Kutatás és kutatási tapasztalatok a marosvásárhelyi Bolyaiban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Van-e „Fazekas titok”?.  1911 – ben Bárczy István f ő polgármester alapította  1948 – tól óvoda, általános iskola és módszertani központ egy épületben.
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
Tehetséggondozás a gyakorlatban Opening Doors Program ( )
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) /1-2. „Iskolai tehetséggondozás” című pályázatról Kecskemét, augusztusPapp Attila.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Bolyai-hét Iskolánkban idén is megrendezzük a nagy hagyománnyal rendelkező Bolyai-hetet. Az idei rendezvénysorozat időpontja: december 10–14.
Ihász Gábor Általános Iskola
Gábor Dénes Tehetségpont
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
MKE 44. Vándorgyűlése Helyismereti Szekció Győr, július 13. péntek Magdics Erika Szabadhegyi Magyar-Német Középiskola, Győr.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
A diplomások jellemzőiről és előre- menetelükről készített felmérés Olaszországban prof. Andrea Cammelli Bolognai Egyetem AlmaLaurea igazgatója Konferencia.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Természettudomány szak
A III. Béla Gimnázium és a Bolyai Farkas Elméleti Líceum.
Pedagógusok az együttnevelésről Keller Magdolna Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudomány Tanszék Eger.
Így oktatunk mi Vagy legalábbis én… Obuch László.
Vezetés – Vezetési Stílusok
Amit a TDK-ról tudni kell…
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
NYME Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium Szombathely
Egy 20 évvel ezelőtt indult pedagógiai kísérlet eredményességi vizsgálatainak töredéke Visszapillantás az első logopédiai osztály indulására és a rendelkezésre.
Jól látható, hogy a vendéglátás-idegenforgalom, és a mezőgazdasági szakmacsoportok a legelérhetőbbek, illetve legkeresettebbek. Ezeket a gépészet és a.
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
Ábrám Tibor Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
A hazai és a nemzetközi hadtudományi kutatások műhelyei, főbb képviselői, a legfontosabb hadtudományi kutatási témák GŐCZE ISTVÁN ZMNE, Gőcze.
Pankucsi Szilárd Mérnöktanár Mérnök Informatikus
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Megalehetőségek a nanovilágban
A külhoni tehetséggondozás szervezete az EDUTUS Főiskolán a Bethlen Gábor Alap támogatásával.
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Bolyai-hét Iskolánkban idén is megrendezzük a nagy hagyománnyal rendelkező Bolyai-hetet. Az idei rendezvénysorozat időpontja: december 12–16.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
A kerekasztal résztvevői
Kompetensek lettünk? június 27..
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
SZMM Rákospalotai Javítóintézet és Speciális Gyermekotthon és az SZMM Intézményeinek Oktatási Munkaközösségének közös pályázata Együtt tanulás – közös.
„Az ormokra nem hívják az embert, oda fel kell kapaszkodni!”
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Készítette: Szalayné Tahy Zsuzsa – Szalay Sándor 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Számítógéppel segített módszerek a természettudományok.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
 Iskolák magatartása  Tanulók motiváltsága  Szülők elhivatottsága  Gyermekjóléti Szolgálatok, családsegítők, gyámok, nevelőszülők véleménye JULI.
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
Határtalanul pályázat Tanulmányi kirándulás középiskolásoknak HAT Értékelő óra május 26. Telepy Iskola.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Mérés-értékelés konferencia március 12. Szolnok.
Köszöntelek Benneteket! Tanár neve. Osztály órarendje 8:20 - 8:45 Tanítás kezdete, névsorolvasás 8:45 - 9:30Olvasás és írás 9: :15Helyesírás és.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Pályaválasztási napok Pszichológia képzés Pálinkás Brigitta Károli Gáspár Református Egyetem.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Hasznos tanácsok kedvenc témádból készítendő ppt elkészítéséhez
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
KRE-AKTÍV motivációs projekt
A motiváció szerepe a testnevelésben. Pelyhe Árpád
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
A Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő 2017-es beszámolója
Előadás másolata:

Kutatás és kutatási tapasztalatok a marosvásárhelyi Bolyaiban Szász Ágota Bolyai Farkas Elméleti Líceum, Marosvásárhely ˝Kicsi elme is tehet olyat, amit a nagyobb nem.˝ Bolyai Farkas Kutató Tanárok III. Országos Konferenciája Budapest, 2007. március 2-3.

Kutatás és kutatási tapasztalatok a marosvásárhelyi Bolyaiban A Bolyai Farkas Elméleti Líceum régen és napjainkban Tudományos munka és kutatás Elért eredmények Diákjaink véleménye Következtetések

Régen 1557 őszén megnyitotta kapuit a Schola Particula. 1602-ben költözött át arra a helyre, ahol ma is áll a Bolyai Líceum. 1718-ban megalakul a Református Kollégium, teológiai, bölcsészeti és jogtudományi tanszékekkel. 1804 május 4.-én Bolyai Farkas megtartotta a székfoglaló beszédét.

Régen Erdély legnevesebb tudósai között mindig megemlítik a két Bolyait. 1804-1851 közötti időben alig volt a Kárpát-medencében olyan intézmény, ahol színvonalasabban tanították volna a reál tantárgyakat. Bolyai Farkas és Bolyai János

Régen 1957-ben az intézmény felvette Bolyai Farkasnak a nevét. 1960-ban megszüntették iskolánk magyar tanintézeti jellegét. Hoszas tárgyalások eredményeként a 2005-2006-os tanévtől a Líceum újra magyar tanintézet lett.

