Közszolgálati televíziózás és rádiózás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mennyi az annyi, avagy a szegedi médiumok olvasottsága, hallgatottsága, nézettsége az Informédia felmérései alapján szeptember 11.
Advertisements

Változások a Médiatörvényben
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
A helyi lapok szerepe az önkormányzati kommunikációban
A közszolgálati műsorok 2. Előadás
Mozgóképkultúra és médiaismeret Háttér: ● Választható közismereti vizsgatárgy (5. érettségi tárgy) ● ig kétszintű az érettségi 2011-től a felvételi.
A A helyi kommunikációval foglalkozók képzése A MÚOSZ évtizedes tapasztalatai a helyi médiumok szerkesztőinek képzésében.
Médiatörvények – szabályozási kényszer vagy lehetőség Dr. Vincze Ildikó – mediajogfigyelo.hu „Nem hinni abban, amiben hinni illik; nem lelkesedni azért,
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
2007 szeptember 13. helyi nyilvánosság, helyi közélet helyi média.
Rádió 1 Székesfehérvár FM Rádió 1 Sárbogárd FM 87.9
Önkormányzati kommunikáció és a helyi nyilvánosság
Interaktív Multimédia Gyurik Pál Veszprémi Egyetem Alkalmazott Gazdaságtan Tanszék Egyetem TV.
Médiagazdaságtan A televíziózás piaca.
A törvényekről:  „Alkotmányban”  tájékozódási és a kulturális értékekhez való hozzáférés szabadsága  A tájékoztatás, a média és a (mindenféle) sajtó.
Nem anyagi érték (Kultúra, tudomány) A hagyomány, a művészet és a tudomány értékteremtő erő, vagy díszlet? – Életet adó gyökér, vagy karanténbeli őskövület,
A közszolgálati tartalom Konferencia a közmédiáról, Budapest június 16.
Közigazgatási alapismeretek
A II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar F ő iskola Hallgatói Önkormányzatának bemutatása Beregszász 2012 Készítette: Nagy Tibor.
A kiskorúak védelme a média káros hatásaival szemben
Negyedik előadás Március 11
Különös tekintettel a gyógyszerekre
Magyar Pénzügyi Közvetítő Zártkörű Részvénytársaság
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Reklám etika.
Pártok és választások Politológia előadás április 14.
AZ ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM KOMMUNIKÁCIÓJA.
Összefoglaló feladatsorok Fehér Zsolt. A public Relations Olyan kommunikációs tevékenység, melynek célja a vállalkozás és környezete közötti bizalom kiépítése.
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
Készített: Schneider Gábor GM/N/ Április 1.
Nemzeti stratégia a bűnmegelőzésről összeállította: Finszter Géza
Europe Direct Hálózat Magyarország Vedd ki a részed! március 18. Vizsnyiczai Márta Békés Megyei EIP.
Miért szoktunk le a közszolgálati médiáról? Van még alagút és fény? A magyar közmédia küldetése és lehetőségei Budapest, június 16.
2014. január 1. TERMÉKELHELYEZÉSI LEHETŐSÉGEK KIEGÉSZÍTŐ AJÁNLAT.
Minőség menedzsment 6.előadás
Történelem – középszintű témakörök
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
Avagy mire is emlékezem…
Alapjogi bevezetés Információs jogok.
Alapfogalmak, definíciók
Készítette:Makra Betti Dátum:
MIT TUDUNK AZ IFJÚSÁGPOLITIKÁRÓL? Kvíz. ISTEN HOZOTT BENNETEKET EGY RÖVID KVÍZBEN, MELY SOK MINDENRE VONATKOZIK, AMI A FIATALOKAT ÉRINTI...
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
Fischer András© 1 A tudományos kommunikáció esélyei a televízióban - Hogy érzi magát bátyám? - Köszönöm kérdését, jól. - Kifejtené egy kicsit bővebben?
A tömegkommunikáció.
Budapest, február 23. Vállalati társadalmi szerep- és felelősségvállalás pr-es szemmel,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’
Állampolgári jogok és kötelességek
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Szórvány és nemzetépítés – Nemzetközi konferencia – Civil szerepek és önépítkezés szórványban Kovács Katalin – Szórvány Alapítvány Temesvár, május.
„2007 a médiaszabályzás kezdete” 12. Televízió és hangtechnikai konferencia Budapest, május 2-3. Dr. Sarkady Ildikó MeH, Médiapolitikai Főtanácsadó.
Az audiovizuális szolgáltatások szabályozásának új útjai A médiaszabályozás reformja az Európai Unióban dr. Zachar Balázs Miniszterelnöki Hivatal.
Kutatások a digitális átállás társadalmi fogadtatása területén ORTT Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézet Hazay István.
Az adatvédelem szabályozása
A médiaszabadság, mint a kommunikációs jogok része Médiaszabályozás március 5. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
A közszolgálatiság, mint tartalmi követelményrendszer és mint intézményrendszer Médiaszabályozás április 2. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
Médiaszabályozás március 12. Készítette: Dr. Pintér Szilvia
AZ EURÓPA RÁDIÓ MISKOLC TÖRTÉNETE. A TÁRSASÁG CÉLJAI november 23-án kezdte adását szerződést kötött a Magyar Rádióval /Kossuth Rádió Reggeli.
Egy regionális rádió szerepvállalása B.-A.-Z. megye falvainak kulturális és társadalmi életében.
A médiatörvény változásainak hatása a gyógyszerpromócióra dr. Péntek Zoltán.
Termékmegjelenítés a médiaszabályozásban. I. Előzmények, alkalmazandó szabályok AMSZ Irányelv A sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól.
Médiagazdaságtan GSVMG11KNC /II. Nyomtatott sajtó.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA
A 99,4 SUNSHINE FM BEMUTATÁSA, FELÉPÍTÉSE
A médiaszolgáltatásban közzétett termékmegjelenítés és az arról szóló tájékoztatás törvényi feltételeinek való megfelelés dr. Szikora Tamás jogász Nemzeti.
Nemzetiségi kérdés és etnikai viszonyok a dualizmus korában
Reklám etika.
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

