Békéscsabai középiskolások világa 2010.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Bodor Ákos – Grünhut Zoltán MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
Egy innováció nyomában
GfK Custom ResearchTalpra, magyar! Bacher János2010/03/03 Talpra, magyar! Számokban a sport fogyasztásról Bacher János GfK Hungária.
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Hogyan tanuljunk? ….és egyáltalán miért?
Gazdálkodás illetve kaszálóhasználat Csíkban és Gyimesben – egy szociológiai kutatás tapasztalatai – Június 9.
„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
GfK Hungária-Szonda Ipsos Internet Audience Research IV. negyedév időszakban végzett felmérés alapján készült A Magyar Online (Hajdú Online – Szabolcs.
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
Ahány ház, annyi szabály Székely Levente
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
Vajon mi is az a TVN? Gondolatok a 2009-es „észpénz.net” kampány kapcsán június 4. Turny Ákos igazgató.
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
Edzők válaszai a kérdőíves felmérésre (325 válaszadó)
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetenciafejlesztés – ahogy a diákok látják Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Tisztelt Bíráló Bizottság!. Mi, a fiatal generáció nagy a csábítást érezünk arra, hogy a jövőt kutatva jóslatokba bocsátkozzunk, hogyan alakul az emberiség.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
IPPI ÁLTALÁNOS ISKOLA SZILÁGY MEGYE
Albert Einstein idézetek.
4. A nyilvánosság – a civil társadalom éltető kerete. Civilség és közhasznúság.
„Fejlődés és törvényesség: egy jobb jövő az európai fiatalok kezében”
A gazdasági várakozások, mint kaotikus attraktorok a jövő eseményeiben? Vagy egy újabb buborékhatás előidézői?
Lengyelország és Magyarország foglalkoztatáspolitikájának és munkanélküliségi helyzetének összehasonlítása XXX. Jubileumi OTDK Társadalomtudományi Szekció.
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
Médiapolisz lakói III. Dr. Antalóczy Tímea Dr. Szabó Andrea VII. Nemzetközi Médiakonferencia, IX. 25. Közélet, közérzet.
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Debreceni Egyetem Agrár és Műszaki Tudományok Centruma Logisztikai Koordinációs Központ Logisztikai szakemberigény, képzési igény, elvárások és tények.
A tudás értéke Nyelvtudás, közgazdasági és természettudományos tájékozottság Európában Lannert Judit.
TE AKARSZ ROMA MUNKATÁRSAT?. A nem romák elsősorban a munkához való viszonyuk alapján ítélik meg a romákat. Előzmények * ! Szociológiai és szociálpszichológiai.
polarizálódó politikai térben Keller Tamás - Tóth István György
Munkaerő mobilitás Magyarországon
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
Szabados Tímea és Wéber Andrea (EBH) október 26. Intézményekbe vetett bizalom és jogtudatosság a mai magyar társadalomban (Kutatási eredményeink.
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
Egészséglelkesek az iskolákban Az egészségfejlesztés helyzete az általános iskolákban.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Péter Katalin December 2. Aszód.  Hol dolgozik?  Hogyan?  Kikkel?  Milyen tevékenységeket végez?  Milyen eszközöket használ?  Mit szeret csinálni?
Velünk egy jobb világért! I. Országos Konferencia Országos Módszertani Családok Átmeneti Otthona Magyar Ökumenikus Segélyszervezet Budapest, Május.
18 éves tankötelezettség A probléma és a kutatás rövid bemutatása Mártonfi György Budapest január 27.
Beszámoló ELFT Békés Megyei Csoport 2007–2011. Beszámoló 2007–2011 Taglétszám Jelenleg 14 tag  Létszám lassan csökken  Nőni fog a nyugdíjasok száma.
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Az új csendes generáció Székely Levente
Internet a családban Székely Levente –
A 18 éves korra emelt tankötelezettség és a könnyen lemorzsolódó tanulói csoportok Mártonfi György Budapest november 4.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet1 Fehérvári Anikó Munkapiaci elvárások FSZ- és BA-hallgatók körében ONK november.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
A szakiskola jelene és jövője
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
TOP SF Munkaerő-piaci és foglalkoztatási helyzetkép Székesfehérváron Mahler Balázs Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzat.
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Általános iskolások pályaválasztása 2014
Előadás másolata:

Békéscsabai középiskolások világa 2010. Egeresi Viktória Krisztina Ifjúságsegítő E-mail: egeresi.viktoria@gmail.com Szeged, 2011.04.22.

Ifjúságszociológia szerepe Az ifjúsági munkában nagyon fontos az adatgyűjtés, hogy mélyebben megismerhessük a fiatalokat Az ifjúságkutatásokat egy alapnak tekintjük az ifjúságpolitikai intézkedések meghozatalához

Az országos jelentőségű ifjúságszociológiai vizsgálatok Három ifjúságkutatást használtam fel összehasonlításként Ifjúság2000, 2004, 2008 nagymintás ifjúságkutatásokat (kutatásvezető: Bauer Béla), mely átfogó képet mutat a fiatalokról, jól mutatja a változásokat a fiatalok életében Középiskolások világa 2010. Európai Ifjúsági Kutató, Szervezetfejlesztő és Kommunikációs Központ (EIKKA) által készült kutatás (kutatásvezető: Jancsák Csaba) Orosházi fiatalok világa 2008. EIKKA (kutatásvezető: Jancsák Csaba)

Kutatás célja, vizsgált kérdések Milyen szempontok szerint választanak felsőfokú intézményt? Hogyan ítélik meg saját jövőjüket illetve a társadalom jövőjét? Milyen értékeket tartanak fontosnak? Különböző életesemények bekövetkezését mikorra tervezik? Járnak-e külön órára, ha igen, mely tantárgyakból teszik, és milyen okai vannak? Fontos döntéseknél kinek a véleménye számít az életükben, és mennyire veszik figyelembe? Milyen problémákat látnak Magyarországon? Jövőbeni terveikkel kapcsolatban érdekelt, hogy mely településen tervezik az életüket, valamint, milyen munkavállalási elképzeléseik vannak?

