Az ESZA Nonprofit Kft. helye a pályázatkezelésben, illetve a TISZK pályázatok az ÚMFT-ben
A pályázatkezelőről - ESZA, WSA, STRAPI • Az EU pályázatkezelési portfólió összevonásának célja a gyors és hatékony forráskijuttatás, az ügyfélkiszolgálás egyszerűsítése és átláthatóbbá tétele • Az összevonás kivitelezésének tervezése októberben indult el • Első lépésben az WSA EU pályázatkezelési feladatainak átvételének és az ESZA hazai pályázatkezelési portfóliójának átadásának előkészítése történt meg • Az előkészítést 5 szakmai munkacsoport végezte • A STRAPI feladatainak átvétele december közepén indult el • A kijelölő rendelet december 31-én jelent meg • A portfólió változás január 1-el lépett életbe • Portfólió változás • ESZA által kezelt Nemzeti Civil Alapprogramhoz tartozó hazai pályázati portfólió átadása a korábbi OKMTI, most Wekerle Sándor Alapkezelőnek (WSA), valamint Gyermek és Ifjúsági Alapprogram pályázatainak átadása az NCSSZI részére • A WSA és a STRAPI által kezelt TÁMOP, TIOP, KMOP prioritások pályázati portfóliójának átvétele • A teljes TÁMOP és TIOP, valamint a kapcsolódó KMOP konstrukciók kezelése az ESZA-ban történik • A portfólió változás az ESZA összes működési területét érinti Informatika, infrastruktúra Gyors és hatékony forráskijuttatás és felhasználás Ügyfélszolgálat, kommunikáció Pályázat kezelési folyamatok Ellenőrzés, szabálytalanság kezelés Panaszkezelés Gazdálkodás és jog Szervezeti kultúra és humánerőforrás
ESZA Nonprofit Kft. Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Service Level Agreement : NFT, ÚMFT, ÚSZT Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tulajdonos Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium vállalkozási szerződés: NCA, hazai pályázatok Nemzetgazdasági Minisztérium vállalkozási szerződés: hazai pályázatok Nemzeti Erőforrás Minisztérium vállalkozási szerződés: hazai pályázatok Intézményrendszer
Feladatok, tevékenységek
Az ESZA pályázati portfóliója a feladatok átvételével darabszámban háromszorosára, értékben több mint duplájára növekedett
Ügyfeleink
TISZK-ek a 2007/2008, 2009/2010-es kiírásokban TÁMOP /1TÁMOP /2 TIOP /1KMOP 4.1.1/ATÁMOP /1 TÁMOP B-09/1 TIOP /1 Összesen Kedvezménye zettek száma 12 db31 db20 db7 db18 db6 db12 db106 db Lekötött forrás Kifizetett előleg Számla alapú kifizetés Összes kifizetett támogatás Forrásfelhasz nálás aránya 91,51%96,24%94,66%89,26%77,58%76,53%48,60%83,68%
Projektek zárásának, megvalósításának aktuális helyzete as kiírások: összesen 70 Kedvezményezett TÁMOP /1: 12 projekt, 10 lezárt, 2 ellen szabálytalansági eljárás van folyamatban, 91.5 %-os forrásfelhasználás TÁMOP /2: 31 projekt, 29 lezárt, 1 ellen szabálytalansági eljárás van folyamatban, 1 ZPEJ feldolgozás alatt, 96.2 %-os forrásfelhasználás TIOP /1: 20 projekt, 9 lezárt, 1 szabálytalansági eljárás, 4 meghosszabbított projekt, amely még megvalósítás alatt van, a többi projekt zárása folyamatban, 94.6 %-os forrásfelhasználás KMOP 4.1.1/A: 7 projekt, 5 lezárt, 1 zárása folyamatban, 1 még megvalósítás alatt, 89.2 %-os forrásfelhasználás es kiírások: összesen 36 Kedvezményezett TÁMOP /1, TÁMOP B-09/1, TIOP /1: projektmegvalósítások még nagyrészt folyamatban TÁMOP B-09/1: 4 szakmailag lezárt projekt, 1 záró jelentés került eddig benyújtásra, 2 projekt 1 éven túli meghosszabbításra került IH engedéllyel
Záró elszámolási csomag Záráshoz információk: ESZA honlapon az „Pénzügyi elszámolás részletes szabályai” elnevezésű dokumentum ( A záró csomag ellenőrzése három részből áll: ZKK ellenőrzése ZPEJ ellenőrzése Záró helyszíni ellenőrzés Amíg e három rész között egy is van, ami nem megfelelő, addig a teljes csomag nem hagyható jóvá és a ZKK-ban igényelt összeg sem fizethető ki.