Közszolgálati televíziózás és rádiózás Előadás I.A közszolgálatiságról közérthetően

Bevezetés Mit tárgyalunk a mai órán? A közszolgálati médiarendszer kialakulása, története A Kelet-Közép-Európai közszolgálati médiarendszer sajátosságai A közszolgálati médiarendszer válsága, A hazai közszolgálati médiumok A közszolgálatiság fogalma A közszolgálati médiumok helye a hazai médiarendszer egészében. A közmédiumok felügyelete Archiválás – a filmművészet védelme A reklámmal kapcsolatos előírások A közszolgálati műsorszolgáltatás alapfogalmai: A közszolgálati műsorszolgáltatás alapelvei: A közszolgálati média feladatai, sajátosságai A jövő

A közszolgálatiságról közérthetően Tájékoztatni, oktatni, szórakoztatni – jó minőségben A kereskedelmiek a közönségnek készítik a műsorukat, a közszolgálat pedig a közösségnek. A közönség a 18-49 év közötti fizetőképes keresletet takarja, A közösség pedig a társadalmat, a nemzetet, egy etnikai kisebbséget, A társadalom minden rétegének minden igényét ki kellene elégítenie,. A kereskedelmiek szakosodnak, hogy a megcélzott közönséghez jussanak. A közszolgálat nem csak igényt elégít ki, de kötelessége az igényt keltése is. A közszolgálati médiumok: előfizető díjakból, állami támogatásból és reklámbevételekből, A kereskedelmi médiumok kizárólag a hirdetők pénzéből tartják fenn magukat.

A közszolgálati média kialakulása Az 1960-as évekig minden rádió és televízió közszolgálati volt. Az USA-ban a magántévék olyan műsort sugároztak, mint a Nyugat-Európai csatornák. A reklámérdekek felülkerekedtek az értéken. A kereskedelmi televíziók megjelenésével az 1970-80-as években kialakult a duális médiarendszer. A korábbi állami tévécsatornák megmaradtak köztévének, vagy átalakultak kereskedelmi csatornává. A nagy nemzetek 2-3 csatornát tartottak meg közszolgálati célra. Kezdettől fogva identitás és legitimitás-válság, Elveszítették nézőik felét, kétharmadát.

