Kutatás és kutatási tapasztalatok a marosvásárhelyi Bolyaiban Szász Ágota Bolyai Farkas Elméleti Líceum, Marosvásárhely ˝Kicsi elme is tehet olyat, amit a nagyobb nem.˝ Bolyai Farkas Kutató Tanárok III. Országos Konferenciája Budapest, 2007. március 2-3.
Kutatás és kutatási tapasztalatok a marosvásárhelyi Bolyaiban A Bolyai Farkas Elméleti Líceum régen és napjainkban Tudományos munka és kutatás Elért eredmények Diákjaink véleménye Következtetések
Régen 1557 őszén megnyitotta kapuit a Schola Particula. 1602-ben költözött át arra a helyre, ahol ma is áll a Bolyai Líceum. 1718-ban megalakul a Református Kollégium, teológiai, bölcsészeti és jogtudományi tanszékekkel. 1804 május 4.-én Bolyai Farkas megtartotta a székfoglaló beszédét.
Régen Erdély legnevesebb tudósai között mindig megemlítik a két Bolyait. 1804-1851 közötti időben alig volt a Kárpát-medencében olyan intézmény, ahol színvonalasabban tanították volna a reál tantárgyakat. Bolyai Farkas és Bolyai János
Régen 1957-ben az intézmény felvette Bolyai Farkasnak a nevét. 1960-ban megszüntették iskolánk magyar tanintézeti jellegét. Hoszas tárgyalások eredményeként a 2005-2006-os tanévtől a Líceum újra magyar tanintézet lett.
Napjainkban Bolyai Farkas Elméleti Líceum Elemi iskola Általános iskola Gimnázium Református Kollégium Hagyományok Beiskolázási terv Reál és humán szakosztályok Versenyvizsga Tanulás
Tudományos munka és kutatás az iskolában Mit jelent a Tanár számára a kutatómunka? Milyen módszerekkel lehet a diákokat érdekeltté tenni? A kutatás milyen formái hatékonyak és eredményesek a középiskolában? Milyen akadályok nehezítik meg a diákokkal való kutató munkát? Milyen élményt jelent a diákokkal való közös munka?
Mit jelent a Tanár számára a kutatómunka? Mi motivál? természettudományok rohamos fejlődése, diákok lelkesedése, Igény a tájékozottságra, a problémák megoldására, adatok rendszerezésére és új összefüggések megtalálására Mi segít ebben? logika, érveléstan, filozófia, a munkánk nagyon fontos részét képviseli, szakmai továbbfejlődést, egyéni hipotézis-alkotást és annak vizsgálatát, alátámasztását vagy megcáfolását, jó alkalom arra, hogy a hagyományos tanár-diák viszony átalakuljon munkatársi, partneri viszonnyá
Milyen módszerekkel lehet a diákokat érdekeltté tenni? A sikerorientált diák alapvető szemelyiségvonásainál fogva érdekelt az ilyen munkában. a tanár új témák és módszerek iránti fogékonyságával, a diákok természetes kíváncsiságának a felkeltésével a tudomány vívmányai iránt, nem kötelező házi feladatokkal, jutalmazásokkal, a diákoknak gyakorlati munkákba és érdekes kísérletezésbe való bevonásukkal
Nagy fizika Hű-Hó
A kutatás milyen formái hatékonyak és eredményesek a középiskolában? kísérleti, gyakorlati munkákban való elmélyülések, az esszé típusú munkák, a folyamatos megfigyelésekből levont következtetéseken, elemzéseken alapuló munkák, a könyvészeti anyag, folyóiratok felhasználása új összefüggések megtalálására, a számítógépen való adatfeldolgozás, szimulálás, modellezés, különböző programok írása
Milyen akadályok nehezítik meg a diákokkal való kutatómunkát? a kutatómunka időigényessége, az iskolai túlterheltség, a munkában való elvesztődés, a mentorok hiánya, a bekövetkezett kudarc, a megfelelő felszerelés hiánya, versenyeken való negatív tapasztalatok
Milyen élményt jelent a diákokkal való közös munka? örömöt, az elégedettség és a jó munka örömét, izgalmat a felvetett kutatási hipotézis beigazolására elvégzett kísérlet sikeréért, diákokkal való szorosabb kapcsolatot lelkesedést arra, hogy kilépjünk a szokott munkából, több sikerélményt mint a mindennapok
Elért eredmények Iskolánk eredményesnek mondható a különböző hazai és külföldi versenyeken, évente átlagosan 160 díj www.bolyai.ro Eredmények értékelése
Mindentudás iskolája tudományos előadássorozat, nyertes diákok az előadók
Diákjaink véleménye Bolyais kutató diákok lelkes csapata
Mit jelent számotokra az iskolán kívüli tudományos munka? alaposabb munkát, elmélyülési lehetőséget egy kedvelt témában, hasznos időtöltést, egy kihívást: az új és ismeretlen tudományrész megismerésében, közvetlen tapasztalat-szerzést abban, hogy hogyan kell az észrevételeinket dolgozatba foglalni
Mit jelent számotokra az iskolán kívüli tudományos munka? lehetőséget ismereteink bővítésére, olyan tudás megszerzését, amit az iskolában nem tanulhatnak meg, új barátok szerzését, tapasztalatszerzést a dolgozatok bemutatásában
Milyen tényezők motiváltak a kutatásban? versenyszellem, kíváncsiság, utazásra és ismerkedésre való lehetőség a tanárjaink, a tudományos kihívás
A kutatás milyen formáival ismerkedtetek meg? irányító tanárok vezetésével lebonyolított diákkutatással, elméleti összegzésekkel, kísérleti és gyakorlati munkákkal, számítógépes szimulációk elkészítésével, könyvtári munkával, néprajzi gyűjtéssel, a terepmunka módszerével
Mennyire volt nehéz és milyen akadályokba ütköztél? nehézséget jelentett a témának a megtalálása, a munka elkezdésével járó bonyodalmak: a terület megismerése és a munkamódszerek elsajátítása, szakirodalom megkeresése, a kutatáshoz szükséges anyagok (elsősorban műszerek) beszerzése
Milyen élményekben volt részed munkáddal, eredményeiddel kapcsolatosan? személyes „létrehozás”, sikerélmény, mások elismerő véleménye, külön élménykategória a versenyeken, konferenciákon és jutalom-kirándulásokon való részvétel, negativ élmények
A kutatásban milyen segítséget várnál a Kutató Diákok Szövetségétől? egy saját kiadvány megjelentetését, minél több pályázat kiírását, külföldi támogatást különböző műszerek megszerzésében, elektronikus könyvtár létesítését
Következtetések „Tudomány- és művelődéstörténetünkben fontos szerepet játszottak a magyarországi és erdélyi kollégiumok. Sokban elősegítették a tehetségek kibontakozását. Ha nem lettek volna ezek a szellemi műhelyek, a kimagasló személyiségeink névsora ma jóval szegényebb lenne.” (Weszely Tibor). „A Bolyai-szellem híd Marosvásárhely és Göttinga, Marosvásárhely és Európa között. Világít, figyelmeztet, megvéd, és kötelez.” (Kozma Béla) Ez a konferencia is segít nekünk, Tanároknak abban, hogy eredményesbben megtaláljuk a tehetséges diákokat és utat mutassunk nekik.
Köszönöm szíves figyelmüket !