Pénzügyi és gazdálkodási szabályzatok felülvizsgálata

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

EGov Tanácsadó Kft Budapest, Belgrád rkp Budapesti Ügyvédi Kamara e-Ügykezelő rendszer
VÁTI Egységes közműnyilvántartás (EKNY)
Szervezetfejlesztési Program
SZÁMVITEL.
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
Miskolc ÁROP eredményességmérés és pályázati szabályzat részprojektek tapasztalatai szakmai nap
A stratégiai tervezés módszertana
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
EGov Tanácsadó Kft Budapest, Belgrád rkp E-ügyintézési modell
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Az ÚMFT SLA rendszere - a független értékelő szemszögéből -
A kormányzati stratégiai tervezés módszertana
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Kérdések a ZH-hoz.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Az EK Rendelet felülvizsgálatának magyar javaslatai és ETT jó gyakorlatok Előadó: Dr. Szabó Erika Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Államtitkár.
Szervezetfejlesztési Program
Szervezetfejlesztési Program
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
Kaplan – Norton: Balanced Scorecard
Kontrolling házi dolgozat
GKI Zrt., Vitaanyag az új EU-költségvetésről A 2013 utáni EU-költségvetés fő kérdései Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest,
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Fejlesztési Igazgatóság Kohéziós Alap Közreműködő Szervezet számvitel Hosszú Gabriella és Pásztor Edit - Pénzügyi önálló osztály ,
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
Számviteli politika és szabályzatok
Hajdics Antónia Államháztartási Szabályozási Főosztály
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
SZÁMVITEL B.Sc. képzés. Cél: információigény kielégítése  külső és belső érintettek Tulajdonosok, befektetők Hitelezők KözvéleményHatóságok Kormányzati.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Az IKT fejlesztési folyamat- szaktanácsadó felkészítése a digitális kompetencia-fejlesztés támogatására Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
Kiskőrös Város Polgármesteri Hivatalának Szervezetfejlesztése 4Sales Systems Államreform Operatív Program (ÁROP) 1.2.A.
B ALANCED S CORE C ARD BSC Dr. Kovács Árpád Endre SZIE – GTK TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet (TKI) március 25.
Az államháztartási számvitel évi változása.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A járási rendszer megújítása
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez?
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Pénzügyi és gazdálkodási szabályzatok felülvizsgálata

Miért? Konzisztens, biztonságos működés alapja Fontos a naprakészség Nem azonos struktúra Felülvizsgálat, rendszerezés szükséges A többi alprojekt produktumával összhangban kell elkészíteni

Munka menete 2009. május – június: helyzetfelmérés, interjúk lefolytatása főosztály-, osztály- és csoportvezetőkkel 1.0 verzió - 2009. augusztus 14. 2.0 verzió - 2009. október 20. ?

Felülvizsgált szabályzatok A Számlarend V. és VI. alfejezetét képező fejezetek (V. Az analitikus nyilvántartás és a főkönyvi könyvelés kapcsolatrendszere, VI. Bizonylati rend és az alkalmazandó nyomtatványok)  Kiskincstári Működési Szabályzat  Önköltségszámítási szabályzat  Eszközök és források értékelési szabályzata  Leltározási és leltárkészítési szabályzat  Felesleges vagyontárgyak hasznosításáról szóló szabályzat  Vagyonnal való gazdálkodásról szóló szabályzat  Kártalanítási ügyekről szóló szabályzat  Belterületbe vonásról szóló szabályzat    Pénzkezelési szabályzat  Számviteli politika  A kötelezettségvállalások tartalmi és formai követelményeiről és a kötelezettségvállalások hivatali ügymenetéről szóló szabályzat  A költségvetési gazdálkodás lebonyolításával kapcsolatos feladatok ellátásáról szóló szabályzat

Hol és mi változott? Teljesen új szabályzat Kisebb tartalmi változások Szervezeti egységek és hivatkozott jogszabályok aktualizálása Hivatal döntése értelmében változatlanul hagyott

A felülvizsgálat tapasztalatai Elavult részek (pl. szervezeti egység, személyek) sok szabályzatban ORGANP megjelenése a szabályzatokban nem konzisztens Párhuzamos SZMSZ módosítás nehézséget okozott Némelyik szabályzat nem állt rendelkezésre elektronikus formában 2010. februárban tárgyalja a közgyűlés – nem biztos, hogy el fogják fogadni a még életben maradt javaslatokat sem Lassan őrölnek a malmok… Az interjún elmondottakat sokan nem merik vállalni Javasolt változtatások szervezeti ellenállásba ütköztek De jó tapasztalatszerzés volt további hasonló feladatokhoz

Hivatal felé jelzett javaslatok Legyen elektronikusan is nyilvántartva az összes szabályzat, legyen elérhető a legfrissebb verzió! Könyvjelzők vagy hiperhivatkozások használata olyan helyeken, ahol változás lehetséges a szabályzatokban (szervezeti egység, személynevek, jogszabályok) Fordítsanak különös figyelmet a mellékletekre is! – rendszeres időközönként kötelező felülvizsgálat bevezetése Ha valami nem megfelelően van szabályozva, érdemes akár szervezeti változásokat is kezdeményezni Ne rendeletek és utasítások, hanem szabályzatok legyenek!