A Kelet-Közép-Európai közszolgálati média A keleti blokk országaiban a duális médiarendszer kialakulása a szovjet birodalom összeomlását követően az 1990-es években következett be. Nem volt igazán jó követendő modell, különféle érdekcsoportok osztották fel a terepet. A kiindulási alap is más volt. Lengyelország és Magyarország médiája szabadabb volt, Románia, Csehszlovákia állampropagandája szinte az összeomlásig megőrizte a sztálinista vonásokat. Az első, és legsikeresebb kereskedelmi tévé a prágai Nova Tv volt Magyarország –médiaháború Megkésett médiatörvény A mai napig rosszul működik - nem a médiát akarták szabályozni, hanem a politika befolyását kiterjeszteni.

A közszolgálati média válsága A mindenható, mindenkit magas színvonalon kielégítő közszolgálati televízió mítosza a hatvanas években hanyatlani kezdett. A kiútkeresés kezdetektől folyik három irányzat menténl: A reformerek szerint a közmédiumoknak felül kell vizsgálniuk a műsorpolitikájukat, és a kereskedelmi médiumokhoz kell igazítaniuk Az ortodox szerint vissza kell térniük a gyökerekhez, és a hagyományos társadalmi értékeket nemzeti közösség, klasszikus kultúra kell képviselnie. A pragmatikus megközelítés szerint közszolgálati televízióra nincs szükség, elég, ha közszolgálati műsorok vannak.

A hazai közszolgálati médiumok Közszolgálati televíziók: Magyar Televízió, M1, M2, Duna Televízió, Duna, Autonómia Közszolgálati rádiók: Magyar Rádió Országos adók: MR1 Kossuth, MR2 Petőfi, MR3 Bartók Körzeti adók: a Magyar Rádió regionális stúdiói, Fehérvár Rádió, Debreceni Civis Rádió, Zala Rádió körzeti közrádiók: Magyar Katolikus Rádió, Gazdasági Rádió Magyar Távirati Iroda Sajátos a helyzete, nagyobb, szigorúan behatárolt feladatköre van.

A közmédiumok helye a hazai médiarendszerben Magyarországon 60-65 magyar nyelvű televíziós és 180-200 rádió csatorna működik, Németországban 250. A közszolgálati médiumok az összeshez viszonyítva nincsenek rossz helyzetben, de a nagy kereskedelmi csatornákhoz képest kiszorítottak. Hallgatottságuk, nézettségük csökken, reklámbevételeik alacsonyak, a lakosság egyre kisebb rétegére támaszkodhatnak. Körülbelül a lakosság 15 százaléka fogékony a klasszikus kultúrára, több a nemzeti elkötelezettségű ember, és kevesebb a vallását gyakorló. Adekvát közönség fogalma

A közszolgálati médiumok működése A közszolgálati médiumok zártkörű részvénytársasági formában működnek. Az Rt-t egy személyben az elnök irányítja. Olyan erős jogkörrel rendelkezik, mint egy igazgató tanács. Az elnököt négy évre választják. Elnökválasztáshoz kétharmados támogatás kell.

A közszolgálati médiumok felügyelete A tulajdonosi jogokat kuratórium gyakorolja Kétféle kurátor van: kuratóriumi elnökségi tagok civil szervezetek által delegált kurátorok A pártkurátorok általában nyolcan vannak, fele-fele arányban képviselik a kormánykoalíciót és az ellenzéket. A pártkurátorokat 4 évre választják. A civil kurátorok száma 15-20 körül van, a Dunáé több, mert a határon túli magyarság is delegál nyolcat. A civilkurátorokat egy évre választják. Országos Rádió és Televízió Testület Testületi tagjait a pártok delegálják, A közmédiumokat az Országgyűlés kulturális és költségvetési bizottsága évente meghallgatja, véleményezi, Az Állami Számvevőszék is rendszeresen végez vizsgálatokat.

A közszolgálati műsorszolgáltatás alapfogalmai Közszolgálati műsorszám: A vételkörzetben élő hallgatók, nézők tájékozódási, kulturális, állampolgári, életviteli szükségleteit, igényeit szolgálja. Ilyen a) az egyetemes, a magyar és a kisebbségek kultúrát bemutató közlés, b) oktatási, képzési célú ismeretek közzététele, c) tudományos tevékenység és eredmények ismertetése, d) a vallásszabadság megvalósulását szolgáló, valamint az egyházi és hitéleti tevékenységet bemutató műsorok, e) gyermek és ifjúsági műsorok, f) mindennapi életvitelt segítő ismeretek terjesztése, g) hátrányos helyzetbe lévő csoportok számára készített műsorszám, h) hírszolgáltatás.