Vizsgálat módszere Önkitöltős teszt, 8 oldalas 46 kérdéscsoport Két békéscsabai gimnázium végzős diákjai válaszoltak, nem reprezentatív Minta nagysága: 222 fő Spss programot használtam a feldolgozás során

A vizsgálat eredményei Továbbtanulási tervek 95,5% tervezi, hogy tovább tanul Azok akik nem tervezik a következő válaszokkal adták: rossz iskolát választottak, nem éreznek késztetést rá, van, aki értelmetlennek látja, hogy éveken keresztül tanuljon még, inkább dolgozni szeretne, illetve olyan iskolába megy, ahol szakmát tud szerezni 90% a munkanélküliséget szeretné elkerülni 85%-uk mindenképpen diplomát szeretne (karrierjéhez fontos eszköz, olyan szakma érdekli őket, melyhez diploma szükséges)

Jövőorientáció Az EIKKA középiskolásokkal végzett kutatásában is hasonlóak az eredmények, saját jövőjükhöz a fiatalok derűsebben állnak.

Értékek A posztmaterialista értékek fontosabbak a számukra, azaz belső harmónia, szabadság, érdekes élet, változatos világ, békés világ, változatos élet, kreativitás. Az érték sorrend végére a tradicionális értékek kerültek elsősorban, vallásos hit, nemzetszerepe, hazaszeretet, tradíciók tisztelete

Életesemények tervezése Bizonyos életesemények bekövetkezésének tervezése is erősíti azokat a tendenciákat, hogy előretolódnak illetve később következnek be egyes életesemények a fiataloknál. Békéscsabán hasonló eredményeket adott a kérdés, mint az orosházi fiataloknál, az otthonról való elköltözésnél. Viszont a házasság és a gyerekvállalást a békéscsabai fiatalok átlagosan 2-3 évvel későbbre tervezik.

Szabadidő eltöltése A megkérdezettek 56,9% jár valamilyen magánórára, az iskola mellett.

Semmittevés mást jelent nekik, mint az idősebb generációnál, amikor ezt a tevékenységet folytatja televíziót néz, rádiót hallgat, internetezik Médiafogyasztási idejükkel összevetve látható

Problémaérzékenység Munkanélküliséget, etnikai konfliktusokat, bűnözést, a gazdasági helyzetet, hiteleket tartják igen nagy problémának Kisebb problémák közé sorolják átlagosan, hogy nincsenek példaképek, a generációk közötti ellentétet és az iskolai elvárásokat

Kinek a véleménye számít hitelesnek a számukra? Szülők, a barátok, orvosok, gyógyszerészek, egyetemisták, tanárok, osztálytársak, sportolók, akiknek a véleményét figyelembe veszik. Az EIKKA kutatási eredményeiben a barátok szerepelnek az első helyen. A médiában szereplő celebeket tartják a legkevésbé hitelesnek. Sorrendjük végén szerepelnek a politikusok, bloggerek, tüntetők, diákönkormányzati képviselők.

Jövőbeni munkatervek

A tanulók 47,7 % külföldön tudja elképzelni, hogy tanulmányai után dolgozzon. Ez majd 10 %-kal magasabb, mint az orosházi fiataloknál. 62,9% egyáltalán nem tervezi, hogy ott dolgozik majd, ahol tanul, azaz Békéscsabán kívül tervezi a jövőjét. Legnagyobb problémának a munkanélküliséget látják az országban, ezért nem meglepő, hogy külföldre mennek. Második helyen Közép-Magyarország áll a főváros vonzáskörzete. Dél- Alföldön az életüket el tudják képzelni, ha más nem jön össze, de ekkor sem azon a településen ahol él vagy tanul.

Eredmények összefoglalása Hasonló eredményeket kaptam, mint a lokális és országos kutatások. Fiatalok értékei átalakulnak, szabadidejük csökken, a magánórák száma növekszik. Munkanélküliséget látják a társadalom legnagyobb problémájának és ez befolyásolja legjobban a döntéshozatalukat a továbbtanulásnál is. Elgondolkodtató eredmény, hogy a jövőjüket kevesen tervezik Békéscsabán. Még inkább el fog öregedni, ha a fiatalok máshol telepednek le. Ugyanakkor nem csak helyi szinten kell odafigyelni, mert magas számban mondták, hogy külföldön kívánnak dolgozni.

Következtetések, Javaslatok Érdemes lenne évről-évre megkérdezni legalább az érettségi előtt álló fiatalokat városomban, és kiterjeszteni az összes végzős évfolyamra. Békéscsabán közel 8000 fő jár középiskolába, ami nem kevés. A felmérésemből kiderült, hogy a tanulók több mint 60% nem tervezi a jövőjét azon a településen ahol él, illetve ahol tanul. A városnak erre is kellene összpontosítania, még jobban bevonni és lehetőségeket tárni a fiatalok felé.

Köszönöm figyelmüket!