H OGYAN HOZZUNK LÉTRE IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZATOT ? STEP BY STEP.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapest Főváros Ifjúsági Koncepciója „Kezdeményezés, Koordináció és Kooperáció” Gergely Péter április 6.
Advertisements

Ma –mintegy erdélyi magyar számára vált lehetségessé az internetes kommunikáció –160 hozzáférési pontból álló hálózat –közvetlen kapcsolat jöhet.
TÁMOP Mozgáskorlátozottak interaktív honlapja.
HOGYAN KÉSZÍTSÜNK DOKUMENTUMFILMET IFJÚSÁGI PROJEKTÜNKBEN?
TISZATÉR LEADER EGYESÜLET célterületei és eljárásrend 2011.
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
Add tovább! Fiatalokkal a települési közösségekért! – országos mozgalom A fiatalok részvételének fokozása a közjóért!
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
1 KÖZÖSSÉGFEJELSZTŐK BÉKÉS MEGYEI EGYESÜLETE. 2 KÖZÖSSÉGI SZÍNTÉR - IBSEN HÁZ.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat A és a szolgáltatásai Budapest, február.
A Fővárosi Önkormányzat civil stratégiája
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
Szektorok közötti együttműködés tapasztalatai a kerékpáros érdekképviseletben Csikai Mária Nyíregyháza, május 27. A program.
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
Közigazgatási alapismeretek
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Közösségfejlesztés és közösségi munka
ENSZ - ECOSOC EU EU Bizottság - AGIS Európa Tanács Szervezett, határokon átlépő bűnözés elleni harc Társadalmi-közösségi bűnmegelőzés az újszerű és a tradicionális.
AZ EGRI CSALÁDSEGÍTŐ INTÉZET MÓDSZERTANI GYERMEKJÓLÉTI KÖZPONT MUNKATERVÉNEK BEMUTATÁSA Készítette: Pappné Kormos Zsuzsanna.
Az ÚMVP intézményrendszere
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
A referenciaintézmények feladatai, hatáskörei
„Egyenlő Eséllyel a Rák Ellen” szűrő és felvilágosító program hátrányos helyzetű nőknek
Partnerség és együttműködés Érdekcsoport-elemzés
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
A társadalmi egyeztetés alapfogalmai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője február.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Egyeztetési folyamat A Társadalmi Egyeztetés Eljárási Normarendszere kötet és a RECE programban készült helyzetelemzés.
Europe Direct Hálózat Magyarország Vedd ki a részed! március 18. Vizsnyiczai Márta Békés Megyei EIP.
Munkavédelmi Képviselők XVII. Országos Fóruma
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
TÁMOP / Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért május 31. TERÜLETFEJLESZTŐK SZAKMAI MŰHELYE.
Határtalan Civil Nap Pestújhely Menyhért Péter Demokrácia kellék– társadalmi harmónia: 10 éves a csepeli civil együttműködés Ötlet megszületése:
Integrált közösségi szolgáltató terek
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
„Sombereki Caritas Központ kialakítása” elnevezésű ROP mintaprojekt zárókonferenciája Somberek, június 12. Marketing szemlélet nonprofit szervezeteknél.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
HOGYAN HOZZUNK LÉTRE ELEKTRONIKUS KÖZÖSSÉGI ÖNSEGÍTŐ RENDSZERT? STEP BY STEP.
HOGYAN VALÓSÍTSUNK MEG ELEKTRONIKUS VÁLASZTÁST? STEP BY STEP.
Bodor Tamás főosztályvezető-helyettes Gyermek és Ifjúsági Osztály
BFH Európa Kft. Hollósi Szabolcs ügyvezető
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Az új képviselő-testület megalakulását követő feladatok szeptember 17.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
Pályázó: Nők-háza Egyesület Nagykanizsa Pályázati azonosító: IFJ-GY-ND-09-A/B0043 Pályázat címe: Kistérségi Ifjúsági Fórum – 2009.
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
1 Kézfogás a Magyar Vidék fejlődéséért : Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH)
Szakmai beszámoló TÁMOP B-13/ Partnerség és hálózatosodás „Az iskola közös ügyünk” „Ki tud többet Szorgalmatosról?”
Interkulturális mediáció bemutatása - ROMED2-ROMACT Interkulturális mediáció megvalósulása elméletben és gyakorlatban Jászfényszarun ROMED2-ROMACT programon.
A Dél-borsodi Akciócsoport LEADER programja Értékelési szempontok Tiszaújváros szeptember 30.
Létérdek TÁMOP /2 „Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért”
BEVEZETÉS A KOLLEKTÍV MUNKAJOGBA
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
A projekt megvalósítását támogatja a Belügyminisztérium Nemzeti Bűnmegelőzési Tanácsa „A legkisebb ellenállás” – bűnmegelőzés a szépkorúak körében BM –
Kistérségi gyerekesély programok támogatása MTA Gyerekprogram.
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Mobilitás bróker szerepben Mobilitás bróker szerepben Letenyei Mráz Márta Budapest december 09.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Orova Piroska XIII. VIMFÓ április
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
Jánoshalmi Kistérségi Tanács
Fiatalok társadalmi részvétele és érdekképviselete
Urbánné Malomsoki Mónika
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

