VASÚTI KEREKASZTAL A MAGYAR KÖZLEKEDÉSI KLUB RENDEZÉSÉBEN 2004. JÚNIUS 2.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
Advertisements

A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
„A vasúti áruszállítás szerepe a logisztikai rendszerben ”
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
AZ EGYSÉGES KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉSI STRATÉGIA és a KÖZLEKEDÉSI KUTATÁSOK KAPCSOLATA Dr. Pálfalvi József tudományos igazgató március 12.
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Készítette: Dudás Gábor Kovács András Molnár Dániel
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
Nyíregyháza, szeptember 09.
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
Intelligens közlekedési rendszerek (ITS) alkalmazása a városi villamos fejlesztésekben Baán Tímea NFÜ, KÖZOP IH június 17.
A logisztika várható fejlődése az Észak-Alföldi régióban
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
ÁRUSZÁLLÍTÁSI ALAPFOGALMAK
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Nemzetközi szállítmányozás.
1 AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A Neumann Kht. a kreatív iparágak szolgálatában Mátrai Julianna Pályázati szakértő Neumann János Digitális Könyvtár és Multimédia Központ Kht november.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
A magyar vasút korszerűsítése, a tranzit forgalom fejlesztése,
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
Kormányszóvivői tájékoztató február 24. Európa Terv a versenyképes gazdaságért.
Kormányszóvivői tájékoztató A vasút reformja. Kormányszóvivői tájékoztató 1.VASÚTI TÖRVÉNY –A Kormány augusztusban elfogadta a vasúti stratégiát (Baross-program).
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Az intermodális logisztikai szolgáltatások fejlesztési programja Szűcs Lajos főosztályvezető Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Stratégiai.
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között1 FEJLESZTÉSI POLITIKÁK A LIBERALIZÁCIÓ KÖRÜLMÉNYEI KÖZÖTT A közlekedési piac, mint.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
Vízi és vasúti szállítás
REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI TANÁCS RENDKÍVÜLI ÜLÉS Sopron
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
A közlekedés környezetvédelme 2+0f2cr. földön, vizen, levegőben.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
TÉRSÉGI KÖZLEKEDÉS, A VIDÉK ÉLHETŐSÉGE KONFERENCIA
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
Dél-dunántúli Régió közlekedése Morandini Kristóf III éves földrajz-informatika tanár.
Közlekedésbiztonságra fordítható források
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés,
4. 1. Definíciók Közlekedés: Közlekedési rendszer:
TIME TO DECIDE „MOZGÁSBA HOZNI EURÓPÁT” Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Előadó: Kozák Tamás A ternioltól az e-Ticket rendszerig - A magyar vasút jegyértékesítési rendszere Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Szabó.
Dr. Bói Loránd Üzletágvezető KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedéstudományi Üzletág Közszolgáltatások pályáztatási rendszere a közúti.
„Új kihívások - Mire kell és lehet 2016-ban felkészülni a volt VOLÁN társaságoknak” „XX. A magyar közlekedés helyzete az EU-ban” Konferencia, KTE 2016.
Intelligens közlekedési rendszerek
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
GLOBÁLIS CÉLOK A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT Global Goals.
Magyarország infrastruktúrája
Előadás másolata:

VASÚTI KEREKASZTAL A MAGYAR KÖZLEKEDÉSI KLUB RENDEZÉSÉBEN JÚNIUS 2.

A VASÚT KÉPE, HELYE AZ UNIÓS ÉS A HAZAI KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁBAN Vasúti Kerekasztal a Magyar Közlekedési Klub rendezésében június 2. Vitaindító: Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet

4 A vasút az uniós közlekedéspolitikában 4 Egyensúly helyreállítása a közlekedési alágazatok között között utasforgalom -40%; áruforgalom -60% évente 600 km vágány megszűnik (1200 km új út épül) 4 Revitalizálni a vasutat a vasúti közlekedés integrálása a belső piacba (nemzeti árupiacok, cabotage felnyitása, fokozott biztonsági előírások, interoperabilitás, nemzetközi személyfuvarozás szabaddá tétele, minőség javítás) 4 Az infrastruktúra használatának optimalizálása Szűk keresztmetszet alakul ki, ahol a személy- és az áruszállítás osztozik az infrastruktúrán. Speciális árufuvarozási hálózat kialakítása 4 Szolgáltatások korszerűsítése pontosság, megbízhatóság, sebesség A VASÚT KÉPE, HELYE AZ UNIÓS ÉS A HAZAI KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁBAN

4 A vasút a hazai közlekedéspolitikában 4 Környezetkímélő közlekedési rendszer megteremtése a teherforgalomban a vasúti és vízi szállítás, valamint a kombinált fuvarozás ösztönzése személyforgalomban a közforgalmú közlekedés preferálása az egyéni közlekedéssel szemben 4 A közlekedési alágazatok (vasúti, közúti, vízi és légi) összehangolása a fenntartható fejlődés szem előtt tartásával 4 Infrastruktúra A vasút piaci részesedésének biztosítását, mint prioritást az utóbbi években megkezdett pályarekonstrukciós munkálatok… …teszik lehetővé. A vasútpolitikát a jövőben a MÁV Rt átfogó reform végrehajtása jellemzi Elemei: üzletágak elkülönülése, állammal szerződéses viszony, járműállomány fejlesztése, pályahálózat felszabadítása harmadik fél számára, törzshálózat fejlesztése uniós források igénybevételével. 4 Tulajdonlás, szabályozás, üzemeltetés A VASÚT KÉPE, HELYE AZ UNIÓS ÉS A HAZAI KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁBAN

4 A vasút szerepéről és a versenyképességről 4 A hatékonyság nem érhető el az „olcsó vasút” célként való kitűzésével. A költségeiket eredményesen csökkentő vasutak nem bizonyultak jövedelmezőeknek. ( Forrás: Cantos-Maudos (2001) Regulation and efficiency: the case of European railways. Transportation Research A 32. pp ) 4 Kitörési pontok a vasút számára: a jól összenyalábolható forgalmi áramlatok elővárosi személyközlekedés, egyes városi szakaszok, minőségi ( IC ) távolsági személyforgalom, tranzit, export, import áruszállítás, a kombinált fuvarozás, veszélyes és speciális anyagok szállítása. 4 A vasúti területek értéke A VASÚT KÉPE, HELYE AZ UNIÓS ÉS A HAZAI KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁBAN

4 A vasút szerepéről és a versenyképességről 4 Kihívások a vasúttal szemben minőségi, középosztályi igényeket kiszolgáló személyszállítás, rugalmas szolgáltató, a vasúti és kiegészítő tevékenység kombinálása, felelősséggel elvállalt árufuvar, a szolgáltatást kísérő ügyintézés, mindezek megteremtésével összhangban számviteli átláthatóság. 4 Nem cél viszont a hagyományos vasút korszerűsítésén ( km/ó) túl minden áron sebességet növelni, minden áron létszámot csökkenteni, olyan viszonylatokban is mindenáron fenntartani a vasúti közlekedést, ahol a leépült vasút akadálya egy jobb ellátás kialakításának, egységes egyetlen rétegként kezelni a vasutat, mintha a kisforgalmú regionális vonalaknak és a forgalmas gerincvonalaknak azonos funkcióik lennének. A VASÚT KÉPE, HELYE AZ UNIÓS ÉS A HAZAI KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁBAN

INTEGRÁCIÓ, ELŐVÁROSI KÖZLEKEDÉS, A VASÚT LEHETŐSÉGEI Vasúti Kerekasztal a Magyar Közlekedési Klub rendezésében június 2.

A VASÚTI JÁRMŰGYÁRTÁS, FENNTARTÁS PROBLÉMÁI, A HAZAI IPAR LEHETŐSÉGEI Vasúti Kerekasztal a Magyar Közlekedési Klub rendezésében június 2.

TEHERSZÁLLÍTÁS, TRANZIT TEHERFORGALOM, KOMBINÁLT SZÁLLÍTÁS, VERSENYKÉPESSÉG, IGAZSÁGOS VERSENY Vasúti Kerekasztal a Magyar Közlekedési Klub rendezésében június 2.

TEHERSZÁLLÍTÁS, TRANZIT TEHERFORGALOM, KOMBINÁLT SZÁLLÍTÁS, VERSENYKÉPESSÉG, IGAZSÁGOS VERSENY „A RO-La hazai indulásakor - vagyis 1992-ben - valamivel több, mint 16 ezer kamiont szállított a vasút. A százezres küszöböt 1998-ban lépték át, de a dél-szláv háború miatt jelentősen csökkent a Szeged és az ausztriai Wels közötti forgalom - később pedig a román kamionok egy része maradt el az Arad-Wels közötti (nem magyar érdekeltségű)* vonat beindulása miatt.” Kevés a kamionszállító vasúti kocsi. Rákos József cikke, Magyar Közlekedés p május 5. * kiemelés F.T. -től vitakérdés céljára