A közszolgálati műsorszolgáltatás alapfogalmai Az a műsor, amelyben a közszolgálati műsorszámok meghatározó szerepet játszanak, és amely a műsorszolgáltató vételkörzetében élő hallgatókat, nézőket rendszeresen tájékoztatja a közérdeklődésre számot tartó kérdésekről. Közszolgálati műsorszolgáltató: Amelyik többségében közszolgálati műsort sugároz, fenntartása közpénzekből történik, társadalmi felügyelet alatt áll, jogait és kötelességeit törvény, működését közszolgálati műsorszolgáltató szabályzat határozza meg.

A közszolgálati műsorszolgáltatás- kötelezettségek, tilalmak A műsorszolgáltatás: a) nem veszélyeztetheti a Magyar Köztársaság alkotmányos rendjét, b) nem sérthet emberi jogokat, c) a tájékoztatásnak sokoldalúnak, tényszerűnek, időszerűnek, tárgyilagosnak és kiegyensúlyozottnak kell lennie, d) nem állhat párt vagy politikai mozgalom szolgálatában, e) a műsorvezetők, hírolvasók, tudósítók, politikai hírhez véleményt, értékelő magyarázatot nem fűzhetnek, f) a magyarázatot a hírektől megkülönböztetve kell közzétenni, g) erőszakot vagy a szexualitás öncélúan ábrázoló műsor teljes mértékben tiltott. Országos televíziónak legalább 20 perc, a rádió 15 perc önálló hírműsort köteles egybefüggően szolgáltatni, mégpedig főműsoridőben, 18.30-21.30 között.

Archiválás - a filmművészet védelme A közszolgálati műsorszolgáltató köteles gondoskodni a keletkező anyagok archiválásáról, tartós megőrzéséről, gondozásáról. A filmművészet védelme A törvény védi a hazai műsorgyártókat, a nemzeti és az európai filmművészet értékeit is. Előírja, hogy az éves műsoridő 51 százalékának magyarországi, 70 százalékának európai gyártásúnak kell lennie. A filmalkotások éves szerkesztésekor a filmek 20 százalékának magyar alkotó filmjének kell lennie, vagy magyaroknak kell benne szerepelnie. Ez a fő műsoridőre is érvényes. A rádió zenei műsorainak 30 százalékát magyar alkotó műveiből kell válogatnia. A műsorszolgáltatási kötelezettségeket egyenként is köteles teljesíteni, erről az elnöknek minden évben a beszámoló elfogadásakor számot kell adnia.

A reklámmal kapcsolatos előírások Reklám: Ellenérték fejében közzétett műsorszám, amely a reklámozó által kívánt hatás elérését segíti elő. Burkolt reklám: Műsorszámon belüli tájékoztatás, amely semleges információ látszatát keltve ösztönöz árú vásárlására, szolgáltatás igénybevételére. Jótékonysági felhívás: Pénzbeli, vagy más gazdasági természetű ellenszolgáltatás nélkül segítség nyújtására szólít fel. Közérdekű közlemény: Az állami vagy helyi, területi önkormányzati feladatot ellátó szervezet, illetve természetes személy kérésére és általa meghatározott tartalommal közzétett műsorszám, amely a lakosság figyelmének felkeltését szolgálja. Nem politikai cél előmozdítására közzétett olyan műsorszám, mely közérdekű cél támogatására szólít fel, ilyen eseményt, célt népszerűsít, továbbá a cél megvalósulását veszélyeztető körülményre hívja fel a figyelmet.

A reklámmal kapcsolatos előírások Támogatás: a műsorszolgáltatónak nyújtott pénzbeli, vagy más gazdasági természetű hozzájárulás annak érdekében, hogy támogató vagy harmadik személy nevét, védjegyét, a róla alkotott képet népszerűsítse. A közszolgálatban csak a) vallási és egyházi, b) művészeti és kulturális eseményeket bemutató és közvetítő, c) a nemzeti és etnikai kisebbségek életét, kultúráját bemutató d) hátrányos helyzetben lévő csoportok számára készített műsorszámok támogathatók. A támogatott műsor nem ösztönözhet a támogató, vagy harmadik személy árújának, szolgáltatásának megvásárlására. Politikai hírműsor nem támogatható. Nem támogathat műsort olyan cég, amely nem reklámozható terméket állít elő. Kivétel a gyógyszergyártó.