H OGYAN HOZZUNK LÉTRE IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZATOT ? STEP BY STEP

H OGYAN HOZZUNK LÉTRE IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZATOT ? S TEP BY STEP I. AJÁNLÁS A segédlet olyan fő alatti települések ifjúsági referenseinek, ifjúságsegítőinek, polgármestereinek nyújt szakmai támogatást, ahol: egyrészt a fiatalok bevonása problémaként jelentkezik; másrészt jelen van a szándék arra, hogy a fiatalok érdekérvényesítését intézményesítsék.

H OGYAN HOZZUNK LÉTRE IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZATOT ? S TEP BY STEP I. FOGALOMMAGYARÁZAT I. Ifjúsági érdekérvényesítés és –képviselet: a fiatalok helyi (települési, kistérségi, stb.) szintű – formalizált vagy informális keretek között történő – részvételét tekintjük. Az ifjúsági párbeszédrendszereknek számos formája van: Települési ifjúsági önkormányzat: az adott település korosztályi lakosainak köréből választott képviseleti testület. Települési diákönkormányzat : a településen működő általános iskolák tanulói által választott testület. Ifjúsági érdekegyeztető fórumok (ifjúsági tanács, ifjúsági kerekasztal, stb.): helyi szintű, a korosztály ügyeinek többoldalú egyeztetését, érdekérvényesítést felvállaló formális vagy nem formális testületek. Ifjúsági civil szervezet: az ifjúsági korosztály tagjaiból álló formalizált, korosztályi érdekképviseletet felvállaló szervezetek. Nemformális ifjúsági közösségek: az ifjúsági korosztály tagjaiból álló, ifjúsági ügyeket felvállaló, a fiatalok érdekében tevékenykedő fiatalok csoportja.

H OGYAN HOZZUNK LÉTRE IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZATOT ? S TEP BY STEP I. FOGALOMMAGYARÁZAT II. Co-management: olyan módszer, amely keretében megvalósul az együttműködés azon szintje, ahol a fiatal polgár véleménye egyenértékű a felnőtt polgár véleményével. Az önkormányzati és az ifjúsági oldal minden esetben egyforma létszámban képviselteti magát egy adott kérdés tárgyalásakor. A döntéshez 50%+1 fő szavazata szükséges.

H OGYAN HOZZUNK LÉTRE IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZATOT ? S TEP BY STEP I. ELŐFELTÉTELEK Anyagi forrás : - nem szükséges. Materiális eszközök : - közösségi tér a fiataloknak. Humán eszközök : - aktív fiatalok, - felnőtt segítő (ifjúsági referens vagy ifjúságsegítő, stb.) Körülmények: - elindult ifjúsági kezdeményezések a településen. Bevonandó együttműködők : - fiatalok; - ifjúsági referens/ifjúságsegítő, - települési önkormányzat képviselői, - ifjúsági civil szervezetek - ifjúsági klub, - iskola.

H OGYAN HOZZUNK LÉTRE IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZATOT ? S TEP BY STEP I. LÉPÉSEK 1. LÉPÉS: MEGLÉVŐ MINTÁK ÖSSZEGYŰJTÉSE Felelős: - ifjúsági referens/ifjúságsegítő Időszükséglet: hónap Eszköz, módszer: - szakmai szervezetekkel, módszertanokkal kapcsolatfelvétel, - elérhető releváns kutatások tanulmányozása a térségben. Mire figyeljünk? - hasonló településméretre vonatkozó dokumentumokat tanulmányozzunk; - tisztázzuk előre a kereteket, pontosítsuk a fogalmakat – tudjuk, hogy milyen érdekképviseleti formát akarunk létrehozni.

