1 Sziklai István Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium Fejlesztés-koordinációs Főosztály A munkaerőpiacról tartósan kirekesztettek aktivizálásának lehetőségei Az európai foglalkoztatási stratégia – a foglalkoztatáspolitikai koordinációs folyamat reformja
2 A szociálpolitika 15 éve a gazdasági és politikai átmenet kiszolgálója Tűzoltásra rendezkedett be, nem a megelőzésre Túlnyomórészt az úgymond érdemeseket támogatja (idősek, gyerekek stb.) – ezzel azt sugallja, hogy az aktív korúak munkanélkülisége önhiba és nem strukturális probléma Passzív, nem segíti kellően a foglalkoztatottság növekedését Csak méltányossági, emberbaráti gesztusként értelmezik Meghaladott és be nem tartott szabályozási rendszere van, intézménycentrikus, forráshiányos Átfogó, rendszerszerű (tartalommal és pénzzel) megalapozott fejlesztése nem volt Lefedetlen szükségletek jellemzik Engedte kinyílni a társadalmi ollót (tízszeres jövedelmi különbségek)
3 elepüléssé?
4
5 A kirekesztődés kockázata •A többségi társadalommal szembeni önmeghatározás •Nem csupán múló (szubkulturális) jelenség •A nagyvárosok gettóiban, vagy épp a kisebb elzárt településeken a többségi társadalommal ellenséges zárványok alakulnak ki. •Az életforma generációkat átívelővé válhat – mélyen rögzül, gyakorlatilag behozhatatlan hátrányok, alig korrigálható devianciák válnak (nagy)közösségi(!) normává. •Az intézmények ellenségek – a társadalom intézményei elvesztik viszonyukat e közösségekhez, nem marad lehetőség a „beleszólásra”. •E csoportok nem csak passzív terhek, „ballasztok” – integráció híján a társadalmi kohézió ellenében működnek. •A jelenség az ifjúsági munkanélküliség, a szubkulturális zárványok fogalmaival tematizálódik – valójában ennél generálisabb, rendszerszerű elosztási problémákat jelez.
6 Előrejelzések (1.) Népességszám (millió fő)9,79,48, évesek aránya, %21,120,218, évesek aránya, %63,361,354,9 65-X évesek aránya, %15,618,526,2 Az idősek száma és aránya növekszik. Az egészségügyi és szociális gondozási – ápolási szükségletek nőnek, megváltoznak! 600 ezer a fogyatékos ember Az idősödéssel nő a fogyatékos személyek száma. Jelenleg, a mintegy 600 ezer a fogyatékos ember mindössze 9%-a foglalkoztatott. 1,1 millió idősebbember Több mint 1,1 millió idősebb (55-65 éves) aktív korú ember, akik közül csak mintegy minden ötödik foglalkoztatott. A munkaképes korúak száma jelentősen csökken, 2050-ig kb. 2 millió fővel. A munkaképes korú lakosság száma jelenleg kb. 7 millió fő, 2050-re 5,2 millió lesz. Az aktív korúak foglalkoztatottsága, foglalkoztathatósága kulcsfontosságú!
7 Előrejelzések (2.) A roma közösség lélekszáma mintegy 70 %-kal emelkedik között. A fiataloknál néhány évtized múlva minden ötödik gyerek roma lehet. (Jelenleg az iskolába beíratott gyerekek 15%-a roma.) 600 ezer körüliroma A roma népesség a többségtől eltérő területi koncentráltságot mutat: a cigányság kevesebb mint 10%-a lakik a fővárosban, szemben a teljes népesség 20 %-ával; kistelepüléseken lakik a cigányság mintegy 60 %-a, szemben az országos 38 %-kal. 600 ezer körüli becsült roma embereknek csak körülbelül 16 %-a gazdaságilag aktív. A „roma-probléma” kistelepülési, vidékfejlesztési, vidéki tömegközlekedési, lakhatási, szociális szolgáltatási probléma! Az egyre kevesebb gyerek növekvő hányada születik szegény családban. (A mintegy 2,9 millió (0-24 éves korú) gyerek, ifjak közel egyharmada (700 ezer fő) kap rendszeres gyermekvédelmi támogatást.) Emelkedik az egyszülős családok aránya. A területi hátrányok fokozzák a kirekesztődés veszélyét (javakból, lehetőségekből, jogokból, társadalmi folyamatokból) különösen a kistelepüléseken, tanyás térségekben, Észak-Magyarországon és Dél-Dunántúlon.
