösztönzés csökkentésére kell figyelni, de növelni szükséges a munkavállalás támogatását  Adatbázisok kiépítése, összehangolása – közös ügyviteli rendszer kiépítése

13 Köszönöm a figyelmet! Sziklai István