H OGYAN HOZZUNK LÉTRE IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZATOT ? S TEP BY STEP I. LÉPÉSEK 2. LÉPÉS: ÖNKORMÁNYZATTAL VALÓ KAPCSOLATFELVÉTEL, EGYEZTETÉS Felelős: - ifjúsági referens/ifjúságsegítő Időszükséglet: hét Eszköz, módszer: - személyes találkozó, - előkészített írásos anyagok, tervek. Mire figyeljünk? - az önkormányzatot már a folyamat elején vonjuk be – nagyon fontos a támogatásuk, továbbá befolyásolhatja bevonásuk mértéke az ifjúsági önkormányzat majdani mértékét is. - konkrét elképzeléssel, tervekkel keressük meg az önkormányzatot – hangsúlyozzuk, hogy miért jó, mit profitálhatnak belőle, hogyan merült fel a fiatalok körében az igény, stb.

H OGYAN HOZZUNK LÉTRE IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZATOT ? S TEP BY STEP I. LÉPÉSEK 3. LÉPÉS: TELEPÜLÉSEN LAKÓ FIATALOK MEGSZÓLÍTÁSA Felelős: - ifjúsági referens/ifjúságsegítő Időszükséglet: - 2 hét Eszköz, módszer: - Kézbesített, papír formátumú levél, felhívás Mire figyeljünk? - határozzuk meg a korosztályi életkori határokat (lehetőleg a kezdeményező fiatalokkal együtt); - törekedjünk arra, hogy a tájékoztató levelet minden, a korosztályba tartozó fiatal megkapja a településen. - figyeljünk arra, hogy a megkereséssel kapcsolatban felmerült kérdéseikkel tudják, hogy kihez és hová fordulhatnak.

H OGYAN HOZZUNK LÉTRE IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZATOT ? S TEP BY STEP I. LÉPÉSEK 4. LÉPÉS: VÁLASZTÁSI ALAPOKMÁNY, MŰKÖDÉSI ALAPOKMÁNY TERVEZETÉNEK ELKÉSZÍTÉSE Felelős: - ifjúsági referens Időszükséglet: hét Eszköz, módszer: - szövegezési/tervezési munka kiscsoportban, kezdeményező fiatalok bevonásával. Mire figyeljünk? - a települési „felnőtt” önkormányzat alapokmányait is ismerjük meg, a használható elemeket és módszereket vegyük át (megkönnyíti a majdani közös munka folyamatát és kereteit).

H OGYAN HOZZUNK LÉTRE IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZATOT ? S TEP BY STEP I. LÉPÉSEK 5. LÉPÉS: VÁLASZTÁSOK LEBONYOLÍTÁSA Felelős: - ifjúsági referens, helyi választási bizottság Időszükséglet: - 1 hónap Eszköz, módszer: - elektronikus választás (ld. XX Stepbystep), vagy - „hagyományos” választás. Mire figyeljünk? - az elektronikus választás módszerét külön step by step ismerteti.

H OGYAN HOZZUNK LÉTRE IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZATOT ? S TEP BY STEP I. LÉPÉSEK 6. IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZAT MEGALAKÍTÁSA, ESETLEGES BIZOTTSÁGOK/MUNKACSOPORTOK LÉTREHOZÁSA Felelős: - ifjúsági referens, megválasztott ifjúsági képviselők, ifjúsági polgármester Időszükséglet: hét Eszköz, módszer: - Működési alapokmány elfogadása Mire figyeljünk? - Az ifjúsági polgármester lehetőleg 16 év feletti személy legyen (választhatóság korhatárhoz kötése esetében), ez az önkormányzattal való együttműködés miatt fontos (tájékozottság, elérhetőség).

H OGYAN HOZZUNK LÉTRE IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZATOT ? S TEP BY STEP I. LÉPÉSEK 7. ÖNKORMÁNYZAT TÁJÉKOZTATÁSA AZ IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZAT LÉTREHOZÁSÁRÓL Felelős: - ifjúsági referens Időszükséglet: nap Eszköz, módszer: - Személyes tájékoztatás, - Választási jegyzőkönyvek bemutatása. Mire figyeljünk? - Célszerű formális találkozót egyeztetni. - Az ifjúsági referens a találkozót követően jelezzen vissza az ifjúsági önkormányzat tagjainak.

