A KBSZ NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
Hogyan járulhat hozzá a Rendőrség a közúti közlekedésbiztonság további javításához? Budapest, november 30.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
BALESETVIZSGÁLÓ TANFOLYAM
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
AZ ELMÚLT IDŐSZAK TAPASZTALATAI - a KBSZ szemszögéből
BALESETI STATISZTIKA - a vasútbiztonsági irányelv változása KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 31. Gincsai János főosztályvezető.
Készítette: Magyar Orsolya
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, október 26. Gincsai János főosztályvezető KBSZ VASÚTI FŐOSZTÁLY BEMUTATÁSA.
A KBSZ VASÚTI FŐOSZTÁLY 2008.ÉVI ESEMÉNYEINEK STATISZTIKAI ELEMZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, Mihály András balesetvizsgáló.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
2007. ÉV I. FÉLÉV TAPASZTALATAI Vasúti közlekedés KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Gincsai János főosztályvezető.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
1 A 7/2006. GKM RENDELET TERVEZETT MÓDOSÍTÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, november 24. dr. Gincsai János főosztályvezető.
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
A MÁV Zrt. helyzete és szerepe a vasúti közlekedés biztonságában
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET ALAKULÁSA KISGÉPES TERÜLETEN A HALÁLOS BALESETEK TÜKRÉBEN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. Sipos.
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY JÚLIUS 13-TÓL HATÁLYBA LÉPETT MÓDOSÍTÁSA.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
A Stratégiai Monitoring Jelentés ÚMVP Monitoring Bizottság június 28., Budapest Dr. Maácz Miklós Főosztályvezető-helyettes Vidékfejlesztési Minisztérium.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
A NEMZETI TÁRSADALMI FELZÁRKÓZÁSI STRATÉGIA INDIKÁTOR RENDSZERÉRŐL Roma Koordinációs Tanács, november 23.
Környezeti kontrolling
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
(A balesetmegelőzés fontossága)
Dr. Kontrát Károly Belügyminisztérium parlamenti államtitkár
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
Vasútszabályozási Osztály
Európai vasúti körkép hatósági szemmel
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” Dr. Bencze József r. altábornagy Országos rendőrfőkapitány Közlekedésbiztonsági konferencia Budapest, 2009.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A közúti közlekedésbiztonság alakulása Magyarországon;
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Tim Tregenza Hálózat-Manager Európai Munkahelyi Biztonsági és Egészségvédelmi Ügynökség Legyen Európa biztonságosabb, egészségesebb és produktívabb munkahely!
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
A DEENK könyvtári önértékelésének tapasztalatai Budapest,
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
Ágazati kapcsolatok és szociális párbeszéd az EMCEF-ben Balatongyörök, április 29.
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
A hágai ítélet végrehajtásával kapcsolatos tárgyalások jelenlegi helyzete Dr. Kovács György, CSc, főtanácsadó, a Bős-Nagymarosi Tárcaközi Bizottság titkára.
Workshop VI. - Bevált gyakorlatok a mediációban - A Közép Európai Mediációs Intézet bemutatása.
Alkalmazott egészségügyi gazdaságtan
TÓCÓVÖLGY – BALMAZÚJVÁROS AS 41 VASÚTI BALESET KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Karosi Róbert balesetvizsgáló.
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Szabó András PQRS Quality Referenc System Zrt. Közlekedéstudományi.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
KBSZ ÚJ BEJELENTŐ FELÜLETÉNEK BEMUTATÁSA
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

A KBSZ NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, 2008.10.08. Gincsai János főosztályvezető

NEMZETKÖZI KAPCSOLATOK Biennial report from the ERA European Railway Agency Annual reporting – éves jelentések Accident causation classification – baleseti okok, besorolás Safety recommendation – biztonsági ajánlások Competence and training – kompetencia, képzés Plenary meeting – általános ülés UIC Balesetvizsgáló Szervezetek találkozója Külföldi balesetvizsgáló szervek