A reklámmal kapcsolatos előírások A reklámok elkülönítése A reklámot, a közérdekű közleményt, a jótékonysági felhívást alcímekkel elkülönítve kell közzétenni. A támogatott műsorszám támogatóját a műsor előtt vagy után lehet közzétenni. Főbb tilalmak a közszolgálat számára: Nemzeti ünnepek eseményei, vallási szertartások előtt és után reklám nem lehet A televízió hír és tájékoztató műsorainak munkatársai reklámban, politikai hirdetésben nem jelenhetnek meg. Csak választási időszakban lehet politikai hirdetést közzétenni. Tilos reklámozni: dohányárút, fegyvert, lőszert, robbanóanyagot, vényre kapható gyógyszert, gyógyászati eljárást. A reklámra fordítható idő: A kereskedelmi médiában a napi műsoridő legfeljebb 20 százaléka lehet reklám. Egy órán belül a reklám hossza nem haladhatja meg a 12 percet. A közszolgálatban csak a fele.

A közmédia feladatai, sajátosságai A műsorpolitika A társadalmi értékrend szerint minőségi műsorok jellemzik Pártatlan objektív hírszolgáltatást kell nyújtania Vélemények sokszínűségének meg kell jelennie A klasszikus, illetve a nemzeti kultúra pártolása alapvető feladat, ezt nem lehet olcsó szappanoperákban megvásárolni. Lakosság különböző csoportjainak egyenlő kiszolgálása: Gyermek és ifjúsági műsorok Kisebbségi, etnikai műsorok Határon túli nemzetrészek, szórványban élők kiszolgálása Fogyatékkal élők, hátrányos helyzetűek pártolása Ellentmondás reklám jelenléte a hazai közszolgálati médiumokban. A reklám arra ösztönzi a szerkesztőket, hogy a kereskedelmi televíziók reklámvonzó, szórakoztató műsoraik irányába menjenek el.

A közmédia feladatai, sajátosságai Finanszírozás A társadalmi elvárások miatt a közszolgálati műsorok költségesebbek, mint a kereskedelmiek Az egykori állami médiumok túlméretezettek, bürokratikusak, pazarlók A előfizetői díj kevés vagy nincs, az állami finanszírozás szűkös, a reklámbevételek alacsonyak. A lengyel médiumok kivételével ingatag gazdasági fundamentum.

A közmédia feladatai, sajátosságai A közszolgálati újságírók helyzete A közszolgálatban dolgozó újságíró alapvető kötelessége a semleges politikai hozzáállás, az objektivitásra törekvés. A közönség is ezt várja. Az újságírónak a közönséget kell képviselnie Ezzel szemben politikailag elkötelezettek, pártosan kritikusak, inkább politikai érdekcsoportok véleményének szócsövei, mint ütköztetésre alkalmas fórumok. Oka: régiónkban nincsenek hagyományai a semleges, kritikus újságírásnak. Az újságírók nem szolidárisak egymáshoz

A közmédia feladatai, sajátosságai Politikai függetlenség A kormány nem avatkozhatna be a csatorna belügyeibe. A politikai elitek nem érdekeltek a közmédia függetlenségében, és az újságírók sem küzdenek a befolyás ellen. Nyugat-Európában, a klasszikus demokrácia országaiban az újságíró a demokrácia őrkutyája, amely féken tartja a politikusokat. A keleti blokkban az újságíróval szemben az elvárás az volt, hogy támogassa a politikát a demokrácia kiteljesítésében. A kuratóriumok célja az lett volna, hogy egyfajta védősávot hozzon létre a politikai elit és az újságírók között. A gazdaságilag kiszolgáltatott médium politikailag befolyásolható

A jövő: Van-e helye a közszolgálati médiának? A társadalom minden rétegének minden igényét lehetetlen teljesíteni. Bizonyos feladatokat átvesznek más kommunikációs eszközök: Tematikus csatornák: Oktatás, klasszikus kultúra, biológia, környezeti kultúra, Internet: oktatás, hírszolgáltatás A médiumoknak is vannak internetes honlapjaik, elsősorban híranyagok, sporthírek jelennek meg, de a választék egyre bővül. A bélyegnyi rosszminőségű mozgóképek azonban nem erősítik az internetes televíziózást. DVD, CD: oktatás, vers, komolyzene Szükség van a közszolgálati médiumokra, mert egészében ott jelenhet meg egy értékorientált szemlélet.