Záró elszámolási csomag Szakmai és pénzügyi ág találkozása Kedvezményezettnek egyszerre kell benyújtania a két dokumentumot a TSZ-ben meghatározott időpontig (3.3.3 pont) elektronikusan (=online számlakitöltőn keresztül generált formanyomtatványok) és papír alapon Fontos: a projekt fizikai megvalósulását követő időszakban a Kedvezményezett részéről csak pénzügyi teljesítés történhet, tehát számla nem állítható ki és semmilyen teljesítés a szállítók részéről nem megengedett. A ZKK+ZPEJ benyújtásáról a KSZ levélben tájékoztatja a Kedvezményezettet, a határidő lejárta előtt 15 naptári nappal Záró elszámolás esetén nem érvényesül a jó-tételek továbbengedésének a szabálya! A ZKK és ZPEJ hiánypótlás/korrekció/elfogadás/elutasítás egyszerre, egy levélben történik. Kifizetés csak a ZPEJ elfogadását követően történhet meg!
Záró elszámolási csomag Fontos! ZKK tartalmazzon minden elszámolható, a projekttel kapcsolatosan felmerült költséget, ami még nem került eddig elszámolásra benyújtásra Elszámolhatósági feltételeknek megfelelően kerüljön összeállításra, tekintettel arra, hogy további elszámolás benyújtására nincs lehetőség. SZM, VB: a projekt fizikai zárását követően semmilyen módosításra nem lesz lehetőség A Támogatási Szerződésük kritikus részein (indikátorok, költségvetés) az esetlegesen szükséges módosításokat még a záró csomag benyújtása előtt végezzék el, a vonatkozó kérelmeket nyújtsák be felénk még a projekt fizikai zárásáig A hatályos költségvetésnek meg nem felelő tételek (pl. sortúllépés esetén) véglegesen elutasításra fognak kerülni Indikátorok nem teljesülésekor szabálytalansági eljárás indul, mely visszakövetelést eredményezhet. Előleg elszámolása: A kedvezményezettnek a ZKK-ban kell legkésőbb elszámolni az előleggel.
Záró helyszíni ellenőrzés A záró elszámolási csomag ellenőrzésének határidején belül záró helyszíni ellenőrzést folytat le a Kedvezményezetteknél a KSZ A projekt megvalósulásának teljes körű dokumentum alapú ellenőrzése: pénzügyi, szakmai teljesítés, közbeszerzések, nyilvánosság, horizontális szempontok teljesülése: A támogatási szerződésben rögzítettek teljesítésének ellenőrzése A benyújtott PEJ-ekben leírtak ellenőrzése A végrehajtás a jogszabályi előírásoknak megfelelő Indikátorteljesítések: A projekt során elért indikátorok teljesítésének igazoló dokumentumai (a dokumentum az indikátor fajtájától függ, de minden esetben egyértelműen, és objektíven mutatja a vállalt indikátor számszerű, dokumentált megvalósulását) Teljesült és vállalt indikátor érték összehasonlítása: 100%-90% rendben 90%-75% arányos kifizetés 75% alatt meghiúsult a projekt, támogató eláll a szerződéstől.
