VASÚTI KEREKASZTAL A MAGYAR KÖZLEKEDÉSI KLUB RENDEZÉSÉBEN JÚNIUS 2.
A VASÚT KÉPE, HELYE AZ UNIÓS ÉS A HAZAI KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁBAN Vasúti Kerekasztal a Magyar Közlekedési Klub rendezésében június 2. Vitaindító: Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
4 A vasút az uniós közlekedéspolitikában 4 Egyensúly helyreállítása a közlekedési alágazatok között között utasforgalom -40%; áruforgalom -60% évente 600 km vágány megszűnik (1200 km új út épül) 4 Revitalizálni a vasutat a vasúti közlekedés integrálása a belső piacba (nemzeti árupiacok, cabotage felnyitása, fokozott biztonsági előírások, interoperabilitás, nemzetközi személyfuvarozás szabaddá tétele, minőség javítás) 4 Az infrastruktúra használatának optimalizálása Szűk keresztmetszet alakul ki, ahol a személy- és az áruszállítás osztozik az infrastruktúrán. Speciális árufuvarozási hálózat kialakítása 4 Szolgáltatások korszerűsítése pontosság, megbízhatóság, sebesség A VASÚT KÉPE, HELYE AZ UNIÓS ÉS A HAZAI KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁBAN
4 A vasút a hazai közlekedéspolitikában 4 Környezetkímélő közlekedési rendszer megteremtése a teherforgalomban a vasúti és vízi szállítás, valamint a kombinált fuvarozás ösztönzése személyforgalomban a közforgalmú közlekedés preferálása az egyéni közlekedéssel szemben 4 A közlekedési alágazatok (vasúti, közúti, vízi és légi) összehangolása a fenntartható fejlődés szem előtt tartásával 4 Infrastruktúra A vasút piaci részesedésének biztosítását, mint prioritást az utóbbi években megkezdett pályarekonstrukciós munkálatok… …teszik lehetővé. A vasútpolitikát a jövőben a MÁV Rt átfogó reform végrehajtása jellemzi Elemei: üzletágak elkülönülése, állammal szerződéses viszony, járműállomány fejlesztése, pályahálózat felszabadítása harmadik fél számára, törzshálózat fejlesztése uniós források igénybevételével. 4 Tulajdonlás, szabályozás, üzemeltetés A VASÚT KÉPE, HELYE AZ UNIÓS ÉS A HAZAI KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁBAN
4 A vasút szerepéről és a versenyképességről 4 A hatékonyság nem érhető el az „olcsó vasút” célként való kitűzésével. A költségeiket eredményesen csökkentő vasutak nem bizonyultak jövedelmezőeknek. ( Forrás: Cantos-Maudos (2001) Regulation and efficiency: the case of European railways. Transportation Research A 32. pp ) 4 Kitörési pontok a vasút számára: a jól összenyalábolható forgalmi áramlatok elővárosi személyközlekedés, egyes városi szakaszok, minőségi ( IC ) távolsági személyforgalom, tranzit, export, import áruszállítás, a kombinált fuvarozás, veszélyes és speciális anyagok szállítása. 4 A vasúti területek értéke A VASÚT KÉPE, HELYE AZ UNIÓS ÉS A HAZAI KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁBAN
4 A vasút szerepéről és a versenyképességről 4 Kihívások a vasúttal szemben minőségi, középosztályi igényeket kiszolgáló személyszállítás, rugalmas szolgáltató, a vasúti és kiegészítő tevékenység kombinálása, felelősséggel elvállalt árufuvar, a szolgáltatást kísérő ügyintézés, mindezek megteremtésével összhangban számviteli átláthatóság. 4 Nem cél viszont a hagyományos vasút korszerűsítésén ( km/ó) túl minden áron sebességet növelni, minden áron létszámot csökkenteni, olyan viszonylatokban is mindenáron fenntartani a vasúti közlekedést, ahol a leépült vasút akadálya egy jobb ellátás kialakításának, egységes egyetlen rétegként kezelni a vasutat, mintha a kisforgalmú regionális vonalaknak és a forgalmas gerincvonalaknak azonos funkcióik lennének. A VASÚT KÉPE, HELYE AZ UNIÓS ÉS A HAZAI KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁBAN
INTEGRÁCIÓ, ELŐVÁROSI KÖZLEKEDÉS, A VASÚT LEHETŐSÉGEI Vasúti Kerekasztal a Magyar Közlekedési Klub rendezésében június 2.
A VASÚTI JÁRMŰGYÁRTÁS, FENNTARTÁS PROBLÉMÁI, A HAZAI IPAR LEHETŐSÉGEI Vasúti Kerekasztal a Magyar Közlekedési Klub rendezésében június 2.
TEHERSZÁLLÍTÁS, TRANZIT TEHERFORGALOM, KOMBINÁLT SZÁLLÍTÁS, VERSENYKÉPESSÉG, IGAZSÁGOS VERSENY Vasúti Kerekasztal a Magyar Közlekedési Klub rendezésében június 2.
TEHERSZÁLLÍTÁS, TRANZIT TEHERFORGALOM, KOMBINÁLT SZÁLLÍTÁS, VERSENYKÉPESSÉG, IGAZSÁGOS VERSENY „A RO-La hazai indulásakor - vagyis 1992-ben - valamivel több, mint 16 ezer kamiont szállított a vasút. A százezres küszöböt 1998-ban lépték át, de a dél-szláv háború miatt jelentősen csökkent a Szeged és az ausztriai Wels közötti forgalom - később pedig a román kamionok egy része maradt el az Arad-Wels közötti (nem magyar érdekeltségű)* vonat beindulása miatt.” Kevés a kamionszállító vasúti kocsi. Rákos József cikke, Magyar Közlekedés p május 5. * kiemelés F.T. -től vitakérdés céljára