Békéscsabai középiskolások világa 2010. Egeresi Viktória Krisztina Ifjúságsegítő E-mail: egeresi.viktoria@gmail.com Szeged, 2011.04.22.
Ifjúságszociológia szerepe Az ifjúsági munkában nagyon fontos az adatgyűjtés, hogy mélyebben megismerhessük a fiatalokat Az ifjúságkutatásokat egy alapnak tekintjük az ifjúságpolitikai intézkedések meghozatalához
Az országos jelentőségű ifjúságszociológiai vizsgálatok Három ifjúságkutatást használtam fel összehasonlításként Ifjúság2000, 2004, 2008 nagymintás ifjúságkutatásokat (kutatásvezető: Bauer Béla), mely átfogó képet mutat a fiatalokról, jól mutatja a változásokat a fiatalok életében Középiskolások világa 2010. Európai Ifjúsági Kutató, Szervezetfejlesztő és Kommunikációs Központ (EIKKA) által készült kutatás (kutatásvezető: Jancsák Csaba) Orosházi fiatalok világa 2008. EIKKA (kutatásvezető: Jancsák Csaba)
Kutatás célja, vizsgált kérdések Milyen szempontok szerint választanak felsőfokú intézményt? Hogyan ítélik meg saját jövőjüket illetve a társadalom jövőjét? Milyen értékeket tartanak fontosnak? Különböző életesemények bekövetkezését mikorra tervezik? Járnak-e külön órára, ha igen, mely tantárgyakból teszik, és milyen okai vannak? Fontos döntéseknél kinek a véleménye számít az életükben, és mennyire veszik figyelembe? Milyen problémákat látnak Magyarországon? Jövőbeni terveikkel kapcsolatban érdekelt, hogy mely településen tervezik az életüket, valamint, milyen munkavállalási elképzeléseik vannak?
Vizsgálat módszere Önkitöltős teszt, 8 oldalas 46 kérdéscsoport Két békéscsabai gimnázium végzős diákjai válaszoltak, nem reprezentatív Minta nagysága: 222 fő Spss programot használtam a feldolgozás során
A vizsgálat eredményei Továbbtanulási tervek 95,5% tervezi, hogy tovább tanul Azok akik nem tervezik a következő válaszokkal adták: rossz iskolát választottak, nem éreznek késztetést rá, van, aki értelmetlennek látja, hogy éveken keresztül tanuljon még, inkább dolgozni szeretne, illetve olyan iskolába megy, ahol szakmát tud szerezni 90% a munkanélküliséget szeretné elkerülni 85%-uk mindenképpen diplomát szeretne (karrierjéhez fontos eszköz, olyan szakma érdekli őket, melyhez diploma szükséges)
Jövőorientáció Az EIKKA középiskolásokkal végzett kutatásában is hasonlóak az eredmények, saját jövőjükhöz a fiatalok derűsebben állnak.
Értékek A posztmaterialista értékek fontosabbak a számukra, azaz belső harmónia, szabadság, érdekes élet, változatos világ, békés világ, változatos élet, kreativitás. Az érték sorrend végére a tradicionális értékek kerültek elsősorban, vallásos hit, nemzetszerepe, hazaszeretet, tradíciók tisztelete
Életesemények tervezése Bizonyos életesemények bekövetkezésének tervezése is erősíti azokat a tendenciákat, hogy előretolódnak illetve később következnek be egyes életesemények a fiataloknál. Békéscsabán hasonló eredményeket adott a kérdés, mint az orosházi fiataloknál, az otthonról való elköltözésnél. Viszont a házasság és a gyerekvállalást a békéscsabai fiatalok átlagosan 2-3 évvel későbbre tervezik.
Szabadidő eltöltése A megkérdezettek 56,9% jár valamilyen magánórára, az iskola mellett.
Semmittevés mást jelent nekik, mint az idősebb generációnál, amikor ezt a tevékenységet folytatja televíziót néz, rádiót hallgat, internetezik Médiafogyasztási idejükkel összevetve látható
Problémaérzékenység Munkanélküliséget, etnikai konfliktusokat, bűnözést, a gazdasági helyzetet, hiteleket tartják igen nagy problémának Kisebb problémák közé sorolják átlagosan, hogy nincsenek példaképek, a generációk közötti ellentétet és az iskolai elvárásokat
Kinek a véleménye számít hitelesnek a számukra? Szülők, a barátok, orvosok, gyógyszerészek, egyetemisták, tanárok, osztálytársak, sportolók, akiknek a véleményét figyelembe veszik. Az EIKKA kutatási eredményeiben a barátok szerepelnek az első helyen. A médiában szereplő celebeket tartják a legkevésbé hitelesnek. Sorrendjük végén szerepelnek a politikusok, bloggerek, tüntetők, diákönkormányzati képviselők.
Jövőbeni munkatervek
A tanulók 47,7 % külföldön tudja elképzelni, hogy tanulmányai után dolgozzon. Ez majd 10 %-kal magasabb, mint az orosházi fiataloknál. 62,9% egyáltalán nem tervezi, hogy ott dolgozik majd, ahol tanul, azaz Békéscsabán kívül tervezi a jövőjét. Legnagyobb problémának a munkanélküliséget látják az országban, ezért nem meglepő, hogy külföldre mennek. Második helyen Közép-Magyarország áll a főváros vonzáskörzete. Dél- Alföldön az életüket el tudják képzelni, ha más nem jön össze, de ekkor sem azon a településen ahol él vagy tanul.
Eredmények összefoglalása Hasonló eredményeket kaptam, mint a lokális és országos kutatások. Fiatalok értékei átalakulnak, szabadidejük csökken, a magánórák száma növekszik. Munkanélküliséget látják a társadalom legnagyobb problémájának és ez befolyásolja legjobban a döntéshozatalukat a továbbtanulásnál is. Elgondolkodtató eredmény, hogy a jövőjüket kevesen tervezik Békéscsabán. Még inkább el fog öregedni, ha a fiatalok máshol telepednek le. Ugyanakkor nem csak helyi szinten kell odafigyelni, mert magas számban mondták, hogy külföldön kívánnak dolgozni.
Következtetések, Javaslatok Érdemes lenne évről-évre megkérdezni legalább az érettségi előtt álló fiatalokat városomban, és kiterjeszteni az összes végzős évfolyamra. Békéscsabán közel 8000 fő jár középiskolába, ami nem kevés. A felmérésemből kiderült, hogy a tanulók több mint 60% nem tervezi a jövőjét azon a településen ahol él, illetve ahol tanul. A városnak erre is kellene összpontosítania, még jobban bevonni és lehetőségeket tárni a fiatalok felé.
Köszönöm figyelmüket!