Stratégia és éves költségvetés összekapcsolása

Miért? Nincs egységes módszertan hazánkban Stratégiai tervezési modellen alapuló módszerre van szükség Gördülő tervek valóban kalkulálható adatokat tartalmazzanak Hatékonyság növelése érdekében

Munka menete 2009. május-júniusi interjúk felhasználásával Munka kezdete: 2009. augusztus 17. 2009. október 28. első verzió benyújtása 2009. november 10. tanulmány leadása

Tanulmány felépítése Startégiai tervezés és az éves költségvetés összeállításának módszertanai Best practice-ek Miskolci helyzetkép Módszertani javaslat Miskolc számára További javaslatok, lehetőségek Tevékenység-ütemezés

Startégiai tervezés módszertanai Vállalati tervezési gyakorlatokból (is) ismert módszertanok SWOT-elemzés (a stratégia megalapozására) Balanced Scorecard

Éves költségvetés tervezése A költségvetés célokkal való összhangját a gazdasági program tervezésbe való beépítésével kell biztosítani 1990. évi LXV. Tv. (Ötv.) 91. § : kötelező gazdasági program 1992. évi XXXVIII. Tv. (Áht.): gördülő tervezés Részletes idő- és ütemterv szükséges, egyértelmű felelősségekkel Az egész folyamat során elengedhetetlen az intézmények és önkormányzati vállalatok együttműködése

Best practice-ek vizsgálata Wolverhampton USA, Kanada

Miskolci helyzetkép Stratégiai tervezés menete Miskolcon Költségvetés tervezésének menete Miskolcon (alapvetően bázis szemléletű, excel táblák…) Éves költségvetés tervezés és a stratégia összekapcsolása részben megvalósul, de ennek nincsen egységes, informatikai eszközökkel támogatott folyamata

Módszertani javaslat Miskolc számára Adottság: kötelezően ellátandó feladatok és a már meglévő kötelezettségek A stratégiai tervnek és az éves költségvetésnek egyaránt figyelembe kell vennie ezeket Tervezésük egyelőre továbbra is bázis alapon, feladatonkénti rendszeres felülvizsgálattal

Módszertani javaslat Miskolc számára önkéntes vállalások: tervezésük a jelenlegi gyakorlattól eltérő módszert kíván Szociális ellátás Közművelődés Településfejlesztés Kommunális feladatok Sporttevékenységek támogatása Továbbiakban zéró bázisú tervezés ezeknél

Módszertani javaslat Miskolc számára A bevételi lehetőségek feltérképezése szintén stratégiai feladat, lehetséges elméleti csoportosítás: Jelenlegi források és mértékük változására ható tényezők elemzése (pl. jogszabályi környezet, EU-s forrástervek stb.) jövőben is megmaradó források jövőben elapadó források Jövőbeli források új rendszeres források új eseti források támogatások (központi vagy EU-s) – vizsgálandó, hogy ezek célhoz rendelt vagy szabadon felhasználható források? értékesítés, privatizáció bevétel új díjköteles szolgáltatások nyújtásából együttműködés vállalkozókkal pl. kereskedő/iparos közterületi fejlesztést végez a tevékenységi engedély fejében / cégek társadalmi felelősségvállalásának előmozdítása

Módszertani javaslat Miskolc számára – stratégia megalkotásának folyamata Vízió: Milyennek szeretnénk látni Miskolcot? (pl. élhető város) Misszió: milyen érintett csoportok, mely igényeit, szükségleteit szeretnénk kielégíteni és hogyan Stratégiai célok: EU-s fejlesztési forrásoknak megfelelően kialakított célok egyéb, saját célok (melyeket EU-s forrásoktól függetlenül is szükséges megvalósítani – ld. önkéntes és kötelező feladatok!)

Balanced Scorecard felállítása 4 nézőpontot javasolunk: pénzügyi nézőpont – hogyan pozícionáljuk az önkormányzatot a „befektetők” (forrásokat biztosítók) előtt – állam, EU, civilek? Pl. hogyan teremtünk értéket? Hogyan tesszük gazdaságosabbá saját működésünket? vevők, önkormányzati szolgáltatásokat használók nézőpontja – milyen teljesítményt várnak el tőlünk? – minőség, életminőség, folyamatok nézőpontja – mely folyamatokban kell kiemelkedő teljesítményt nyújtanunk? – átfutási idő, minőség, gazdaságosság, tanulás és fejlődés nézőpontja – hogyan leszünk képesek egy fenntartható önkormányzati stratégia kialakítására és betartására?

Balanced Scorecard felállítása A nézőpontokhoz kapcsolódóan határozzuk meg a stratégiai célokat, amelyek súlyozását elvégezzük egy objektív kritériumrendszer segítségével Az eredmény:

Stratégia és éves költségvetés összekapcsolása Az éves tervezés folyamata továbbra is a törvényben rögzített módon De minden éves tervezési folyamat indításánál át kell gondolni a stratégiai célokat Aktualizálni kell a hosszú távú időhorizonton eloszló feladatokat, több évre szóló végrehajtásukat, és finanszírozási igényüket

További javaslatok Informatikai támogatás A stratégiai célok mellé a hozzájuk rendelt Balanced Scorecardot is fel kell vinni Hároméves gördülő tervezés értékei is szerepeljenek a rendszerben