8 Kitörési lehetőségek Közlekedés Lakhatás Oktatás, képzés (különösen a 8. ált. végzettséget el nem érők bevonása, lemorzsolódás csökkentése) Helyi vállalkozás-fejlesztés, munkahelyteremtés Szociális ellátás Értelmiség vonzása Szociális földprogram Főként az aprófalvak és a határmenti (mikro)régiók, ahol az esélytelenek (alacsony iskolai végzettségűek, romák, idősek) maradnak – értelmiség, tehetséges fiatalok elmennek. Komplex fejlesztéspolitika kell Komplex fejlesztéspolitika kell, benne: Különösen fontos a foglalkoztatási és szociális szolgáltatások összekapcsolása Különösen fontos a foglalkoztatási és szociális szolgáltatások összekapcsolása
9 Foglalkoztatási és szociális szolgáltatások (együtt?)működése A munka nélküli emberekkel foglalkozó ellátórendszer széttagolt Lehetséges politikai ok: Munkanélküliség csökkentése Szakmapolitikai ok: Kevésbé választhatóság elve 1992 óta az önkormányzatok végzik a munkanélküli járadékot kimerítők segélyezését (1994-óta az ellátásban részesülők többsége már ebben a kategóriában van) aktív korú nem foglalkoztatott rendszeres szociális segélye (2003. XII.) fő (átlagos havi összeg: Ft) munkanélküli járadék(2003. XII.) fő (átlagos havi összeg: Ft)) A tartósan munkanélküliek, kirekesztettek elvesztik a kapcsolatot a foglalkoztatási szolgálattal a kapcsolatot a foglalkoztatási szolgálattal
10 Foglalkoztatási és szociális szolgáltatások (együtt?)működése Önkormányzati rendszeres szociális segély igénybevétele esetén kötelező az együttműködés (1997 jan. 1-től) – többnyire a családsegítő szolgáltatáshoz rendelve (2003-ban összesen fő vette igénybe a családsegítő szolgáltatást, ebből: munkanélküli, nem nyugdíjas inaktív: , nem kiskorú eltartott: ) családsegítő szolgáltatások A családsegítő szolgáltatások viszonya a munkaerőpiaci aktivizáláshoz: A kötelező együttműködéssel ambivalens a viszony (önkéntes segítség vs. kötelezés; szolgálat vs. hivatal) Munkaügyi központtal, kirendeltségekkel nincs partneri viszony – esetleges, informális a kapcsolat, rossz, hiányos információáramlás Elmaradott infrastruktúra, info-kommunikáció Szervezetenként (nagyon) eltérő irányultság, munkamódszerek (pszichoterápiától, a hivatalos ügyintézéseken át a ruhaosztásig) Csak statisztikai adatok állnak rendelkezésre (nincs regiszter-adat)
11 Családsegítés, 2003.
12 Foglalkoztatási és szociális szolgáltatások együttműködése Kulcspontok Hozzáférhetőség javítása mindkét területen (térben és időben elérhető, érzékeny a szükségletekre) Szolgáltató jelleg erősítése, kiterjesztése (módszerek a kötelező együttműködés, a hivatali szerep átfordítására, új technikák alkalmazása) Összekapcsolás erősítése az önkormányzat által a kötelező együttműködésre kijelölt szervezet (családsegítő szolgáltatás) és a munkaügyi központok, kirendeltségek között – információ áramlás, rendszeres megbeszélések, személyes kapcsolat Segélyezési rendszer esetében nem csak a munkára ellenösztönzés csökkentésére kell figyelni, de növelni szükséges a munkavállalás támogatását Adatbázisok kiépítése, összehangolása – közös ügyviteli rendszer kiépítése
13 Köszönöm a figyelmet! Sziklai István