Az új kisebbségi joganyag főbb elemei Köszönti Önöket a 15 éves Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hogyan részesülhetnek a kedvezményezettek a személyi jövedelemadó 1 százalékából évben?
Advertisements

GYMSMKH Jegyzői értekezlet május 11. a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal első negyedévi tapasztalatai a helyi önkormányzatok, kisebbségi.
Olcsóbb és több demokrácia! A Fidesz- Magyar Polgári Szövetség javaslatai az olcsóbb választásért.
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
Szja % APEH Sajtótájékoztató dr. Juhász István elnökhelyettes Budapest, szeptember 15.
Közigazgatási alapismeretek
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Az ETT tagi jóváhagyási eljárás magyar sajátosságai és a tagállami jóváhagyó hatóságok gyakorlatai Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és.
Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály Tervek, célok, eredmények
12.4 A választási rendszer. A helyi önkormányzatok feladatai, szervezetei és működésük. Középszint A választójog: az általános, egyenlő, közvetlen és titkos.
Az évi XCII. törvény (az évi XXI. törvény módosítása)
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Államszervezet és közigazgatás
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
Választási rendszerek
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
A jelöltállítás és a választás szabályai:
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
A magyar parlamentarizmus
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
Az Európai Parlament tagjainak választásáról szóló évi CXIII. törvény Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető Felkészülés az Európai Parlament.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Kormányszóvivői tájékoztató A fogyasztók biztonságáért Középtávú fogyasztóvédelmi politika Csizmár Gábor államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Földes Ádám A Paksi Atomerőmű és az információszabadság egy fejlődő demokráciában.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
Nemzetiségi önkormányzati választások KITŰZÉS települési országos területi 1128/2014. NVB határozat (07.29.) 2715 választás 1745 településen 64 választás.
Az új képviselő-testület megalakulását követő feladatok szeptember 17.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
Jogszabályok, iránymutatások
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
1. A jogszabályi háttér: - az országgyűlési képviselők választásáról szóló évi CCIII. törvény (a továbbiakban: Vjt.) - a választási eljárásról szóló.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
A nemzetiségi önkormányzatok törvényességi felügyeletének tapasztalatai Dr. Katona Károly törvényességi felügyeleti osztályvezető.
A kisebbségi jogszabályok módosításának aktuális kérdései Heizer Antal, NEKH elnök.
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Hogyan válasszunk iskolát, tudnivalók iskolaválasztás előtt! 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek tartandó értekezletre 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek.
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
A választási feladatok ellátásával összefüggő aktuális információk Jegyzői Értekezlet december 3.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
Szeged, december 09. Tájékoztató a Magyar Kormánytisztviselői Kar Csongrád megyei területi tisztviselői választásról.
Országgyűlési választások Magyarországon. A választásokat szabályozza: az1989. évi XXXIV. törvény Ideje: négy évente tavasszal A köztársasági elnök írja.
MESZK Gyermekápolás Szakmai Tagozat Szakmai beszámoló Bognár Márta tagozatvezető Bognár Márta tagozatvezető.
Szeged, december 09. Tájékoztató a helyi önkormányzati képviselők számára szervezett képzések tapasztalatairól.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 16. A fogyasztóvédelem ügyei a évi őszi ülésszakban.
„Menetrend” Kórházi – Klinikai Területi Szervezet megalakulására vonatkozó speciális és általános szabályok időrendben.
MESZK Gyermekápolás Szakmai Tagozat Beszámoló január-december Bognár Lászlóné tagozatvezető.
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
Önkormányzati képviselők és feladataik Szerbiában
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
1/15/2019 Az uniós bel- és igazságügyi informatikai rendszerekkel és az interoperabilitással kapcsolatos jogharmonizációs kérdések október 10. Belügyminisztérium.
A nemzetiségek parlamenti képviselete, országgyűlési választások 2014
Közbeszerzési Döntőbizottság
Előadás másolata:

Az új kisebbségi joganyag főbb elemei Köszönti Önöket a 15 éves Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal

Előzmények Időrend - 1  december 16.: módosult az Alkotmány – a kisebbségek joga a kisebbségi önkormányzataik létrehozása (hatályos: május 1-jétől);  június 13.: 95%-os többséggel az Országgyűlés elfogadta a kisebbségi önkormányzati képviselők választásáról, valamint a nemzeti és etnikai kisebbségekre vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslatot;

Időrend - 2  2005 szeptember 27.: Az Alkotmánybíróság megállapította a törvény kedvezményes mandátumra vonatkozó szakaszának alkotmányellenességét, s megsemmisítette azt;  2005 október 17.: 99 %-os többséggel az Országgyűlés a fenti pont nélkül elfogadta a módosuló kisebbségi joganyagot, egyben határozatot hozott a kisebbségi kedvezményes mandátumról szóló törvénytervezet 30 napon belüli beterjesztéséről. A törvény a kihirdetést követő 30. napon lép hatályba;  A módosuló választójogi rendelkezések alkalmazására a évi választásokon kerül sor.