Fenntartási kötelezettségek, fenntartási jelentés A ZKK/ZPEJ értesítő levélben tájékoztatjuk a kedvezményezettet fenntartási jelentés benyújtási kötelezettségéről, amelynek részletes szabályait a pályázati útmutató és a támogatási szerződés tartalmazza Pályázati útmutató C10. pontja: -A támogatott beruházással létrehozott szolgáltatásokat az 1083/2006/EK rendelet szerint a projekt fizikai befejezését követően minimum 5 évig fenntartja es üzemelteti. -legalább 5 évig fenntartja es működteti a TISZK-et -A támogatás által megvalósított fejlesztés eredménye (beleértve kifejlesztett szolgáltatások es eszközbeszerzés) a fenntartási kötelezettség fennállása alatt a Támogató előzetes jóváhagyása nélkül nem idegeníthető el, nem terhelhető meg, nem adható bérbe. -A projekttel kapcsolatos minden dokumentumot december 31-ig meg kell őrizni, elkülönítetten kell tartani -Amennyiben az indikátoroknál hatásindikátort vállalt, akkor azokat az ott leírtak szerint teljesíteni kell (és jelenteni róla)
Fenntartási kötelezettségek, fenntartási jelentés A fenntartási időszak időtartama 5 év, melynek kezdete a projekt befejezését követő nap. Jelentés tárgyát képező időszak kezdő dátuma első PFJ esetén: a projekt befejezését követő nap. A jelentés tárgyát képező időszak záró dátuma a kezdőnaptól számított 12 hónap utolsó napja lesz. Projekt befejezése= TSZ (esetenként eltérhet) pontja alapján „A Projekt akkor tekinthető befejezettnek, ha a Közreműködő Szervezet a Kedvezményezett zárójelentését elfogadta és az utolsó kifizetési kérelem alapján a támogatást átutalta.” Tehát a fenntartási időszak kezdete a ZPEJ+ZKK elfogadásának napját követő nap. A fenntartási jelentést, a jelentés tárgyát képező időszak utolsó naptári napját követő 15 munkanapon belül kötelező benyújtani.
Projektmegvalósítás problémái Főbb problémák a projektmegvalósítás alatt: Indikátor értelmezési és teljesítési problémák: az értelmezéseket az IH egységesen próbálta tisztázni az információs napokon, ahol lehetett, ott pedig szerződésmódosítással korrigáltuk az értéket, DE! a minimálisan elvárt célérték alá nem mehetett egy projekt sem Horizontális szempontok módosítása: sok Kedvezményezett a projektirodára értelmezte a szempontokat, vagy a as kiírások esetében pedig a pályázó Önkormányzatra, ezt szerződésmódosítással kellett kezelni, a TISZK intézményekre aktualizálni Közbeszerzések esetleges sikertelensége, vagy elhúzódása a projekt időtartamának eltolódását okozta: projekthosszabbításokkal kezeltük, ahol az indokoltsága alátámasztott volt, ha túlnyúlt a pályázati útmutató által megszabott maximális projekthosszon, akkor az IH engedélyével Tájékoztatás és nyilvánosság nem megfelelő teljesítése: EU-s logók hiánya, az arculati kézikönyv előírásainak be nem tartása Nagyszámú szerződésmódosítás és változásbejelentés kezelése nehézkes, és néha elhúzódó egyeztetéseket eredményezett
Eredmények számokban, képekben 66 TISZK támogatása a közötti időszakban, országosan összesen 86 TISZK létezik tanulót érintettek a fejlesztések –közvetve, vagy közvetlenül (támogatott TISZK-ek össztanuló létszáma), ez a i tanévre: főre csökkent Fenntartása a támogatással létrehozott szolgáltatásoknak és magának a TISZK intézményeknek a legkésőbb záró projekthez viszonyítva: decembere
32 TISZK infrastrukturális fejlesztése is megvalósult (TIOP, KMOP): TIOP /1, felújítás
KMOP-4.1.1/A: zöldmezős beruházás
Korszerű tanműhelyek, eszközbeszerzés
Tanártovábbképzések
Szakmai munkacsoportok: tananyagfejlesztés, közös stratégiák kidolgozása
Konferenciák, a nyilvánosság erősítése
Köszönöm a figyelmet! Sok sikert a projekt zárásához! Kovács Ágnes Uniós Programvezető ESZA Nonprofit Kft.