ERA JELENTÉS Mennyire biztonságosak az európai vasutak? Kétévente kell kiadni (2006-2007) 2006-ról már a nemzeti hatóságok szolgáltatták az adatokat Nem az ERA tevékenységéről szól, hanem az európai vasúti közlekedés biztonságáról Hasonló jelentésnek kell elkészülnie 2009-ben az átjárhatóság alakulásáról 3

MENNYIRE BIZTONSÁGOSAK AZ EURÓPAI VASUTAK? Erre eddig csak hozzávetőleges választ tudtunk adni Először áll rendelkezésre adat majdnem minden tagállam illetékes hatóságától A vasút lényegesen biztonságosabb a közúti közlekedésnél A vasutak nagyon biztonságosak az utasok számára 4

MENNYIRE BIZTONSÁGOSAK AZ EURÓPAI VASUTAK? De azért nem ennyire jó a helyzet, főként hazánkban! (2004-2006) Jellemző, hogy az utasok nem klasszikus balesetekben veszítik életüket, hanem mozgó vasúti jármű okozta sérülésekben! Mi az oka a kiugró értéknek Magyarország esetében? 5

MI AZ OKA A KIUGRÓ ÉRTÉKNEK? A legmagasabb kockázatú országban húszszor olyan kockázatos vonatra szállni, mint a legalacsonyabb rizikójú országban. Ezen eltérések eredete még elemzésre vár. Azt feltételezzük, hogy egy részük a jelentési kritériumok és definíciók különbözőségéből adódik, azonban vannak olyan biztonsággal kapcsolatos problémák, amelyek egyértelműen meghatározhatóak. Ezek kapcsolódhatnak az infrastruktúrába vagy a vasúti járművekbe történő befektetés szükségességéhez vagy a biztonságirányítási rendszerek alkalmazásához, különbözőségéhez. A következő év során az Ügynökség készíteni fog egy elemzést, a balesetek adatait országonként külön-külön megvizsgálva, annak érdekében, hogy jobban megértsük a vasútbiztonság helyzetét az Európai Unióban. A megelőzési munka kellően hatékony? Megfelelő az adatszolgáltatásunk? (2007. tavaszán elhangzottak) Egységes definíciók és értelmezések elkészültek (irányelv kiegészítés) 6

HARMADIK SZEMÉLYT ÉRINTŐ BALESETEK Az Eurostat jelentése szerint 2004-2005-ben 145 utas vesztette életét vasúti baleset következtében, azonban az ’egyéb’ kategóriában további 2841 halálos áldozat szerepel. Ezekből az adatokból azt a következtetést vonhatjuk le, hogy az áldozatok közül körülbelül 1950 fő volt illetéktelen személy, illetve több mint 850 vasúti átjáró használó. Hasonló eloszlást figyelhetünk meg a 2006-os adatokban: az 1475 áldozatból csupán 87 volt utas, viszont 821 illetéktelen személy és 358 vasúti átjáró használó. A harmadik személyekkel történő halálos baleseteket a vasúti biztonságirányítási rendszerekben gyakran más problémájának tekintik! 7

HARMADIK SZEMÉLYT ÉRINTŐ BALESETEK Még ha a harmadik személy vétkes is a balesetben, egy korrekt biztonságirányítási rendszernek fel kellene ismernie ezt a problémát, anélkül, hogy felelősséget vagy vétkességet állapítana meg, és arra kell törekednie, hogy megfelelő megelőző intézkedéseket hozzon. Ki kell emelni, hogy a vasúti átjáróban történő balesetek jelentős kockázatot jelentenek a vasúti hálózat használói számára is. Azoknak a baleseteknek, amelyben utasok vesztik életüket kb. 8 %-a vasúti átjáróban történik. A harmadik személyekkel történt balesetek, valamint az útátjárókban bekövetkezett balesetek anyagi károkat okoznak, valamint a vasúti közlekedésben keletkezett zavarok elhárítása is költséges. Emellett a társadalomra is szélesebb körben hatnak; az alábbi költségek keletkeznek: egészségügyi költségek, a dolgozók munkából való kiesésének költségei, életminőség csökkenésének költségei, tulajdonban keletkezett károk, adminisztratív költségek, stb. Ezért tanácsos a baleseteket társadalmi kérdésként kezelni. A biztonság hatékonyabban javítható, ha a területen minden érintett együttműködik. 8