H OGYAN HOZZUNK LÉTRE IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZATOT ? S TEP BY STEP I. LÉPÉSEK 8. IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZAT MŰKÖDTETÉSE Felelős: - ifjúsági referens, ifjúsági önkormányzat tagjai, ifjúsági polgármester Időszükséglet: - 4 év (lehet kevesebb/több is) Eszköz, módszer: - Rendszeres ülések, - Közösségi hely, - Működési költségvetés, - Munkaterv, - Együttműködési megállapodások, partnerek, - Kommunikációs eszközök. Mire figyeljünk? - Minél több lakoshoz jusson el az információ az ifjúsági önkormányzat működéséről, használjuk ki a papíros és elektronikus tájékoztatás eszközeit.

H OGYAN HOZZUNK LÉTRE IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZATOT ? S TEP BY STEP I. LÉPÉSEK 9. ÖNKORMÁNYZATTAL VALÓ EGYÜTTMŰKÖDÉS KERETEINEK KIDOLGOZÁSA, EGYEZTETÉSE Felelős: - ifjúsági referens, ifjúsági önkormányzat tagjai, ifjúsági polgármester Időszükséglet: hét Eszköz, módszer: - Évente tervezés, egyeztetés az együttműködés kereteiről Mire figyeljünk? - Lehetőleg „harcoljunk ki” alaptámogatást (feladathoz kötött támogatást) az önkormányzattól.

H OGYAN HOZZUNK LÉTRE IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZATOT ? S TEP BY STEP I. PRAKTIKÁK - Kulcsfontosságú a kommunikáció annak érdekében, hogy elismerjék az ifjúsági önkormányzatot és tevékenységét. Bevált eszköz: rendszeresen megjelentetett, a település minden lakosához eljuttatott újság, amely folyamatosan tájékoztatást nyújt az ifjúsági önkormányzat kezdeményezéseiről, eredményeiről. - Pénzszerzési praktika – bevált módszer: települési szintű fém- és hulladékgyűjtés a fiatalok által – az önkormányzattal feladatra kötött szerződés, amelyben vállalták, hogy a befolyt összeget megduplázzák.

H OGYAN HOZZUNK LÉTRE IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZATOT ? S TEP BY STEP I. DOKUMENTÁCIÓ 1. VÁLASZTÁSI ALAPOKMÁNY 2. MŰKÖDÉSI ALAPOKMÁNY BILD újság példányai

H OGYAN HOZZUNK LÉTRE IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZATOT ? S TEP BY STEP I. KOCKÁZATOK ÉS KEZELÉSÜK 1. Kockázat : fiatalok aktivitása, részvétele a megalakuláskor csökken; Kezelése: érdekeltté kell tenni a fiatalokat a választási részvételben – bevált eszköz: mozijegyet kapnak a szavazók, vagy a szavazók körében nyereménysorsolás. 2. Kockázat : felnőtt önkormányzat nem fogadja el az ifjúsági önkormányzatot, nem tekinti partnernek. Kezelése: nyilvános működés, folyamatos híradás az ügyekről.

H OGYAN HOZZUNK LÉTRE IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZATOT ? S TEP BY STEP I. FENNTARTHATÓSÁG KÉRDÉSEI 1. Önkormányzat felé lobby tevékenység; 2. Évente felülvizsgált működési terv; 3. Elérhető pályázatok.

H OGYAN HOZZUNK LÉTRE IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZATOT ? S TEP BY STEP I. LÁTHATÓVÁ TÉTEL Fontos a folyamatos információk eljuttatása a fiatal választópolgárok számára. Honlap működtetése, települési szintű információs újság kiadása legalább háromhavi rendszerességgel.

H OGYAN HOZZUNK LÉTRE IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZATOT ? S TEP BY STEP I. KAPCSOLÓDÓ SZAKMAI KÖNYVEK, SZAKIRODALOM 1. Wootsch Péter: Otthonosan itthon. Települési ifjúsági munka – az otthonosság megközelítései. Mobilitás Könyvek Nemzeti Ifjúsági Információs és Tudástár (

H OGYAN HOZZUNK LÉTRE IFJÚSÁGI ÖNKORMÁNYZATOT ? S TEP BY STEP I. REFERENCIASZERVEZETEK Kulturális és Szabadidős Egyesület – Bordány;