Napjainkban Bolyai Farkas Elméleti Líceum Elemi iskola Általános iskola Gimnázium Református Kollégium Hagyományok Beiskolázási terv Reál és humán szakosztályok Versenyvizsga Tanulás

Tudományos munka és kutatás az iskolában Mit jelent a Tanár számára a kutatómunka? Milyen módszerekkel lehet a diákokat érdekeltté tenni? A kutatás milyen formái hatékonyak és eredményesek a középiskolában? Milyen akadályok nehezítik meg a diákokkal való kutató munkát? Milyen élményt jelent a diákokkal való közös munka?

Mit jelent a Tanár számára a kutatómunka? Mi motivál? természettudományok rohamos fejlődése, diákok lelkesedése, Igény a tájékozottságra, a problémák megoldására, adatok rendszerezésére és új összefüggések megtalálására Mi segít ebben? logika, érveléstan, filozófia, a munkánk nagyon fontos részét képviseli, szakmai továbbfejlődést, egyéni hipotézis-alkotást és annak vizsgálatát, alátámasztását vagy megcáfolását, jó alkalom arra, hogy a hagyományos tanár-diák viszony átalakuljon munkatársi, partneri viszonnyá

Milyen módszerekkel lehet a diákokat érdekeltté tenni? A sikerorientált diák alapvető szemelyiségvonásainál fogva érdekelt az ilyen munkában. a tanár új témák és módszerek iránti fogékonyságával, a diákok természetes kíváncsiságának a felkeltésével a tudomány vívmányai iránt, nem kötelező házi feladatokkal, jutalmazásokkal, a diákoknak gyakorlati munkákba és érdekes kísérletezésbe való bevonásukkal

Nagy fizika Hű-Hó

A kutatás milyen formái hatékonyak és eredményesek a középiskolában? kísérleti, gyakorlati munkákban való elmélyülések, az esszé típusú munkák, a folyamatos megfigyelésekből levont következtetéseken, elemzéseken alapuló munkák, a könyvészeti anyag, folyóiratok felhasználása új összefüggések megtalálására, a számítógépen való adatfeldolgozás, szimulálás, modellezés, különböző programok írása

Milyen akadályok nehezítik meg a diákokkal való kutatómunkát? a kutatómunka időigényessége, az iskolai túlterheltség, a munkában való elvesztődés, a mentorok hiánya, a bekövetkezett kudarc, a megfelelő felszerelés hiánya, versenyeken való negatív tapasztalatok

Milyen élményt jelent a diákokkal való közös munka? örömöt, az elégedettség és a jó munka örömét, izgalmat a felvetett kutatási hipotézis beigazolására elvégzett kísérlet sikeréért, diákokkal való szorosabb kapcsolatot lelkesedést arra, hogy kilépjünk a szokott munkából, több sikerélményt mint a mindennapok

Elért eredmények Iskolánk eredményesnek mondható a különböző hazai és külföldi versenyeken, évente átlagosan 160 díj www.bolyai.ro Eredmények értékelése

Mindentudás iskolája tudományos előadássorozat, nyertes diákok az előadók

Diákjaink véleménye Bolyais kutató diákok lelkes csapata

Mit jelent számotokra az iskolán kívüli tudományos munka? alaposabb munkát, elmélyülési lehetőséget egy kedvelt témában, hasznos időtöltést, egy kihívást: az új és ismeretlen tudományrész megismerésében, közvetlen tapasztalat-szerzést abban, hogy hogyan kell az észrevételeinket dolgozatba foglalni

Mit jelent számotokra az iskolán kívüli tudományos munka? lehetőséget ismereteink bővítésére, olyan tudás megszerzését, amit az iskolában nem tanulhatnak meg, új barátok szerzését, tapasztalatszerzést a dolgozatok bemutatásában

Milyen tényezők motiváltak a kutatásban? versenyszellem, kíváncsiság, utazásra és ismerkedésre való lehetőség a tanárjaink, a tudományos kihívás

A kutatás milyen formáival ismerkedtetek meg? irányító tanárok vezetésével lebonyolított diákkutatással, elméleti összegzésekkel, kísérleti és gyakorlati munkákkal, számítógépes szimulációk elkészítésével, könyvtári munkával, néprajzi gyűjtéssel, a terepmunka módszerével

Mennyire volt nehéz és milyen akadályokba ütköztél? nehézséget jelentett a témának a megtalálása, a munka elkezdésével járó bonyodalmak: a terület megismerése és a munkamódszerek elsajátítása, szakirodalom megkeresése, a kutatáshoz szükséges anyagok (elsősorban műszerek) beszerzése

Milyen élményekben volt részed munkáddal, eredményeiddel kapcsolatosan? személyes „létrehozás”, sikerélmény, mások elismerő véleménye, külön élménykategória a versenyeken, konferenciákon és jutalom-kirándulásokon való részvétel, negativ élmények

A kutatásban milyen segítséget várnál a Kutató Diákok Szövetségétől? egy saját kiadvány megjelentetését, minél több pályázat kiírását, külföldi támogatást különböző műszerek megszerzésében, elektronikus könyvtár létesítését

Következtetések „Tudomány- és művelődéstörténetünkben fontos szerepet játszottak a magyarországi és erdélyi kollégiumok. Sokban elősegítették a tehetségek kibontakozását. Ha nem lettek volna ezek a szellemi műhelyek, a kimagasló személyiségeink névsora ma jóval szegényebb lenne.” (Weszely Tibor). „A Bolyai-szellem híd Marosvásárhely és Göttinga, Marosvásárhely és Európa között. Világít, figyelmeztet, megvéd, és kötelez.” (Kozma Béla) Ez a konferencia is segít nekünk, Tanároknak abban, hogy eredményesbben megtaláljuk a tehetséges diákokat és utat mutassunk nekik.

Köszönöm szíves figyelmüket !