Vasúttársaságok
Magyar vasút (MÁV) Japán vasút (Shinkansen)
Máv története A Magyar Államvasutak (MÁV) 1868. július 1-jén "született", amikoris a magyar kir. kormány megvásárolta a csődbement Magyar Északi Vasutat, illetve annak Pesttől Salgótarjánig és Józseftárnáig terjedő vonalait (jelenleg 80a, 81), minden tartozékával, a további építésre vonatkozó már elkészült tervekkel, egyéb ingóságaival és az összes jogaival együtt. A vonal Pesti végállomása a jelenlegi Józsefvárosi pályaudvar volt. (Itt jegyzem meg, hogy nem ez volt a legelső vasútvonal Magyarországon. A legelső gőzvontatású vasútvonal a Pest-Vác vonal (33,9 km, jelenleg 70), amelyet 1846. július 15-én nyitottak meg
Shinkansen A Sinkanszen (新幹線, Hepburn-átírással Shinkansen; a szó jelentése „új fővonal”) egy gyorsvasúthálózat Japánban, amelyet a Japan Railways, az ország fő vasúttársasága üzemeltet. Mióta 1964-ben megnyitották az első vonalat, a „Tókaidó Sinkanszent” (Tokió és Ószaka között), a hálózatot a legtöbb honsúi és kjúsúi nagyvárosra kiterjesztették, maximum 300 km/h-s sebességgel valamint földrengés- és tájfunbiztos vonatokkal. A tesztek során a vonatok sebessége a hagyományos vasúti kocsiknál 443 km/h, a mágnesvasút vasúti kocsijainál pedig 580 km/h volt.
Shinkansen (Ágyúgolyó) Japánban 1964-ben indult első útjára a Shinkansen (Ágyúgolyó) névre keresztelt nagysebességű vasút. Többek között arról is nagyon híres, hogy még nem történt személyi sérüléssel járó baleset, mióta üzemel. Nem véletlenül hívják néha a világ legbiztonságosabb vonatának.
A Sinkanszen kifejezés szigorúan véve csak a vasúti vonalat jelöli, a rajta közlekedő vonatok neve Super Express, bár a megkülönböztetést Japánban is csak ritkán alkalmazzák. A régebbi japán vasútvonalakhoz képest a Sinkanszen-vonalak 1435 mm nyomtávolságúak, valamint alagutakat és viaduktokat használnak, így inkább átmennek az akadályok alatt és elmennek az akadályok felett, mint megkerülnék őket.
A Sinkanszen jelenlegi hálózata Jelmagyarázat: Zöld: JR East sárga: JR Central kék: JR West piros: JR Kyūshū szürke: építés alatt
Magyar vasútvonal
Japán vonatnemek Nozomi: a leggyorsabb Hikari: körülbelül ugyanott áll meg, mint a Nozomi, csak lassabban megy Kodama: minden állomáson és megállóhelyen megáll.
Magyar vonatnemek Belföldi helyközi és elővárosi InterPici – Az InterPici az InterCity vonatokat egészítik ki a kevésbé forgalmas vonalakon. Személy – A személyvonat minden állomáson és megállóhelyen megáll. Általában 2. osztályú kocsikkal közlekedik. Gyorsított – Csak forgalmasabb állomásokon áll meg, az elővárosi vonatokat egészítik ki. Zónázó – Az elővárosi vonatokat egészíti ki.
Nemzetközi EC – EuroCity vonat nemzetközi forgalomban, MÁV, ÖBB, ČD vagy DB kocsikkal, pótjegy váltható rájuk. Belföldi forgalomban a pótjegy váltása kötelező. EN – EuroNight Nemzetközi minőségi éjszakai vonat Európa nagyvárosaiba MÁV vagy CFR kocsikkal, pótjegy váltható rájuk. Belföldi forgalomban a pótjegy váltása kötelező. ER – EuRegio, a szomszédos uniós tagországokba közlekedő nemzetközi személyvonat. Ilyen vonatok közlekednek Bécsújhelyről Sopronba, Bécsből Győrbe és Szombathelyre, valamint Grazból Szombathelyre.
Belföldi távolsági IC – InterCity vonat, általában belföldi távolsági forgalomban. Többnyire csak megyeszékhelyeken és fontos turisztikai központokban állnak meg. Felújított vagy új személykocsikkal közlekedik. Helyjegy/pótjegy váltása kötelező. Gyors – A normál gyorsvonat szerepét már régen átvették az InterCity vonatok, ma sokszor "lelakott" vasúti kocsikkal közekedik. Megyeszékhelyeken, nagyobb városokban és vasúti csomópontokon is megáll. Ebbe a tipusba olvadtak bele az egykori expressz- és sebesvonat fajták. Néhány járat első osztály nélküli.