Kisebbségi törvény fontosabb új elemei - 1  Középszintű (megyei) kisebbségi önkormányzat létrehozása (9 fő);  Arányos elektori választások közép- és országos szinten (2007. március);  A civil szervezetek szerepének növelése;  Csak a kisebbségi közösségekből – a választói jegyzék intézményének bevezetése;

Kisebbségi törvény fontosabb új elemei - 2  Törvényes működés, szabályos gazdálkodás feltételeinek biztosítása (törvényességi ellenőrzés, Hivatal létrehozása);  Intézményátvétel, -alapítás megkönnyítése;  Országos önkormányzat – menedzsment központ;  Vagyonjuttatás, differenciált állami működési támogatás; lehetősége  Összeférhetetlenség, vagyonnyilatkozat;

Kisebbségi törvény fontosabb új elemei - 3  Az országos önkormányzatok költségvetése az országgyűlési fejezetbe tartozik;  Az országos önkormányzatok intézményeinek támogatása az önkormányzatok saját költségvetésébe kerül;  A közszolgálati média kisebbségi műsorai önálló szervezeti kerettel és pénzügyi forrással rendelkeznek;

Kisebbségi törvény fontosabb új elemei - 4  Új jogkör: utónévtár összeállítása;  Anyanyelv szerepének erősítése;  Fogalomrendszer megalkotása.

Bejelentkezés a kisebbségi választásokra, a választások kiírása  Minden magyar állampolgár levelet kap május 31-ig egy tájékoztatóval és egy felvételi kérelem nyomtatvánnyal;felvételi kérelem  Június 1 – július 15. között kell a nyilatkozatot a jegyzőhöz eljuttatni; a bejelentkezés önkéntes, a jegyző nem mérlegel;  A bejelentkezés és a névjegyzék titkos; a feliratkozottak száma nyilvános;  Azon településeken, ahol legalább 30 fő feliratkozott, a jegyző kiírja a választásokat.

Jelöltállítás - 1  Csak névjegyzéken szereplő lehet jelölt, aki számára kötelező a jelölti nyilatkozat, melyhez csatolni kell a jelölő szervezet alapszabályát;  A jelölt nyilatkozik arról, hogy a kisebbség képviseletét vállalja, a kisebbség nyelvét ismeri-e, a kisebbség kultúráját és hagyományait ismeri-e, korábban volt-e más kisebbségi önkormányzatának tagja vagy tisztségviselője;  A jelölt nyilatkozata nyilvános;  Feltétel, hogy jelöltnek szerepelnie kell a lakóhely szerinti kisebbségi választói jegyzékben;  A jelölt csak kisebbségi jelölő szervezet által támogatott személy lehet;

Jelöltállítás - 2  Jelölő szervezet: az egyesülési jogról szóló törvény szerint bejegyzett olyan társadalmi szervezet, amelynek alapszabályában rögzített célja az adott nemzeti vagy etnikai kisebbség képviselete;  évi választáskor az a szervezet jelölhet, amely a törvény hatályba lépésekor, későbbiekben a települési kisebbségi választást megelőző legalább 3 éve bejegyzett;  A pártok működéséről és gazdálkodásáról szóló törvény szerint bejegyzett szervezet nem jelölhet;  A jelölő szervezet közhasznúsága a jelölésnél nem akadály;  Jelölést nemcsak helyi szervezet tehet, a jelölt részére a tagság nem feltétel.

Helyi választás  Legalább 5 jelölt szükséges a választás megtartásához;  A jelöltek kisorsolt sorrendben szerepelnek a szavazólapon;  A kisebbségi önkormányzatok választása a helyi önkormányzati választásokkal egyazon napon, de kisebbségi szavazókörben történik;  Jegyzék: szigorú adatvédelem, megsemmisítésre kerül.

Új típusú kedvezményes mandátum  A megválasztott kisebbségi önkormányzat egy tagja a települési önkormányzat tagjává válik (teljes jogú tag vagy szószóló) a kedvezményes mandátum által;  A fenti pont, azaz a kedvezményes mandátum az Alkotmánybíróság határozata alapján módosított törvényben nem szerepel, a végleges megoldásról megkezdődtek a szakmai és politikai egyeztetések a 81/2005 (X. 19.) OGY határozat alapján.

Területi, országos szint - 1  A választásokat követő év márciusában listás választás útján jönnek létre a területi és országos önkormányzatok;  Az a jelölő szervezet állíthat listát, amely a megyében (fővárosban) a megválasztott elektorok legalább 10%-át jelöltként állította a települési kisebbségi önkormányzati választáson;  Megyei választáson azon közösségek vehetnek részt, ahol megyei szinten legalább 10 helyi kisebbségi önkormányzat alakult meg az adott közösségből;  Az országos választáson való részvétel feltétele, hogy egy adott közösség legalább 4 helyi kisebbségi önkormányzatot hozzon létre;

Területi, országos szint - 2  Az elektorok joga a választás;  Elektor minden kisebbségi önkormányzati képviselő, aki azon a településen szavaz, ahol képviselőnek választották;  Matematikai mandátumleosztás a zárt listák között: arányos, de a győztest preferáló számítási móddal (15-53 fő);  Az alakuló üléseket a Választási Bizottságok hívják össze – eskü, mandátum átadás;  Jegyzék: szigorú adatvédelem, megsemmisítésre kerül.

Lényeg  Valóban a közösség hozza létre;  Valódi arányossággal, civilek aktív bekapcsolásával;  A valós önkormányzatok világosabb feltételek között nagyobb hatáskört kapnak;  Intézményeik gazdájává válnak;  A pénzügyi források valós kisebbségi igényeket fognak kielégíteni;  Szigorúbb gazdálkodási szabályok betartásával.

A 15 éves Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal köszöni megtisztelő figyelmüket! További információ a weboldalon található