ÖNGYILKOSSÁGOK A vasúti balesetek másik különös fajtája az öngyilkosság. Ezeket a haláleseteket nem balesetként jelentik be, és ritkán jelennek meg a sajtóban. A probléma jelentőségét először a 2006-os jelentések mutatóit vizsgálva ismertük fel. Az öngyilkosság elkövetése során elhalálozott személyek száma jelentősen meghaladja azokét, akik más balesetben halnak meg. Míg a vasúti balesetben elhunytak száma 2006-ban (beleértve a vasúti átjáró használókat is) 1475 fő, az öngyilkosság következtében elhunytak száma 2303 fő volt (becsült adat), amely az összes halálos áldozat több mint 60%-át jelenti. Megelőzési módszerek hasonlóak az idegen személyek balesetei és az öngyilkosságok esetén Összesen kb. 3000 eset évente az EU-ban (trauma a személyzetnek, utasoknak, mentőegységeknek, komoly késések) Az ERA további kutatásokat, fórumokat kezdeményez a megelőzés érdekében 9

HOGYAN TOVÁBB? Az elkészült elemzést az ERA többek között arra fogja felhasználni, hogy az érdekelt szervezetekkel együtt megvitassa azokat kiemelt területeket, ahol a vasútbiztonság további javításra szorul. Pontosítani kell az adatszolgáltatást, hogy az összehasonlítás módszerével alkalmas legyen pontosabb EU szintű értékelések készítésére. Emellett az Ügynökség javaslatot fog tenni a Bizottság felé a 2010 végéig megvalósítandó, további közös biztonsági célokról. A tanulmány rövid időn belül elérhető lesz az ERA honlapján! 10

ERA BIZOTTSÁGOK Éves jelentés: Baleseti okok, besorolás: A munka jelentős része befejeződött, évente egy ülést tart a jelentések beérkezését követően, ahol az értékelés, és a követelmények szükség szerinti pontosítása történik. Baleseti okok, besorolás: A balesetek okok szerinti besorolására kidolgozás alatt van egy háromszintű rendszer: fontos szerepet kap benne a biztonságirányítási hiányosság, mint ok Iránymutatás kidolgozása az egyes baleseti kategóriák egységes értelmezése érdekében Egységes vizsgálatindítási szempontok kidolgozása Példagyűjtemény összeállítása ECCAIRS taxonómia kidolgozása 11

ERA BIZOTTSÁGOK Biztonsági ajánlás: Egységes iránymutatás az irányelvben foglaltak végrehajtására: Címzett (NSA, más szervek, más tagállamok) Javasolt intézkedés, megfogalmazás Csoportosítás (címzettek, kitől vár intézkedést, téma) Nyilvántartás, elérhetőség Nyomon követés Kompetencia, képzés: A balesetek vizsgálatában résztvevő személyek kiválasztásának, a szakmai követelmények meghatározásának egységesítése Képzés, továbbképzés lehetőségének megteremtése 12

A „magyar módszer” megítélése UIC Az UIC a „nemzetközi balesetek” számának és jelentőségének növekedése miatt iránymutatást készít saját tagvasutjai munkájának segítése érdekében: Vasútbiztonsági irányelv szerinti vizsgálat esetén követendő eljárások „Saját” vizsgálatok esetén az együttműködés szükségessége, lehetséges módszerei A „magyar módszer” megítélése 13

BALESETVIZSGÁLÓ SZERVEZETEK TALÁLKOZÓJA Évente két alkalommal Mindig más szervezi (költségtakarékosság, társzervek munkájának, környezetének, módszereinek megismerése) Legközelebb: október 29-30., Bern Vizsgálati módszerek megismerése Konkrét eseményvizsgálatok értékelése Átfogó témákban egységes álláspont és javaslat kidolgozása az ERA részére (pl.: adatrögzítő egységes „minimum követelmények”, vészkijárat, jármű vészelhagyása) Élő kapcsolat kiépítése a külföldi társszervekkel 14

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! gincsai.janos@kbsz.hu www.kbsz.hu