Egy innováció nyomában Mayer József – Vígh Sára Budapest, június 30.
Az előadás a következő kutatásokra épül: A tanulók munkaterhei Magyarországon OKI, 2006. Versenyképesség a közoktatásban OFI, 2007/2008. Agressziókutatás a fővárosban MFPPI, 2008/2009. Humán-erőforrás kutatás a fővárosban MFPPI, 2009. Tanulók támogatása a szakképzésben MFPPI, 2010 (publikálás előtt!) mayer.jozsef@ofi.hu
Nem mutogatunk „lefele”, de: A tanulóval kapcsolatos problémák (keletkezése), és az erre adható pedagógiai/szakmai válaszok Nem ott, ahol látszanak. Nem mutogatunk „lefele”, de: Az iskolakezdés eltérő időpontjai + a tanulók eltérő (szociális/mentális)fejlettsége Az alap(kulcs)kompetenciák megszerzéséhez biztosított azonos időtartam Általános iskola felső tagozata (a rendszer szelektivitása: a 8. és 6. évfolyamos gimnáziumok szerepe). Túlkorossá válás az általános iskolai tanulmányok időtartama alatt. Az alacsony iskolázottság újratermelődését „garantáló” családi /szociális környezetek
Másrészt: Mit várunk/várnánk a tanulóktól?
…és mi a valóság?
Mi volt az alaphelyzet?
Századokon keresztül formált szerkezet és hierarchia
Az iskolázottság várható alakulása
A népesség iskolázottsága, .
A tanulók kezdőlétszáma az egyes iskolatípusokban Mayer József
Problémát (is) jelenthető tanulók a középfokú oktatásban (fő) Mayer József
Az összes tanuló és a problémát jelenthető tanulók aránya a középfokú képzésben Mayer József
A minta
Iskolatípusok és tanulói problémák – „Az egyes képzési programokban a tanulók körülbelül hány százalékát jellemezné úgy, hogy…” (a megjelölt százalékos részarányok átlaga iskolatípusonként) Mayer József
A tanulói sikertelenség okai – ahogy a pedagógusok látják Mayer József
Olvasó és nem olvasó tanulók
Egyes szabadidő-eltöltési módok gyakorisága (a válaszok százalékos részarányában)
„Szeret(ne)-e Ön saját iskolájukba járni diákként?” (összesítés – %)
A szereplők
Mentorok
Alapadatok
Hogyan kapcsolódott Ön a mentorprogramhoz?
Az Ön véleménye szerint milyen okok csökkenthetik az Ön mentorálási tevékenységének az eredményességét? (1 – nincs jelentősége…..5 – meghatározó jelentősége van)
Az Ön véleménye szerint milyen okok csökkenthetik az Ön mentorálási tevékenységének az eredményességét? (1 – nincs jelentősége…..5 – meghatározó jelentősége van)
Az Ön becslése szerint milyen arányban vannak jelen a mentori munkájában az alábbi tevékenységek?
A tanulók
Alapadatok
Kihez fordulhatnak véleményed szerint a diákok a különböző problémák esetén? (1- soha, 2 – ritkán, 3- közepesen, 4 – gyakran, 5- rendszeresen, 6 – nincs ilyen beosztású személy az iskolában)
Kihez fordulhatnak véleményed szerint a diákok a különböző problémák esetén? (1- soha, 2 – ritkán, 3- közepesen, 4 – gyakran, 5- rendszeresen, 6 – nincs ilyen beosztású személy az iskolában)
Megítélésed szerint a tanév végére hogyan alakul a tanulmányi eredményed?
Tantárgyak tetszési indexe 1.
Tantárgyak tetszési indexe 2.
Melyek azok a tényezők, amelyek szerinted befolyásolják iskolai teljesítményedet?
Szüleid legmagasabb iskolai végzettsége
…és akiken sok múlhat: a szülők
Alapadatok (anya)
Alapadatok (apa)
Szülők munkaerőpiaci-státusza
Elégedettek – e Önök gyermekük iskolájában…
Elégedettek – e Önök gyermekük iskolájában…
Mit várnak el a gyermekük jelenlegi iskolájában dolgozó pedagógusoktól?